آنچه در این مطلب خواهید خواند

نقشه سایت چیست؟ ( آموزش راه اندازی با Yoast‌)

نقشه سایت چیست؟
آنچه در این مطلب خواهید خواند

حتما شما هم درباره نقشه سایت شنیده اید و از اهمیت آن بر سئو سایت آگاه هستید. اما sitemap چیست؟ و چرا به آن احتیاج داریم؟

شاید احساس می کردید که راه اندازی و درک آن کمی دشوار است، اما سایت مپ بسیار ساده است و اگر از وردپرس برای مدیریت محتوای وبسایت خود استفاده می کنید، چه بهتر! راه اندازی و نصب نقشه سایت در وردپرس بسیار ساده است.

در این مقاله هرآنچه نیاز دارید برای راه اندازی نقشه سایت بدانید را در اختیار شما قرار خواهم داد. هم چنین، اگر وقت کافی برای مطالعه این آموزش ندارید، می توانید نسخه PDF این مقاله را دریافت کنید.

تعداد کلمات: 1131 زمان مطالعه: 9 دقیقه هم چنین می توانید فایل PDF مقاله را دانلود کنید.

Sitemap چیست؟

در حقیقت ما دو نوع نقشه برای سایت های خود داریم، یکی قبل از طراحی وبسایت و چیزی که در ذهنمان هست را بر روی کاغذ می آوریم، آن را پرورش می دهیم و سپس اجرا می کنیم. اما بحث ما در اینجا مورد دوم یعنی نقشه سایتی که سئو شما را متحول خواهد کرد، است.

این نقشه با نام XML Sitemap شناخته می شود و لیستی از صفحات درون وبسایت شماست. سایت مپ، نقشه صفحات سایت شماست و نشان می دهد برای رسیدن به هر صفحه بهترین مسیر کدام است.

 

ویدیوی آموزش سایت مپ

گوگل درباره sitemap می گوید:

“سایت مپ در واقع پوشه ای (File) است که لیست صفحات موجود در سایت شما را برای نمایش ساختار محتوایی آن به گوگل و موتورهای جستجو در خود جای داده است. ربات های خزنده موتورهای جستجو مانند ربات های گوگل، این فایل را مطالعه می کنند تا بتوانند به طور هوشمندانه تری در سایت شما بخزند.”

این پاراگراف گوگل به ما می گوید که اهمیت نقشه سایت چیست. سایت مپ به موتورهای جستجو نشان می دهد چطور محتوای درون سایت را راحت تر پیدا کنند و بروزرسانی های آن را ثبت کنند. تصویر زیر نقشه سایت راش وب را نشان می دهد:

مشخصا بسیار برای سئو سایت نیز موضوع با اهمیتی محسوب می شود. چطور از گوگل یا هر موتور جستجوی دیگری انتظار داشته باشیم که به سایت ما ترافیک بفرستد وقتی چیزی درباره محتوای ما نمی داند؟

اهمیت استفاده از نقشه سایت

با توجه به چیزی که تا الان گفتیم خب مشخص است که داشتن نقشه سایت از چه اهمیت بالایی برخوردار است.

گوگل تایید کرده است که “داشتن نقشه سایت می تواند خزیدن رباتها را بهبود ببخشد”، مخصوصا اگر وبسایت وسیعی دارید که محتواهای فراوان بر روی آن بارگزاری می شود و یا حتی سایتی نوپا دارید.

اما اگر هنوز شک دارید که آیا داشتن sitemap الزامی هست یا نه یک تجربه شخصی را با شما در میان می گذارم. وقتی شروع به حل مشکلات سئو سایت مشتری ها می کنیم، برخی اوقات با مسائلی که متاسفانه رایج هم هستند برخورد می کنید، البته نکته مثبت این ماجرا اینجاست که برطرف کردن آن بسیار ساده و اثربخشی آن فوق العاده خواهد بود.

برای درک حیاتی بودن نقشه سایت برای سئو به تصویر زیر نگاهی بیاندازید:

تاثیر استفاده از نقشه سایت بر ایندکس شدن مطالب

این تصویر وضعیت ایندکس صفحات سایت یکی از مشتریان چند سال پیش است.

می بینید که چطور تعداد صفحات ایندکس شده به یک باره از 0 به 300 رسیده است؟ گوگل اصلا صفحات این سایت را ایندکس نکرده و مشخصا هیچ ترافیکی نیز به سمت آن هدایت نکرده است. حتما برای شما هم سوال شده که چرا آنها نقشه سایت را پیاده نکرده اند؟

باونکردنیه، اما طراح سایت این شخص حتی زحمت پیاده سازی سایت مپ را به خودش نداده است. متاسفانه اینگونه موارد کم نیستند، طراح سایت های زیادی را ملاقات کردم که در طراحی و زیبایی سایت واقعا چیزی کم نمی گذارند که مهم نیز هست اما توجه زیادی به مسائلی که با ترافیک ورودی آن در ارتباط است ندارند.

در این مورد از آنجایی که وبمستر در ایجاد سایت مپ غفلت کرده است، با وجود اینکه سایت ماه ها از عمرش می گذشت گوگل حتی نمیدانست که این وبسایت وجود خارجی دارد و محتوایش را نیز بررسی نکرده بود.

نقشه سایت را در آغاز بررسی سئو تکنیکال هر سایت کاملا ارزیابی کنید. مانند مورد بالا ممکن است این کار کوچک تاثیر بزرگی در رابطه شما با مشتری بگذارد. این رفع ایراد کوچک کمک بزرگی به افزایش ترافیک این سایت کرد.

آموزش راه اندازی و ثبت نقشه سایت در wordpress با Yoast Seo

اگر از وردپرس برای مدیریت سایت خود استفاده می کنید، خوشحال باشید چرا که راه اندازی نقشه سایت درون آن بسیار ساده است. من همیشه برای این کار از افزونه Yoast Seo استفاده و به شما هم توصیه می کنم. افزونه را نصب کنید و در تب امکانات تیک روشن را برای بخش نقشه XML سایت بزنید و تغییرات را ذخیره کنید.

ساخت نقشه سایت در وردپرس

سایت مپ شما ساخته شد! حالا می توانید با کلیک بر روی مشاهده نقشه سایت آن را ببینید. تا اینجای کار که خیلی راحت بود. اما هنوز تمام نشده است، به محض اینکه سایت مپ ساخته شد باید آن را در گوگل ثبت کنید. این کار هم باید از سرچ کنسول گوگل انجام شود. اگر هنوز سرچ کنسول را راه اندازی نکردید، به مقاله آموزش نصب سرچ کنسول گوگل سر بزنید.

ثبت نقشه سایت در ابزار کنسول جستجو گوگل

افزونه Yoast به راحتی نقشه سایت را در اختیار شما می گذارد، تنها قسمت مهم که باید انجام دهید، ثبت آن در کنسول جستجو گوگل است. شما باید لینک ایندکس سایت مپ را که به طور اتوماتیک هربار که محتوایی را اضافه یا حذف می کنید و یا تغییر می دهید، بروز می شود، در سرچ کنسول ثبت کنید.

گوگل موتور جستجو محبوب ماست. در حال حاضر دو نسخه از کنسول جستجو گوگل وجود دارد، کنسول جستجو جدید گوگل و ابزار وبمستر قدیمی گوگل. در حال حاضر امکان ثبت نقشه سایت از ابزار قدیمی تر حذف شده و باید این مراحل را در new search console طی کنیم.

آموزش ثبت نقشه سایت در گوگل

1. وارد google search console شوید.
2. از منوی سمت چپ و از زیر گزینه های Index بر روی Sitemaps کلیک کنید.
3. اگر در حال حاضر نقشه سایت قدیمی یا نامعتبر دارید، آن را حذف کنید.
4. در ادامه آدرس سایت در بخش Add a new sitemap عبارت sitemap-index.xml را وارد کنید.

5. بر روی Submit کلیک کنید.

آموزش حذف نقشه سایت از کنسول جستجو گوگل

اگر در ثبت نقشه سایت اشتباهی کرده اید و حالا احتیاج دارید تا آن را حذف کنید، می توانید با سادگی سایت مپ فعلی خود را پاک کنید و نقشه جدیدی را ثبت کنید. این کار به سئو سایت شما نیز آسیبی نخواهد رساند. کافیست تا بر روی سایت مپ مورد نظر کلیک کنید و با کلیک بر روی دکمه گزینه ها بالا سمت راست، بر روی گزینه حذف نقشه سایت کلیک کنید.

حذف نقشه سایت از سرچ کنسول گوگل

امیدوارم این آموزش کوتاه برای شروع کار با نقشه سایت شما را راهنمایی کرده باشد. از تجربیات خود برای ما بنویسید.