آنچه در این مطلب خواهید خواند

بک لینک چیست؟ همه چیز در رابطه با بک‌لینک و راه‌های ساخت آن

what is backlinks
آنچه در این مطلب خواهید خواند

بک لینک‌ها که به عنوان “لینک‌های ورودی” و یا “لینک‌های یک طرفه” نیز شناخته می شوند؛ یک سری لینک و یا همان پیوندهایی از یک وب سایت به یک صفحه در وب سایت دیگر هستند.

گوگل و دیگر موتورهای جستجوی اصلی، بک لینک‌ها را یک فاکتور تعیین کننده برای رتبه‌بندی در نظر می گیرند. صفحاتی که تعداد بک لینک بالایی دارند، معمولاً در رتبه‌بندی بالایی در موتورهای جست و جو قرار می‌گیرند.

برای دانلود نسخه PDF کلیک کنید، تعداد کلمات ۲۴۴۴ کلمه، زمان تقریبی مطالعه ۱۳ دقیقه.

چرا بک لینک‌ها مهم هستند؟

بک لینک‌ها در واقع معادل آرایی هستند که از سایر وب سایت‌ها گرفته می‌شود. هر یک از این آرا در زبان موتورهای جستجو این معنی را می‌دهد که: “این محتوا ارزشمند، معتبر و مفید است”.بنابراین هر چه تعداد آرای دریافتی‌تان از سایر وب سایت‌ها بیشتر باشد، سایت شما در گوگل و دیگر موتورهای جستجو رتبۀ بالاتری خواهد داشت. استفاده از لینک‌ها در الگوریتم موتورهای جست و جو چیز جدیدی نیست. در واقع، بک لینک‌ها پایه و اساس الگوریتم اصلی گوگل معروف به “PageRank” را تشکیل داده‌اند. حتی اگر گوگل در طی سال‌ها هزاران تغییر در الگوریتم خود ایجاد کرده است، بک لینک‌ها همچنان اصلی‌ترین معیار برای رتبه بندی هستند.

چه نوع بک لینک‌هایی ارزشمند هستند؟
همه بک لینک‌ها ارزش و رتبۀ یکسانی ندارند.برای مثال، اگر می خواهید در SERP رتبۀ بالاتری داشته باشید، روی خرید بک لینک‌ باکیفیت تمرکز کنید. بهتر است اینطور بگوییم که یک بک لینک باکیفیت می تواند قدرتمندتر از 1000 بک لینک بی کیفیت باشد. همانطور که مشخص است، بک لینک های باکیفیت بالا دارای ویژگی‌های کلیدی یکسانی هستند. لینک‌های داخل متن مانند آن‌هایی که در رپورتاژ آگهی ساخته میشوند از ارزش بالایی نسبت به لینک‌هایی که در سایدبار یا فوتر سایت قرار دارند، برخوردار میشوند.

بک لینک‌های باکیفیت قطعا از وب سایت‌های معتبر می‌آیند
این مفهوم به عنوان “Domain Authority” یا اعتبار دامنه شناخته می شود. اساساً، هرچه یک سایت دارای اعتبار بیشتری باشد، می تواند اعتبار بیشتری را به سایت شما، از طریق لینک، منتقل کند.

بک لینک‌های باکیفیت کلمۀ کلیدی مورد نظر شما را در متن لنگر(انکر تکست) لینک قرار می دهند.
انکر تکست‌ها کلمات مشخص شده‌ای هستند که هنگام پیوند دادن دو صفحه در بک لینک‌ها قابل مشاهده‌اند. ترجیحا بک‌ لینک‌ها باید داری انکر تکستی باشند که شامل کلمات کلیدی مورد هدف شما است. در مطالعات اخیر ارتباط مستقیم بین استفاده از کلمات کلیدی غنی در انکر تکست‌های بک‌لینک و رتبه‌بندی بالاتر مشهود است. البته در استفاده از کلمات کلیدی، در بک لینک خود زیاده روی نکنید. این یعنی برای لینک‌سازی از عبارات یکسان به دفعات استفاده نکنید و سعی کنید عبارات مختلف را در لینک‌سازی بگنجانید. گوگل در سال 2012 آپدیتی در الگوریتم خود به اسم “گوگل پنگوئن” را معرفی کرد که هدف آن شناسایی و جریمه بک لینک‌های نامرتبط و خریداری شده یا بک لینک‌های است که از تکنیک‌های نامناسب برای بهتر شدن رتبه بندی‌ استفاده می‌کنند، بود.

سایت‌هایی که به شما لینک می‌دهند بهتر است که از لحاظ موضوعی به محتواهای شما مرتبط باشند
وقتی یک وب سایت به وب سایت دیگری لینک می شود، گوگل بررسی می‌کند که این دو سایت به هم مرتبط هستند یا خیر، که خب منطقی هم به نظر می‌رسد. تصور کنید به تازگی مقاله‌ای در مورد دو ماراتن منتشر کرده‌اید. در این صورت، گوگل تمرکز بسیار بیشتری روی لینک به سایت‌های مربوط به ماراتن، دویدن، تناسب اندام می‌گذارد تا در مقابل برای مثال سایت‌های مربوط به ماهیگیری، دوچرخه‌سواری و بازاریابی دیجیتال.

لینک Dofollow

گوگل و سایر موتورهای جستجو لینک‌هایی را که برچسب “nofollow” به آن متصل شده است را نادیده می‌گیرند.

خوشبختانه، اکثریت قریب به اتفاق لینک‌های موجود در وب، لینک‌های “dofollow” هستند و بیشتر لینک‌هایی که دارای تگ nofollow هستند به حساب نمی‌آیند. منظور از به حساب نیامدن این نیست که لینک کلا دیده نمیشود، منظور این است که تاثیر آن حساب نمیشود، چرا که ربات‌های خزنده‌ گوگل با رسیدن به این لینک آن‌را باز نمیکنند.

به عنوان مثال، پیوندهای این منابع معمولاً nofollow هستند:

  • نظرات وبلاگ
  • بیانیه‌های مطبوعاتی
  • تبلیغات پولی

به هر حال این بک‌ لینک‌ها برای سئو آنچنان مفید نیستند، بنابراین نوفالو بودنشان هم مشکلی ایجاد نمی‌کند. البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که گوگل و سایر موتورهای جستجو علی رغم اعلام قبلی‌شان در رابطه با حساب نکردن لینک‌های نوفالو، در حقیقت آن‌ها را باز میکنند تا متوجه ارتباط معنایی لینک شما به سایت هدف شوند.

بنابراین شما باید برای ساخت بک لینک پروفایل یک وبسایت از هر دو نوع لینک فالو و نوفالو استفاده نمایید، و بهتر‌ است که تعداد لینک‌های فالو را بیشتر از لینک‌های نوفالو در نظر داشته باشیم.

بهتر است بک لینک از حوزه‌ و دامنه‌ای باشد که از قبل به شما لینک نداشته است

فرض کنید یک بک لینک از یک وب سایت فرضی دریافت می‌کنید. خب، حالا فرض کنید همان وب‌ سایت دوباره به شما لینک می‌دهد و دوباره و دوباره.

آیا همۀ این لینک‌ها به اندازۀ بک لینک اول قدرتمند هستند؟ جواب منفی ست.

همانطور که مشخص است، بک لینک از یک وب سایت تکراری بازدهی کاهشی دارند. درواقع بهتر است 100 لینک از 100 وب سایت مختلف دریافت کنید تا 1000 لینک از یک وب سایت.مطالعۀ رتبه‌بندی موتورهای جست‌وجو نشان داده که تعداد سایت‌هایی که به شما لینک می‌دهند (نه تعداد کل بک لینک ها) بیش از هر عامل دیگری با رتبه بندی گوگل مرتبط است.

اکنون که دیدید چه نوع بک لینک‌هایی برای رتبه بندی گوگل شما مفیدتر هستند، وقت آن است که بدانید چگونه شروع به ساخت آن‌ها کنید.

