سئو چیست و چگونه کار می کند؟

2021-08-05 09:53:04

تعداد کلمات : 1500 کلمه      زمان مطالعه : 11 دقیقه

برای دانلود نسخه PDF کایک کنید.

اگر به این مطلب رسیدید به این معنی است که حتماً در حال جستجو نحوه عملکرد بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) یا موارد مرتبط بوده اید. فرقی نمیکند که شما از طریقGoogle ، Bing ، Yahoo یا هر موتور جستجوی دیگری برای ورود به این صفحه استفاده کرده اید، خوشحالیم که اینجا هستید چرا که مطمئناً شما به طور تصادفی با این صفحه برخورد نکرده اید!

موتور جستجوی مورد استفاده شما، این صفحه را به طور تصادفی انتخاب نکرده و شما را به اینجا هدایت نکرده به این امید که به نحوه عملکرد بهینه سازی موتورهای جستجو پاسخ دهد. در واقع، از یک الگوریتم بسیار پیچیده استفاده می کند تا مناسب ترین گزینه را در بین بیش از 21 میلیون صفحه ای که در زمینه SEO جستجو کرده است به شما نشان دهد تا به بهترین وجه به سوال شما پاسخ دهد.

موتورهای جستجو می دانند که با ارائه مداوم نتایج با کیفیت و مناسب برای جستجوهای شما می توانند اعتمادتان را جلب کنند و امیدوارند تنها موتور جستجوی مورد نیاز شما شوند. اگر می خواهید در مورد نحوه کار SEO بیشتر بدانید، تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

SEO مخفف بهینه سازی موتورهای جستجو است که یک استراتژی بازاریابی دیجیتال محسوب می شود و بر حضور وب سایت شما در نتایج موتورهای جستجو مانند Google متمرکز است. هنگامی که نحوه عملکرد سئو را درک کنید، می توانید از تاکتیک های مختلف برای افزایش بازدید یا رتبه خود در نتایج جستجو استفاده کنید.

تاکتیک های SEO به دو دسته تقسیم می شوند:

  • سئو داخلی یا On-page SEO: همه استراتژی های سئو داخلی در وب سایت شما اتفاق می افتد.
  • سئو خارجی یا Off-page SEO: همه استراتژی های سئو خارجی بیرون از وب سایت شما اتفاق می افتد.

هدف سئو داخلی و خارجی این است که سایت شما را برای کاربران و موتورهای جستجو دوستانه تر و قابل اعتمادتر کند. وقتی خزنده های موتورهای جستجو می بینند که وب سایت شما با آنها و کاربران چقدر دوستانه است، این احتمال وجود دارد که سایت شما برای جستجوهای مختلف رتبه خوبی داشته باشد.

برای مثال، فرض کنید دو وب سایت دارید: وب سایت A و وب سایت B.

وب سایت A ریسپانسیو نیست، به این معنی که نمایش وبسایت به کاربران در تبلت ها یا تلفن های هوشمند با مشکل مواجه خواهد شد. با این وجود، وب سایت B واکنش گرا است و این به معنای تجربه کاربری بهتر برای کاربران تبلت، تلفن های هوشمند و کامپیوتر رومیزی فراهم می کند.

هدف سئوی داخلی و خارجی این است که سایت شما را برای کاربران و موتورهای جستجو دوستانه تر و قابل اعتمادتر کند. وقتی ربات خزنده موتورهای جستجو می بینند که وب سایت شما با آنها و کاربران چقدر دوستانه است، این احتمال وجود دارد که سایت شما برای جستجوهای مختلف رتبه خوبی داشته باشد.

برای موتورهای جستجو، تصمیم ساده ای است که کدام وب سایت دوستانه تر است: قطعا وب سایت A.

البته نحوه عملکرد موتورهای جستجو کمی پیچیده تر از این است. امروزه موتورهای جستجو بیش از 200 عامل مختلف دارند که برای تشخیص اولویت نتایج جستجو استفاده می کنند، این بدان معناست که عناصر مختلف زیادی بر جایگذاری شما در نتایج جستجو تأثیر می گذارد.

چرا موتورهای جستجو به سئو اهمیت می دهند؟

چرا یک موتور جستجو اهمیت می دهد که از آنها یا موتور جستجوی دیگر استفاده می کنید؟ چرا که شما پولی به آنها پرداخت نمی کنید. پاسخ این سوال این است که آنها اهمیت می دهند زیرا پول خود را از تبلیغات به دست می آورند.

SERP یا صفحه نتایج موتورهای جستجو چیست؟

صفحه ای که پس از وارد کردن یک عبارت جستجو برای شما نمایش داده می شود، صفحه نتایج موتورهای جستجو یا SERP نامیده می شود. SERP آنچه را که “نتایج ارگانیک” و همچنین “تبلیغات به وسیله تبلیغات کلیکی” (یا PPC) نامیده می شود به شما ارائه می دهد. نتایج ارگانیک آنهایی هستند که تحت تأثیر SEO هستند، در حالی که تبلیغات PPC هزینه دارند.

شما نمی توانید به Google یا هیچ موتور جستجویی برای کسب نتایج اولیه و ارگانیک پول بدهید. با این حال، تبلیغات موجود در صفحات نحوه درآمدزایی آنها است. بنابراین، هرچه نتایج بهتری به شما ارائه دهند، بیشتر احتمال دارد که شما و دیگران دوباره از آن موتور جستجو استفاده کنید. هر چه افراد بیشتری از آن موتور جستجو استفاده کنند، تبلیغات بیشتری می توانند نشان دهند و درآمد بیشتری نیز خواهند داشت.

چرا به نحوه عملکرد سئو اهمیت می دهیم؟

امروزه اینترنت جهان را در اختیار ما قرار داده است. ما تقریباً چند کلیک با هرگونه اطلاعاتی که می توانیم به دنبال آن باشیم فاصله داریم. وقتی افراد به دنبال اطلاعات، خدمات، محصولات و… هستند، آنلاین می شوند. به لحظه ای فکر کنید که این سوال ذهن شما را به خود مشغول کرد: ” بهینه سازی موتورهای جستجو چگونه کار می کند؟” شما دقیقاً می دانستید چه باید بکنید: وارد اینترنت شدید و “نحوه کار SEO” را جستجو کرده و سپس روی یکی از چند نتیجه اول، کلیک کرده اید. اگر سایتی را پیدا نکردید که انتظارات شما را برآورده کند، احتمالاً روی دکمه برگشت کلیک کرده و صفحه را پیمایش کرده اید تا جایی که به دنبال آن هستید را پیدا کنید.

اگر سایت شما به درستی بهینه نشده باشد این بدان معناست که افرادی که نمی دانند شما وجود دارید اما به دنبال فردی مثل شما هستند هرگز شما را پیدا نخواهند کرد و حتی فرصتی نخواهید داشت که به آنها بگویید چرا از رقبا بهتر هستید.

درست است؛ بدون سئو، شما سرنخ را کنار می گذارید!

خبر خوب برای رقبای شما این است که این کار را آنهایی که SEO انجام می دهند بسیار آسان می کنید و به احتمال زیاد، آنها شما را دوست خواهند داشت!

بنابراین اهمیت به این موضوع که باید به بهینه سازی وبسایت خود را در اولویت قرار دهید مشخص می شود.

توضیح فنی نحوه کار سئو

بنابراین اکنون می دانید که چرا موتورهای جستجو اینقدر تلاش می کنند تا نتایج فوق العاده ای را برای شما به ارمغان بیاورند و چرا شما باید به سئو وبسایت خود اهمیت ویژه ای بدهید. اکنون می توانیم در مورد نحوه عملکرد SEO با جزئیات بیشتری صحبت کنیم.

موتورهای جستجو ربات‌های خزنده دارند – نه نوع وحشتناک آن، بلکه نوع ربات خودکار یا Crawler.

این عنکبوت ها انواع اطلاعات مربوط به وب سایت شما و صفحات تشکیل دهنده سایت شما را جمع آوری می کنند. این کار به آنها این امکان را می دهد تا به راحتی تعیین کنند که در یک صفحه در سایت شما به کدام جستجو کننده سرویس دهند. آنها مواردی مانند سرعت صفحه، عنوان و توضیحات متا، سیگنال های کاربران، لینک های داخلی، بک لینک ها و … را جمع آوری می کنند.

با وجود بیش از 200 فاکتور رتبه بندی که توسط گوگل در الگوریتم های خود استفاده می کند، موارد زیادی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود و اقدامات لازم برای بهینه سازی وب سایت انجام شود. هم عوامل رتبه بندی درونی و هم خارجی صفحه بررسی می شود و تعیین می کند که چقدر سایت شما بهینه شده و در نتایج رتبه آن چقدر خوب است.

عوامل داخل صفحه دقیقاً همان چیزی هستند که مشاهده می کنید. این موارد شامل عنوان و توضیحات متا، محتوا، سرعت سایت، آدرس صفحات یا URL، محتوای جایگزین تصویر، لینک های داخلی و موارد دیگر است. در همین حال، عوامل خارجی تقریباً به طور کامل بر اساس لینک های سایت شما از سایت های دیگر است.

مهم است که به خاطر داشته باشید، این ربات ها برنامه های کامپیوتری خودکار هستند و انسان واقعی نیستند. این بدان معناست که آنها محدودیت هایی دارند. آنها نمی توانند مانند شما یا من به وب سایتی دسترسی داشته باشند زیرا در واقع وب سایت را نمی بینند: آنها کدهای وب سایت را می خزند. این بدان معناست که آنها نمی توانند تصاویر یا فیلم ها را ببینند و تحت تأثیر طرح های درخشان یا کلیپ های صوتی قرار نمی گیرند. در واقع، آنها حتی نمی توانند مانند ما محتوا را درک کنند!

بهینه سازی یک وب سایت برای موتورهای جستجو، به هیچ وجه برای شما کار غیرقابل انجامی نیست. اگر از نظر فنی اطلاعات کمی دارید، ممکن است این کار چالش برانگیز باشد، اما همیشه می توانید از یک سئوکار مجرب کمک بگیرید.

راش وب از سال ۱۳۹۵ در زمینه طراحی سایت و سئو فعال است. تفاوتی ندارد که آیا تازه وارد سئو شده اید یا قصد دارید وضعیت سایت خود را بهبود ببخشید، شما میتوانید با تماس با مشاوران ما از مشاوره سئو بهره مند شوید.

هم چنین بخوانید:

سئو محلی چیست؟

سئو کلاه سیاه چیست؟

اشتراک گذاری مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *