راهنمای تجربه کاربر UX از ورود به سایت

2021-04-05 09:37:51

این روزها برای موفقیت در سئوی سایت، باید اهمیت بسیار زیادی برای بهبود تجربه کاربر User Experience از ورود به وبسایت خود قائل شوید. در این مقاله راهکارهای بهبود و ارتقای تجربه بازدید کننده از سایت را در راستای تقویت سئو شرح می دهیم. تا انتهای مطلب با ما همراه باشید و ما را از نظرات، تجربیات و پیشنهادات سازنده خود آگاه سازید.

تعداد کلمات: 1382 زمان مطالعه: 10 دقیقه هم چنین می توانید فایل PDF مقاله را دانلود کنید

فهرست مطالب: (با کلیک بر روی هر عنوان به توضیحات بیشتر هدایت خواهید شد)

تیترگذاری
مسیریابی
سیگنال های رضایت کاربر
سرعت سایت
نسخه موبایل

روزی روزگاری، سئو امری کاملا ساده بود، شما برای بدست آوردن رتبه های برتر در نتایج جستجو کافی بود که در صفحه خود کلمات کلیدی را تکرار کنید! به همین سادگی. کاش امروزه هم به همین سادگی بود! اما حالا گوگل و سایر موتورهای جستجو صدها فاکتور را برای رتبه بندی وبسایت ها در نتایج بررسی می کنند.
این واقعیت جدید بدین معناست که فاکتورهای رضایت کاربر “UX” به ستون های اصلی سئو تبدیل شده اند. کاربر مسیرش را در سایت شما به سادگی می یابد؟ کیفیت محتوای وبسایت شما در حدی است که کاربران را به ماندن و فعالیت بیشتر در آن تشویق کند؟ سایت شما امن، سریع و ریسپانسیو است؟

تفاوت سئو با تجربه کاربری در این است که هدف از سئو موتورهای جستجو و هدف از UX ، بازدید کننده سایت است. هدف از هر دو نیز ایجاد بهترین تجربه و پاسخ دهی سریع و جامع به پرسش کاربر می باشد.
در ادامه مهم ترین عناصر بهبود تجربه کاربر و به تبع آن بهبود سئو سایت را برای شما گردآوری کرده ایم:

تیترها

همانطور که تیترهای روزنامه ها و مجلات منجر به دسترسی سریع تر مخاطب به اطلاعات مورد نیازش می شود، تیترهای صفحات اینترنتی نیز کمک بسیاری به درک بهتر محتوا توسط کاربران و موتورهای جستجو می کند.
تیترها شامل h1,h2,…,h6 نشان می دهند که پاراگراف ها در رابطه با چه موضوعی هستند و سلسله مراتب محتوای شما را تعیین می کنند. تیترگذاری کمک بسیاری به کسی که میان محتوا شما گم می شود و می خواهد دوباره به پاراگراف خاصی دسترسی داشته باشد، خواهد کرد.
فقط و تنها فقط از یک تگ h1 استفاده کنید! که به موتورهای جستجو و کاربران نشان می دهد که موضوع اصلی محتوای شما پیرامون چیست. H1 ها به طور معمول اولین بخش محتوای شما را تعیین می کنند و در بالاترین قسمت آن به مانند موضوع یک کتاب نمایش داده می شوند. اضافه کردن کلمه کلیدی اصلی به ابتدای تیتر h1 کمک شایانی به بهبود رتبه بندی صفحه شما می کند.
تیترهای دیگر h2,h3,…,h6 بایستی پیرو h1 به دسته بندی صحیح محتوای شما بپردازند. این تیترها می توانند به تعداد نامحدودی در محتوای شما استفاده شوند البته تا زمانی که معقول و به جا از آنها بهره ببرید. نیازی نیست که از همه آنها استفاده کنید، خیلی اوقات شما فقط به یک h1 و چند تایی h2 نیاز خواهید داشت.

مسیریابی آسان و ساختار سایت

شاید عجیب به نظر بیاید که هنوز هم باید به این موضوع اشاره کرد که ساختار وبسایت شما از اهمیت بالایی برخوردار است. اما هم چنان سایت هایی هستند که متوجه این موضوع نمی شوند. ساختار سایت شما نه تنها برای کاربران حائز اهمیت است بلکه به موتورهای جستجو نیز کمک می کند تا راحت تر به صفحات شما دسترسی داشته باشند.
از آنجایی که بسیاری از بازدیدکنندگان شما از صفحه اصلی وارد سایت نمی شوند، باید مسیریابی کاربر در سایت به سادگی صورت بپذیرد.
سایت شما نباید شامل pop-up های آزار دهنده، لیست بلند بالای منو و بن بست های بدون برگشتی که فقط به بیشتر گیج شدن کاربر منجر می شوند، باشد.
به علاوه مسیریابی صحیح در وبسایت و ساختار ساده آن، می تواند باعث شود که گوگل در نتایج لینک های شما را نمایش دهد. Sitelinks کمک می کند فضای بیشتری در صفحه نتایج جستجو را به خودتان اختصاص دهید که به معنی فضای کمتر برای رقبا و شانس کلیک بیشتر برای شماست.

تاثیر سرعت سایت بر بهبود تجربه کاربری ux

الگوریتم های گوگل، تصمیم می گیرند که کدام سایت ها sitelink خود را در نتایج نمایش دهند. این تصمیم بر پایه ساختار سایت شما صورت می گیرد:
گوگل: “ما تنها sitelink های وبسایت هایی را نمایش می دهیم که فکر می کنیم برای کاربر مفید واقع می شوند. اگر ساختار سایت شما به الگوریتم های ما اجازه پیدا کردن sitelink های خوبی ندهد، یا ما فکر کنیم که sitelink های شما مرتبط با پرسش کاربر نیست، آنها را نمایش نمی دهیم.”

سیگنال های رضایت کاربر

جامعه سئو به این باور رسیده است که سیگنال های رضایت کاربر برای گوگل از اهمیت ویژه ای در رتبه بندی نتایج جستجو برخوردار شده است. آیا کاربران موبایل وارد شده به وبسایت شما از گزینه تماس با ما با شما تماس میگیرند؟ آیا کاربران در قسمت ثبت امتیاز ، پنج ستاره برای شما روشن می کنند؟ آیا محتوای شما در قسمت نظرات کامنت می گیرد؟ و آیا شما پاسخ کامنت ها را می دهید؟
اگرچه گوگل این ادعا را که سیگنال های رضایت کاربر مانند نرخ پرش و زمان ماندگاری روی سایت “time on site” ، به طور مستقیم بر رتبه بندی نتایج تاثیر می گذارند رد کرده است، تحقیقات نشان داده است که ارتباط بسیار قوی بین این فاکتورها و رتبه بندی بهتر صفحه شما وجود دارد. اجازه دهید اینطور بگویم: گوگل همه چیز را می بیند و می داند.
هر فعالیتی که بازدیدکنندگان وبسایت شما در سایت شما انجام می دهند و هر واکنشی که شما نسبت به آنها دارید، به گوگل نشان می دهد که کاربران چه مقدار با محتوای وبسایت شما ارتباط برقرار می کنند.

سرعت سایت

سرعت سایت مدت هاست که به یکی از فاکتورهای اصلی رتبه بندی تبدیل شده است. هم چنین غول جستجوگر اعلام کرده است که سرعت بارگذاری وبسایت در دوره mobile first index از اصلی ترین فاکتورهای رتبه بندی شده است. پس نه تنها داشتن وبسایتی که سریع بارگذاری شود با اهمیت است بلکه تجربه کاربران موبایل از ورود به سایت نیز باید سریع باشد.
ابزار تست سرعت گوگل ، به شما اجازه می دهد تا با ثبت آدرس وبسایت از میزان سرعت بارگذاری و مشکلات ریسپانسیو موبایل باخبر شوید. این صفحه نکاتی را به شما می گوید که با ایده گرفتن از آنها می توانید سرعت بارگذاری سایت را بهبود ببخشید.
جالب است بدانید که وبسایت شرکت های بزرگی که بودجه های سنگینی برای بخش IT کسب و کار خود در نظر می گیرند نیز مشکلات سرعت دارند. سایت های محتوا محور سنگین و سایت های خبری بایستی توجه بیشتری به مشکلات سرعت سایت خود داشته باشند.

نسخه موبایل

وقتی صحبت از نسخه موبایل است، “سرعت بارگذاری” قطعا با اهمیت ترین فاکتور است اما در کنار آن نباید از اهمیت موارد دیگر، مانند ظاهر، مسیریابی، تکست (فونت و اندازه و راحتی مطالعه) ، تصاویر بهینه و حسی که به کاربر می دهد، غافل شد.
از آنجاییکه در سال 2015 ، ریسپانسیو بودن سایت به یک فاکتور اصلی توسط گوگل در رتبه بندی بهتر نتایج تبدیل شد، وبمستران و جامعه سئو مجبور شدند تا سایت های خود را برای موبایل فرندلی بودن اصلاح کنند. و حالا با mobile first index شدن در سال 2018 ، نسخه موبایل سایت شما، نسخه اصلی شما هنگام ایندکس شدن محتوای سایت خواهد بود و الگوریتم های گوگل معیار اصلی برای رتبه بندی را نسخه موبایل در نظر می گیرند.
مسیریابی کاربر در سایت، یکی از فاکتورهای اصلی در رابطه با رتبه بندی صفحات سایت شما است. کاربران و موتورهای جستجو بایستی قادر باشند تا به سادگی صفحه ای که می خواهند را در سایت بیابند. حتی اندازه دکمه ها و طراحی صفحات تاثیر بسزایی در رفتار کاربر در سایت شما دارند. تمام عناصر نسخه موبایل سایت شما بر تجربه کاربری و سئو آن به طور مستقیم تاثیر می گذارند.

سئو و بهبود تجربه کاربری : برگ برنده شما

امیدواریم شما به خوبی ارتباط بین سئو و بهبود تجربه کاربر را درک کرده باشید و از آن در راستای بهبود تجربه ورود کاربر یا موتور جستجو به سایت خود استفاده کنید. شما چه فکری می کنید؟ چقدر هنگام تولید محتوا برای سایت، به فکر کاربران خود هستید؟ چقدر برای طراحی سایت خود و نسخه موبایل آن حساسیت داشته اید؟ آیا تعادل میان فاکتورهای سئو و فاکتورهای رضایت کاربر را رعایت کرده اید؟ در بخش نظرات برای ما بنویسید.

اشتراک گذاری مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *