استراتژی لینک سازی خارجی

پلان لینک سازی خارجی را می توان به صورت گسترده و در بسیاری از انواع دامنه ها انجام داد. لینک سازی در فروم، سایت، سیستم های وبلاگی، شبکه های اجتماعی، کامنت و لینک سازی به صورت رپورتاژ آگهی را می توان از روش های متداول آن دانست. بهتر است برای ساخت بک لینک ابتدا از رعایت نکات سئو داخلی و سئو تکنیکال مطمئن شویم. هر یک از این روش ها تاثیر مشخصی دارد که می توان از آن به صورت مقطعی و مداوم برای لینک سازی استفاده کرد. برای اینکه بدانیم به چه میزان باید هزینه و وقت صرف لینک سازی کنیم بهتر است به عملکرد رقبایمان رجوع کنیم.  داشتن یک استراتژی لینک سازی می‌تواند علاوه بر رشد جایگاه برای حفظ آن هم مفید باشد. پس داشتن یک استراتژی مداوم را باید در دستور کار قرار دهیم.  شما می‌توانید با تعریف پروژه خود در فرم زیر برای دریافت روند استراتژی بک لینک در تماس باشید.

ثبت پروژه استراتژی لینک سازی

برای ثبت پروژه خود جهت دریافت استراتژی های لینک سازی در وب سایت خود، کافیست با ما تماس بگیرید و یا فرم زیر را پر کنید تا کارشناسان مجرب راش وب پس از بررسی وب سایت شما تماس بگیرند.

ابزارهای لینک سازی خارجی 

ابزارهای مختلفی برای لینک سازی وجود دارد که هرکدام از آن ها می‌تواند بسیار مفید باشد و ما در این مقاله به 3 مورد از بهترین ابزارهای بررسی سئو خارجی در سال ۲۰۲۱ پرداخته ایم که به شرح زیر است:

 

 Ahrefs  

بزرگترین ابزار سئو با بیشترین لینک ایندکس شده است. جذاب ترین قابلیت این ابزار Link Interest است. شما با استفاده از این قابلیت می‌توانید سایت‌هایی که به رقبایتان لینک داده اند و به شما لینک نداده اند را استخراج نمایید.

Linkody

این ابزار یکی از ارزان ترین هاست. علاوه بر آن لینک های ایندکس شده بسیاری دارد. یکی از قابلیت های خوب آن قابلیت Top Pages است. شما می‌توانید با استفاده از آن صفحاتی که بیشترین میزان لینک ورودی را برایشان ساخته اید مشاهده نمایید.

Moz

یکی از کامل ترین ها برای استخراج استراتژی لینکسازی رقبایتان است. شما می‌توانید با وارد کردن آدرس سایت خود لیست سایت هایی که به شما لینک داده اند را به تفکیک Domain Authorithy مشاهده نمایید. علاوه بر این شما می‌توانید روی یک عبارت خاص ببینید که چه سایت‌هایی به شما لینک داده اند. دقت کنید که دریافت بک لینک انبوه روی یک عبارت خاص می‌تواند مصداق اسپم بودن باشد.

لینک سازی داخلی

ابزارهای یافتن لینک های ۴۰۴

ابزارهای زیادی برای بررسی لینک های ۴۰۴ یک سایت وجود دارد، در ادامه ابزارهایی را که تجربه کار کردن با آن داشته ایم را به شما معرفی می‌نماییم.

 Drlinkchek

دکتر لینک چک با پیمایش همه لینک‌های وب‌سایت شما می‌تواند تمامی لینک های ۴۰۴ را استخراج نماید. علاوه بر آن صفحاتی که در آن ها از این لینک ها استفاده شده هم قابل مشاهده است. با خرید نسخه پولی می‌توانید از امکان تعریف چندین پروژه برخوردار شوید.

ahrefsBrokenLinkChecker

این بازار یک ابزار کلی بررسی سئو سایت است که می‌تواند برای بررسی لینک های شکسته هم از آن استفاده کرد.

 Wordpress plugins

اگر از وردپرس برای طراحی سایت استفاده کرده اید، می‌توانید از پلاگین های وردپرس برای بررسی وب سایتتان استفاده نمایید.

 

استراتژی لینک سازی داخلی

یک لینک داخلی، صفحه ای از وب سایت شما را به صفحه ای دیگر از آن وصل می کند. دامنه منبع لینک با هدف لینک یکسان است. تقریبا هر مقاله ای که درباره لینک سازی داخلی در اینترنت پیدا می شود با اشاره به اینکه لینک سازی داخلی بسیار پیچیده و بسیار با اهمیت است، شروع شده است. اما از طرفی، لینک سازی داخلی مفهومی بسیار ساده است و همه وب مستران باید آن را انجام دهند و از طرف دیگر تئوری، فرآیند و بهترین روش های لینک سازی داخلی بهینه، بسیار پیچیده است. صرف نظر از اینکه این فرآیند چقدر ساده یا چقدر پیچیده است، هیچ کس بحثی در این موضوع ندارد که لینک سازی داخلی بسیار با اهمیت است. لینک سازی داخلی استراتژیک و هدفمند مخصوصا برای بازاریابی محتوا، یک تکنیک قدرتمند در سئو محسوب می شود. در این مقاله قصد داریم تا بر روی لینک سازی داخلی برای بازاریابی محتوا تمرکز کنیم، چون یکی از ساده ترین روش های رشد سئو نیز محسوب می شود. به علاوه اینکه لینک سازی داخلی بین صفحات و مطالب بلاگ کار ساده ایست که قطعا برای آن قرار نیست این مقاله را مطالعه کنید.

لینک سازی داخلی

هدف لینک سازی داخلی

لینک سازی داخلی در وب سایت شما سه هدف اصلی را دنبال می کند:
۱. کمک به مسیریابی بهتر کاربر در سایت
۲. ساختار و سلسله مراتب سایت را تعریف می کند.
3. اعتبار صفحات (PA) و قدرت رتبه بندی را میان صفحات سایت توزیع می کند.
در ادامه مورد سوم را با هم بررسی می کنیم، اینکه چطور لینک سازی داخلی می تواند اعتبار و رتبه بندی را میان صفحات یک وبسایت توزیع کند.

تئوری پشت پرده لینک سازی داخلی

بیشتر اطلاعات و استراتژی های لینک سازی تا حدودی مصنوعی به نظر می رسند و اصل قضیه این است که: “لینک سازی داخلی قدرت میانگین سایت برای نمایش در نتایج جستجو را بالا می برد. لینک های درون سایت این کار را با ارائه مسیریابی ساده برای خزنده های گوگل، بالا بردن زمان حضور کاربر در سایت و ایجاد پیوندی معنادار بین صفحات انجام می دهد.”

حال به استراتژی های لازم برای لینک سازی درون سایت می رسیم که به شرح زیر است:

۷ استراتژی لینک سازی داخلی در راستای بهبود سئو

۱. محتوای فراوان تولید کنید.

برای ساخت لینک های داخلی فراوان شما به صفحات داخلی فراوانی نیاز خواهید داشت. قدم اول برای ساخت لینک های داخلی بی نقص، تولید محتوا بر پایه سئو برای وبسایت است. هر یک از این دو مورد وابسته به مورد دیگر است.
وقتی شما محتواهای فراوانی تولید کنید، ایده های بسیاری برای لینک دهی به صفحات دیگر خواهید داشت. هرچه تعداد لینک ها به صفحات دیگر بیشتر باشد، استراتژی لینک سازی داخلی شما قوی تر خواهد بود.
برخی استراتژی های لینک سازی، فرمول معینی برای تعداد لینک ها، تعداد صفحات و ارتباط محتواها برای لینک دادن تعیین می کنند. به نظر بنده این موضوع اهمیتی ندارد چرا که تا وقتی تعداد لینک ها به حدی زیاد نباشد که غیرطبیعی جلوه کند و مفید باشد، روی انکرتکست مرتبط قرار گیرد و به صفحه با ارزش دیگری وصل شود، نه تنها ضرری ندارد بلکه بسیار مفید خواهد بود. مانند استراتژی لینک سازی که ویکی پدیا پیروی می کند.

۲. برای لینک دهی از انکرتکست استفاده کنید.

برای حفظ زمینه لینک و درک ارتباط با صفحه هدف، برای کاربر و موتور جستجو، لینک شما باید بر روی انکرتکست بخصوص خود قرار بگیرد. ساخت لینک بر روی یک عکس مشکلی ندارد، هر چند منبع خوبی برای لینک دهی نیست. اگر عکسی را لینک کردید حتما توضیحات Alt تصویر را بنویسید. برای نوشتن این توضیحات فرض کنید می خواهید تصویر را برای یک شخص نابینا توضیح دهید و image alt را بنویسید.
یک انکرتکست را دوبار لینک نکنید. به هر صفحه داخلی دیگر، بیش از یک بار لینک ندهید. هنگام لینک سازی، کاربر و مفید بودن لینک را در نظر بگیرید و سعی نکنید با حقه زدن موتورهای جستجو را به اشتباه بیاندازید.

۳. به صفحات اصلی سایت لینک ندهید.

دو نوع لینک سازی وجود دارد که باید از آنها دوری کنید:
صفحه اصلی : بسیاری از وبسایت ها تعداد زیادی لینک به صفحه اصلی خود می دهند. بهتر است که روی بالا بردن اهمیت صفحات داخلی کار کنید و سئو سایت را پیشرفت دهید تا به صفحه ای که دسترسی به آن بسیار ساده است، لینک دهید.
تماس با ما: این یک اشتباه رایج بسیاری از کسانی است که بازاریابی محتوا را به تازگی شروع کرده اند. از آنجایی که می خواهند ورود کاربر را به تماس گرفتن با شرکت منجر کنند، در انتهای مطلب انکرتکستی مانند “برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید” را به صفحه تماس با ما لینک می کنند. هرگز به صفحه تماس با ما لینک ندهید مگر اینکه بسیار واجب باشد.
در کل، هدف اصلی پیش از موتورهای جستجو کاربر است وقتی دسترسی به صفحه اصلی شما برای کاربر به راحتی کلیک بر روی لوگو سایت و دسترسی به تماس با ما در منوی اصلی و فوتر وجود داشته باشد، لینک دهی به این صفحات ارزشی نخواهد داشت و به تبع آن از دید موتورهای جستجو نیز بی ارزش خواهد بود.
بهترین لینک ها و طبیعی ترین آن در بازاریابی محتوا، در اعماق محتوای سایت خواهند بود.

۴. به نحوی لینک سازی کنید که برای کاربر مفید باشد.

زمانی به صفحه دیگری از وب سایت خود لینک دهید که این لینک ارزش و اطلاعت بیشتری در اختیار کاربر می گذارد تا در صورت لزوم وارد شود و صفحه دوم را مطالعه کند. این سبک لینک سازی، ارتباط کاربر با وب سایت شما را بالاتر می برد و باعث می شود تا زمان بیشتری در سایت بگذراند و فاکتورهای رضایت کاربر UX را بهبود می بخشد.
وقتی شما صفحه ای را در داخل محتوای خود لینک می کنید، به موتورهای جستجو این پیام را می فرستید که صفحه هدف این لینک به قدری مرتبط و مهم است که می خواهید کاربر به سادگی و با کلیک بر روی آن به محتوای مورد نظر دسترسی داشته باشد و هم چنین صفحه لینک شده به قدری با ارزش و مرتبط است که کاربر صفحه فعلی را ترک و محتوای لینک شده را مطالعه کند.
لینک های داخلی سیگنال قدرتمندی برای کاربران و موتورهای جستجو محسوب می شوند که صفحه لینک شده ارزش مطالعه دارد. کاربران نیز همواره رفتار خوبی نسبت به این لینک ها دارند هم چنین موتورهای جستجو آن ها را دوست دارند و در نهایت باعث بهبود سئو می شود و یک معامله برد برد محسوب می شود.

۵. صفحات مرتبط با یکدیگر را به هم لینک دهید.

فرض کنیم که ما در وب سایت خود صفحه ای راجع به غذای سگ و صفحه ای دیگر با عنوان قفس طوطی داریم. این دو صفحه با چه منطقی به یکدیگر مرتبط هستند؟
ارتباط قوی ای بین غذای سگ و قفس طوطی وجود ندارد، مخصوصا در نگاه عامیانه. احتمالا لینک سازی بین این دو صفحه هیچ ارزش افزوده ای برای صفحات در پی نخواهد داشت. اما، اگر صفحه ای درباره غذای طوطی در وبسایت داریم، لینک دهی به صفحه قفس طوطی در آن می تواند بسیار مفید باشد، هم برای کاربر و هم برای موتور جستجو، چرا که تکرار عبارت طوطی به سادگی این درک را به جستجوگر می دهد که این دو صفحه محتوایی مرتبط دارند. تا جایی که امکان دارد، به صفحات مرتبط خود لینک دهید.

۶. لینک فالو بدهید.

برای لینک سازی داخلی در سایت بهترین نوع لینک همان لینک فالو است. برای فالو بودن لینک نیازی نیست که شما کاری انجام دهید بلکه به صورت پیش فرض تمام لینک ها فالو هستند مگر بخواهید نو فالو باشد که بایستی rel=”nofollow” را در انتهای nofollow کلیک راست کنید و سپس inspect را انتخاب کنید تا کدگذاری html لینک نوفالو را مشاهده کنید.
یک استراتژی قدیمی برای لینک سازی این بود که اکثر لینک های داخلی را نوفالو می گذاشتند تا تمام ارزش لینک “Link Juice” به یک صفحه بخصوص منتقل شود. این روش برای بهبود سئو هیچ نتیجه ای در پی نخواهد داشت.

۷. در محتواهای خود به تعداد منطقی لینک داخلی بگذارید.

اصلا نیازی نیست تا حتما تعداد لینک های داخلی خیلی زیاد باشد، دستورالعمل گوگل در این باره نیز کاملا ساده است: “لینک های داخلی را در هر صفحه به تعداد منطقی استفاده کنید”.
اما سوال اینجاست که خب تعداد منطقی چند لینک است؟ در حقیقت هیچ کس نمی داند.
خیلی ها در جامعه سئو در رده بالا، سعی کرده اند به این سوال پاسخ دهند اما حتی وبمستر معروف Matt Cutts هم پاسخ کاملی به این سوال نمی دهد: “به نظر می آید با توجه به حجم محتوا تا صد لینک هم می تواند درست باشد” بعد از مکثی ادامه می دهد: “خب در بعضی موارد می توانید لینک های بیشتر از 100 هم بکار بگیرید.”
پس حالا می توانید در محتوای خود صد لینک داخلی بگذارید؟ خیر. این ۱۰۰ لینک شامل تمام لینک های قابل کلیک صفحه می شود، از هدر، فوتر و سایدبار گرفته تا تبلیغات بنری و … پس در نظر داشته باشید تعداد ۱۰۰ لینک هم خیلی عدد بزرگی برای یک وب سایت نیست، مخصوصا وب سایت های محتوا محور.
پیشنهاد ما برای لینک سازی داخلی، تا جایی که مفید باشد و کاربر را به صفحه مرتبطی هدایت کند و تکراری نباشد، با تعدادی که واقعا منطقی به نظر برسد و غیرطبیعی و زیاد جلوه نکند مناسب است. اگر وب سایت شما تعداد لینک های بالایی در بدنه خود دارد، به تعداد لینک های داخل محتوا توجه کنید که مجموعا بالای ۱۵۰ لینک نشود.

لینک های تکرار شونده در تمام صفحات سایت را محدود کنید.

به این نوع لینک ها site wide link گفته می شود که در تمام صفحات سایت تکرار می شوند. این لینک ها در صورتی که به دامنه خارجی داده شده باشند، اعتبار خود را از تمام صفحات سایت می گیرند پس نباید تعداد زیادی از آنها را در سایت داشته باشیم، معمولا تا 10 بک لینک در سایت های معتبر به صورت بک لینک تمام صفحات دیده می شود.
اگر این لینک ها به صفحه ای داخلی اشاره می کنند تعداد بیشتر از ۵۰ تای آن می تواند ضرر بزرگی به سئو سایت بزند. بسیاری از سایت ها که فاکتورهای ذکر شده را رعایت نکردند توسط الگوریتم های گوگل جریمه شدند.