مسئوليت اجتماعی واژه ای ناآشنا برای قشر فرهیخته جامعه نیست. جامعه ای که جدا از مسائل دینی ومعنوی پذیرفته است که اگر انسان در قبال دیگر همنوعان خود مسئولیتی احساس نکند، از «مانیفست انسانیت» به دور است. والت ویتمن، شاعر آمریکایی «مانیفست انسانیت» را در یک جمله خلاصه کرده است: «تنها خوشبخت بودن، به هیچی نمیارزد!»
بسیاری از پژوهشگران بر این باور هستند که خاستگاه مسئوليت اجتماعی در كشورهای صنعتی مغرب زمين بوده است و برای این دیدگاه دلایلی چون، حضور نظارت عمومی بر روند شتابان فعاليت شرکتهای توليدی و خدماتی عنوان کرده اند.
همان طور که اشاره شد، ایجاد شرکت های ارائه خدمات در جهت تسهیل زندگی مردم، نگرانيهايی را نیز در بين مردم برانگيخت که مهمترین آن عدم نظارت کافی بر شرکت هایی بود که به طور غیرمستقیم نبض اقتصادی جامعه را به عهده داشتند. چرا که این شرکت ها با شناخت کافی از کسب و کارها به راحتی می توانستند با تبلیغ و یا تخریب یک محصول و یا یک خدمات، مشاغل دیگر را به چالش بکشانند و به تبعه آن به منافع عمومی جامعه آسيب برسانند.
«تنها خوشبخت بودن، به هیچ چیز نمیارزد!»
بنابراين دولت ها با تشکیل اتحادیه ها و همچنین با همکاری برخی نهادها و سازمان ها، بسترهای قانونی به وجود آورد تا مديران شرکت ها، حد و مرز خود را بشناسند و علاوه بر منافع خود به منافع و مصالح جامعه نيز توجه کنند.
در واقع، قانون همه توان خود را به کار گرفت تا محدودیت هایی را به وجود آورد و مسئولیت های یکسانی را به همه مردم واگذار کند. از اين رو مسئولیت اجتماعی شکل جدیدی پیدا کرد و الزامی شد به پاسخ گويی همه افرادی که در جامعه مسئولیتی دارند.
مجموعه وظایف و تعهداتی که هر شرکت یا موسسه ای می بایست در جهت حفظ، مراقبت و کمک به جامعه انجام دهد، یک مسئولیت اجتماعی است. منظور این است که هر مجموعه ای که برای تولید ثروت و کسب و کار ایجاد شده، می بایست مسئولیت تمام کارهایی که جنبه اجتماعی دارد را به عهده بگیرد.
اخلاق کسب و کار و ارتباط آن با مسئولیت اجتماعی
در چنین شرایطی اخلاق در کسب و کار قوت بیشتری گرفت و هر شرکت یا سازمانی براساس مانیفست اخلاقی، منشوری تهیه و تدوین کرد و آن را به یک استراژی برای پیشبرد اهداف خود تبدیل نمود.
ساده ترين تعريف «اخلاق كسب و كار» این است که به اصول وارزشهای اخلاقی و انسانی در كسب و كار، توجه شود. اگر در گذشته ، كاسب يا پيشه ور متعهد به رعايت ضوابط و اصول اخلاقی بود، چون به این نتیجه رسیده بود که صداقت و انصاف می تواند به کسب و کار او برکت بدهد و این برکت به خاطر اعتمادی بود که به مرور زمان در اجتماع کسب کرده بود.
نقش اخلاق در کسب و کار امروزی برای کلیه مجموعه ها که با ارباب رجوع سر و کار دارند یک اهمیت ویژه هم به لحاظ انسانی و هم از دیدگاه عرفی است. این موضوع در چند دهه اخیر و حتی پیشتر، در برهه های گوناگون توسط صاحبنظران و مذاهب مختلف مورد بررسی قرار گرفته است.
همه صاحب نظران با دیدگاههای متفاوت سیاسی و مذهبی باور دارند که مهم ترین نیاز جامعه امروزی که نسبت به آن غفلت شده و از آن می توان به عنوان نهادینه کردن اخلاق در کسب و کار یاد کرد، جلب اعتماد مردم به فعالین اقتصادی است.
نکته مهم اینکه تشخیص درست و غلط همواره واضح نیست. طبیعت فطری اخلاقیات این نیاز را برای مجموعه ها و شرکت ها ایجاد میکند که استانداردهای اخلاقی خود را تعریف کنند.
این امر باعث شده که شرکت ها برای جذب اعتماد مردم، ضوابط واصول اخلاقی درون سازمانی تدوين كنند. گرچه شائبه تظاهر در اين كار منتفی نيست. با این وجود چه در گذشته و چه در عصر کنونی سه مولفه مهم صداقت، انصاف و احترام هنوز در هر کسب و کاری به قوت خود باقی است.
مسئولیت اجتماعی یا تعهدات اجتماعی شرکت به چهار جنبهٔ مسئولیت اجتماعی زیستمحیطی، سرمایه انسانی، خیرخواهانه و اخلاقی تقسیم شده اند که مهم ترین آنها مسئولیت اجتماعی زیستمحیطی است.
حال فکر می کنید که یک شرکت دیجیتال مارکتینگ چه نوع خدمتی می تواند به محیط زیست کند؟
نخستین سود یک شرکت دیجیتال مارکتینگ به محیط زیست جمع کردن تبلیغات گیشه ای، تراکت و در کل تبلیغات کاغذی است. وقتی بساط چنین تبلیغاتی جمع شود، طبیعی است که درختان کمتری قطع می شوند و بسیاری از آلودگی های زیست محیطی نیز کاهش پیدا می کند.
از طرفی تسهیل کردن ارتباطات مجازی باعث می شود که حجم بسیاری از ترافیک های روزانه بکاهد.
امروزه گفته میشود که تعهد اجتماعی شرکت، شامل تولید محصولاتی است که به طریقی به جامعه سود رسانده یا حداقل دارای اثرات مخرب و مضر نباشند. پس یک آژانس دیجیتال مارکتینگ می تواند فعالیتی بسیار سودمندی برای نسل بشر داشته باشد.
از طرفی مسئولیت اجتماعی یک شرکت و یا یک مجموعه را میتوان به طور کلی به عنوان توجه کسب و کار به جامعه تعریف کرد. این موضوع فراتر از الزامات قراردادی یا قانونی است. و همان طور که اشاره شد اخلاق چیزی فراتر از همه محدودیت ها است.
در دنیای امروز بسیاری از شرکتها در زمینه مسئولیت اجتماعی ابتکاراتی را به خرج می دهند ولی تنها شرکت هایی موفق هستند که به مسئولیت اجتماعی خود عمل کنند.
همجواری فعالیت اقتصادی و اخلاق یکی از مهمترین مسئولیت هایی است که دنیای امروز به دوش بشر گذاشته است و این امر تنها با همکاری همه مردم اجتماع تحقق پیدا می کند و یک مسئولیت اجتماعی بزرگ است.
هرگاه بین انسانها مشارکت پدید آید و به موضوع ضروری و فراگیری درآید، دگرگونی و تحول در جامعه شکل می گیرد و بالندگی و رشد شخصیت فردی و اجتماعی به وجود می آید.
مشارکت نه تنها در حیات اجتماعی، بلکه فرهنگی و علی الخصوص سیاسی در جهان امروز ضروری است. تحقیقات ثابت کرده است مشارکت بالاتر، رضایت بیشتر را در اجتماع فراهم می کند.
یکی دیگر از ویژگی های کسب و کار در شکل مدرن که مسئولیت اجتماعی را پررنگ تر می کند، پيدايش نظريه ذينفعان است. اما نظریه ذینفعان چیست و چه کاربردی دارد؟
نظريه ذينفعان می گوید؛ علاوه بر كسانی كه در شركت سهم مالكانه دارند، بسياری از افراد و گروههای ديگر نيز در آن شركت علائقی دارند و رفتار شركت و نحوه راهبری آن ، بر علائق آنها اثر می گذارد. بنابراين می بایست حقوق و علائق اين طيف گسترده از ذينفعان، در سياستها و رفتار شركت ديده شود.
به همین منظور گروههای ذينفع در هر شرکتی می تواند از مالک و سهام دار تا کارمند و مصرف کننده باشد.
نخستين و مهم ترين مسئوليت اجتماعی هر موسسه ای، نحوه عملكرد آن در قبال اجتماع است. بنابراین مسئوليت اجتماعی هر شرکتی، بالابودن حجم وميزان مسئوليت آن در انجام موفقيت آميز رسالتی است که به عهده دارد.
به همین دلیل است رجوع به سوابق، رزومه و کامنت ها و نظرات دیگران و همچنین نمونه کارهای گذشته برای مشتری یا مصرف کننده اهمیتی زیادی پیدا کرده است.
نکته ای که اینجا حائز اهمیت است اين است که پذيرفتن هر مسئوليتی نیازمند توانایی انجام آن به شکل شایسته ای است. به همین خاطر نیروها می بایست در انجام پروژه های مختلف، شايستگی و مهارت لازم برای ايفای رسالت اصلی خود كسب كنند.
نقطه قوت هر مجموعه ای که خدمتی به جامعه ارائه می کند بايد در سنجش پذيری، نقدپذيری و پاسخگو بودن آن باشد. مثل بهره وری، سودآوری، كيفيت و غيره … هر کسب و کاری که به اين اصول بی توجه باشد، ضعيف و بيمار است.
در مجموعه دیجیتال مارکتینگ راش وب سعی شده است که جدا از مباحث یاد شده چهار موضوعی که از نگاه صاحب نظران اهمیت ویژه ای دارد در مانیفست اخلاقی خود بگنجانیم.
بعد اقتصادی در مسئولیت اجتماعی آنجاست که با کمکرسانی، آموزش و حمایت از افراد جامعه، چرخهای اقتصاد به گردش در میآید.
همه سازمانها و نهادها میتوانند با مشارکت در پروژههای مسئولیت اجتماعی ضمن حمایت از مردم جامعه، در راستای بهبود اقتصاد گام بردارند.
بدین معنی که انسان دوستی، نیازمند اقدامات سازمانها برای ترویج رفاه انسان در پاسخ به انتظارات جامعه است، یعنی شرکتها و سازمانهای کسب وکار باید در حکم شهروندان خوب یک جامعه باشند. این سطح از مسئولیت اجتماعی در بالاترین سطح مسئولیت قرار دارد.
به این معنا که از این مجموعه انتظار میرود مانند دیگر اعضای جامعه به ارزشها، هنجارها و اعتقادات دیگر افراد احترام بگذارند و شئون اخلاقی را در فعالیتهای خود مدنظر قرار دهند. این بعد، پاسخگویی اجتماعی نیز نامیده می شود. اگرچه مسئولیت اقتصادی و قانونی نشان دهنده استانداردهای اخلاقی مربوط به انصاف و عدالت است، اما مسئولیت اخلاقی شامل همه فعالیتها و شیوههای مورد انتظار یا ممنوع شده افراد جامعه است که فراتر از محدودیتهای قانونی هستند.
مسئولیت قانونی شرکتها شامل رعایت قوانین مختلف نظیر قوانین محصول و مصرفکنندگان، قوانین محیط زیست و قوانین مربوط به کارکنان است. قوانین هرچند مهم هستند، اما گاهی کافی نیستند، زیرا اولا نمیتوانند به همه مسائلی که شرکت با آن روبه رو میشود، پاسخ دهند. ثانیا، بعضی مواقع، قوانین قابل تفسیر و دارای ابهام هستند. ثالثا، ممکن است حاصل انگیزههای سیاسی قانون گذار برای منافع شخصی شخص یا گروهی باشند.
سئو و بهینهسازی وبسایت موسسه مردم نهاد زنو
سئو و بهینهسازی وبسایت انجمن حمایت از قربانیان اسید پاشی
راشوب، مشاور برندینگ و بازاریابی رسیدن شما به اهدافتان در حوزه اینترنت را تضمین می کند.
کلیه حقوق مادی و معنوی سایت نزد راش وب محفوظ است.