Web3 (Web 3.0) در چند سال اخیر یک کلمه کلیدی در صنعت فناوری بوده است و با افزایشNFT ها در سال 2021، همه مایل به ورود به آن هستند. این فناوری که با استفاده از فناوری بلاکچین ساخته شده است، این پتانسیل را دارد که نحوه تفکر و استفاده ما از اینترنت را مختل و دگرگون کند.
نسخه بعدی وب براساس پروتکلها و معماری کاملاً جدیدی ساخته میشود. چهارچوبی که Web3 از آن استفاده میکند بسیار متفاوت از هر چیزی است که قبلاً دیدهایم یا با نحوه تصور ما از وب امروزی (وب 2.0) متفاوت است. وب غیرمتمرکز خواهد بود، به این معنی که دیگر یک سرور مرکزی یا شرکتی وجود نخواهد داشت که این شبکه را کنترل کند. تمرکززدایی به این معنی است که همه مالک اینترنت خواهند بود و توانایی کنترل محتوای اینترنت را خواهند داشت.
سازندگان محتوا و کاربران در یک شبکه باز و بدون مجوز یکسان شرکت میکنند تا در آن بتوانیم اطلاعات خود را کنترل کنیم و همچنان از هر دستگاهی به محتوا دسترسی داشته باشیم. مانند سایر پیشرفتهای تکنولوژیکی، این تغییر هم خطرات و هم مزایایی دارد. این مقاله بررسی میکند که Web3 چیست و چگونه میتواند بر طراحی سایت برای مشاغل و افراد تأثیر بگذارد.
Web3 چیست؟
Web 3.0 یا Web 3 تکرار بعدی اینترنت است که در آن دادهها دیگر با موجودیت مرکزی مانند Google، Facebook ذخیره نمیشوند یا توسط هیچ میزبانی کنترل نمیشوند. به این ترتیب غیرمتمرکز است، به این معنی که دیگر هیچ پایگاه داده کنترل مرکزی وجود ندارد.
در عوض، Web3 از مجموعهای از گرهها استفاده میکند که افراد میتوانند برای ذخیره و اشتراکگذاری محتوا در یک شبکه باز و بدون مجوز آنرا اجرا کنند. این به نوبه خود میتواند به شکل مساوی اثر قابل توجهی بر طراحی وب برای افراد و مشاغل بگذارد.
این مقاله به بررسی مزایا و خطرات بالقوه Web3 برای طراحی وب برای افراد و مشاغل میپردازد.
Web3 و آینده طراحی وب
همانطور که اینترنت غیرمتمرکز میشود، که درواقع همان Web3 است، روشی که ما برای وب تجربه میکنیم و طراحی میکنیم نیز تغییر خواهد کرد. با این شبکه غیرمتمرکز جدید، دیگر هیچ سرور مرکزی یا شرکتی وجود ندارد که محتوا را در اینترنت کنترل کند. به این معنی که تمام محتوای موجود در وب متعلق به همه خواهد بود، تولیدکنندگان محتوا، مصرفکنندگان و تمام کاربران. این یک شبکه بدون مجوز است که در آن میتوانیم اطلاعات خود را کنترل کنیم و از هر دستگاهی به هر محتوایی دسترسی داشته باشیم.
پیامدهای این تغییر هم برای مشاغل و هم برای افراد بسیار زیاد است. با Web3 فرصتهای زیادی برای طراحان فراهم میشود تا در نحوه برخوردشان با کار، تجدید نظر کنند. به عنوان مثال با یک وب غیرمتمرکز، وبسایتها میتوانند کمتر در مورد بازدید از صفحه یا کلیک کردن باشند و بیشتر در مورد کسب درآمد از طریق کمکهای مالی یا اشتراک باشند. Web3 همچنین میتواند به طراحان و توسعهدهندگان این امکان را بدهد که با فناوری AR/VR تجربههای همهجانبهتری را برای مشتریان طراحی کنند، مانند Oculus Rift یا عینکهای AR اپل که مدتهاست مورد استفاده قرار میگیرند.
Web3 و GDPR
GDPR مجموعهای از مقررات است که برای محافظت از کاربران اینترنت طراحی شده است. Web3 تأثیر بسیار زیادی بر فرآیند طراحی وب خواهد داشت زیرا GDPR مستلزم آن است که محتوای استفاده شده برای سازمانها یا توسط آنها، شفاف و بدون ابهام باشد و انتخابهای زیادی برای کاربر داشته باشد و اجازه استفاده از دادهها را بدون رضایت نمیدهد.
Web3 نحوه تعامل افراد با وب سایتها را تغییر میدهد. به عنوان مثال با استفاده از بلاکچین برای ایجاد شبکههای غیرمتمرکز، بهجای اینکه شرکتها اطلاعات کاربران را جمعآوری کنند، کاربران خود دادههای مربوط به خود را کنترل میکنند. این به این معنی است که اگر به دنبال شغل هستید، لازم نیست نگران باشید که کارفرمای آینده شما در مورد سابقه پزشکی شما اطلاعاتی کسب کند، زیرا همیشه در دستگاه شما اطلاعات رمزگذاری شده است و هیچ پایگاه داده متمرکزی برای دسترسی یا استفاده کارفرمایان وجود نخواهد داشت.
از طرف دیگر این به آن معنا است که شرکتها باید مدلهای تجاری خود را تغییر دهند تا با این تغییرات سازگار شوند. کسب و کارها و سازمانها باید وبسایتهای خود را بهروزرسانی کنند تا برای همه افرادی که از آنها استفاده میکنند، سازگار و منصفانه باشد.
طراحی وب 3 برای مشاغل
در حالیکه وب تکامل مییابد و از یک وب متمرکز به غیر متمرکز تغییر میکند، نحوه ایجاد وب سایت و محتوا را هم تغییر میدهد. یکی از تأثیراتی که سازمانها باید از آن آگاه باشند این است که چگونه وب جدید ممکن است بر تلاشهای بازاریابی آنها تأثیر بگذارد. در Web3، برای کسب و کارها دشوارتر است که خود را از رقبای خود متمایز کنند زیرا هیچ سرور مرکزی تمام دادههای سایتها را نگه نمیدارد. جابجایی بین پلتفرمها بدون مشکل یا پیامد آن برای مصرفکنندگان آسان است.
با در نظر گرفتن این موضوع، کسب و کارها ممکن است بخواهند یک استراتژی ایجاد کنند که در آن بتوانند مشتریان را در کانالهای مختلف با خود درگیر نگه دارند، نه اینکه فقط به یک یا دو کانال تکیه کنند. این به معنای حضور در رسانههای اجتماعی و تهیه لیست خبرنامه است، بنابراین مشتریان علاوه بر بازدید از وب سایت شما، راههای دیگری نیز برای ارتباط با شرکت شما دارند.
طراحی وب 3 برای افراد
Web3 هنوز در مراحل اولیه خود است و مفاهیم کامل معماری و پروتکلهای جدید آن نامشخص است. با این حال، چند چیز وجود دارد که میتوانیم درباره تأثیر این موضوع بر افراد در وب بگوییم:
- وب غیرمتمرکز جدید به مصرفکنندگان این امکان را میدهد که نوع دادهای را که میخواهند با نهادهای مختلف به اشتراک بگذارند، انتخاب کنند. برای مثال، میتوانید تصمیم بگیرید که آیا میخواهید خردهفروش مورد علاقهتان بداند چه چیزی را از رقیبش خریدهاید یا بالعکس.
- شما بر محتوای آنلاین منتشر شده در مورد خودتان کنترل خواهید داشت و میتوانید تصمیم بگیرید که چه کسی به آن دسترسی داشته باشد و چه کسی به آن دسترسی نداشته باشد.
- Web3 بخشی از قدرت را از غولهای اینترنتی مانند فیسبوک و گوگل میگیرد و به کاربران کنترل بیشتری بر دادههای خود میدهد. به این معنی که ممکن است کسب درآمد از محتوای تولید شده توسط کاربر مانند تبلیغات یا ویدیوهای YouTube برای شرکتها دشوارتر باشد زیرا دیگر مالک همۀ آن نخواهند بود.
کلام آخر
ما هنوز در مراحل اولیه Web3 هستیم، اما آینده این فناوری جدید و اینکه چگونه برای آن طراحی خواهیم کرد در حال حاضر جذاب است. Web3 یک تجربه شخصیتر و انسانی خواهد بود که دارای سطح بالاتری از شخصیسازی است که هم برای مشاغل و هم برای افراد مفید خواهد بود.
منبع: