آنچه در این مطلب خواهید خواند

سئو یا تبلیغات گوگل؟!

سئو یا تبلیغات گوگل
آنچه در این مطلب خواهید خواند

برای دانلود نسخه PDF کلیک کنید.

در صورتی که شما به تازگی وب سایتی را راه اندازی کرده باشید، مطمئنا اصطلاح سئو (SEO) به گوشتان خورده است. در کنار شنیدن نام سئو، یقینا درباره تبلیغات گوگل (Google Ads) هم چیزهایی شنیده‌اید.

با وجود این که ممکن است بسیاری از افراد سئو و تبلیغات گوگل را به اشتباه یکی بدانند، اما این دو کاملا با هم تفاوت دارند. شاید بسیاری از افراد تبلیغات گوگل را یک روش فوق العاده برای بازاریابی بدانند، ولیکن با گذشت زمان سئو به بخش مهم از هر کسب و کار موفقی تبدیل شده و به همین دلیل است که این دانش، در گوشه و کنار جهان طرفداران بسیاری پیدا کرده است. بهتر است برای فهمیدن مزایای سئو، کمی بیشتر با آن آشنا شوید.

سئو دقیقا چیست؟

کلمه SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization است که بهینه سازی موتور جستجوگر معنی می شود. به زبان ساده، سئو روند بهبود یک سایت است که به آن کمک می کند تا هنگام جستجوی یک یا چند عبارت و کلمه خاص، آن سایت در نتایج جستجو در جایگاه بهتری قرار بگیرد و رتبه بالاتری داشته باشد.

اگر هنوز هم مطمئن نیستید که سئو چه اهمیتی می تواند داشته باشد، به این فکر کنید که شما و اکثر افراد امروزه بیشتر از چه راهی برای کسب اطلاعات استفاده می کنید. برای مثال اگر نیاز به تعویض تلویزیون خود دارید اما دقیقا نمی دانید کدام مدل و برند تلویزیون برای شما مناسب است چه می کنید؟ یا در صورتی که برای گذراندن تعطیلاتتان به یک شهر یا کشور دیگر رفته باشید و قصد بازدید از مکان های دیدنی آن کشور را داشته باشید چگونه این مکان ها را پیدا می کنید؟ مهم تر از همه برای تهیه یک وعده غذایی از رستوران یا فست فود، دقیقا چه کاری انجام می دهید؟

مطمئنا شما هم مانند سایر افراد دیگری که در عصر تکنولوژی زندگی می کنند سعی می کنید تا پاسخ سوالات خود را با جستجو کردن در گوگل پیدا کنید. شما می توانید تنها با تایپ یک عبارت ساده و بررسی نتایج، پاسخ تعداد زیادی از سوالات خود را در مدت کوتاهی پیدا کنید.

پس از جستجوی شما، گوگل سعی می کند تا نتایجی را که می تواند برای شما مناسب باشد، به شما نشان دهد. اما یک نکته که باید به آن توجه کنید این است که اکثر سایت هایی مشاهده شده در صفحه اول گوگل، به آسانی به جایگاه خود نرسیده اند؛ در واقع صاحبان آن سایت با استفاده از سئو، سایت را به جایگاه های برتری رسانده اند. آن ها تحقیقات گسترده ای انجام داده اند و همین طور کارهایی زیادی بر روی سایت انجام داده اند تا بتوانند سایت خود را در صفحات اول گوگل قرار بدهند و در صورتی که شما نیز می خواهید سایت خود را در صفحه اول نتایج گوگل و در یک جایگاه خوب ببینید، باید به همین منوال پیشروی کنید.

تبلیغات گوگل

حالا بیایید تا در مورد تبلیغات گوگل یا گوگل ادورز صحبت کنیم. تبلیغات گوگل بر روی تمامی شبکه ها و دستگاه ها ظاهر می شوند. یکی از ویژگی های گوگل ادورز این است که نحوه تبلیغات نشان داده شده بر روی دستگاه های مختلف (مانند دسکتاپ و موبایل) متفاوت است.

با این حال یکی از چیزهایی که می توان با اطمینان گفت، این است که این تبلیغات نیز، درست مانند سئو به افزایش نرخ کلیک شما کمک می کند.

برای این که بتوانید از بودجه خود برای تبلیغات گوگل، نهایت استفاده را ببرید، باید در ابتدا کلمات و عبارات درستی را هدف کمپین تبلیغاتی خود قرار دهید.

استفاده از تبلیغات گوگل و سئو

یکی از بخش های جذاب بازاریابی اینترنتی، این است که انتخاب های زیادی پیش روی شما قرار می دهد. چه از سئو و چه از تبلیغات گوگل استفاده کنید، باید بدانید که در هر کدام از این روش ها، استراتژی های متفاوتی برای افزایش نرخ کلیک وجود دارد.

اکنون که به یک درک کلی از سئو و تبلیغات گوگل رسیده اید، بهتر است یک نکته را مد نظرتان قرار دهید.

با وجود این که گوگل ادورز می تواند در مدت زمان کوتاه تری نسبت به سئو، شما را به اهداف مورد نظرتان برساند و ترافیک های هدفمند زیادی را به سایت شما هدایت کند، اما باید بدانید که به محض توقف تبلیغات گوگل، تمامی ترافیک هایی که از این طریق به سایت شما هدایت می شد متوقف می شود؛ در صورتی که نتایج به دست آمده با استفاده از سئو بسیار ماندگارتر هستند.

البته اگر می توانید از هر دو این موارد به صورت همزمان و موازی استفاده کنید، حتما این کار را انجام دهید؛ در این صورت می توانید بسیار آسان تر و سریع تر به یک موفقیت خوب و طولانی مدت در اینترنت دست پیدا کنید.

برخی از استراتژی های مورد استفاده در سئو

از آنجایی که در سئو جنبه های مختلفی در نظر گرفته می شود، پس همیشه یک راه بهتر نیز برای بهینه کردن سایت شما در موتورهای جستجوگر وجود دارد.

لینک سازی

یکی از موثرترین و شناخته شده ترین کارها در سئو، لینک سازی است. یکی از عوامل موثر که الگوریتم های گوگل برای رتبه بندی سایت ها استفاده می کنند، تعداد لینک ها است. پس گوگل با مشاهده این که چند سایت دیگر لینک صفحه های سایت شما را در خود قرار داده اند، می تواند جایگاه سایت شما را در نتایج جستجوهای گوگل مشخص کند. لینک سازی خارجی و داخلی، روش های مختلفی دارد که فهمیدن آن ها، برای سئو، یک ضرورت است. یکی از این راه های لینک سازی، وبلاگ نویسی مهمان است.

ممکن است گاهی اوقات این اتفاق پیش بیاید که مدیران یک سایت دیگر محتوای جالب و تازه ای برای ارائه دادن به مخاطبان نداشته باشند. در صورتی که این مشکل پیش بیاید، شما می توانید از یک نویسنده مهمان کمک بگیرید. وبلاگ نویسی مهمان یک روش ساده و موثر برای ایجاد لینک سایت خود، در یک سایت دیگر است.

ایجاد اینفوگرافیک

اینفوگرافیک (Infographic) ترکیبی از دو لغت انگلیسی information که به معنی اطلاعات و کلمه graphic است. گرافیک در لغت به معنی تصویری است که اطلاعات، دانش و یا آمار و ارقامی را ارائه می دهد.
اینفوگرافیک تصاویری خلاقانه و پر از اطلاعات مفید هستند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید حدود 65% از جمعیت زمین، موضوعات مختلف را با دیدن بهتر یاد می گیرند و به نوعی یادگیرنده بصری هستند. اینفوگرافیک ها باید اطلاعاتی را که مربوط به صنعت شما و هدف شما از ساخت سایت است را به نمایش بگذارد.

ساخت نقشه سایت (Sitemap)

سایت مپ در واقع یک نوع فایل است. فایلی که در آن محتواهای مهم تر سایت وجود دارند؛ با ساخت نقشه سایت شما به ربات های خزنده گوگل کمک می کنید تا محتواهای مهم تر سایت شما را شناسایی کرده و آن ها را ایندکس کنند. پس از اتمام ساخت سایت مپ، آن را در سرچ کنسول ثبت کنید.

بهینه سازی متا دیتا

متا دیتا یکی از اطلاعات ارزشمندی است که برای جستجوگران نشان داده می شود. گوگل این اطلاعات را برای کلمات و عبارات کلیدی خاص جستجو می کند تا تصمیم بگیرد که آیا آن صفحه سایت باید در نتایج جستجو قرار بگیرد یا خیر.

معرفی وبلاگ نویسی مهمان

اکثر وبلاگ نویسان با عبارت وبلاگ نویسی یا پست مهمان آشنایی دارند. بعضی اوقات افرادی که صاحب کار هستند یا در فضای اینترنت به صورت نویسنده عمل می کنند برای یک وبلاگ یا سایت که به خودشان تعلق ندارد محتوا تولید می کنند. به این روش محتوا نویسی وبلاگ نویسی مهمان می گویند. ممکن است تصور کنید که این یک راه وقت گیر و بدون فایده برای گرفتن ترافیک برای سایت است ولیکن می توان این روش را یکی از مهم ترین شیوه برای این منظور معرفی کرد.

بعلاوه تمام افراد نویسنده و صاحبان کسب و کار می توانند از این طریق خود را در فضای اینترنت به سایر افراد معرفی کرده و به یک چهره شناخته شده تبدیل شوند. همچنین می توان از این طریق شخصیت فردی و کسب و کار را به نوعی به تمامی مشتریان معرفی کرد.

آیا سئو سایت و تبلیغات گوگل تاثیری بر کار یکدیگر می گذارند؟

کسانی که در بستر اینترنت فعالیت می کنند و در زمینه سئو و طراحی سایت اطلاعاتی دارند در جریان این تاثیرات هستند. ولی شاید خیلی زیاد شنیده باشید زمانی که از گوگل ادورز استفاده می کنید تاثیرات منفی بر روی سئوی سایت شما اعمال می شود. یا وقتی سئو سایت خود را پیکیری می کند دیگر لازم نیست از گوگل ادورز استفاده کنید چرا که به مشکل خواهید خورد. این تنها نظر اشتباه برخی از افراد است که اطلاعات کمی در این زمینه دارند.

هر دو این روش ها برای بالا بردن جایگاه شما در نتایج گوگل استفاده می شوند و تاثیری که هر کدام از این روش ها بر روی سئو و ترافیک سایت می گزارند هیچ تاثیر و تداخلی در کار گزینه دیگر ایجاد نخواهد کرد. شما می توانید با توجه به نوع و شرایط سایت خودتان یکی از این روش ها را انتخاب کرده و از آن استفاده کنید. همچنین می توان در برخی از مواقع هر دو این روش ها را استفاده کرد. دقت کنید که تبلیغات گوگل و سئو سایت بخش های اصلی در بازاریابی های اینترنتی هستند و به نوعی مانند دو روی یک سکه خواهند بود.

برای پیشروی بهتر و نتیجه گیری باید با توجه به نظر کارشناسان سئو و متخصصین به صورت ترکیبی و یا در برخی از مواقع از یکی از این روش های استفاده کنید. دقت کنید که با توجه به روش مورد نظر و کاربرد این روش ها، تاثیرات متفاوتی حاصل می شود که دخالتی در تاثیرات و کار روش دیگر نخواهد گذاشت. تنها تفاوتی و تاثیری که این روش ها دارند و تاثیر نهایی است. زمانی که از تبلیغات گوگل استفاده می کنید سایت شما بلافاصله به لینک های ابتدایی گوگل منتقل می شود. ولی برای ماندگاری در همانه رتبه نیاز است که دوباره هزینه هنگفتی را متحمل شوید. در نهایت با پایان یافتن مدت زمان تبلیغات سایت به جایگاه قبلی باز می گردد.

در این حالت امکان دارد به خاطر دیده شدن سایت و مدت زمانی که در لینک های ابتدایی صفحه اول قرار گرفته نسبت به قبل جایگاه بهتری پیدا کرده باشد. ولی ارتقا جایگاه سایت با استفاده از سئو سایت ممکن است در ابتدا مدت زمانی طول بکشد و همان ابتدا به لینک های اول گوگل نرسد، ولی زمانی که جایگاه خود را پیدا کند مدت زمان بسیار زیادی در همان جایگاه باقی خواهد ماند. البته پیشرفت و پسرفت جایگاه بستگی بسیار زیادی و عملکرد های بعدی برای سئو خواهد داشت.

عوامل موثر در رتبه بندی سایت ها از نظر گوگل

گوگل برترین موتور جستجو در سطح جهان است که روز به روز به محبوبیت آن افزوده می شود. برای  رسیدن به رتبه های برتر نتایج گوگل عوامل بسیار زیادی در نظر گرفته می شود که می توان گفت حدودا 200 عامل موثر در این زمینه تا به الان وجود دارد. ما در اینجا به چند مورد آن اشاره خواهیم کرد:

  1. سن دامنه و صفحات وب سایت
  2. تعداد پیوندهایی که به یک صفحه ارجاع شده اند
  3. عبارات جستجو یا کلمات کلیدی مرتبط با آن صفحه
  4. تعداد دفعات استفاده از کلمات در یک صفحه یا یک مقاله

این تنها 4 مورد از 200 گزینه مورد نظر است. برای نتیجه گیری بهتر و مناسب تر باید این عوامل به صورت کلی بررسی شده و یک راه مناسب انتخاب شود که این تنها توسط یک کارشناس و متخصص سئو قابل انجام است.