محتواهای قابل رجوع کردن

اگر می‌خواهید افراد به وب سایت شما لینک دهند، به چیزی در سایت خود نیاز دارید که ارزش لینک دادن به آن را داشته باشد. یک محتوای قابل لینک دادن می‌تواند یک پست وبلاگ، یک ویدیو، یک نرم افزار، یک مسابقه، یک نظرسنجی … اساساً هر چیزی باشد که مردم بخواهند به آن لینک داده شوند. در بیشتر موارد، محتوایی که قابلیت لینک گرفتن را داشته باشد یک محتوای شگفت انگیز خواهد بود به همین دلیل هم است که بهینه سازی رتبه بندی در موتور جستجو و بازاریابی محتوا بسیار نزدیک بهم هستند.

 یافتن بک لینک‌های به درد نخور

ابتدا، صفحات وب، منابع یا مشاغلی را پیدا کنید که منسوخ شده‌اند یا نام‌هایشان تغییر کرده و سپس، سایت‌هایی را پیدا کنید که هنوز به این منابع قدیمی لینک می‌دهند. در نهایت، به مدیران و ادمین‌های این سایت‌ها ایمیل می‌زنید تا به آن‌ها اطلاع دهید که به چیزی قدیمی و غیر قابل استفاده لینک می‌دهند و می‌توانید محتواها و پست‌های خود را به عنوان جایگزین پیشنهاد دهید.

استفاده از روش لینک شکسته

این روش هم حدودا مانند روش قبلی‌ایست که راجبش صحبت کردیم اما با این تفاوت که با ساخت لینک شکسته، شما فقط به دنبال صفحاتی هستید که دارای خطای 404 هستند. برای یافتن این خطا 404، باید روی صفحات و منابعی که به موضوع مورد بررسی شما مربوط اند تمرکز کنید. فرض می‌کنیم تمرکز شما در زمینه تناسب اندام است، با استفاده از این فرمول‌های جست و جو در گوگل سرچ کنید:
“تناسب اندام” + “صفحه منبع”
“تناسب اندام” + “منابع”
“تناسب اندام” + “سایت‌های توصیه شده”
“تناسب اندام” + “لینک‌ها”
بعد از جست‌وجو، به مدیر سایت در مورد لینک‌های خرابی که پیدا کردید اطلاع دهید. شما به راحتی می‌توانید لینک‌های شکسته را در هر صفحه‌ای پیدا کنید. فقط کافی است از برنامۀ Chrome Check My Links استفاده کنید. این برنامه به سرعت هر لینک شکسته‌ای را که در صفحه وجود دارد را پیدا می‌کند و حتی آن‌ها را با رنگ قرمز برجسته می‌کند تا پیدا کردنشان آسان شود.

پست مهمان

آیا استفاده از پست مهمان منسوخ شده است؟ حقیقت این است که پست مهمان هنوز هم کارکردهای خودش را دارد. در واقع، هنگامی که برای اولین بار شروع به کار کردن در این زمینه می‌کنید، وبلاگ نویسی مهمان یکی از بهترین راه‌ها برای دریافت بک لینک به سایت شما است و لینک‌هایی که از پست مهمان به دست خواهید آورد قطعا به ترافیک صفحۀ شما کمک می‌کند. البته باید توجه داشته باشید که از پست‌های مهمان در وب سایت‌ها و صفحات معتبر و مربوط به محتوای خودتان استفاده کنید وگرنه گوگل آن پست را اسپم حساب می‌کند. برای انتشار پست مهمان میتوانید با پرداخت هزینه این‌کار را انجام دهید، رپورتاژ آگهی میتواند مطلب شما را در یکی از دسته‌بندی های مرتبط وبسایت منتشر کرده و سبب رشد جایگاه و ورودی شما شود.
رپورتاژ آگهی هم مانند پست مهمان دائمی است و تا زمان وجود وبسایت، مطلب شماهم در آن سایت باقی خواهد ماند.

اینفو گرافیک و دیگر محتواهای بصری

واقعیت این است که اینفوگرافیک‌ها آنطورکه در گذشته کارایی داشته‌اند دیگر ندارند. اما همچنان به عنوان یک استراتژی ساخت لینک موثر می‌توان از آنها استفاده کرد. در واقع، وقتی به انواع محتوایی که بیشترین لینک‌ها را ایجاد می‌کنند، نگاهی بیاندازیم، اینفوگرافیک‌ها در رتبۀ خوب و بالایی ظاهر می‌شوند. مانند هر محتوایی که منتشر می‌کنید، باید اینفوگرافیک خود را به صورت استراتژیک تبلیغ کنید و برای انجام این کار، توصیه می‌شود از یک استراتژی به نام “Guestographics” استفاده کنید. Guestographics درواقع یک اینفوگرافی مهمان است که به هدف همکاری برندها با یکدیگر از آن استفاده می‌شود.

بازبینی وبلاگ نویسان!

اگر یک نرم افزار، محصول فیزیکی، خدمات مشاوره یا هرچیزی که ارزش خریدن را داشته باشد تولید می‌کنید، به راحتی می‌توانید آن را به ده‌ها بک لینک با کیفیت بالا تبدیل کنید. چطور؟ با ارائۀ رایگان محصول خود به بلاگرها.وبلاگ نویسانی را پیدا کنید که در حوزۀ تخصصی شما فعالیت می‌کنند و ممکن است به آنچه شما ارائه می‌دهید علاقه‌مند باشند. برای مثال اگر یک محصول مشاوره‌ای یا آموزشی می‌فروشید که به مردم آموزش می‌دهد چگونه خودشان صابون بسازند، مواردی مانند صابون سازی، ساخت صابون در خانه و غیره را در گوگل جست و جو کنید. نتایجی که نمایش داده می‌شود مجموعه‌ای از وبلاگ‌ها، وب سایت‌های خبری خواهد بود. سایت‌های راهنما یا سایت‌های خبری را فیلتر کنید و در نظر نگیرید. اینگونه شما با یک لیست کامل از وبلاگ نویسانی که ممکن است به محصول پیشنهادی شما علاقه‌مند باشند، مواجه می‌شوید.
با الگوی پیشنهادی زیر به آن‌ها ایمیل بزنید.

سلام (نام مدیر سایت)،
امروز راجب [چند دستور صابون خانگی] سرچ می‌کردم که به وب سایت (نام وب سایت) برخوردم.
چه محتواهای خوب و باکیفیتی! درواقع، من به تازگی محصول آموزشی‌ای تولید کردم که در آن (به مردم اموزش می‌دهم چگونه در خانه صابون‌های لوکس درست کنند).
من معمولاً (هزینۀ محصول) برای فروش محصولم درنظر می‌گیرم اما خوشحال می‌شوم آن را به صورت رایگان برای شما بفرستم. نظرتان را به من اعلام کنید.
تشکر
هشدار: شما باید در مورد ادبیاتی که برای این استراتژی استفاده می کنید بسیار مراقب باشید. توجه داشته باشید که محصول خود را در ازای گرفتن بک لینک یا نقد ارائه نمی‌دهید…  این امر ناقض دستورالعمل‌های وبمستر Google است. در عوض، فقط محصول را برای آن‌ها ارسال کنید و اجازه دهید خودشان تصمیم بگیرند که آیا محصول شما ارزش انتشار در وبلاگشان را دارد یا خیر.

احیای لینک

احیای لینک ساده است: ابتدا، نام‌های شرکت‌هایی که با آن‌ها همکاری می‌کنید یا وب سایت‌هایی که راجبتان نوشته‌اند اما به سایت شما لینک ندارند را پیدا کنید. از ابزاری مانند BuzzSumo و Mention.com برای یافتن نام تجاری خود به صورت آنلاین استفاده کنید. وقتی این کار را انجام ‌دهید، هر زمانی که کسی در مورد شما بنویسد، مطلع خواهید شد. بررسی کنید که آیا شخص یا وب سایتی که از شما نام برده است و به سایت شما (صفحه اصلی یا صفحه داخلی شما) نیز لینک داده است یا خیر. اگر آن‌ها به سایت شما لینک داده باشند، که به نفع شماست اگر نه، یک ایمیل با لحن دوستانه و الگوی پیشنهادی زیر به آن‌ها ارسال کنید.

سلام (نام)
به شما ایمیل دادم که بابت ذکر نام [برند شما] در مقالۀ خیلی خوب دیروزتان تشکر کنم.
ما واقعاً از آن قدردانی می کنیم.
می‌خواستم بپرسم که آیا برایتان امکانش وجود دارد لینکی به سایت ما اضافه کنید؟ اینطور مردم به راحتی می توانند هنگام خواندن مقالۀ شما، ما را پیدا کنند.
در هر صورت از شما ممنونیم.
با تشکر

بک لینک های رقیب خود را مهندسی معکوس کنید

هر شرکتی مجموعه‌ای از فرصت‌ها برای لینک سازی خاص خود را دارد. بنابراین توصیه می‌شود زمانی را به مهندسی معکوس رقیبان خود اختصاص دهید. به این ترتیب، می‌توانید فرصت‌هایی برای بک لینک‌هایی پیدا کنید که فقط در حوزۀ شما وجود دارد. برای مثال فرض کنید یک وبلاگ سلامتی و تناسب اندام دارید و یکی از رقبای شما یک نام فرضی به اسم  “ایکس فیتنس” است. خب فرض می‌کنیم شما لینک پروفایل سایت ایکس فیتنس را از یک بک لینک بررسی می‌کنید و متوجه می‌شوید که خیلی از لینک‌های آن‌ها از پادکست‌ها نشات می‌گیرد. برای مثال افراد آن شرکت در پادکست‌های دیگران به عنوان مهمان ظاهر می‌شوند. دقیقاً به همین ترتیب شما یک لیست خوب از مکان‌هایی دارید که می‌توانید برای دریافت بک لینک به آن‌ها بروید. بدیهی است که باید با افرادی که این پادکست ها را اجرا می کنند تماس بگیرید و خود را به عنوان مهمان معرفی کنید.

به فرمت‌های محتوایی که لینک ایجاد می‌کنند توجه کنید

همانطور که قبلاً گفته شد، اینفوگرافیک‌ها یکی از قالب‌های محتوایی هستند که برای ایجاد بک لینک ایده آل اند اما این یکی از بسیار روش است. ما همچنین دریافتیم که، حتی اگر این فرمت‌ها اشتراک‌گذاری‌های زیادی در رسانه‌های اجتماعی ایجاد نکردند، پست‌های “چرا و چگونه” معمولاً لینک داده می‌شوند.

تفاوت بک لینک و پست مهمان (رپورتاژ آگهی)

پست مهمان یا رپورتاژ آگهی یک روش ساخت بک لینک بسیار متداول در وب فارسی است. به راحتی میتوان با یک جستجو ساده به لیستی از سایت‌های معتبر دست یافت که با دریافت مبلغی مشخص اقدام به انتشار محتوای شما به عنوان رپورتاژ آگهی میکنند.ما در راش وب با بیش از ۱۰۰۰ وب سایت همکاری داریم که شما میتوانید با مراجعه به پورتال راش وب از خرید بک لینک در این سایت‌ها برخوردار شویم.بک لینک در میان وبمستران وب فارسی اشاره به بک لینک تمام صفحات یا Site wide دارد. این نوع از بک لینک‌ها معمولا در فوتر یا سایدبار سایت کار شده و امتیاز کمتری را نسبت به لینک‌های رپورتاژ آگهی منتقل میکنند. اما با توجه به تعداد دفعاتی که این لینک‌ها در سایت هدف تکرار میشوند، میتوانند تاثیرگزاری بیشتری داشته باشند. با توجه به تکرار در همه صفحات به محض ایندکس شدن یک صفحه انتظار میرود که ربات‌های خزنده گوگل به سایت شما هم وارد شده و امید است که دوباره آن را ایندکس نمایند. علاوه بر این اگر این نوع از بک لینک‌ها در یک وبسایت معتبر ساخته شوند، میتوانند تاثیر سریع‌تری نسبت به رپورتاژ آگهی داشته باشند.

پس با توجه به نکات ذکر شده انتخاب آن‌ها برای لینک‌سازی میتواند مفید باشد، اما باید دقت کنیم که خرید بک لینک تمام صفحات مثل شمشیر دو لبه است و ممکن است در صورت خرید بدون داشتن استراتژی منجر به افت رتبه شود، شما میتوانید برای ساخت این نوع از بک لینک‌ها با مشاوران راش وب در ارتباط باشید. این بود توصیه‌هایی برای به دست آوردن بک لینک‌های بیشتر.    

منبع : تیم سئو راش‌وب با اقتباس از Backlinko

 

همچنین بخوانید:

نکات مفید برای یک استراتژی لینک‌سازی تاثیرگزار

نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی اصولی