ده گام اصلی برای بهینه‌سازی وبسایت

2023-02-27 16:19:42

در این مطلب برای بهینه‌سازی وب‌سایت ده مرحله بیان شده است که اگر به درستی مدیریت شود، موفقیت شما را در سال 2023 و بعد از آن تضمین می‌کند.

گوگل به طور رسمی 24 سال پیش در سال 1998 راه‌اندازی شد.

از آن زمان خیلی چیزها تغییر کرده است، اما یک چیز ثابت مانده است. اگر به سادگی بر روی اصول اولیه تمرکز کنید، همچنان می‌توانید در فضای آنلاین بسیار موفق باشید.

البته اصول اولیه در سال 2023 بسیار متفاوت از اصول اولیه در سال 1998 است. گمراهی و غرق شدن در مسیرهای نادرست ساده‌تر شده است. نظم و برنامه‌ریزی در هیچ زمانی در مقایسه با امروز تا به این اندازه برای سئو مهم نبوده است.

بنابراین، سوال واضح این است:

  • باید روی چه عواملی تمرکز کرد؟
  • چگونه می‌توان رتبه را افزایش داد؟
  • چگونه کسی می‌تواند در چنین محیط رقابتی ترافیک ایجاد کند؟

این متن به بررسی این موضوع می‌پردازد که کدام عوامل بیشترین وزن را دارند و چگونه می‌توان برای هر کدام بهینه‌سازی کرد.

1. هدف جستجو

همانطور که یادگیری ماشین، هوش مصنوعی و یادگیری عمیق همچنان در حال تکامل هستند، هر کدام وزن بیشتری در الگوریتم هسته گوگل خواهند داشت.

هدف نهایی گوگل درک زمینه یک عبارت جستجوی معین و ارائه نتایج منطبق با هدف کاربر است. این امر باعث می‌شود که تحقیقات کلمات کلیدی در سطح پیشرفته و انتخاب کلمات کلیدی مهم‌تر از همیشه باشد.

قبل از صرف زمان و منابع برای رتبه‌بندی یک عبارت، باید به وب‌سایت‌هایی که در حال حاضر در بالای SERPها برای آن عبارت قرار دارند، نگاه کنید.

ارتباط متنی کلمه کلیدی باید با یک عبارت جستجو هماهنگ باشد. کلمات کلیدی و پرس و جوهایی وجود خواهند داشت که رتبه‌بندی برای آن‌ها غیرممکن خواهد بود.

به عنوان مثال، اگر گوگل تشخیص داده باشد که افرادی که به دنبال «وکیل آسیب‌های شخصی [با درج شهر مربوطه]» می‌خواهند فهرستی از وکلا را انتخاب کنند، آنگاه مجموعه‌ای از دایرکتوری‌های قانونی قابل اعتماد در بالای SERP ظاهر می‌شوند.

یک شرکت واحد و منحصر به فرد جایگزین آن دایرکتوری‌ها نخواهد شد. در این موارد، باید استراتژی خود را اصلاح کنید.

2. سئوی فنی

اساس سئوی فنی یا تکنیکال، داشتن یک معماری وب سایت قوی است.

نمی‌توان به سادگی مجموعه‌ای تصادفی از صفحات و پست‌ها را منتشر کرد. یک معماری سایت سازگار با سئو، کاربران را در سراسر سایت شما راهنمایی می‌کند و خزیدن و ایندکس کردن صفحات شما را برای گوگل آسان می‌کند.

هنگامی که این معماری مناسب را در اختیار دارید، زمان آن است که یک ممیزی فنی انجام دهید.

به لطف بسیاری از ابزارهای کنونی سئو، ممیزی سئو، دیگر یک کار دلهره‌آور نیست. با این حال، نکته کلیدی این است که بدانید چگونه داده‌های ارائه شده را تفسیر کنید و با آن‌ها چه کاری انجام دهید.

ابتدا باید موارد زیر را بررسی کنید و هر مشکلی را که آشکار می‌شود، حل کنید:

  1. خطاهای کد وضعیت “Status Codes” را اصلاح کنید.
  2. robot.txt را برای خطا بررسی و در صورت نیاز بهینه‌سازی کنید.
  3. فهرست‌بندی سایت خود را از طریق کنسول جستجوی گوگل بررسی کنید. مشکلات کشف شده را وارسی و حل نمایید.
  4. تگ‌های عنوان و توضیحات متای تکراری را برطرف کنید.
  5. در محتوای وب سایت خود کند و کاو کنید. آمار ترافیک را در Google Analytics بررسی نمایید. محتوای ضعیف را بهبود ببخشید یا هرس کنید.
  6. لینک‌های خراب را اصلاح کنید. اینها دشمن تجربه کاربری – به طور بالقوه رتبه‌بندی هستند.
  7. نقشه سایت XML خود را از طریق کنسول جستجوی گوگل به گوگل ارسال کنید.

3. تجربه کاربری

تجربه کاربری (UX) بر کسب بینش در مورد کاربران، نیازهای آن‌ها، ارزش‌ها، توانایی‌ها و محدودیت‌های آن‌ها متمرکز است.

UX اهداف و مقاصد تجاری را نیز در نظر می‌گیرد. بهترین شیوه‌های UX بر بهبود کیفیت تجربه کاربری تمرکز دارد.

به گفته پیتر مورویل، عواملی که بر UX تأثیر می‌گذارند عبارتند از:

  • مفید: محتوای شما باید منحصر به فرد باشد و نیازی را برآورده کند.
  • قابل استفاده: وب سایت شما باید برای استفاده و پیمایش آسان باشد.
  • مطلوب: عناصر طراحی و برند شما باید احساسات و قدردانی را برانگیزد.
  • یافتنی: عناصر طراحی و ناوبری را یکپارچه کنید تا کاربران به راحتی بتوانند آنچه را که نیاز دارند پیدا کنند.
  • در دسترس: محتوا باید برای همه در دسترس باشد، از جمله 12.7٪ از جمعیت که دارای معلولیت هستند.
  • معتبر: سایت شما باید قابل اعتماد باشد تا کاربران شما را باور کنند.
  • ارزشمند: سایت شما باید از نظر تجربه به کاربر و از نظر بازگشت سرمایه مثبت به شرکت ارزش ارائه کند.

تست چند متغیره و A/B (split testing) بهترین راه برای قیاس و ایجاد تجربه بهتر برای کاربران وب سایت است. زمانی که تغییراتی پیچیده‌ای را در نظر دارید، آزمایش چند متغیره انتخابی عالی است.

می‌توان بسیاری از عناصر مختلف را ترکیب کرد و نحوه کار همه آن‌ها را با هم آزمایش کرد. از سوی دیگر، تست A/B، دو عنصر متفاوت را در سایت شما مقایسه می‌کند تا مشخص کند کدامیک بهترین عملکرد را دارد.

4. Mobile-First

گوگل رسماً در مارس 2018 شروع به انتشار فهرست Mobile-First کرد. بازاریابان هوشمند مدت‌ها قبل از عرضه رسمی، رویکرد Mobile-First را در پیش گرفتند.

با توجه به جستجوی مرکزی گوگل:

«نه موبایل فرندلی و نه موبایل ریسپانسیو، هیچ یک الزامی برای الگوریتم اولویت موبایل نیستند. صفحات بدون نسخه موبایل، هنوز روی موبایل کار می‌کنند و برای نمایه‌سازی قابل استفاده هستند. با این اوصاف، زمان آن فرا رسیده است که فقط از دسکتاپ خارج شوید و موبایل را در آغوش بگیرید.»

برخی از اصول اولیه برای ساخت سایت موبایل فرندلی به شرح زیر است:

  • سایت خود را با هر دستگاهی خواه دسکتاپ، موبایل یا تبلت، سازگار کنید.
  • هنگام استفاده از طراحی واکنشگرا، به ویژه برای کاربران تلفن همراه، همیشه تصاویر خود را مقیاس‌بندی کنید.
  • از عناوین متای کوتاه استفاده کنید. خواندن آن‌ها در دستگاه‌های تلفن همراه آسان‌تر است.
  • از پاپ‌آپ‌هایی که محتوای شما را پوشش می‌دهند و از دیدن محتوای شما توسط بازدیدکنندگان جلوگیری می‌کند، اجتناب کنید.
  • در تلفن همراه هرچه محتوا کمتر باشد، بهتر است. در محیط Mobile-First، محتوای طولانی لزوماً با ترافیک بیشتر و رتبه‌بندی بهتر برابری نمی‌کند.
  • از موبایل به عنوان بهانه‌ای برای پنهان‌کاری استفاده نکنید. کاربران و موتورهای جستجو باید محتوای یکسانی را ببینند.

5. Core Web Vitals یا معیارهای سنجش سرعت سایت توسط گوگل

در جولای 2021، به‌روزرسانی تجربه صفحه منتشر شد و اکنون به عنوان یک عامل رتبه‌بندی در الگوریتم اصلی گوگل گنجانده شده است.

همانطور که از نام Core Web Vitals پیدا است، این مهم ابتکار حیاتی وب اصلی است که برای تعیین کمیت معیارهای ضروری برای یک وب سایت سالم طراحی شده است. این با تعهد گوگل برای ارائه بهترین تجربه کاربری همگام است.

به گفته گوگل، «آزمون بارگذاری، تعامل، و ثبات دیداری محتوای صفحه و ترکیبی از آن‌ها، اساس Core Web Vitals هستند».

هر یک از این معیارها:

  • بر جنبه‌ای منحصر به فرد از تجربه کاربری تمرکز دارد.
  • برای تعیین عینی نتیجه، قابل اندازه‌گیری و سنجش است.

ابزارهایی برای سنجش سرعت سایت توسط گوگل:

  • PageSpeed Insights: عملکرد موبایل و دسکتاپ را اندازه‌گیری می‌کند و توصیه‌هایی برای بهبود ارائه می‌دهد.
  • Lighthouse: یک ابزار متن باز و خودکار که توسط گوگل برای کمک به توسعه‌دهندگان برای بهبود کیفیت صفحه وب توسعه‌یافته است. دارای چندین ویژگی است از جمله برخی بررسی‌های سئو که در PageSpeed Insights موجود نیستند.
  • کنسول جستجو: یک گزارش Core Web Vitals اکنون در GSC گنجانده شده است که عملکرد URL را براساس وضعیت، نوع متریک و گروه URL گروه‌بندی می‌کند.

6. طرحواره (schema)

نشانه‌گذاری طرحواره یا اسکیما، پس از اضافه شدن به یک صفحه وب، یک ریچ اسنیپت ایجاد می‌کند. درواقع این یک توضیح پیشرفته است که در نتایج جستجو ظاهر می‌شود.

همه موتورهای جستجوی پیشرو، از جمله گوگل، یاهو، بینگ و یاندکس، از بکارگیری میکروداده پشتیبانی می‌کنند. ارزش واقعی طرحواره این است که می‌تواند زمینه یک صفحه وب را فراهم کند و تجربه جستجو را بهبود بخشد.

هیچ مدرکی مبنی بر اینکه افزودن طرحواره تأثیری بر SERPها داشته باشد، وجود ندارد.

محبوب‌ترین کاربردهای طرحواره عبارتند از:

  • مقاله.
  • کتاب.
  • خرده نان (Breadcrumb).
  • رویداد.
  • صفحه پرسش و پاسخ.
  • چگونگی (How-to).
  • آگهی استخدام.
  • تجارت محلی.
  • لوگوها.
  • وضعیت پزشکی.
  • فیلم.
  • سازمان.
  • شخص.
  • تولید – محصول.
  • دستور آشپزی.
  • مرور.
  • اشتراک و محتوای دیوار پرداخت.
  • ویدیو.
  • و دیگر موارد…

اگر اضافه کردن طرحواره به صفحه به نظرتان تهدیدآمیز می‌آید، نباید انجامش دهید. اجرای طرحواره بسیار ساده است. اگر یک سایت وردپرسی دارید، چندین افزونه وجود دارد که این کار را برای شما انجام می‌دهد.

7. بازاریابی محتوا

پیش‌بینی شده است که در سال 2022، 97 زتابایت، داده در سراسر جهان ایجاد، ضبط، کپی و مصرف شود.

درواقع این معادل 18.7 تریلیون آهنگ یا 3168 سال ویدیوی HD در هر روز است.

منظم کردن درهم‌ریختگی محتوا با گذشت زمان به طور تصاعدی دشوارتر خواهد شد.

برای آسان شدن این کار:

  • یک کانون محتوایی در قالب یک منبع ایجاد کنید.
  • منبع خود را با ترکیبی از محتوای مفید، آموزنده و سرگرم‌کننده پر کنید.
  • تکه‌های از «گفتار»هایی را که مربوط به منابع شماست را بنویسید و به محتواهای منبع‌تان اضافه کنید.
  • مقالات خبری مرتبط با منبع بنویسید و به منبع اضافه کنید.
  • این خبر را پخش کنید. مقالات خبری خود را در کانال‌های اجتماعی تبلیغ کنید.
  • موضوعات پرطرفدار مرتبط با محتوای خود را بربایید. در رسانه‌های اجتماعی تبلیغ کنید.
  • از دوربین گوشی هوشمند خود استفاده کنید. تصاویر و ویدیوها معمولاً بهتر از متن خالی وایرال می‌شوند.
  • محتوای قدیمی و کم ترافیک را به روز کنید.

8. لینک‌سازی

لینک‌ها همچنان یکی از مهم‌ترین عوامل رتبه‌بندی هستند.

در طول سال‌ها، گوگل در شناسایی و کاهش ارزش لینک‌های هرزنامه مهارت بیشتری پیدا کرده است، به ویژه پس از راه‌اندازی پنگوئن 4.0. به این ترتیب کیفیت بر کمیت غلبه خواهد کرد.

بهترین استراتژی‌های لینک‌سازی برای سال 2022 عبارتند از:

  • استفاده از صفحات منبع.
  • بهینه‌سازی لینکهای شکسته.
  • استخراج بک لینک.
  • برگرداندن لینک.
  • ادعای منشن نامرتبط.

9. آزمایش و تغییرات سند

ما آنچه را که می‌سنجیم، مدیریت می‌کنیم.

مطالعه‌ای جدید نشان داد که کمتر از 50٪ از صفحات «بهینه شده» باعث کلیک بیشتر می‌شود. بدتر از آن، 34 درصد از تغییرات منجر به کاهش کلیک شده است!

مراحل اولیه تست سئو:

  • مشخص کنید که چه چیزی را آزمایش می‌کنید و چرا.
  • یک فرضیه بسازید. انتظار دارید به خاطر تغییرات شما چه اتفاقی بیفتد؟
  • آزمایش خود را مستند کنید، اطمینان حاصل کنید که می‌توان آن را به طور قابل اعتماد تکرار کرد.
  • تغییرات خود را منتشر کنید و سپس URLها را برای بازرسی از طریق کنسول جستجوی گوگل بررسی کنید.
  • آزمایش را برای مدت زمانی طولانی انجام دهید تا تأیید کنید که آیا فرضیه شما درست است یا خیر. یافته‌های خود و هرگونه مشاهدات دیگر، مانند تغییرات ایجاد شده توسط رقبا را که ممکن است بر نتیجه تأثیر بگذارد، مستند کنید.

براساس نتایج آزمایشات خود، اقدامات مناسب انجام دهید.

این فرآیند را می‌توان به راحتی با استفاده از صفحه گسترده اجرا و مستند کرد.

10. KPIها را ردیابی و تجزیه و تحلیل کنید

به گفته راجر مونتی، 9 تا از مهم‌ترین KPIهای سئو که باید در نظر گرفته شوند، عبارتند از:

  • ارزش طول عمر مشتری (CLV).
  • کارایی محتوا.
  • میانگین زمان اشتغال.
  • اهداف تبدیل براساس معیارهای درصدی.
  • مشاهده دقیق جستجو.
  • نمایان بودن برند در جستجو.
  • کاربران جدید و بازگشتی.
  • میانگین زمان حضور در سایت.
  • دور بر دقیقه (RPM) و میانگین موقعیت.

چیزی که باید در مورد این KPIها به خاطر بسپارید این است که آن‌ها به اهداف و مقاصد شما بستگی دارند. برخی ممکن است در مورد وضعیت شما اعمال شوند در حالی که برخی دیگر ممکن است اعمال نشود.

به این موضوع، همچون یک نقطه شروع خوب برای تعیین بهترین روش سنجش موفقیت یک کمپین فکر کنید.

نتیجه

از آنجایی که اینترنت تاریخ انقضا ندارد، انبوهی از اطلاعات و اطلاعات نادرست روزانه در جستجوهای مختلف ارائه می‌شود.

اگر مراقب نباشید، اجرای توصیه‌های بد یا قدیمی می‌تواند به نتایج فاجعه‌باری منجر شود.

به خودتان لطف کنید و فقط روی این 10 مورد مهم تمرکز کنید. با انجام این کار، خود را برای موفقیت طولانی مدت آماده خواهید کرد.

منبع:

SEJ

 

 

اشتراک گذاری مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *