آنچه در این مطلب خواهید خواند

سه رکن اصلی سئو: اعتبار، ارتباط و تجربه

The three main pillars of SEO
آنچه در این مطلب خواهید خواند

اگر بخواهیم سه رکن اصلی سئو را نام ببریم باید به اعتبار(Authority)، ارتباط (Relevance) و تجربه(Exprience) اشاره کنیم. تمرکز بر این سه رکن اصلی، فرصت‌های بیشتری برای رتبه‌بندی محتوای شما رقم خواهد زد و به مرور زمان ترافیک ارگانیک بیشتری را جذب می‌کنید.

برای میدان رقابت سئو به چه چیزهایی نیاز دارید؟

به نظر برخی‌ها لینک‌های ورودی بیشتر، برخی دیگر محتوای بهتر، در حالی که برخی ممکن است بر داشتن یک سایت سالم از نظر سئو تکنیکال تأکید کنند.

سئوکاران باتجربه می‌دانند که موفق‌ترین سایت‌ها در جستجوی ارگانیک، ترکیب مناسبی از اصول اولیه سطح بالا را دارند. در سال‌های اخیر، توجه زیادی به اصل E-A-T (تخصص، اقتدار، و اعتماد) همانطور که در دستورالعمل‌های کیفیت رتبه‌بندی گوگل ذکر شده، معطوف شده است. برخی از آن‌ها از این موارد به عنوان اساسی‌ترین جنبه‌های سئو نام می‌برند. با این حال، به همان اندازه که E-A-T برای برخی سایت‌ها مهم است، تنها به یک جنبه پرداخته می‌شود: محتوا؛ اما یک برنامه سئو جامع باید شامل موارد بیشتری باشد.

سئو را می‌توان در اساسی‌ترین سطح خود به وجود سه چیز در یک سایت و صفحات آن خلاصه کرد:

  • اعتبار
  • ارتباط
  • تجربه (از بازدید کاربران و ربات‌ها)

سایت‌هایی که به این سه مورد توجه می‌کنند، هم توسط موتورهای جستجو و هم توسط کاربران ارزش بیشتری پیدا خواهند کرد و به مرور زمان ترافیک ارگانیک بیشتری را جذب می‌کنند. توجه داشته باشید که در بالاترین سطح سئو، تخصص و قابل اعتماد بودن واقعاً بخشی است از آنچه یک سایت یا صفحه را معتبر می‌کند.

بیایید به هر یک از این دسته‌بندی‌های A-R-E بپردازیم تا ببینیم چگونه باید در یک برنامه سئو جامع گنجانده شوند.

اعتبار (بیش از دو فاکتور دیگر حائز اهمیت است)

در سئو، اعتبار به اهمیت یا وزن داده شده به یک صفحه نسبت به یک جستجو اشاره دارد. موتورهای جستجوی مدرن مانند Google هنگام ارزیابی اعتبار یک صفحه وب از عوامل (یا سیگنال‌ها) زیادی استفاده می‌کنند.

حال باید ببینیم چرا گوگل به ارزیابی اعتبار یک صفحه اهمیت می دهد؟

برای اکثر جستوجوها، هزاران یا حتی میلیون‌ها صفحه در دسترس هستند که می‌توانند رتبه‌بندی شوند. گوگل مواردی را که به احتمال زیاد کاربر را با اطلاعات دقیق و قابل اعتمادی که به طور کامل به هدف پرس و جو پاسخ می‌دهد، در صدر قرار دهد.

گوگل به ارائه معتبرترین صفحات به کاربران برای درخواست‌هایشان اهمیت می‌دهد، زیرا اگر کاربران از صفحاتی که گوگل به آن‌ها امتیاز می‌دهد راضی باشند، احتمالاً دوباره از گوگل استفاده خواهند کرد و بنابراین بیشتر در معرض تبلیغات آن قرار می‌گیرند، که این موضوع منبع اصلی درآمد گوگل است.

ارزیابی اعتبار صفحات وب اولین مشکل اساسی بود که موتورهای جستجو باید حل می‌کردند. برخی از اولین موتورهای جستجو به ارزیاب های انسانی متکی بودند، اما با گسترش شبکه جهانی وب، به سرعت مقیاس پذیری آن غیرممکن شد. گوگل از همه رقبای خود پیشی گرفت زیرا سازندگانش، لری پیج و سرگئی برین، ایده PageRank را با استفاده از پیوندهایی از صفحات دیگر در وب را به عنوان استنادهای سنجیده برای ارزیابی اعتبار یک صفحه توسعه دادند.

پیج و برین دریافتند که بک لینک درواقع یک سیستم از قبل موجود و نظرسنجی در حال تکامل هستند که در آن سایت‌های معتبر دیگر به صفحاتی که آن‌ها را قابل اعتماد و مرتبط با کاربران خود می‌دانستند، رای می‌دهند.
موتورهای جستجو از لینک‌ها استفاده می‌کنند، همانطوری که ما با استنادات علمی رفتار می‌کنیم. هر چه مقالات علمی مرتبط با یک سند منبع که به آن استناد می‌شود بیشتر باشد، برای گوگل بهتر است.

اعتبار نسبی و قابل اعتماد بودن هر یک از منابع استنادکننده به وبسایت دیگر به عنوان منبع نیز در این مورد نقش دارد.
بنابراین، از بین سه رکن اساسی معرفی شده‌، اعتبار در درجه اول قرار می‌گیرد. چرا که در مقایسه با دو مورد دیگر، می‌شد آن‌را با توجه به پیوندها به شکلی راحت‌تر استخراج کرد.

لینک‌ها همچنان برای سنجش اعتبار معیار اولیه هستند

نوآوری بزرگی که گوگل را در مدت کوتاهی به موتور جستجوی غالب تبدیل کرد همین بود که از تجزیه و تحلیل پیوندها در وب به عنوان یک عامل رتبه‌بندی استفاده کرد. این کار با مقاله‌ای توسط لری پیج و سرگئی برین به نام آناتومی یک موتور جستجوی وب فرامتنی در مقیاس بزرگ آغاز شد.

بینش اساسی پشت این مقاله این بود که وب بر اساس مفهوم اسنادی که از طریق پیوندها با یکدیگر مرتبط هستند ساخته شده است. از آنجایی که قرار دادن پیوند در یک سایت به یک سایت دیگر ممکن است باعث شود کاربر سایت را ترک کند، ناشر انگیزه کمی برای لینک دادن به سایت دیگری داشت، مگر اینکه واقعاً مطالب آن سایت خوب باشد و برای کاربران سایتش ارزش زیادی داشته باشد.

به عبارت دیگر، پیوند یا لینک دادن به یک سایت دیگر شبیه یک «رای» برای آن عمل می‌کند و هر رأی می‌تواند یک تأیید در نظر گرفته شود و صفحه‌ای که پیوند به آن اشاره می‌کند درواقع آن را به عنوان یکی از بهترین منابع در وب برای یک مورد خاص تأیید می‌کند.
بنابراین هرچه آرای بیشتری کسب کنید، موتور جستجو شما را بهتر و معتبرتر می‌داند و رتبه بالاتری به شما می‌دهد.

عبور از رتبه صفحه

بخش قابل توجهی از الگوریتم اولیه گوگل مبتنی بر مفهوم PageRank بود، سیستمی برای ارزیابی و رتبه‌بندی صفحات که بر اساس لینک‌هایی که سایت‌ها دریافت می‌کنند، صورت می‌گرفت. بنابراین، صفحه‌ای که دارای مقادیر زیادی لینک با ارزش است که به آن پیوند می‌دهند، در اصل احتمالاً در نتایج جستجو رتبه بالاتری نسبت به سایر صفحات بدون امتیاز PageRank بالا خواهد داشت.

هنگامی که صفحه‌ای به صفحه دیگری پیوند می‌دهد، بخشی از رتبه صفحه خود را به صفحه‌ای که به آن پیوند می‌دهد ارسال می‌کند. بنابراین، صفحات بر اساس تعداد و کیفیت لینک‌هایی که دریافت می‌کنند، رتبه بیشتری را بدست می‌آورند.

حتما با خود فکر می‌کنید که قاعدتا به دست آوردن رای بیشتر با خرید بک لینک برای شما بهتر خواهد بود؛
بله درست است اما در تئوری. قضیه بسیار پیچیده‌تر از این است.

امتیازات رتبه صفحه از مقدار پایه یک تا مقادیری که احتمالاً از تریلیون‌ها بیشتر خواهد بود، متغیر است. صفحات با آرای پایین‌تر نسبت به صفحات با آرای بالاتر می‌توانند پیج رنک بیشتری داشته باشند. در واقع، یک لینک از یک صفحه به راحتی می‌تواند بیش از یک میلیون برابر یک لینک از صفحه دیگر ارزش داشته باشد.

ارزیابی پیوندها به روش‌های قابل توجهی تغییر کرده است. برخی از آن‌ها را ما می‌دانیم و برخی از آن‌ها را هم نمی‌دانیم.

اعتماد

ممکن است شنیده باشید که افراد زیادی در مورد نقش اعتماد در رتبه‌بندی جستجو و ارزیابی کیفیت لینک صحبت می‌کنند اما در عمل گوگل می‌گوید که آنها درواقع مفهومی که بتواند کیفیت لینک‌ها و نتاج رتبه‌بندی را نمایان کند در اختیار ندارند.

این بحث‌ به دلیل ثبت اختراع TrustRank توسط یاهو پدید آمد

ایده این بود که اگر با مجموعه‌ای از سایت‌های دست‌چین‌شده و بسیار قابل اعتماد شروع کنید و سپس تعداد کلیک‌هایی را که برای رفتن از آن سایت‌ها به سایت‌تان مورد نیاز است شمارش کنید، هرچه تعداد کلیک‌ها کمتر باشد، اعتماد موتور جست‌وجو به سایت شما بیشتر است.

گوگل مدت‌هاست که گفته است از این نوع معیار استفاده نمی‌کند. با این حال، در آوریل 2018، گوگل حق اختراع ارزیابی قابل اعتماد بودن پیوندها را دریافت کرد، اما وجود یک ثبت اختراع به معنای استفاده عملی از آن نیست. با این حال، برای اهداف خود، اگر می‌خواهید قابل اعتماد بودن یک سایت را به عنوان منبع پیوند ارزیابی کنید، استفاده از مفهوم پیوندهای قابل اعتماد ایده بدی نیست.

اگر هر یک از موارد زیر انجام شود، منبع خوبی برای پیوند نیست:

  • فروش لینک به دیگران
  • محتوای بی‌کیفیت
  • معتبر به نظر نرسیدن بدون لینک دادن

ممکن است گوگل آنطور که شما در تجزیه و تحلیل عمل می‌کنید مقیاس اعتماد را محاسبه نکند، اما به هر حال احتمال دارد که برخی از جنبه‌های سیستم با چیزی که شما در نظر دارید همسو باشد و سایت‌های خاطی را جریمه نماید.

اصول کسب و بدست آوردن بک لینک

اکنون که می‌دانید به دست آوردن بک لینک به موفقیت شما در سئو کمک شایانی می‌کند، وقت آن است که برنامه‌ای را برای به دست آوردن بک لینک‌های واقعی تنظیم کنید.

گوگل دریافت بک لینک‌ها را به روش‌های مصنوعی منع می‌کند و در برخی موارد برای این کار مجازات در نظر می‌گیرد. این بدان معنی است که برخی از اعمال در جهت دریافت بک لینک از نظر گوگل غیر مجاز تلقی می‌شوند، مانند:

  • خرید بک لینک در راستای اهداف سئو.
  • رفتن به انجمن‌ها و وبلاگ‌ها و اضافه کردن نظراتی حاوی بک لینک به سایت خود.
  • هک کردن سایت افراد و اضافه کردن بک لینک به محتوای آن‌ها.
  • توزیع اینفوگرافیک‌ها یا ویجت‌های بی‌کیفیت که شامل بک لینک‌هایی به صفحات شما می‌شود.
  • ارائه کدهای تخفیف یا برنامه‌هایی تحت عنوان راهی برای دریافت بک لینک.
  • و بسیاری از طرح های دیگر که در آن بک لینک‌های بدست آمده ماهیت مصنوعی دارند.

چیزی که گوگل واقعاً می‌خواهد این است که شما یک وب‌سایت فوق‌العاده بسازید و آن را به طور مؤثر تبلیغ کنید و در نتیجه آن بک لینک‌هایی دریافت کنید.

چگونه این کار را باید انجام داد؟

اولین رویکرد کلیدی این است که بفهمید چه کسانی ممکن است به محتوایی که ایجاد می‌کنید لینک دهند. نوآوران و پذیرندگان اولیه، افرادی هستند که در سایت‌های رسانه‌ای می‌نویسند یا وبلاگ دارند و ممکن است به سایت شما لینک دهند.

همچنین منابع دیگری از پیوندها، مانند سایت‌های محلی یا سایت‌های خبری هم برای این کار وجود دارد. همینطور ممکن است فرصت‌هایی را در دانشگاه‌ها بیابید. اگر که دانشگاه‌ها صفحاتی داشته باشند که به برخی از فعالیت‌هایی که شما در فضای کسب و کار خود انجام می‌دهید مربوط باشند، موقعیت خوبی برای دریافت بک لینک برای شما ایجاد خواهند کرد.

ارتباط

شما باید به یک موضوع خاص و مشخص مرتبط باشید. روند بازدید مخاطبان از هر صفحه را به عنوان یک رویارویی در یک برنامه دوستیابی در نظر بگیرید. از خود بپرسید آیا کاربران صفحه شما را رد می‌کنند؟
این موضوع محدودیت در قدرت پیوندها را به عنوان یک عامل رتبه‌بندی نشان می‌دهد و همینطور نشان می‌دهد که چگونه ارتباط بر ارزش یک پیوند تأثیر می‌گذارد.

به طور خلاصه، ارتباط صفحه و سایت پیوند دهنده، بر میزان ارزشمندی یک پیوند تأثیر می‌گذارد.

چه راه‌هایی وجود دارد که گوگل با استفاده از آن ارتباط را ارزیابی می‌کند؟

نقش متن لنگر

Anchor text جنبه دیگری از بک لینک‌ها است که برای گوگل مهم می‌باشد. متن لنگر به Google کمک می‌کند تا تأیید نماید محتوای صفحه دریافت کننده پیوند در مورد چیست. با این حال قرار نیست به طور زیاد و غیر طبیعی به صفحاتتان بک لینک‌هایی جذب کنید که همگی از عبارت کلیدی اصلی شما به عنوان متن لنگر استفاده می‌کنند زیرا که گوگل همچنین به دنبال نشانه‌هایی است که مشخص می‌کنند شما بک لینک‌ها را برای رسیدن به سئوی بهتر دستکاری می‌کنید. یکی از ساده ترین نشانه‌ها این است که عبارات لینک شده شما دستکاری شده به نظر برسد.

پیوند داخلی

شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد گوگل از پیوندهای داخلی برای ارزیابی میزان مرتبط بودن یک سایت با یک موضوع استفاده می‌کند.

پیوندهای داخلی با ساختار مناسب که محتوای مرتبط را به هم متصل می‌کنند، راهی‌ست که به گوگل نشان می‌دهد به خوبی موضوعتان را پوشش داده‌اید.

ساختار کلی سایت شما به پیوندهای داخلی مربوط می‌شود. به طور استراتژیک در مورد طبقه بندی صفحاتتان در سایت فکر کنید. اگر این طبقه بندی برای کاربران منطقی باشد احتمالا برای موتورهای جستجو هم همینطور خواهد بود.

محتوا

البته که مهمترین شاخص مرتبط بودن یک صفحه باید محتوای آن صفحه باشد.

اکثر سئوکاران می‌دانند که ارزیابی ارتباط محتوا با موضوع یک پرس و جو بسیار پیچیده‌تر از داشتن صرفا یک سری کلمات کلیدی است.

با توجه به پیشرفت در پردازش زبان طبیعی و یادگیری ماشین‌ها، موتورهای جستجو مانند گوگل به شدت مهارت خود را در ارزیابی محتوای یک صفحه افزایش داده‌اند.

گوگل برای تعیین اینکه یک صفحه باید با چه جستارهایی مرتبط باشد، به دنبال چه چیزهایی است؟

کلمات کلیدی: در حالی که روزهای پر کردن صفحات از کلمات کلیدی به عنوان یک تاکتیک موثر سئو (خوشبختانه) پشت سر گذاشته شده است، همچنان داشتن یک سری کلمات کلیدی خاص در یک صفحه اهمیت دارد. افزودن عبارات کلیدی‌ای که در بین صفحات با رتبه برتر و با یک موضوع واحد رایج است، اغلب برای افزایش ترافیک ارگانیک به صفحه شما کافیست.

عمق: صفحاتی که دارای رتبه خوبی هستند معمولاً موضوع محتواهایشان را در عمق مناسب پوشش می‌دهند. به این معنا که آن‎ها محتوای کافی برای پوشش موضوع مورد بررسیشان را دارند تا جستجوگران را راضی کنند، و به صفحاتی پیوند داده‌اند که به روشن‌تر کردن موضوع کمک می‌کند.

ساختار: عناصر ساختاری مانند H1…H2…H3، سرفصل‌های پررنگ موضوع و المان‌های ساختاری ممکن است به Google در سنجش بهتر ارتباط یک صفحه کمک کنند.

E-A-T چطور؟

EAT مخفف عبارت (Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness) که به معنای تخصص، اعتبار و قابل اعتماد بودن است.
گوگل همه صاحبان سایت را تشویق می‌کند تا محتوایی ایجاد کنند که به بازدیدکنندگان این حس را بدهد که محتوایی که می‌خوانند یک محتوای معتبر و قابل اعتماد است و توسط شخصی با تخصص مناسب نسبت به موضوع نوشته شده است، اما اینکه محتوا نویسان چقدر این شاخص‌ها را ارزیابی می‌کنند یا می‌توانند ارزیابی کنند موضوع بحث است.

نکته اصلی که باید در نظر داشته باشید این است که هر چه سایت شما YMYL باشد، باید به E-A-T بیشتر توجه کنید. عبارت YMYL مخفف (Your Money Your Life) است. به معنای محتوایی که می‌تواند تاثیر بسزایی روی تصمیم گیری مخاطبش داشته باشد.

سایت‌های YMYL سایت‌هایی هستند که محتوای اصلی آنها به مواردی می‌پردازد که بر رفاه یا امور مالی افراد تأثیر می‌گذارد.

اگر سایت شما YMYL است، باید از صحت محتوای خود اطمینان حاصل کنید و نشان دهید که کارشناسان واجد شرایطی دارید که آن را می‌نویسند.

ساختن یک برنامه بازاریابی محتوا

آخرین مورد، اما مطمئنا نه کم اهمیت‌ترین، ایجاد یک برنامه واقعی برای بازاریابی محتوا است. به طور ناگهانی شروع به انجام فعالیت‌های تصادفی نکنید. زمانی را به مطالعه آنچه رقبایتان انجام می‌دهند اختصاص دهید تا بتوانید استراتژی‌های بازاریابی محتوای خود را به گونه‌ای سرمایه گذاری کنید که یک بازگشت سرمایه (ROI) قوی برایتان ایجاد کنند. یک روش برای انجام این کار بررسی کردن پروفایل‌های بک لینک رقبا با استفاده از ابزارهایی‌ست که می‌توانند این کار را انجام دهند.
با این اطلاعات، می‌توانید ببینید آن‌ها چه نوع لینک‌هایی را دریافت کرده‌اند و سپس بر اساس آن، بفهمید برای شکست دادنشان باید چه لینک‌هایی دریافت کنید.

برای انجام این تمرین وقت بگذارید و همچنین بررسی کنید که کدام پیوند به کدام صفحات می‌روند و هر یک از آن‌ها در چه رتبه‌ای قرار می‌گیرند. ایجاد این رویکرد دقیق کمک می‌کند تا استراتژی خود را مشخص کنید و به شما درک درستی از کلمات کلیدی‌ای که بوسیله آن‌ها رتبه بندی می‌شوید، می‌دهد. ارزش تلاش را دارد!

تجربه

همانطور که پیش‌تر بررسی کردیم، گوگل رتبه‌بندی خود را با تمرکز بر صفحات رتبه‌بندی شده توسط مراجع مختلف شروع کرد، سپس راه‌هایی را برای ارزیابی ارتباط مناسب میان آ‌ن‌ها پیدا کرد.

سومین مرحله جستجو، ارزیابی تجربه کاربر بود. درواقع، بسیاری از سئوکاران ترجیح می‌دهند از سئو نه به عنوان بهینه سازی موتور جستجو، بلکه به عنوان بهینه سازی تجربه جستجو صحبت کنند.

گوگل متوجه شد که اعتبار و مرتبط بودن، به همان اندازه که مهم هستند، تنها عواملی نیستند که کاربران هنگام جستجو به دنبال آنند. کاربران همچنین خواهان یک تجربه خوب در صفحات و سایت‌هایی هستند که گوگل به آن‌ها نمایش می‌دهد.

«تجربه کاربری خوب» چیست؟ حداقل باید شامل موارد زیر باشد:

  • صفحه ای که جستجوگر در آن قرار می‌گیرد باید همان چیزی باشد که با توجه به درخواست خود انتظار دیدن آن را دارد. بدون فریب و سوئیچ.
  • محتوای صفحه فرود به درخواست کاربر باید بسیار مرتبط باشد.
  • محتوا باید برای پاسخگویی به هدف پرس و جوی کاربر باشد و همچنین حاوی پیوندهایی باشد به سایر منابع مرتبط.
  • صفحه به سرعت بارگیری شود، محتوای مرتبط بلافاصله آشکار شود و عناصر صفحه به سرعت در جای خود قرار بگیرند (همه جنبه‌های به روز رسانی تجربه صفحه گوگل).

علاوه بر این، بسیاری از پیشنهادات ارائه شده در بالا در مورد ایجاد محتوای بهتر در مورد تجربه کاربر نیز صدق می‌کند.

به طور خلاصه، گوگل می‌خواهد صفحاتی را رتبه بندی کند که هدف از جست‌وجو را برآورده می‌کنند تا بدین وسیله شناسایی و درک جستجو را تا حد امکان برای جستجوگر آسان کند.

جمع بندی

موتورهای جستجو میخواهند کاربرانشان راضی باشند تا در صورت داشتن هرگونه سوال یا نیاز، بارها و بارها به آن‌ها مراجعه کنند. روشی که آن‌ها رضایت کاربران را حفظ می‌کنند با ارائه بهترین نتایج برای برآورده کردن سؤال یا نیاز کاربر ممکن است. موتورهای جستجو باید بتوانند اعتبار نسبی صفحات را برای موضوعاتی که پوشش می‌دهند درک و اندازه گیری کنند.

وقتی محتوایی ایجاد کردید که برای بازدیدکنندگان مفید و سرگرم‌کننده باشد یا زمانی که بازدیدکنندگان محتوای شما را به اندازه‌ای قابل اعتماد دیدند که بخواهند دوباره به سایتتان بازگردند و یا حتی شما را بیشتر از دیگر صفحات جستجو کنند، آن موقع است که می‌توان گفت شما اعتبار کسب کرده‌اید.

موتورهای جستجو سخت تلاش می‎کنند تا به طور مستمر توانایی خود را برای مطابقت با تلاش انسانی برای کسب قدرت قابل اعتماد بهبود بخشند.

محتوای با کیفیت برای به دست آوردن انواع لینک‌هایی که به موتورهای جستجو اطمینان می‌دهد شما باید رتبه بالایی کسب کنید چه طور محتوایی ست؟ می‌تواند محتوایی باشد در سایت شما که دیگران به آن پیوند می‌دهند یا محتوایی که سایر سایت‌های با کیفیت و مرتبط همراه با پیوندهای مناسب به سایت شما منتشر می‌کنند.

تمرکز بر سه رکن اصلی سئو (اعتبار، ارتباط و تجربه) فرصت‌های پیش رو برای محتوای شما را افزایش می‎دهد و کسب لینک را آسان تر می‌کند.

اکنون همه چیزهایی را که برای موفقیت در سئو باید بدانید در اختیار دارید، پس دست به کار شوید!

منبع : SEJ

بیشتر بخوانید:

راهنمای کامل سئو محلی برای کسب‌وکارهای B2B

محتوای آسمان خراش چیست؟