10 پلتفرم و برنامه جدید در سوشال مدیا که باید با آن‌ها آشنا شوید!

2022-09-04 13:43:58

این روزها به طور مداوم پلتفرم‌ها و اپلیکیشن‌های جدید رسانه‌های اجتماعی، کاربران بیشتری را به خود جذب می‌کنند. اگر شما نیز بطور روزمره با دنیای مجازی درارتباط هستید و یا اینکه کسب و کارتان به این فضا مربوط است، در ادامه با ما همراه باشید.

طبق مطالعاتی که در آوریل 2022 انجام شد، 4.65 میلیارد کاربر در سراسر جهان، از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.
این آمار به این معناست که 58.7 درصد از مردم در سراسر جهان کاربران شبکه‌های اجتماعی یا همان سوشال‌مدیاها می‌باشند.
علاوه بر این، برنامه‌ها و پلتفرم‌های جدید رسانه‌های اجتماعی‌ای که دائماً درحال رونمایی هستند، سعی می‌کنند بخشی از این آمار را به خود جذب نمایند.

به‌عنوان کسی که در زمینه مدیریت رسانه‌های اجتماعی یا به عنوان یک بازاریاب محتوا فعالیت دارد، پیگیری این امر می‌تواند کمی سخت و پیچیده باشد.
به همین دلیل هم است که ما این در این مقاله، مطالبی را درجهت کمک به شما به منظور پیگیری ترندهای اصلی امسال سوشال مدیا و پلتفرم‌ها و اپلیکشن‌های جدیدی که در این زمینه معرفی شده‌اند، گردآوری کرده‌ایم.

ترندهای سوشال‌مدیا در سال 2022

با توجه به رتبه‌بندی بالای پلتفرم‌های محبوب رسانه‌های اجتماعی مانند فیس بوک، یوتیوب، واتس اپ و اینستاگرام در بین کاربران، تغییر تمرکز شما به پلتفرم‌های جدیدی که به فضای مجازی اضافه شده‌اند، می‌تواند چالش برانگیز باشد.
ظهور سرویس‌های پخش زنده مانند Facebook Watch و YouTube Live به رشد بیشتر این اپلیکشن‌ها و پلتفرم‌ها کمک زیادی کرده است.

شبکه‌های اجتماعی‌ای که برپایه صدا و صوت فعالیت دارند، یکی دیگر از گرایش‌های رسانه‌های اجتماعی است که روز به روز محبوب‌تر می‌شود و کاربران بیشتری را به خود جذب می‌کند.
این پلتفرم‌ها امکاناتی چون:

  • اشتراک گذاری موزیک
  • جمع‌آوری لیست علاقمندی‌ها
  • بحث و تبادل نظر حول موضوعات مختلف و غیره را دراختیار کاربران قرار می‌دهند.

این فضاها درواقع حول محور هنرمندان ساخته شده و رشته‌های متنوعی را پوشش می‌دهد، به این صورت تعامل بین کاربران خود را تشویق می‌کند.

ما در این مقاله درمورد اپلیکیشن‌های جدیدی که با ارائه این ویژگی‌ها به بازار عرضه شده‌اند، صحبت خواهیم کرد.

از آنجایی که رسانه‌های اجتماعی ابزاری کلیدی برای کسب و کارها درجهت ارتباط با مشتریان هستند، ایجاد استراتژی‌های پویا و آگاهانه در این راستا بسیار مهم خواهد بود.

هر پلتفرم و اپلیکیشنی یک ویژگی متفاوت به کاربرانش ارائه می‌دهد و زمانیکه صحبت از تبلیغات موثر نام تجاری شما و تعامل با مشتریان به میان می‌آید، این پلتفرم‌ها ارزش بررسی را خواهند داشت.
برای اینکه به شما کمک کنیم از آنچه که در شبکه‌های اجتماعی اتفاق می‌افتد مطلع شوید، فهرست کوتاهی از معرفی 10 پلتفرم و اپلیکیشن ترند در سوشال مدیا را گردآوری کرده‌ایم که باید راجب آن‌ها بدانید.

ده شبکه اجتماعی ترند سال 2022

معرفی 10 پلتفرم و اپلیکیشن ترند سوشال مدیا

1. TikTok

TikTok با الگوریتم‌های دقیق و قابلیت‌های منحصربه‌فرد تولید محتوا به سرعت به یک ترند جریان‌ساز تبدیل شد.
در سال‌های 2020 و 2021، TikTok سریع‌ترین رشد را در بین اپلیکیشن‌های رسانه اجتماعی در حال رشد در ایالات متحده داشت.

اگرچه این برنامه برای اولین بار در سال 2016 منتشر شد، اما تولید آن (مرحله‌ای که در نهایت اکثر اشکالات برطرف شد) در اکتبر 2021 بود.
در عرض چند ماه، این اپلیکیشن غوغا بپا کرد.

تا پایان سال 2021، TikTok روندی با کسب ماهانه 1 میلیارد کاربر در سراسر جهان طی نمود.

اگر با این اپ آشنا نیستید، باید گفت که TikTok یک پلتفرم مخصوص به اشتراک‌گذاری ویدیوهای کوتاه است که در آن افراد می‌توانند محتوای ویدیویی خود را از 15 ثانیه تا 10 دقیقه تولید نمایند و به اشتراک بگذارند.

این روزها، قطعا شما هم با کسی مواجه شده‌اید که می‌گوید «راستی ویدیوی TikTok را دیدی که…»

این پلتفرم به فضای راحتی برای تعامل و ارتباط تبدیل شده است که محتواهای تولید شده در آن اغلب وایرال می‌شوند.

به همین دلیل، برندها و اینفلوئنسرها از TikTok به منظور تبلیغ محصولات و کسب فالوور زیاد استفاده می‌کنند.

این موضوع همچنین باعث ایجاد قابلیت خرید از TikTok شده است که به کاربران امکان می‌دهد بدون نیاز به خارج شدن از برنامه، محصولات مدنظرشان را خریداری نمایند.

2. Discord

وقتی صحبت از مدیریت و تعامل با کاربران می‌شود، Discord جدیدترین پلتفرمی است که می‌توان به آن اشاره کرد.

Discord در حال حاضر ماهانه 150 میلیون کاربر را به خود جذب می‌کند.

مانند زوم، در این پلتفرم نیز کاربران می‌توانند از طریق چت صوتی یا پیام و اشتراک گذاری صفحات با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

این پلتفرم درواقع یک برنامه IP صوتی (VoIP) مبتنی بر تعامل کاربر است که در آن کاربران امکان خواهند داشت که از طریق ایجاد سرور شخصی، با دیگر افراد ارتباط برقرار کنند و لینک اینوایت (دعوت) خود را به صفحه چت آن‌ها ارسال نمایند.

Discord همچنین به شما امکان می‌دهد عملکرد پیام هشدار را برای افراد گروه خود بهتر کنترل کنید و نقش‌هایی را به افراد اختصاص دهید تا هیچ‌کدام تحت تأثیر اعلان‌ها قرار نگیرند.

بنظر برخی از کاربران قابلیت چت Discord نسبت به Skype یا Slack عملکرد بهتری دارد.

Discord بطور تدریجی از یک پلتفرم گیم محور به بستری پر از فرصت برای کسب و کارها تبدیل شده است.

نکته مهمی که بازاریابان و برندها باید به آن توجه کنند این است که Discord امکان ردیابی داده‌های شخص اول را نیز ارائه می‌کند.

تمام این ویژگی‌های متنوع به منظور همکاری و ایجاد پتانسیل برچسب‌گذاری مشتریان برای رویدادها خواهد بود که در طول چت عمل خواهند کرد.

3. Twitch

Twitch یک سرویس پخش زنده است که دراصل در زمینه بازی‌های ویدیویی و ورزش‌های الکترونیکی تخصص داشت و از آن زمان تا الان به منظور ارائه محتوای خلاقانه در انواع متنوع، گسترش پیدا کرده است.

بسیاری از کسب و کارهای بزرگ مجازی به Twitch به عنوان منبع اصلی درآمدشان وابسته می‌باشند. این پلتفرم، فرصت‌های متعددی درجهت کسب درآمد مانند امکان تبلیغات و فروش اشتراک ماهانه را دراختیار کاربران قرار می‌دهد.

با حضور ماهانه 140 میلیون کاربر فعال، Twitch پلتفرم دیگری است که برندها به منظور کسب فرصت‌های بازاریابی باید به آن توجه کنند.

درجهت رقابت با Twitch، یوتیوب نیز ویژگی‌های جدیدی مشابه با ویژگی‌های Twitch اضافه کرد، مانند حق عضویت به منظور ایجاد انگیزه برای کاربران.

محتوای Twitch موضوعات متعددی مانند بازی، موسیقی، ورزش، مسافرت، غذا، نوشیدنی و رویدادهایی خاص را دربر می‌گیرد و راه‌های مختلفی را برای بازاریابان ایجاد می‌کند تا به مخاطب هدف خود دست یابند. برندها نیز همکاری خود را با عوامل Twitch شروع کرده‌اند تا به تبلیغ محصولات و اشتراک‌گذاری محتوای لایو خود بپردازند.

یکی دیگر از استراتژی‌های مخصوص بازاریابی که برندها در این پلتفرم استفاده می‌کنند، پخش بنر و تبلیغات درون ویدئویی است تا بدین وسیله به افزایش آگاهی از برندشان کمک شود.

4. Reels اینستاگرام

اینستاگرام در حال حاضر به عنوان یک پلتفرم رسانه اجتماعی فوق‌العاده محبوب با بیش از ماهانه 1 میلیارد کاربر فعال شناخته می‌شود.
اما این پلتفرم محبوب جدیدا یک ویژگی جدید تحت عنوان Reels اینستاگرام ارائه کرده است که به کاربران امکان می‌دهد ویدیوهایی بصورت چند کلیپ ۱۵ تا ۶۰ ثانیه‌ای به همراه صدا و جلوه‌های مختلف را به اشتراک بگذارند؛ چیزی مشابه TikTok.

برندها و ادمین‌های رسانه‌های اجتماعی می‌توانند به راحتی Reels ها را با فالوورهای پروفایل خود به اشتراک بگذارند. این Reels ها را می توان به صورت یک پست دائم در پروفایل اینستاگرام خود قرار داد.
علاوه بر این، بازاریابان می‌توانند از الگوریتم‌های Reels اینستاگرام به منظور بهبود استراتژی تولید محتوای خود استفاده نمایند.

5. Patreon

ماهانه بیش از 8 میلیون کاربر فعال در Patreon وجود دارد.

درست است که Patreon از سال 2013 وجود داشته اما باید گفت درواقع در همین چند سال اخیر به شهرت رسیده است.

این پلتفرم به برندها و سازندگان این امکان را می‌دهد که محتوای انحصاری برای دنبال کنندگان خود تولید کنند.

از طریق Patreon، سازندگان اشتراک‌های ماهانه‌ای را به افراد ارائه می‌دهند که امکان دسترسی به انواع مختلف محتوا و جوایز برای آن‌ها فراهم می‌گردد.
این حق اشتراک به چند سطح مختلف عضویت ماهانه تقسیم‌بندی می‌شود.

بسیاری از فریلنسرها و برندها از Patreon درجهت تبلیغ و مدیریت اشتراک‌های خود در زمینه پادکست‌ها و سایر فرم‌های محتوا بهره می‌گیرند‌.

Patreon یک پلتفرم عالی به منظور ایجاد یک جریان درآمد ثابت از سمت مشترکین و یک راه ساده برای کسب درآمد از تولید محتوا می‌باشد.

با یک پیمایش ساده در سراسر این پلتفرم، سازندگان می‌توانند به راحتی محتوا و اشتراک‌هایشان را مدیریت نمایند.

6. Twitter Spaces

همانطور که می‌دانند، توییتر یک پلتفرم رسانه اجتماعی پرکاربرد با بیش از روزانه ۲۲۹ میلیون کاربر فعال است.

و اما Twitter Spaces که در سال 2020 راه‌اندازی شد، یک ویژگی جدید در این اپ پرطرفدار است که به کاربران امکان می‌دهد مکالماتی صوتی و بصورت لایو در توییتر داشته باشند.

برای برندها و اینفلوئنسرهایی که از کاربران فعال توییتر هستند، استفاده از این ویژگی یک راه عالی به منظور تعامل با فالوورها و به اشتراک‌گذاری به روز رسانی‌های برند و کسب و کارشان بصورت لایو خواهد بود و همچنین یک فضای گسترده‌تری برای گفت و گو فراهم خواهد شد.

تیم‌های یک برند حتی می‌توانند یک ایونت را بصورت لایو میزبانی کنند و تا حدکثر ۱۰ سخنران دیگر اضافه و رویدادهای جذاب‌تری ایجاد نمایند.

در Twitter Spaces، کاربران نیز می‌توانند با نوشتن پیام یا ارسال ایموجی مشارکت داشته باشند و حس شبیه‌تری به یک جامعه ایجاد کنند.

علاوه بر تمام این‌ها، Twitter Spaces مکانی عالی برای آموزش فالوورهای شما در خصوص تبلیغات یا محصولات آینده برندتان خواهد بود.

7. Spotify Greenroom

Spotify Greenroom در سال 2021 معرفی شد و ویژگی منحصر به فردی را به پلتفرم محبوب Spotify اضافه کرد.

Spotify دارای ماهانه 422 میلیون کاربر فعال است که آن را به یک رقیب قوی در بین پلتفرم‌های در حال رشد تبدیل می‌کند.

این پلتفرم امکان گوش دادن به موسیقی و انواع پادکست‌ها را به صورت لایو برای کاربران فراهم می‌آورد و همچنین فضایی را ایجاد می‌کند که در آن شنوندگان می‌توانند با هم به چت کردن و تعامل بپردازند.

Spotify یک پلتفرم عالی و کارآمد برای برندها به منظور تبلیغات است.

علاوه بر این، Spotify Greenroom به شنوندگان با علایق مختلف گزینه‌هایی متنوع ارائه می‌دهد و بدین وسیله فرصت‌هایی برای طیف گسترده‌ای از برندها فراهم خواهد شد.

به عنوان مثال برندهای مشهوری چون: Neutrogena، Pizza Hut، Samsung و LinkedIn از Spotify درجهت تبلیغات نام خود بهر می‌گیرند. اما فقط برندهای بزرگ نیستند که می‌توانند از این پلتفرم به عنوان فرصتی برای معرفی و تبلیغ استفاده نمایند.
درواقع روزانه ترکیبی از صدها برند کوچک و بزرگ بوسیلۀ Spotify درجهت بازاریابی خدمات و محصولات خود حرکت می‌کنند.

8. Caffeine

Caffeine یک سرویس پخش زنده برای برندها و علاقه‌مندان به بازی، ورزش و سرگرمی است.

این پلتفرم در سال 2016 برنامه‌ریزی شد و قبل از انتشار اولیه‌اش در سال 2018 به آرامی رشد کرد.

Caffeine درواقع یک پلتفرم ساده برای استفاده است که در آن کاربران می‌توانند برنامه‌ها را به صورت لایو تماشا و در مورد آنچه که درحال تماشایش هستند، چت کنند.

علاوه بر این، کاربران می‌توانند برنامه‌های اصلی مانند FOX Sports، ESPN و مسابقات کالج‌ها را به صورت زنده روی این پلتفرم تماشا کنند. از آنجایی که Caffeine 294 میلیون دلار بودجه دریافت کرده است، ارزشش را خواهد داشت که این اپلیکیشن را به همراه آپدیت‌هایش بیشتر بشناسید.

با توسعه و گسترش این پلتفرم، بازاریابان فرصت‌های بیشتری به منظور رشد مخاطبان و تبلیغ محصولات خود بدست خواهند آورد.

9. Supernova

Supernova یک پلتفرم جدید در رسانه‌های اجتماعی با با کارکرد سوددهی به خیریه‌ها می‌باشد.
این پلتفرم 60 درصد از درآمد تبلیغات را به خیریه‌های انتخاب شده توسط کاربران با هدف ایجاد یک جامعه فراگیر اهدا می‌کند.

Supernova یکی از جدیدترین اپلیکیشن‌های موجود است که در دسامبر 2021 راه‌اندازی شد.

این پلتفرم به عنوان جایگزینی اخلاقی در مقایشه با فیس بوک و اینستاگرام به بازار معرفی گردید، زیراکه از اصول انسانی درجهت حفظ یک محیط مثبت و فراگیر استفاده می‌کند.
کاربران در این پلتفرم می‌توانند اهداف خیریه‌ای متنوعی را از سلامت روان گرفته تا اصلاح تغییرات آب و هوا، به منظور حمایت کردن انتخاب نمایند.

هنگامی که پست کاربر در پلتفرم “لایک” دریافت می‌کند، بخشی از “صندوق اقدام Supernova” (که توسط شرکای تبلیغاتی Supernova تامین می‌گردد) به خیریه انتخابی آن‌ها اهدا خواهد شد.

اگر بازپرداخت برای برند شما موضوعی حیاتی است، در نظر داشته باشید که چگونه خواهید توانست با این شکل جدید از رسانه‌های اجتماعی خیریه درگیر شوید.

10. Clubhouse

یکی دیگر از پلتفرم‌های جدیدی که باید به آن توجه کرد، Clubhouse است؛ یک برنامه صوتی اجتماعی که در آن می‌توانید با افراد جدید آشنا شوید و در مورد موضوعات موردعلاقه خود بحث کنید.

Clubhouse بصورت هفتگی دارای 10 میلیون کاربر فعال در سراسر جهان می‌باشد.

کاربران می توانند افراد مشهور در برنامه‌های سرگرم‌کننده مانند مالکوم گلدول، اپرا، اشتون کوچر و دریک را دنبال کنند.

این پلتفرم مکانی عالی برای بازاریابان است تا درمورد رسانه‌های اجتماعی، نکات و گرایش‌های بازاریابی بیاموزند و جوامع جدیدی را برای ارتباط با آن‌ها پیدا کنند.

شناخت و فعالیت این پلتفرم‌های جدید می‌تواند به شما و برندتان کمک کند تا با جوامع فعلی‌تان تعامل بهتری برقرار نمایید و مخاطبان جدیدی پیدا کند.

آن‌ها همچنین یک راه عالی به منظور بازاریابی و تبلیغ برند شما خواهند بود.

منبع: SEJ

اشتراک گذاری مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *