آنچه در این مطلب خواهید خواند

بیش از 30 نکته برای افراد ناشنوا و معلول در ارتباط با سئو

وبسایت کلینیک شنوایی
آنچه در این مطلب خواهید خواند

همانطور که می‌دانید سئو می‌تواند بر عناصر مهم در یک وب سایت تأثیر بگذارد که این نکته مستقیماً بر قابلیت دسترسی نیز موثر خواهد بود.

هدف این مقاله پایبندی به مدل‌سازی زبان اجتماعی است، در حالی که برخی از مشارکت‌کنندگان تصمیم گرفتند به طور متفاوتی تعیین هویت نمایند.

بحث و گفت و گو پیرامون قابلیت دسترسی درون جامعه SEO در چند سال گذشته افزایش یافته است.

در حالی که متخصصصین و حامیان افراد معلول سال‌ها به دنبال قابلیت دسترسی برای این افراد می‌باشند، در طول دوره همه‌گیری COVID-19 اهمیت قابلیت دسترسی دیجیتالی به طور قابل توجهی برای عموم جوامع تقویت شد.

بر اساس نظرسنجی و تحقیقات Deque، 73 درصد از متخصصین در امور قابلیت‌های دسترسی، افزایش قابل توجهی را در آگاهی عموم نسبت به دسترسی کانال‌های دیجیتال در دوران پاندمی مشاهده کردند. به همین دلیل هم است که دوران پاندمی افراد بیشتری را درگیر دنیای مجازی و آنلاین نمود. این درگیری در تمام زمینه‌ها اعم از تحصیل و کار و تفریح مشهود می‌باشد.

تا آنجایی که به حوزه کاری سئو مربوط می‌شود، می‌توان گفت که مسئله مورد اهمیت قرار گرفتن قابلیت دسترسی فرصت خوبی را برای سئو کاران بوجود اورده است، زیرا که در اولویت قرار دادن دسترسی دیجیتال تاثیر مستقیمی بر پیشرفت سئو خواهد گذاشت.

نکته مهمی که باید به خاطر بسپارید این است که ارائه توصیه‌های مرتبط با قابلیت دسترسی به مشتریانتان صرفا از طریق خزنده وب، برنامه‌های افزودنی Chrome یا ابزارها کافی نخواهد بود. بسیار مهم است که افرادی را که قصد دارید از آن‌ها حمایت کنید موردتوجه قرار دهید.

به گفته الکساندرا هرولد، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت Patti + Ricky:

” زمانیکه درمورد قابلیت دسترسی صحبت می‌کنیم مهم است که افراد دارای معلولیت بخشی از جامعه آماری پوششی ما باشند. آن‌ها نه تنها باید قسمتی از برنامه باشند بلکه باید بیشترین توجه به این افراد معطوف شود.”

به همین دلیل است که در این مقاله از افراد ناشنوا یا دارای معلولیت خواسته شده است که اهمیت دسترسی دیجیتال را به همراه چند نکته کاربردی در اختیار جامعه سئو کار قرار دهند.

تگ‌های عنوان

تگ‌های عنوان ارزش زیادی در سئو دارند. اگر تگ‌های عنوان به خوبی ساخته و بهینه شده باشند، دقیقا همان چیزی خواهند بود که باعث افزایش کلیک از موتورهای جستجو به وب‌سایت شما می‌شوند.

تگ‌های عنوان همچنین به منظور ارتقای قابیلیت دسترسی امکان مهمی هستند زیرا اولین چیزی که کاربران صفحه‌خوان (افراد نابینایی که از صفحه خوان به منطور استفاده از کامپیوتر استفاده می‌کنند) هنگام بارگیری صفحه می‌شنود، تگ‌های عنوان خواهد بود.

صفحه‌خوان‌ها یک فناوری کمکی هستند که به کاربران نابینا یا کم بینا اجازه می‌دهند متن نمایش داده شده بر روی صفحه رایانه مانند تگ‌ها، لینک‌ها و عنوان‌ها را بوسیله پخش صوت یا غیره بشنوند.

تگ‌های عنوان به ما می‌گویند که در چه صفحه‌ای هستیم و با چه اطلاعاتی روبه رو خواهیم شد.

نسرین بوتا، مدیر ارشد ارتباطات Bold Blind Beauty، جامعه‌ای که زنان نابینا و کم بینا را قادر می‌سازد تا شجاعانه موانع پیش رویشان را بشکنند، عنوان می‌کند:

“تگ‌های عنوان تنها زمانی مفید واقع می‌شوند که حاوی کلمات کلیدی مرتبط با صفحه باشند، کلماتی که موضوع را دقیقاً توصیف و قابل شناسایی می‌کنند.
اگر از کلمات درستی در تگ‌ها استفاده نشده باشد، کاربران در مواجهه با اطلاعات سایت دچار سردرگمی خواهند بود در نتیجه عنوان را ساده، واضح و خوانا در نظر بگیرید.”

بوتا همچنین افزود: یک تگ یا برچسب عنوان خوب باید به راحتی توسط صفحه خوان، خوانده شود و جستجو را در جهتی کارآمدتر هدایت نماید.

  • بوتا چند نکته برای سئوکاران نیز به اشتراک گذاشت:
  • تگ‌های عنوان باید بتوانند به طور دقیق موضوع یا هدف را توصیف کنند.
  • یک تگ عنوان خوب، مهمترین کلمات کلیدی را از همان ابتدا دربر خواهد داشت.
  • طول بهینه برای تگ‌های عنوان 60 کاراکتر است پس تگ عنوان باید مختصر باشند.
  • تگ‌های عنوان باید نسبت به صفحات دیگر منحصربه‌فرد باشند.(از تکرار تگ‌ها اجتناب کنید).
  • تگ‌های عنوان باید با محتوای صفحه مطابقت داشته باشند.
  • تگ‌های عنوان باید همچنین حاوی پیام یک خطا یا تأیید موفقیت باشند.
  • اگر از iframe استفاده می‌کنید، منبع صفحه باید یک عنوان معنی‌دار داشته باشد.
  • نام تجاری را در انتهای تگ عنوان قرار دهید.

همچنین تاکید می‌کنم که حتی اگر خزنده‌های شما درصد خطای کمی را در تگ‌های عنوان نشان می‌دهند، بازهم اصلاح کردن آن‌ها به نفعتان خواهد بود.

سرفصل یا هدلاین‌ها

هدلاین‌ها یکی دیگر از فاکتورهای مهم هستند. یک هدلاین ساختار معنایی را نه تنها فقط برای ربات‌های موتور جستجو، بلکه برای صفحه‌خوان‌هایی که از آن‌‌ به عنوان لنگر استفاده می‌کنند، ارائه می‌دهد.

یک صفحه‌خوان از هدینگ‌ها برای پرش به نقاط مختلف محتوا استفاده می‌کند.

«سرفصل‌ها همیشه به گونه‌ای متفاوت قالب‌بندی می‌شوند تا از نظر بصری از متن بدنه معمولی متمایز شوند. آن‌ها اطلاعات بصری و معنایی را در مورد ساختار یک صفحه وب ارائه خواهند داد، مانند سطوح در یک طرح کلی. با استفاده از تگ‌های سرفصل به جای تگ‌های استایل، (به عنوان مثال، <b>، <em>، font=”Helvetica”…)، نویسنده وب‌سایت به کاربر صفحه‌خوان این امکان را می‌دهد تا ساختار صفحه را دقیقاً همانطور که برای یک خواننده بینا قابل درک است، پیمایش کند.”

به نقل از سارا هینمن رایان، طراح سابق رابط کاربری (UX) و روانشناسی کاربردی و دستیار منابع دسترسی در SUNY Cobleskill.

رایان چند نکته نیز برای سئوکاران به اشتراک گذاشت:

  • به عنوان یک قاعده کلی، تنها باید یک تگ H1 در هر صفحه وجود داشته باشد.
  • بهترین مکان برای قرار دادن تگ H1 در بالای المان محتوای اصلی <main> است.
  • سرفصل‌ها باید منطقی باشند و از یک سلسله مشخصی مراتب پیروی کنند.
  • بین دو هدلاین متوالی نباید فاصله‌ای خالی وجود داشته باشد.

کاری که سازندگان محتوای وب می‌توانند به عنوان سنجش عملکرد هدلاین‌های صفحه‌شان انجام دهند این است که سرفصل صفحات را بخوانند تا ببینند آیا آن‌ها به طور منطقی و به ترتیبی که قرار دارند و با محتوایی که با آن مرتبط هستند مطابقت دارند؟ اگر نه، باید آن‌ها را تغییر دهید.

پیوندها

تا آنجایی که به سئو مربوط می‌شود، لینک‌های داخلی و خارجی می‌توانند به خزیدن، ارتقاء و تعامل کمک کنند.

کاربران و ربات‌های موتور جستجو از پیوندها برای حرکت کردن و جریان یافتن در وب استفاده می‌کنند.

پیوندها همچنین باعث ارزش بخشیدن به صفحاتی که به آن‌ها لینک داده می‌شوند، خواهد شد و زمینه بیشتری را برای محتوای یک صفحه فراهم خواهند کرد.

وقتی بحث قابلیت دسترسی به میان می‌آید، متن پیوند بسیار مهم عمل خواهد کرد. زیراکه متن پیوند است که از آن به عنوان لنگر به منظور ورود به صفحه پیوند داده شده استفاده می‌شود.

متن پیوند باید کاملاً مشخص کند که در صورت کلیک بازدیدکننده، صفحه بعدی در مورد چه چیزی خواهد بود.

علاوه بر محتوای متن پیوند، بسیار مهم است که پیوندها به راحتی از متن اطرافشان قابل تشخیص باشند. به گفته Denis Boudreau، بنیانگذار Inklusiv و مدیر Instructor Led Training در Deque Systems،

“زمانیکه متن و پس‌زمینه قابل تفکیک باشند، باعث می‌شود افرادی که کوررنگ هستند قابلیت دسترسی بیشتری داشته باشند.”

Boudreau نکاتی را نیز برای SEO کاران به اشتراک گذاشت:

  • متن لنگر باید کاملاً مشخص کند که صفحه بعدی در مورد چیست.
  • پیوندها باید از نظر بصری قابل تشخیص باشند (آندرلاین، طرح کلی، کنتراست رنگ و..)
  • انکر تکست یا همان متن لنگر باید نسبت به سایر انکر تکست‌های صفحه منحصر به فرد باشد.
  • متن لنگر مشابه در یک صفحه نباید به مقصدهای مختلف پیوند داشته باشد.
  • پیوندهای ناوبری باید در کل وب سایت ثابت باشند.
  • از استفاده از عبارات مبهم مانند «اینجا کلیک کنید» و «ادامه مطلب» خودداری کنید.

علاوه بر استفاده از خزنده‌های وب برای تشخیص وجود خطا در متن‌های لنگر، توصیه‌های دیگری نیز به منظور اصلاح یک متن لنگر ارائه می‌شود.

یکی از راه‌های شروع فرآیند اصلاح متن لنگر، فهرست نمودن متن لنگر با استفاده از اکسپورت کردن آن با خزنده وب موردعلاقه‌تان است. عبارات باید درحد یک یا دو کلمه باشند زیراکه آن‌ها نسبت به نسخه‌های طولانی شانس بیشتری برای ارائه توصیف‌های کمتر دارند.

می‌توانید یک قالب اکسل به همراه سر ستون‌ها و با استفاده از تنوع مراحل زیر به اشتراک بگذارید:

  • مرحله 1: در CMS به دنبال … H1 بگردید.
  • مرحله 2: جمله … را آپدیت کنید.
  • مرحله 3: به جای گفتن جمله….
  • مرحله 4: متن لنگر فعلی از … تغییر خواهد کرد.
  • مرحله 5: انکر تکست اصلاح شده.
  • مرحله 6: پیوند … را نگه دارید یا آپدیت کنید.

با استفاده از این روش خواهید توانست تمام متن لنگر باقی‌مانده را از یک اکسپورت مستقل بررسی کنید و تأیید کنید که آیا انکر تکست برای پیوند مقصد کاربردی و واضح است یا خیر.

متن جایگزین یا Alt Text

به عنوان یک سئوکار، باید بدانید که متن جایگزین شانس یافتن عبارات کلیدی مهم و هدفمند در موتورهای جستجوی مبتنی بر تصویر را افزایش می‌دهد. اما باید به خاطر داشته باشید که هدف اصلی متن جایگزین ارتقای دسترسی پذیری است نه SEO.

میلیون‌ها کاربر صفحه‌خوان برای درک آنچه در یک تصویر است و همچنین به منظور پیمایش تصاویر در وب به متن جایگزین احتیاج خواهند داشت.

“وب سایت‌های تجارت‌های مجازی همچنین می‌توانند از ترکیب متن جایگزین و توصیف بهره‌مند شوند. به عنوان مثال، فرض کنید وب سایت شما شلوار قرمز می‌فروشد. به جای ایجاد یک متن جایگزین که «شلوار قرمز» را می‌خواند، می‌توانید در مورد عناصر بصری آن تصویر صحبت کنید. عناصر بصری می‌توانند شامل تناسب و بافت، و همچنین ست لباس، مانند پیراهن و کفش نیز باشد.”

نقل از ناتالی تروون، مشاور دسترسی به خرده فروشی و مجری مشترک پادکست Fashionably Tardy:

  • تروون نکاتی را نیز برای SEO کاران به اشتراک گذاشت:
  • متن جایگزین باید کیفیتی دقیق، موجز و محتوا محور داشته باشد.
  • لازم نیست که عبارت “تصویر” را در متن جایگزین قرار دهید.
  • اگر عکس معنای خاصی را منتقل نمی‌کند، اضافه کردن متن جایگزین ضروری نیست.
  • دکمه‌هایی که ساختار تصویر دارند را لیبل کنید (به عنوان مثال، لوگو واتس اپ، فیس بوک) صفحه خوان‌ها آن را “link” می‌خوانند.
  • از ایجاد متن جایگزینی که بیش از 150 کاراکتر داشته باشد خودداری کنید.
  • هنگامی که توصیف تصویر به جزئیات بیشتری نیاز دارد، از توضیحات گسترده استفاده کنید.

وقتی در مورد محتوا محور بودن متن جایگزین صحبت می‌کنیم، به این معنی است که در متن جایگزین باید تمرکز اصلی تصویر توصیف شود. ممکن است شما دو متن جایگزین توصیفی کاملاً متفاوت برای یک تصویر داشته باشید.

به عنوان مثال، اگر یک برند کفش دارید، اگر پیام اصلی تصویر مدل کفش است، باید تمرکز متن جایگزین را روی همین موضوع بگذارید.

بنابراین آیا امکان ایجاد متن جایگزینی وجود دارد که به ارتقای قابلیت دسترسی و سئو به طور همزمان کمک کند؟

بله، اما این بدان معناست که باید در انتخاب عکس خود عامدانه عمل نمایید. جزئیات بصری که در عکس ارائه نشده است را به خاطر سئو درج نکنید.

مولتی مدیا

مولتی مدیا (به عنوان مثال، ویدئوها، پادکست‌ها) یک راه عالی دیگر به منظور دسترسی مردم به اطلاعات را فراهم می‌کند. هنگامی که نسخه‌های متنی مولتی مدیا ارائه می‌شوند، فرصت خوبی برای موتورهای جستجو به منظور یافتن محتوای شما ایجاد خواهد شد.

وقتی موضوع قابلیت دسترسی وسط می‌آید، بسته به رسانه‌ای که استفاده می‌شود، دستورالعمل‌های خاصی به منظور دسترسی به محتوای وب (WCAG) وجود دارد که باید دنبال کنید. همچنین جایگزین‌های رسانه‌ای باید لحاظ شوند.

انواع مختلفی از رسانه‌های جایگزین وجود دارد که در زیر به نوع آن اشاره شده است:

زیرنویس‌:

متنی است که با یک محتوای بصری، اعم از وبینار، ویدیوی YouTube یا برنامه تلویزیونی هماهنگ می‌شود. همچنین زمانی پخش صداهای مهم پس‌زمینه، مانند یک موسیقی وهم‌آور یا کوبیدن در، متن زیرنویس به آن اشاره می‌کند.

رونوشت:

شامل ایجاد متن برای محتوای شنیداری و همچنین توصیف محتوای بصری است. به عنوان مثال می‌توان آنچه را که در اسلایدهای پاورپوینت نمایش داده می‌شود، توصیف کرد.

“زیرنویس ها برای افراد ناشنوا و هرکس دیگری که در درک یک محتوا به زیرنویس نیاز دارد حیاتی است. اگر می‌خواهیم اطلاعاتی درباره بلایای طبیعی یا دست‌سازهای انسان به‌دست آوریم، زیرنویس‌ها می‌توانند عملکرد بسیار مهمی داشته باشند.

اما هدف یک محتوا می‌تواند صرفا ایجاد سرگرمی باشد که بازهم وجود زیزنویس ضروری خواهد بود زیراکه اگر دیگران می‌توانند از یک فیلم یا برنامه تلویزیونی لذت ببرند، چرا افراد ناشنوا یا دارای معلولیت نتوانند؟”

نقل از Rikki Poynter، مشاور دسترسی و خالق محتوا.

پوینتر چند نکته نیز برای سئوکاران به اشتراک گذاشت:

نکات مربوط به زیرنویس

  • کلمات را گفتاری و تحت اللفظی بنویسید حتی آواهایی مانند “اوهوم”
  • صداهای پس زمینه مهم است
  • از املا و علائم نگارشی مناسب استفاده کنید
  • سعی کنید از بیشتر شدن زیرنویس از دو خط روی صفحه فراتر نروید
  • از 32 کاراکتر در هر خط فراتر نروید
  • زیرنویس‌ها نباید محتوای مهم روی صفحه را مسدود کنند
  • متن باید از کنتراست رنگ 3:1 استفاده کند
  • نکات مربوط به رونوشت
  • کلمات محاوره‌ای را تحت اللفطی بنویسید
  • صداهای پس زمینه مهم است
  • از املا و علائم نگارشی مناسب استفاده کنید
  • توضیحات بصری مهم است

کمک کنید تا استفاده از اینترنت برای همه لذت بخش شود.

توصیه‌های بالا یک فهرست جامع از بهترین راه حل‌ها نیست. آن را صرفا یک نقطه شروع درنظر بگیرید.

ابزارها، افزونه‌ها و برنامه‌هایی وجود دارند که خطاهای دسترسی را فهرست می‌کنند، پس آن‌ها را نادیده نگیرید. با مشاورانی کار کنید که می‌توانند کاربران ناشنوا و دارای معلولیت را در نظر بگیرند و راه حل ارائه دهند.

شاید موتورهای جست و جو نقض قوانین معلولین را جریمه نکنند اما در تجارت اینترنتی شما باید تمامی مخاطبان خود را درنظر بگیرید.

منبع: SearchEngineLand