دیجیتال مارکتینگ چیست؟

calendar 19 مرداد 1400

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

تعداد کلمات : 1690 کلمه      زمان مطالعه : 13 دقیقه

به هرگونه بازاریابی که از رسانه های مختلف مانند اینترنت و رسانه های آنلاین که به تلفن همراه، رایانه های خانگی و یا اینترنت اشیاء متصل می شوند بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ می گویند. در واقع بازاریابی دیجیتالی که یک بازاریابی مدرن محسوب می شود جهت تجزیه و تحلیل کمپین های این حوزه، کمک برای هدایت استراتژی های مختلف و تصمیم گیری هایی که به فناوری متکی هستند مورد استفاده قرار می گیرد. در زمینه تجارت مدرن، گارتنر بر این مسئله معتقد است ابزارهایی از قبیل پلتفرم وجود دارند که باعث می شود قابلیت های متعدد تجاری و یا فناوری ارائه شوند. بنابراین بهتر است بدانید که این پلتفرم ها مجموعه ای از توابع را با API ها، ترکیب و ادغام می کنند. گارتنر ادعا دارد که باید به این نکته توجه بسیار داشت که عملکردهای مختلفی مانند خرید رسانه باعث می شود اندازه گیری و ردیابی برند از این راه پوشش داده شوند.

انواع مختلف بازاریابی دیجیتال

بازاریابی دیجیتال در واقع مجموعه ای از ابزارهایی است که کاربران به صورت آنلاین از آن ها استفاده می کنند که ما در این مقاله نمونه های متداول آن را شرح داده ایم:

  • رسانه های اجتماعی
  • وب سایت
  • محتوای ویدئویی و هرگونه تصاویر
  • وبلاگ سایت یا مقالات
  • نظرت مشتریان
  • نشان واره یا لوگو

اهمیت بازاریابی دیجیتال

استفاده از بازاریابی دیجیتال روز به روز در حال افزایش است و اهمیت بسیار زیادی در اکثر مشاغل و فروش آن ها دارد. دلیل افزایش استفاده از دیجیتال مارکتینگ این است که در حال حاضر افراد حضور پر رنگ تری در فضای مجازی و کانال های آنلاین دارند. قابل ذکر است که افراد بازاریاب با توسعه و پیشرفت فناوری هایی مانند هوش مصنوعی و … بازاریابی را جهت دسترسی به کاربرانی که در دستگاه هایی دیجیتال فعالیت دارند، مورد استفاده قرار می دهند. برای درک این موضوع می توان موارد زیر را در نظر گرفت :

  • جمعیت جهان 7.7 میلیارد نفر است که حدود 4.4 میلیارد نفر از اینترنت برای اکثر کارهای خود استفاده می کنند.
  • حدود 30 درصد از این مصرف کنندگان اینترنت توسط کانال های اجتماعی خرید های خود را انجام می دهند و خرید اینترنتی را به مراجعه حضوری فروشگاه ها ترجیح بیشتری می دهند.

حال برای رقابت پذیری، بهتر است بگوییم که سازمان های مختلف هم باید در دستگاه های دیجیتالی و کانال ها حضور داشته باشند. بنابراین به هیچ عنوان نباید کانال های آفلاین را نادیده گرفت و حضور همه جانبه کانال ها، یکی از بهترین راه های برآوردن خواسته های کاربران است به این صورت که عناصر آفلاین و دیجیتال نیز با هم ترکیب شوند.

مزایای دیجیتال مارکتینگ

در صورتی که تمامی ابتکارات بازاریابی دیجیتال به کار گرفته می شوند سازمان ها می توانند یک فضای مشتری مدارتر و منسجم تری به وجود آورد و در این صورت مخاطبین هدف در جایی قرار می گیرند که با خواسته خود سازگارتر هستند. این امر اهمیت بسیار بالایی دارد و حتی پس از خرید نیز تمامی درها را باز می کند و کمک بسیاری به تیم های بازاریابی دارد و در حفظ مشتری تاثیر به سزایی دارد.

 

 

استراتژی بازاریابی دیجیتال

رسانه های اجتماعی

در حال حاضر کاربران به شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، فیس بوک، لینکدین و … وابستگی بسیار زیادی دارند  و به همین دلیل حضور فعال برندها در حساب های مختلف از اهمیت بالایی برخوردار است. آمار نشان داده است که مردم به طور متوسط حدود 2 ساعت از زمان خود را به شبکه های اجتماعی اختصاص می دهند و حدود 7/1 زمان بیداری خود را در فضای مجازی به سر می برند. بنابراین می توان گفت که فعالیت در رسانه های اجتماعی این امکان را به بازاریابان می دهد که بتوانند از طرق مختلف به اهداف خود برسند. در ابتدا اینکه تیم های بازاریابی می توانند این بستر را برای تبلیغات خود مورد استفاده قرار دهند و بهتر است این گونه بگوییم که هر پلتفرمی راهی برای تیم های بازاریابی دارد تا کمپین های تبلیغاتی پولی ایجاد کرده و کاربران را تقسیم بندی کنند تا این تبلیغات در خوراک اعضای مخاطب مورد نظر نیز نمایش داده شود. در حالی که هر پلتفرم تفاوت های زیادی دارد و اکثر آن ها از قابلیت هایی برخوردار هستند که این اجازه را به بازاریابان می دهد که تبلیغات را بر اساس موقعیت های مختلف مانند علایق، سن، شغل و … انجام دهند.  همچنین رسانه های اجتماعی یک راه عالی جهت تبلیغ محصولات یا منابع ارگانیک برای دنبال کنندگان است. افرادی که برند شما را در رسانه های اجتماعی دنبال می کنند احتمال اینکه در گذشته از مشتری های شما باشند، بسیار زیاد است. تعامل با آن ها در رسانه های اجتماعی و یا پاسخگویی به سوالات مربوط به خدمات مشتری، یک راه عالی برای اطمینان از تعامل مستمر و پرورش تجربیات مثبت و وفاداری مشتری است.

در نهایت، تیم های بازاریابی می توانند از رسانه های اجتماعی برای ساخت برند تجاری خود استفاده کنند. به عنوان مثال، لحن دلپذیر و خنده دار نیز باعث محبوبیت فوق العاده افراد در توییتر شده است که معمولا بازخورد مثبتی دارد.

بازاریابی تأثیرگذار

یکی از راه های دیگر جهت دستیابی به مخاطبان هدف، بازاریابی تاثیرگذار است که برندهای تجاری می توانند با افراد مشهور، وب سایت ها و یا افراد دیگر که در زمینه کاری خود متخصص و از ارزش های مشترک و مشابه برخوردار هستند همکاری داشته باشند. بسیاری از بازاریابان به این نتیجه رسیده اند و آمار نشان داده است که آن ها با بازاریابی تاثیرگذار توانسته اند به اهداف خود برسند و موفق شوند و اکثر آن ها به این نمته اشاره داشته اند که این بهترین کانال برای رسیدن به موفقیتشان بوده است.

ایمیل مارکتینگ

کمپین های ایمیل مارکتینگ به سازمان ها این اجازه را می دهند که با مشتریان خود در ارتباط بوده و خبرنامه ها یا پیشنهادات سفارشی را بر اساس سابقه خرید گذشته یا مشارکت برند برای آن ها ارسال کنند. تقریباً 60 درصد از مصرف کنندگان می گویند که ایمیل در تصمیم گیری های خرید آن ها نقش دارد. علاوه بر این، ایمیل های معاملاتی بیشتر توسط مشترکان باز می شوند.

بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا به تیم های بازاریابی اجازه می دهد تا در پاسخ به سوالات کاربران خود فعال باشند. تیم های بازاریابی محتوا، ویدئو و … را برای پاسخ به سوالات یا ارائه زمینه به مصرف کنندگان در سه مرحله ایجاد می کنند:

مرحله آگاهی: در این مرحله خریدار متوجه می شود که نیاز دارد.

مرحله ملاحظه: خریدار برای رفع این نیاز، اقدامی را تعیین می کند.

مرحله تصمیم گیری: خریدار برای رفع نیاز خود، در مورد محصول یا خدمات تصمیم می گیرد.

به عنوان مثال، ممکن است یک مصرف کننده متوجه این موضوع شود که برای پوشیدن در باشگاه به کفش جدید نیاز دارد. تیم بازاریابی برای یک شرکت پوشاک فعال ممکن است قطعه ای را در مورد ویژگی های مورد نیاز کفش شما در دویدن تهیه کند که در صورت تمرکز بر تمرینات قدرتی به آن نیاز دارید. با نگاهی به این محتوا، خریدار تشخیص می دهد که به یک جفت کفش ورزشی نیاز دارد که معیارهای خود را برآورده سازد. محتوای دیگری ممکن است محبوب ترین کفش های دویدن و قیمت آن ها را نشان دهد. راهنمایی های ارائه شده توسط برند شما در سراسر جهان احتمالاً منجر به خرید آن ها از شما می شود. بازاریابی محتوا اغلب هزینه کمتری نسبت به سایر انواع بازاریابی دارد، در حالی که تقریباً 3 برابر بیشتر از افراد را به مشتری تبدیل می کند. پس میتوان نتیجه گرفت که یکی از ارزانترین و پربازده ترین روش های بازاریابی، تولید محتوا است.

بهینه سازی موتور جستجو (SEO)

بهینه سازی موتورهای جستجو اغلب با بازاریابی محتوا همراه است. هنگامی که مشتری از مثال قبل در حال انجام تحقیقات مربوط به خرید کفش ورزشی است، احتمالاً بر روی یکی از سه نتیجه اول ظاهر شده در Google کلیک می کند. با در نظر گرفتن این موضوع، تیم بازاریابی کفش ورزشی اطمینان حاصل می کند که مقاله آن ها در آن نتایج برتر ظاهر می شود. این کار با بهینه سازی محتوا برای تجربه کاربر و اطمینان از وجود عناصر فنی در آن ها انجام می شود تا خزنده های موتور جستجو بتوانند به راحتی این محتوا را پیدا کنند و فهرست بندی آن را انجام دهند.

پرداخت به ازای هر کلیک (PPC)

پرداخت به ازای کلیک گونه ای از تبلیغات پولی است که به تیم های بازاریابی اجازه می دهد اساساً ترافیک وب سایت خود را خریداری کنند. بازاریابان تبلیغات را در وب سایت ها یا موتورهای جستجو مانند Google و Microsoft Bing قرار می دهند و هر بار که روی تبلیغ کلیک می شود هزینه ای پرداخت می کنند. این تبلیغات اغلب در بالای صفحه نتایج جستجو ظاهر می شوند و معمولاً با پیشنهادات کلمات کلیدی خاص تعیین می شوند، در حالی که تبلیغات بنری در وب سایت ها معمولاً قیمت مشخصی دارند.

بازاریابی وابسته

یکی از محبوب ترین و قدیمی ترین روش های کسب درآمد آنلاین، بازاریابی وابسته نام دارد که در این استراتژی بازاریاب به فردی که قصد خرید آنلاین دارند پیشنهاد می کند که از یک فروشگاه خاص خرید خود را انجام دهد و بازاریاب از آن فروشگاه حق کمیسیون دریافت می کند و بر اساس محصول پیشنهاد شده مبالغ دریافتی متفاوت است. به عبارت دیگر بازاریابی وابسته مشابه برنامه های ارجاع است که شامل همکاری با افراد یا شرکت های خارجی است و بر اساس این توافق که آن ها محصول شما را در ازای دریافت کمیسیون از هر فروش که می تواند به تلاش آنها نسبت داده شود، تبلیغ کنند. این راهی برای کاهش هزینه ها و برون سپاری برخی از کارهای سنگین محسوب می شود بنابراین، شما اعتبار برند تجاری خود را به دیگران می سپارید. قابل ذکر است که این نوع بازاریابی اغلب نیاز به نظارت و ردیابی گسترده تری دارد.

بازاریابی موبایلی

بازاریابی موبایلی می تواند شامل بسیاری از استراتژی های بازاریابی دیجیتال ذکر شده باشد و معمولاً ترکیبی از پیام های متنی، رسانه های اجتماعی، ایمیل و برنامه های تلفن همراه است. اهمیت بازاریابی تلفن همراه در حال افزایش است، زیرا انتظار می رود که تا سال 2024 تعداد خریداران تلفن همراه به حدود 187.5 میلیون کاربر افزایش یابد. با این روند صعودی به سمت موبایل، بازاریابان باید به این فکر کنند که چگونه می توانند تلاش های بازاریابی فعلی خود را برای موبایل بهینه کنند تا بتوانند تجربه ای یکپارچه و کاربر پسند ارائه دهند.

مطلب بعدی

10 فاکتور مهم سئو داخلی که باید بدانید!

مطلب قبلی

فارسی پت

دیدگاهتان را بنویسید

n
n