آنچه در این مطلب خواهید خواند

بک لینک و تبلیغات متنی: مفید یا مضر؟

بک لینک و تبلیغات متنی
آنچه در این مطلب خواهید خواند

“بک لینک” یکی از پرکاربردترین عبارات در سئو و یکی از چالش‌ برانگیزترین ها در بهینه سازی سایت محسوب می شود. همیشه درباره بک لینک و تاثیر آن بر سئوی سایت، بحث و اختلاف نظر زیادی وجود داشته است.

در این مقاله، به تعریف کامل بک لینک، ضرورت وجود آنها برای سئو و فواید و مضرات آن خواهیم پرداخت. تا انتهای مطلب با ما همراه باشید و در بخش نظرات ما را از تجربیات خود آگاه سازید.

تعداد کلمات: 2060 زمان مطالعه: 16 دقیقه هم چنین می توانید فایل PDF مقاله را دانلود کنید.

بک لینک چیست؟

زمانی که یک وبسایت به وبسایت دیگری لینک می دهد، به آن بک لینک می گویند. بک لینک قابلیت کلیک کردن دارد و با کلیک بروی آن، کاربر به سایت شما هدایت می شود.
هر چه سایت های بیشتری به صفحات شما لینک دهند، شانس حضور سایت شما در نتایج بالای SERP بیشتر می شود. در واقع هر بک لینک مانند یک “رای” به مناسب بودن محتوای شما است. هم چنین، این لینک ها سیگنالی برای گوگل و موتورهای جستجو دیگر ارسال می کنند که نشان دهنده معتبر بودن صفحه شما در عبارت لینک شده است.
اگر سایت ها، وبلاگ ها و کاربران شبکه های اجتماعی لینک های زیادی به صفحه شما بدهند، موتورهای جستجو متوجه می شوند که این صفحه (که ارزش لینک دهی به آن بالاست) می تواند در نتایج بالای جستجو قرار گیرد. پس بدست آوردن بک لینک می تواند تاثیر بسزایی در جایگاه شما در نتایج جستجو داشته باشد.

اصطلاحات رایج در بک لینک که باید بشناسید:

Link Juice: این اصطلاح در سئو به معنی ارزش و اعتباری است که به واسطه لینک دهی از سایتی به سایت دیگر منتقل می شود. همین اعتبار و ارزش است که به رتبه بندی بهتر مقاله شما و هم چنین بالا رفتن ارزش دامنه “Domain Authority” کمک زیادی می کند. شما می توانید با استفاده از تگ No-Follow انتقال امتیاز از طریق Link Juice به سایت دیگر را متوقف کنید تا ارزش سئو صفحه خودتان حفظ شود.

No-Follow link: وقتی که سایتی به وبسایت دیگری لینک می دهد و این لینک با استفاده از تگ نوفالو نوشته شده است، Link Juice امتیاز صفحه میزبان را به صفحه هدف منتقل نمی کند. لینک های نوفالو اعتبار و ارزشی که به رتبه بندی بهتر در نتایج منجر شود، منتقل نمی کنند؛ اما هم چنان در صورت کلیک، ترافیک را به صفحه هدف هدایت می کنند.

Do-Follow link: بصورت پیش فرض هر لینکی که شما به صورت داخلی یا خارجی در وبسایت قرار می دهید، Follow محسوب می شوند و Link Juice امتیاز صفحه را منتقل می کنند. در Source Code نیز به صورت زیر نوشته می شوند:

:Follow link
<a href=”https://www.URL.com”>anchor text</a>

:No-Follow link
<a href=https://www.URL.com rel=”nofollow”>anchor text</a>

انکرتکست Anchor text : انکرتکست عبارتی است که برای قرار گرفتن هایپرلینک روی آن انتخاب می شود. گرفتن بک لینک بر روی عبارتی بخصوص، این سیگنال را به موتورهای جستجو می فرستد که محتوای مورد نظر درباره عبارت لینک شده ارزش و اعتبار بالایی دارد.
بک لینک مخرب “Low-Quality Links”: لینک های بی کیفیت از سایت های غیرمرتبط، رباتی، با اسپم اسکور بالا و با اعتبار دامنه کم نه تنها مفید نخواهند بود بلکه باید در خرید آنها بسیار احتیاط کنید.

هم چنین بخوانید: اصطلاحات رایج در سئو

برای خرید بک لینک با کیفیت دو راه پیش پای شماست

1. خرید رپورتاژ آگهی: رپورتاژ آگهی مطلبی با چند لینک فالو (معمولا 3 بک لینک) است که به سفارش شما در یک وبسایت معتبر قرار می گیرد. برای خرید رپورتاژ، به موارد بسیاری از قبیل اعتبار دامنه “Domain Authority” و اعتبار صفحات “Page Authority” توجه کنید. هر دو عددی بین 0 تا 100 هستند و هرچه بالاتر باشند، ارزش بک لینک های شما نیز بالاتر خواهند بود. هم چنین اسپم اسکور، را نیز چک کنید.
برای اطلاعات بیشتر به مقاله همه چیز درباره رپورتاژ آگهی رجوع کنید.
نکته: لینک هایی که در متن مقاله قرار می گیرند از نظر گوگل ارزش بالاتری نسبت به لینک های قرار گرفته در فوتر و سایدبار دارند. اما تفاوت این لینک ها اینجاست که تبلیغات متنی، بک لینک تمام صفحات یا “SiteWide Links” (که هر سه این عبارات به لینک در همه صفحات اشاره دارند)، در تمام صفحات وبسایت قرار می گیرند و ارزش و اعتبار بسیار بالایی با خود به همراه می آورند.
2. خرید بک لینک تمام صفحات (تبلیغات متنی): همانطور که گفتیم لینک های فوتر و ساید بار یا میان متن که در همه صفحات یک سایت تکرار می شوند، “Link Juice” خود را از تمام صفحات سایت دریافت می کنند و ارزش و اعتبار بسیار بالایی با خود بهمراه می آورند و تیر آخر در سئو محسوب می شوند.
نکته: تبلیغات متنی حجم بسیار بالایی از بک لینک را برای شما به ارمغان می آورند، اما با توجه به الگوریتم گوگل پنگوئن زیاده روی در استفاده از این لینک ها می تواند منجر به پنالتی و جریمه سایت شما شود. پس دقت داشته باشید تا زمانی که تمام فاکتورهای سئو 2019 را رعایت نکرده اید، به سراغ بک لینک تمام صفحات یا تبلیغات متنی نروید.

فواید بک لینک در سئو

روزی روزگاری، بدست آوردن بک لینک از بی کیفیت ترین سایت ها نیز می توانست به رتبه بندی بهتر شما در گوگل منجر شود، اما با اجرای الگوریتم گوگل پنگوئن (وظیفه بررسی کیفیت و کمیت لینکهای خارجی شما را بر عهده دارد) تغییر و تحولی اساسی در زمینه آنالیز لینکهای ورودی به سایت صورت گرفت.
ارزش لینک هایی که از وبسایت های معتبر دریافت می کنید بسیار بیشتر هستند و این لینک ها زمانی که روی انکرتکست مورد نظر شما بنشینند، به بهبود رتبه سایت شما در نتایج، کمک فوق العاده ای می کنند و فواید زیادی دارند:
1. بهبود ورودی موتورهای جستجو
بک لینک به بهبود رتبه شما در نتایج موتورهای جستجو کمک می کند و باعث می شود تا بازار هدف شما به وبسایت شما هدایت شود.
2. ایندکس شدن سریع تر مطالب
بک لینکی که شما در صفحات یک وبسایت دیگر دارید، منجر می شود هربار که ربات های خزنده موتورهای جستجو مانند گوگل به آن لینک ها برخورد می کنند وارد سایت شما شوند و صفحات شما را نیز مورد بازبینی قرار دهند.
مخصوصا برای وبسایت های تازه تر، این امر به ایندکس شدن سریع تر صفحات و دیده شدن در نتایج موتورهای جستجو منجر می شود. اما در نظر داشته باشید که با شروع کار سایت به سراغ بک لینک نروید و تا زمانی که صفحات داخلی سایت شما طراحی کامل نشده باشد از خرید بک لینک ممانعت بورزید.
3. ترافیک بیشتر
یکی از اساسی ترین فواید بک لینک ارسال ترافیک هدفمند “Referral Traffic” به وبسایت شماست. معمولا این نوع ترافیک از آنجایی که هدفمند ایجاد شده اند، به کاهش نرخ پرش “Bounce Rate” منجر می شود.

چطور بک لینک رایگان برای سایت ایجاد کنیم؟

حالا که کاملا متوجه هستید که بک لینک چیست و چطور به سئوی وبسایت شما کمک می کند، با ما همراه باشید تا چند تکنیک ایجاد بک لینک به صورت کاملا رایگان را با هم بررسی کنیم. یکی از اصلی ترین نکاتی که باید در نظر داشته باشید این است که به کیفیت بک لینک ها توجه کنید و نه به کمیت آنها.
1. تولید محتوای با ارزش کنید.
ساده ترین و بهترین راه برای بدست آوردن بک لینک های رایگان، نوشتن محتوای ارزشمند برای مخاطبان است. کاربران به بازنشر مطالب مفید شما خواهند پرداخت. مقالات آموزشی یا “بهترین ها” از شانس بیشتری برای اشتراک گذاری توسط کاربران برخوردار هستند.

2. لینک سازی داخلی مطالب فراموش نشود.
لینک سازی داخلی نه تنها به سئو سایت شما کمک می کند و تجربه کاربری “UX” را بهبود می بخشد، بلکه در صورت کپی شدن مطلب شما در وبلاگ یا وبسایت دیگری چند بک لینک رایگان دریافت خواهید کرد.

3. لینک مطالب خود را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.
از شبکه های اجتماعی غفلت نکنید، نه تنها ترافیک مورد نظر را به وبسایت خود هدایت می کنید، بلکه به بیشتر شناخته شدن برندتان کمک خواهد کرد.

4. در فروم های مرتبط کامنت بگذارید و لینک خود را نشر دهید.
به فروم های مرتبط با حوزه کاری خود بروید و با رعایت اصول کامنت گزاری، با هویت واقعی خود، دیدگاه خود را نشر دهید و یا پرسشی را مطرح کنید. می توانید در ادامه به صفحه خود لینک دهید. هرگز نظر نوشته شده خود را در فروم های مختلف کپی نکنید و از هر فعالیت ربات گونه که ممکن است اسپم شناخته شوید اجتناب کنید.

الگوریتم پنگوئن چطور وبسایت ها را جریمه می کند؟

الگوریتم پنگوئن توسط گوگل ارائه شد تا سایت هایی را که با استفاده بیش از حد کلمات کلیدی و لینک سازی های انبوه و ساختگی به نتایج بالای SERP دست یافته اند، به جایگاه واقعی شان برگردند.
اما چه فعالیت هایی باعث جریمه شدن توسط پنگوئن می شود؟

1. رویه لینک سازی خارجی غلط
روند توسعه، بدست آوردن و خرید بک لینک ها به صورت انبوه، یا از سایت های بی کیفیت با اسپم اسکور بالا و بی ارتباط، هم چنین تلاش مصنوعی برای ساخت چهره ای معروف و مشهور از محتوای خود و گمراه ساختن موتورهای جستجو برای رسیدن به نتایج بالا، توسط این الگوریتم شناسایی و جریمه می گردد.
برای مثال یک شرکت بیمه خودرو در ایران تصمیم می گیرد برای ایجاد بک لینک های رایگان در تمام وبلاگ های دنیا لینکی با انکرتکست “بهترین بیمه خودرو” ایجاد کند یا در حالت دیگر ممکن است همین شرکت در یک وبسایت تخصصی سلامت بانوان، در صفحه ای که درباره درمان ریزش مو نوشته شده است، یک بک لینک با انکرتکست “بهترین بیمه خودرو” ایجاد می کند؛ همان قدر که غیرمنطقی به نظر می رسد، برای گوگل و پنگوئن دست آموزش ملموس است.

2. “Keyword stuffing” تکرار کلمات کلیدی: حتما به خاطر دارید در گذشته وقتی عبارتی را جستجو می کردید به صفحه ای کاملا بی ربط هدایت می شدید که تعداد بیش از اندازه ای از کلمات کلیدی را تنها تکرار کرده بود و خیلی زود تبلیغات pop-up آزاردهنده نیز شروع به باز شدن می کرد. به لطف الگوریتم پاندا دیگر خبری از آنها نیست.
پر کردن صفحات با تعداد بالای کلمات کلیدی و تکرار آن برای راه یافتن به نتایج بالا بعلت نزدیک بودن به عبارات جستجو، امری ناخوشایند هم از نظر کاربر و هم گوگل است؛ خوشبختانه الگوریتم پنگوئن به سادگی این صفحات را تشخیص می دهد و به جایی که به آن تعلق دارند، می فرستد.

یافتن کلمات مناسب برای ایجاد بک لینک

قطعا پیش از آن که وبسایت خود را ایجاد کنید به اهداف خود و کلمات کلیدی فکر کرده اید و برای هر کدام صفحه مورد نظرتان را ایجاد کرده اید. اما ممکن است به الهام های بیشتری در این زمینه احتیاج داشته باشید در این صورت از راهکارهای زیر بهره ببرید.
– به گوگل سرچ کنسول مراجعه کنید.
در قسمت Performace گوگل سرچ کنسول خود عبارات جستجو که در آن دیده شده اید (Impression)، رتبه (Position) خود را بررسی کنید. در صورتی که در نتایج و رتبه های پایین قرار دارید می توانید به فکر خرید بک لینک برای عبارت مورد نظر باشید.
– به گوگل ترندز مراجعه کنید.
در گوگل ترندز شما می توانید عباراتی که در یک بازه زمانی رشد بسزایی در جستجو داشته اند را بیابید و برای آنها محتوا تولید کنید و اگر صفحه مورد نظر را از قبل ایجاد کرده اید با انکرتکست های ترند شده برای آن بک لینک بخرید.
انکرتکست شما می تواند کوتاه و یا یک عبارت باشد:
– کلمه کلیدی اصلی شما؛ “سئو سایت”
– برند مجموعه؛ “راش وب”
– ترکیبی از هر دو؛ “سئو سایت راش وب”

کلام آخر…
سئو خارجی صفحات شما از اهمیت بالایی برای رشد در نتایج جستجو و افزایش اعتبار دامنه برخوردار است. این مهم، جز با برخورداری از بک لینک های با کیفیت ، مفید و طبیعی (در سایت های معتبر و مرتبط) بدست نمی آید. سایت های عمومی، خبری ، خبرگزاری ها، مجلات اینترنتی و وبلاگ ها می توانند لینک های با ارزشی برای شما ایجاد کنند.
امیدواریم تا مقاله نوشته شده مورد توجه شما قرار گرفته باشد. اگر در حال حاضر بدنبال بدست آوردن و یا خرید بک لینک و تبلیغات متنی برای وبسایت خود هستید، لطفا در بخش نظرات ما را از تجربیات خود آگاه سازید.
اگر اطلاعات ما در زمینه بک لینک برایتان مفید واقع شد، لطفا از طریق شبکه های اجتماعی آن را به اشتراک بگذارید.