معیارهای سنجش عملکرد در سئو چیست؟

2021-07-03 07:50:01
SEO Success

تعداد کلمات : 1406 کلمه    زمان مطالعه : 10 دقیقه

برای دانلود نسخه PDF مقاله کلیک کنید.

اگر بتوانید پارامتری را اندازه گیری کنید، قطعا میتوانید آن را بهبود ببخشید!
در سئو هم می‌توان گفت که این موضوع صدق میکند. متخصصین سئوی حرفه ای روند رشد یا افول همه چیز را از لینک های جدید گرفته تا از دست رفته، رتبه ها و بهبود جایگاه را به طور دائمی بررسی میکنند تا بتوانند سئو سایت را بهبود بخشند.
همچنین بررسی این روند میتواند کمک به انتخاب اولویت های سرمایه گزاری در سئو.

نقطه آغاز کار همان نقطه پایانی است!

علی رغم اینکه داشتن اهداف مختلف (چه کوچک و چه بزرگ) میتواند به موفقیت کمک نماید، اما همواره داشتن یک هدف نهایی ضروری است. این هدف نهایی همان نقطه پایانی کار است؛ به این معنا که شما به اهدافتان در سئو رسیده اید.
البته دقت کنید که موفقیت امری نسبی است و رسیدن به قله کمال، تلاش فراوان و مستمر میخواهد.

بررسی کنید: خدمات سئو راش وب

تنها راه شناخت اینکه یک وبسایت به چه چیز نیاز دارد، مستلزم این است که بدانیم اهداف اصلی و فرعی از ایجاد آن چیست. سوالاتی که ما به عنوان متخصص از مشتریان میپرسیم میتواند مفید واقع شود، در ادامه به چند مورد از آن ها اشاره میکنیم:

میتوانید یک توضیح مختصر درباره شرکت خود ارائه دهید؟

ایجاد راه جدید فروش کالا/ ارائه خدمات برایتان چقدر ارزش دارد؟

سودده ترین محصول/ خدمت شما کدام است؟

از پاسخ این سوالات میتوان برای ایجاد اهداف اصلی و فرعی سایت استفاده کرد.

نکات مهم برای تعیین اهداف سایت

مسیر رسیدن به هدف باید قابل بررسی باشد؛ اگر نتوانیم آن را اندازه گیری کنیم، نمیتوانیم آنرا بهبود ببخشیم.
دقیق و خاص عمل کنید؛ اجازه ندهید که رقبای بزرگ شما را از رسیدن به اهدافتان منع کنند.
هدفتان را با دوستانتان به اشتراک بگذارید؛ مطالعات نشان داده است که نگارش اهداف و یا بازگو کردن آن ها با دیگران میتواند شما را در راه رسیدن به اهدافتان کمک نماید.

اندازه گیری (Measuring)

حالا که هدف اصلی را مشخص کرده ایم، ارزیابی پارامترها و معیارهای دیگر میتواند شما را در رسیدن به هدف اصلی کمک کند و همچنین باعث میشود تا داده های خوبی در رابطه با روند رشد سایت و سلامت آن داشته باشیم.

معیارهای رابط کاربری Engagement metrics

این معیارها سعی دارند تا به این سوال جواب دهند، کاربران در مواجهه با وبسیات شما چه رفتاری دارند؟ برخی از پرکاربردترین این معیارها عبارتند از:

نرخ تبدیل Conversion rate

نرخ تبدیل در سایتهای فروشگاهی یعنی نسبت تعداد کاربرانی که اقدام به خرید کرده اند به کاربرانی که صرفا ایجاد ورودی کرده اند. نرخ تبدیل را میتوان به چیزهای زیادی بسط داد، بطور مثال ثبت نام به وسیله ایمیل یا شماره موبایل و یا نوشتن یک کامنت. نرخ تبدیل وبسایت میتواند به شما کمک کند تا روی درآمد تازه ای که بدست آورده اید مجددا سرمایه گذاری کنید.

زمان حضور کاربر در صفحه Time on page

کاربران چه مدت روی صفحه سایت شما توقف میکنند؟ اگر شما یک پست وبلاگی 2.000 کلمه ای دارید که کاربران تنها 10 ثانیه آن را میخوانند، شانس کمتری برای دیده شدن این صفحه وجود خواهد داشت. البته اینکه کاربر زمان کمتری را در سایت بماند حتما نشانه بدی هم نیست. بطور مثال صفحه ارتباط با ما سایت مطالب زیادی ندارد و توقف روی آن حتما کمتر خواهد بود.

بازدید صفحات در ازای هر کاربر Pages per visit

آیا هدف هر سایت جز ایجاد ورودی و نگه داشتن آن نیست؟ بنابراین نرخ بازدید صفحه در ازای هر کاربر میتواند آمار مهمی را به ما ارائه دهد. البته اگر صفحه مورد نظر ما یک صفحه است که هدف صرفا خرید و بعد از آن خروج باشد، میتوان گفت میزان این نرخ به حداقل خواهد رسید.

نرخ پرش Bounce rate

این اصطلاح بدان معناست که کاربر ورودی سایت شما بعد از مشاهده مطالب از آن خارج شده است. بسیاری از مردم تلاش میکنند تا این پارامتر را در مقیاس کوچکی نگاه دارند، چرا که فکر میکنند این میزان با کیفیت سایت در ارتباط است. اما نرخ پرش اطلاعات زیادی را در مورد تجربه کاربر در اختیار ما قرار نمیدهد. در مواردی زیادی مشاهده شده که تغییر دادن قالب سایت میتواند باعث شود تا کاربران دچار سردرگمی شده و نرخ پرش بهتری مشاهده شود.

عمق پیمایش کاربران در سایت Scroll depth

این پارامتر میزان پیمایش کاربران را در هر صفحه نمایش میدهد. آیا بازدیدکنندگان به محتوای مهم شما خواند رسید؟ اگر نه، وقت تغییر است. محتوای ارزشمند خود را بالاتر بیاورید تا احتمال تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری بالاتر برود. هم چنین کیفیت محتوای خود را هم بررسی کنید، آیا محتویات این صفحه همان چیزی است که کاربران میخواهند؟ میزان این پارامتر توسط یک افزونه گوگل آنالیتیکس قابل ردیابی است.
در گوگل آنالیتکیس میتوانید اهدافی را برای مشاهدات رشد سایت خود تعیین نمایید. برای مثال اگر هدف شما این است که کاربران یک فرم معرفی را پر کنند میتوانید روی گوگل آنالیتیکس این موضوع را به عنوان یک هدف تنظیم کنید. زمانی که کاربران فرم را پر کنند شما متوجه میشود که موفق شده اید.

ترافیک جستجو Search traffic

این پارامتر نشان دهنده میزان نمایش شما به کاربران است. اگر این میزان خوب باشد ولی ورودی مناسبی ایجاد نشود، یک جای کار می لنگد. حال چگونه میتوان فهمید که ورودی سایت شما از موتورهای جستجو چه میزان است؟ گوگل آنالیتیک اینجا هم راه حل مناسبی را ارائه میدهد.

استفاده از گوگل آنالیتیک برای کشف اطلاعات کاربران ورودی

گوگل آنالیتیک ممکن است با رعایت نکردن چند فاکتور ساده اطلاعاتی نادرست را ارائه نماید! به نوعی که اگر ندانید کجای برنامه را جستجو کنید ممکن است مشکل ساز شود. در ادامه به معرفی کلی نحوه استفاده از این ابزار پرقدرت میپردازیم، این صرفا یک معرفی کلی است و جامع نیست:

ترافیک ارگانیک ایزوله شده

ابزار گوگل آنالیتیکس میتواند بطور دقیق ورودی ها از هم تفکیک کند و ورودی کمپین های دیگر مانند کمپین های تبلیغاتی را نمایش ندهند.

ترافیک ورودی در مدت زمان خاص

این ابزار به شما این امکان را میدهد که پارامترهایی چون sessions/users/pageviews را برای یک بازه زمانی مشخص مشاهده نمایید و هم چنین میتوانید دو بازه زمانی را با یکدیگر مقایسه نمایید.

یک صفحه خاص چه میزان بازدید خورده است؟

گزارشاتی که در گوگل آنالیتیک قابل مشاهده است؛ میتواند عملکرد صفحات سایت شما را بطور خاص نمایش دهد. بطور مثال، اینکه هر صفحه در یک بازه زمانی خاص چه تعداد بازدید گرفته را میتوان به راحتی مشاهده کرد.

ترافیک ورودی از یک کمپین خاص

شما میتواندی از کدهای UTM برای ردیابی کمپین ها و منبع ورودی سایت استفاده کنید. کمپین و اهداف خود از ایجاد آن را مشخص کنید و با اضافه کردن کد UTM به انتهای URL منتظر کلیک کاربران باشید. زمانی که کاربران روی این لینک ها کلیک میکنند، داده های آن در قسمت گزارش کمپین ها قابل مشاهده خواهند بود.

نرخ کلیک CTR

این پارامتر نشان دهنده میزان کلیک کاربران بر نرخ نمایش یک صفحه خاص در نتایج جستجو است. با بررسی این پارامتر میتوانیم به تاثیرگزار بودن تیتر و توضیحات متا صفحه مورد نظر پی ببریم. این اطلاعات در ابزار Google search console قابل مشاهده است.
علاوه بر این ابزار رایگان Google tag manager، به شما این امکان را میدهد که بدون نیاز به اصلاح کد، به بررسی و ردیابی ورودی سایت بپردازید.

معرفی معیارهای رایج دیگر در سئو

کیفیت صفحات و دامنه (DA,PA)

این دو پارامتر برای همه صفحات سایت (PA) و برای هر دامنه (DA) به صورت مجزا تعریف میشود و یکی از فاکتورهایی است که در سئو حائز اهمیت بوده و میتوان با بررسی آن از کیفیت صفحات یک سایت باخبر شد.

رتبه بندی کلمات کلیدی با Keyword rankings

بررسی جایگاه عبارات کلیدی در نتایج جستجو میتواند در بهبود سئو به شما کمک کند. این اطلاعات شامل جایگاه سایت به صورت نمایش در پنجره های جواب سریع گوگل و یا جایگاههای عادی باشد.

تعداد بک لینک ها

تعداد بک لینک هایی که از سایت های دیگر به وبسیات شما ایجاد شده اند میتواند فاکتور مهمی در سئو باشد. اگرچه که تعداد این لینک ها از اهمیت بالایی برخوردار است؛ ما به شما پیشنهاد میکنیم که کیفیت آن ها را هم به عنوان یک پارامتر مهم مد نظر قرار دهید.

چگونه میتوان این مقادیر را مشاهده کرد؟

ما به شما دو ابزار قدرمتند Moz Pro و STAT را پیشنهاد مینماییم. در این دو میتوانید جایگاه سایت خود را در عبارات هدف مشاهده نمایید.
با در اختیار داشتن این اطلاعات مفید (موقعیت نتایج در موتورهای جستجو، چگونگی تعامل کاربران با صفحات، نحوه عملکرد یک صفحه، کیفیت محتوا و ساختار کلی و موارد دیگر) میتوانید به راحتی برای سئو سایت برنامه ریزی کنید.

همچنین بخوانید :

بهینه‌ترین تگ تایتل title تیتر برای سئو

نقشه سایت 

اشتراک گذاری مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *