تبلیغات گوگل

تبلیغات گوگل

یکی از روش های متداول تبلیغات در اینترنت استفاده از سرویس گوگل برای معرفی سایت و محصول شما به مخاطبین است.
این سرویس اصطلاحاً با عنوان Google Adwords نامیده می  شود. شیوه کار این سرویس به این صورت است که شما کلماتی را که تمایل دارید کاربران با جستجو در گوگل، به عنوان نتایج برتر مشاهده کنند را اعلام می کنید. گوگل به ازای هر یک نفری که تبلیغ شما را مشاهده کرده و بر روی آن کلیک نماید و به سایت شما وارد شود هزینه ای از شما می گیرد که اصطلاحا ما به این روش  CPC می گوییم.

تبلیغات گوگل
تبلیغات گوگل

گوگل ادوردز چیست؟

دیجیتال مارکتینگ نقش مهمی در معرفی یک برند، کالا یا خدمات مشخص داشته و آشنایی با اصول بازاریابی و به کارگیری این اصول و قواعد به شکل صحیح تاثیر به سزایی در جلب توجه مخاطب و جذب مشتری دارد و به توسعه و گسترش کسب و کار شما کمک می کند. یکی از سرویس هایی که موتور جست و جوی گوگل و سایت های وابسته به آن برای بازاریابی محصولات و خدمات مختلف فراهم آورده است، گوگل ادوردز نام دارد. گوگل ادوردز یا گوگل ادز روشی است که برای تبلیغات در گوگل استفاده می شود. تبلیغات گوگل ادوردز به دو صورت نمایش داده می شوند؛ نمایش در موتورهای جست و جو و نمایش در شبکه نمایش. در نمایش تبلیغات در شبکه جست و جو یا سرچ، فرد تبلیغ کننده باید کلمات کلیدی مورد نظر خود را وارد کند؛ متن تبلیغ برای کسانی که کوئری مربوطه را جست و جو می کنند، نمایش داده می شود. نمایش این تبلیغات و جایگاه آن ها در نتایج گوگل نیز تابع ضوابط خاصی است و ممکن است در ابتدای صفحه اول نتایج یا انتهای آن نمایش داده شود و این مسئله به مزایده شما بستگی دارد. بر اساس تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است می توان گفت که حدود 87 درصد از کاربران به صفحات بعدی نتایج جست و جو نمی روند؛ از این رو هر چه تبلیغ شما جایگاه و رتبه بالاتری در نتایج گوگل داشته باشد، نرخ کلیک آن بالاتر بوده و مورد توجه کاربران بیشتری قرار خواهد گرفت. این شیوه تبلیغات هزینه داشته و به ازای هر کلیکی که کاربر بر تبلیغ شما می کند، باید هزینه مشخصی بپردازید (به این نوع هزینه CPC گفته می شود) اما برای نمایش تبلیغاتتان در نتایج نیازی به پرداخت هزینه نیست. این هزینه نیز از طرف خود شما به عنوان تبلیغ دهنده پیشنهاد می شود و به آن bidمی گویند. تبلیغات در شبکه نمایش برای تبلیغ دهنده این امکان را فراهم می کند که آگهی خود را در قالب بنر در سایت هایی که بخشی از شبکه نمایش هستند درج کنند. این شبکه مخاطبان بسیاری در سراسر جهان دارد؛ از این رو می توان گفت که تاثیرگذاری بسیاری نیز در گسترش کسب و کار شما خواهد داشت. تبلیغات در گوگل، یوتیوب، بلاگر و وب سایت های دیگری که متعلق به شبکه نمایش گوگل هستند نمایش داده می شوند.

گام هایی که برای ارائه تبلیغات گوگل باید طی شود


  • 1

    ابتدا موضوع سایت و محصولات خود را به کارشناسان ما اعلام کنید.

  • 2

    پس از بررسی که بر روی محصولات، موضوع و خود سایت انجام می شود کلمات کلیدی که برای تبلیغ شما مناسب است استخراج می شود.

  • 3

    این کلمات برای بررسی و تایید به شما ارائه می گردد.

  • 4

    سپس بر اساس بودجه ای که شما مشخص می نمایید، کمپین طراحی و اجرا می گردد. به عنوان مثال ممکن است بودجه شما روزی ۵ دلار باشد و برای بیست روز کمپین تبلیغاتی اجرا گردد که در این صورت هزینه کمپین شما صد دلار محاسبه می شود.

  • 5

    از روزی که برنامه تبلیغاتی شروع می شود به طور مرتب هر ۲۴ ساعت این کمپین تبلیغات، تنظیم مجدد می گردد. نتیجه این تنظیم ها باعث بهبود کمپین شما و افزایش اثر بخشی تبلیغات می شود. همچنین بر اساس تنظیم ها و رفتاری که هوش مصنوعی گوگل از خود نشان می دهد معمولا بعد از ده روز بودجه تبلیغاتی شما بهینه می شود به این معنی که هزینه تبلیغاتش را بعد از ۱۰ روز به آرامی پایین می آورد.

  • 6

    بنابراین از یک سمت تیم ما تبلیغات شما را بهینه می کند و از سمت دیگر گوگل قیمت را پایین می آورد و در نتیجه بهترین نتایج بعد از هفته دوم نمایان می شود.

مزایای تبلیغات گوگل

- شما تنها زمانی هزینه پرداخت می کنید که کاربر وارد سایت شما شود.
- تقریبا با هر بودجه ای می توانید این فرایند را انجام دهید.
- این روش را میتوانید با سریعترین زمان یعنی تا سی دقیقه پس از شروع کمپین انجام داد در حالی که اگر از روش‌های سئو استفاده کنید ماه‌ها طول میکشد تا شما در نتایج جستجوی گوگل جزء رتبه های اول باشید.
- در این روش شما دقیقاً همان گروهی را که تمایل دارید جذب می کنید. در تجربیات گذشته ما ثابت شده است که احتمال تبدیل شدن مخاطبان جذب شده از گوگل به مشتری به نسبت سایر روش‌های دیگر بسیار بالاتر است.

تبلیغات گوگل
تبلیغات گوگل

مزایده در گوگل ادوردز

اینکه تبلیغات شما در نتایج گوگل چه جایگاهی داشته باشد، ضوابط و قواعد خاصی دارد و ترتیب نمایش آگهی ها به رتبه بندی گوگل که به آن اد رنک (Ad Rank) گفته می شود، بستگی دارد. شما باید برای تعیین جایگاه متن تبلیغ خود در گوگل در مزایده شرکت کنید و پیروز شوید؛ برای پیروزی در این مزایده دو عامل بید (bid یا پیشنهاد شما برای هزینه هر کلیک) و ad quality بستگی دارد.
سه عامل موثر در اد رنک (Ad Rank) نرخ کلیک مورد انتظار، تجربه صفحه فرود آگهی و ارتباط آگهی هستند که در ادامه به توضیح مختصری درباره هر کدام از آن ها می پردازیم:
نرخ کلیک مورد انتظار
گوگل بر اساس سابقه کلمات کلیدی و اطلاعات حساب کاربری شما در گوگل ادوردز تعداد کلیک هایی که آگهی شما ممکن است دریافت کند را پیش بینی می کند. نرخ کلیک کاربران (CTR) اعتبار و اهمیت تبلیغ شما را مشخص می کند و در جایگاهی که به دست می آورد موثر است.
تجربه صفحه فرود آگهی
صفحه فرود آگهی باید محتوای باکیفیت و مرتبطی داشته باشد. کاربران به دنبال صفحه فرودی هستند که آن چه را می خواهند به آن ها ارائه داده و به نیاز آن ها پاسخ دهد. نحوه نمایش اطلاعات در صفحه نیز بسیار اهمیت داشته و باید به گونه ای باشد که توجه کاربر را به خود جلب کند.
ارتباط آگهی
یکی دیگر از عوامل مهم و موثر مرتبط بودن آگهی با آن چه کاربر جست و جو می کند است. از طرف دیگر نمایش آگهی های تبلیغاتی مفید و مرتبط به سود تبلیغ دهندگان نیز می باشد؛ چرا که مانع از کلیک های اضافی شده و تنها افرادی که به دنبال چنین خدمت یا کالایی هستند، بر روی آن کلیک می کنند. به این ترتیب تبلیغ دهنده هزینه اضافی پرداخت نخواهد کرد.

برای تبلیغ در گوگل ادوردز چه باید کرد؟

برای تبلیغ در گوگل ادورز ابتدا باید اکانت گوگل ادوردز خود را شارژ کرده و کمپین تبلیغاتی خود را ایجاد کنید. سپس باید کلمات کلیدی مورد نظرتان را (که می خواهید در صورت جست و جوی آن ها متن تبلیغ شما نمایش داده شود) مشخص کنید. هر گاه کاربر این کلمات را جست و جو کند، تبلیغ شما در نتایج گوگل نمایش داده می شود و اگر بر روی آن کلیک کرده و وارد سایت شما شود، برای شما هزینه خواهد داشت که این هزینه از اعتبار حساب کاربری شما در گوگل ادوردز کسر می شود.

تبلیغات گوگل

پرسش و پاسخ متداول تبلیغات گوگل


برای آن که تبلیغات گوگل ادوردز نتیجه مطلوبی داشته و در گسترش کسب و کار شما موثر باشد باید به درستی مدیریت شده و صورت گیرد. به این ترتیب که کلمات کلیدی صحیحی انتخاب شود، هزینه معقول و مناسبی تعیین گردد، اصول مربوطه جهت جلب توجه کاربر رعایت شود و محتوای با کیفیت و جذاب داشته باشد تا کاربر به صفحه سایت شما هدایت شود. برخی از افراد بدون رعایت این نکات اقدام به استفاده از ادوردزها می کنند و گمان می کنند که این روش از تبلیغات تاثیر کافی را نداشته و به صرفه نیست.

برای هزینه پیشنهادی در مزایده های گوگل ادز به غیر از روش CPC که پرداخت هزینه به ازای هر کلیک است، دو روش دیگر نیز وجود دارد؛ CPM روشی است که به ازای هر هزار نمایش (impression) باید هزینه پرداخت کنید و در روش CPA هزینه به ازای هر اقدام و عملیات ارزشمندی که در صفحه فرود یا دیگر صفحات سایت انجام می شود (مثلا به ازای هر خرید)، از حساب اکانت گوگل ادز شما کسر می شود.ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که ایجاد حساب کاربری در گوگل ادز هزینه ای نداشته و فقط در صورت انجام یکی از موارد فوق مبلغی از اعتبار اکانت تان برداشت می شود.

ثبت پروژه در راش وب

ثبت پروژه در راش وب