شکایت به گوگل برای حذف مطلب کپی شده از سایت

2021-04-06 06:02:21

همه ما میدانیم نوشتن یک مقاله خوب برای وبسایت چقدر زمان‌بر است و نیاز به تحقیق، ترجمه و ویرایش چندین و چند باره دارد. اما برخی افراد به اصطلاح زرنگ تر از ما هستند و وقت ارزشمند و گرانبهای خود را صرف تولید محتوای با ارزش برای وبسایت خود نمی کنند و کاری بس زیرکانه و هوشمندانه انجام می‌دهند، دزدی محتوا!

این دوستان که از زندگی در ایران لذت بسیار می برند و هیچ وقت خود را در قید و بند قوانین copywrite نمی دانند، هرجا احساس کردند محتوای خوبی پیدا کرده اند متن را کپی می کنند و داخل CMS سایت خودشان Paste می کنند. ما به این دوستان سفارش تولید محتوا را توصیه می کنیم، که وقتی قصد تولید محتوا ندارند و زمانی برای این کار هزینه نمی کنند با برون سپاری به فعالیت های مهم تر خود رسیدگی کنند.

اما خوشبختانه در سئو سایت ما با قوانین گوگل طرف هستیم و گوگل به هیچ وجه با این دوستان شوخی ندارد، اما تا وقتی که شاکی نداشته باشند. در غیر این صورت تنها ممکن است چند وقتی گوگل برای تشخیص نویسنده اصلی به اشتباه بیافتد و سایت کپی کننده رتبه بهتری نیز بدست بیاورد اما خیلی زود متوجه خواهد شد و صفحه اورجینال را به جایگاه اصلی اش برمی گرداند.
الگوریتم پاندا گوگل، وظیفه تشخیص کیفیت محتوای سایت ها را بر عهده دارد و بالاخره به وضعیت سایت های کپی کننده رسیدگی خواهد کرد، اما چرا بیکار بنشینیم و به این پروسه سرعت نبخشیم؟

برای دانلود نسخه PDF کلیک کنید.

شکایت از کپی محتوای سایت به گوگل

اگر شخصی محتوای اختصاصی و تولید شده شما را کپی کرده است، در این صفحه با ما همراه باشید تا ببینید چگونه باید از وی به گوگل شکایت کنید. قرار نیست مانند دادگاه رفتن این پروسه سالها گریبان گیر شما شود، بلکه تا هفته آینده نهایتا پاسخ خود را دریافت می کنید.
فقط حتما به این موارد توجه داشته باشید:

قبل از شکایت به گوگل دقت کنید که…

همه کسانی که مطالب خود را از دیگر صفحات اینترنت کپی می کنند، از اینکه در حال نقض قوانین کپی رایت هستند بی خبرند. وبلاگ نویسان تازه کار یا سایت هایی که در ابتدای فعالیت خود هستند اغلب اوقات فکر می کنند که با ذکر منبع (آن هم نه لینک) دین خود را ادا کرده اند. اما حقیقت این است که بدون اجازه صریح و واضح ناشر هیچ کس حق کپی کردن محتوای کسی را ندارد.
پس قبل از اینکه نقض کپی رایت را به گوگل گزارش کنیم و شکایت نامه خود را تنظیم کنیم، بد نیست که با نویسنده بلاگ یا تیم تحریریه وبسایت کپی کننده تماس بگیریم و مودبانه از وی درخواست حذف مطلب را داشته باشیم. اکثر مواقع این تماس کارآمد خواهد بود و با کمترین زمان به نتیجه ای که می خواهید می رسید.
اگر اصرار داشتند که مطلب را پاک نمی کنند که بسیار نادر هم است، با ادامه این مطلب همراه ما باشید و بیایید تا این دزدان محتوا را تحویل دستان گوگل دهیم.

گوگل با کپی کننده محتوا چه رفتاری خواهد داشت؟

وقتی که ما نقض قوانین کپی رایت را به گوگل گزارش می دهیم، بهترین کاری که دوستان ما در گوگل می کنند، حذف لینک کپی کننده از نتایج جستجو است. که البته از آنجایی که گوگل بیش از 90 درصد ترافیک وبسایت ها را تامین می کند، بدترین جریمه ممکن خواهد بود. هم چنین پیامی در انتهای صفحه نتایج جستجو ظاهر می شود:

گزارش دزدی محتوا و کپی بودن و نتیجه اش توسط گوگل

گوگل سایت خاطی را مجبور به حذف پست نمی کند و هیچ اقدام قانونی نیز علیه آن ها نخواهد کرد. اگر می خواهید به جز صفحه نتایج از صفحات داخلی سایت نیز پاک کنند باید شکایت خود را تقدیم مراجع قضایی کنید.

چگونه نقض کپی رایت را به گوگل گزارش دهیم؟

برای آماده کردن گزارش باید به صفحه Copyright Removal page موجود در google search console مراجعه کنید. اگر هنوز سرچ کنسول خود را پیاده اسزی نکرده اید به مقاله روبرو مراجعه کنید: آموزش راه اندازی و رفع ارورهای سرچ کنسول

قبل از اینکه نقض کپی رایت را گزارش دهید، در نظر داشته باشید، توضیحات و اخطارهای گوگل را به دقت بخوانید، گزارش نا به جا می تواند منجر به مشکلات جدی برای شما شود.
اگر از همه جهات مطمئن هستید و می خواهید ادامه دهید باید اطلاعات شخصی خود را پر کنیم:

برای ساخت یک گزارش، شما باید شخصی که حق کپی رایت وی نقض شده است، باشید و یا وکیل قانونی وی. اگر هیچ ارتباطی با این قضیه ندارید، در جایگاهی برای ثبت شکایت نیستید.
پس از پر کردن اطلاعات شخصی، باید توضیح دهیم که دقیقا چطور حق کپی رایت ما نقض شده است.

در باکس بعدی شما URL صفحاتی که محتوای خود را منتشر کرده اید و مورد کپی قرار گرفته اند را در اختیار گوگل می گذارید.

نهایتا در این باکس هم آدرس URL صفحاتی که محتوای شما را کپی کرده اند را قرار می دهید.

در زیر همین باکس می توانید تا 10 گروه و دسته از آدرسهای نقض کننده کپی رایت را وارد کنید.
در نهایت هم باید سوگندنامه ای را تایید کنید و امضا کنید…

 

تاریخ را وارد کنید، نام خودتان را نیز همین طور… گزینه من ربات نیستم را تیک بزنید و تایید کنید.

نتیجه شکایت نقض کپی رایت به گوگل را چطور پیگیری کنیم؟

ممکن است یکی دو هفته ای طول بکشد تا گوگل به گزارش شما عکس العمل نشان دهد، اما اگر احتیاجی به اطلاعات بیشتر داشتند به شما ایمیل می زنند.
شما می توانید با مراجعه به Removal Dashboard وضعیت حذف مطالب ناقض کپی رایت را بررسی کنید.
آیا شما به گوگل برای حذف مطلب کپی شده شکایت می کنید؟ یعنی به صاحب وبسایت اطلاع داده اید و وی مطلب شما را از روی سایت خود پاک نکرده است؟ یا مستقیما به شکایت روی آورده اید؟
تجربیات خود را در بخش نظرات برای ما بنویسید.

اشتراک گذاری مطلب

12 پاسخ

  1. با تشکر نویسنده مقاله
    در صورتی که محتوایی از مقاله خارجی استنباط شد، نویسنده آن را به زبان فارسی و متناسب با پرسونای مخاطب درآورد و رنگ و لعابی به آن داد و در عین حال در انتهاب مقاله و در قسمت منابع، لینکی به مقاله اصلی داده شد، تخلف محسوب می شود؟
    با تشکر

    1. سلام وقتتون بخیر
      خیر ترجمه کاملا یونیک محسوب می‌شود و طبیعتا هیچ دو نفری یک متن را به یک شکل ترجمه نمی‌کنند. کاری که گفتید خیلی کلاه سفید و عالیه 🙂
      موفق باشید

  2. من گزارش رو فرستادم
    بعد از یک ماه هم وب سایت ما و هم وب سایت هایی که اشاره کرده بودم رو بجز دو مورد که دامنه قوی داشتند , الباقی به صفحه آخر گوگل رفت
    حالا کلا دامنه ما روی اون کلمه کلیدی جریمه شده و هیچ نتیجه ای در سرپ از سایت ما نمیاره
    با اینکه صفحه قبلی حذف و یک صفحه جدید ساختیم
    ایندکس میشه اما داخل سرپ اصلا نمیادش
    راه حلی برای این موضو ع دارید ؟ چقدر زمان میبره که از حالت پنالتی خارج بشه ؟

    1. سلام وقت بخیر
      توضیحات شما رو کامل متوجه نشدیم اینکه آیا متن شما کپی شده یا خیر؟
      آیا متن و محتوا رو تغییر دادید؟
      آیا ریدایرکت انجام دادید؟
      برای اطلاعات بیشتر، لطفا با شرکت تماس بگیرید و با آقای مبین طلایی صحبت کنید

  3. با سلام و روز بخیر،
    ما ایده وب سایت آموزشی خودمون در خارج از کشور رو از یکی از معتبرترین وب سایتهای ایرانی گرفتیم و تعدادی از درسها و دوره های این سایت ایرانی رو ترجمه کردیم و سعی کردیم کاملا شبیه به مطلب فارسی نباشه. البته شباهت در نهایت زیاد است به خصوس فرم ارایه این مطالب و محتوای کلی و ساختار کل دوره ها. ولی در کل ترجمه و بعد از ترجمه ویرایش انجام شده.
    ترجمه به زبانی به غیر از انگلیسی انجام شده و در کشور همان زبان هم قصد فروش دوره ها رو داشتیم. به دلیل اینکه زبان بسیار متفاوتی است فکر نمی کردیم که برای وب سایت ایرانی اهمیتی داشته باشه که ما از مطالبشون استفاده کنیم و اصلا فکر درزدی ادبی و سو استفاده در سر نداشتیم.
    الان این وب سایت ایرانی از طریقی به وجود سایت ما پی بده و برای ما پیام های تهدید آمیز به شکایت و تعقیب قضایی در ایران و خارج از طریق دفتر نمایندگی اون شرکت کرده است.
    ما از همان ابتدا اعلام آمادگی کردیم که هرکجای وب سایت ما از نظر اون مجموعه مشکل داره رو تغییر و یا حتی حذف می کنیم و در حال حاضر هم دسترسی به این دوره ها رو بسته قرار دادیم که حسن نیت خودمون رو در همکاری نشون بدیم.
    اما متاسفانه اون شرکت ایرانی اصرار به پیگیری این موضوع از طریق دستگاه قضایی داره.
    سوال من اینه که آیا طرح یک چنین شکایتی آیا در کل ممکن است یا خیر؟ آیا با توجه به دایره ارتباطالت این شرکت ایرانی و همچنین منابع مالی که در اختیار داره میتونه بنده رو در بد ورود به ایران ممنوع الخروج کنه؟
    ممنون میشم پاسخ بفرمایید.

    1. سلام وقت بخیر
      متاسفانه در ایران قانون کپی رایت یا وجود نداره یا در شرایطی بسیار خاص اجرا میشه. ما به صراحت نمیتونیم بگیم که شرکت ایرانی میتونه از شما شکایت کنه و شما رو ممنوع الخروج کنه یا خیر، اما با طرح موضوع با گوگل میتونه سبب این بشه که سایت شما از نتایج حذف بشه یا شامل جریمه‌های دیگه از سمت گوگل بشه

  4. آقا به دادم برسید
    من آدرس هارو برعکس زدم
    آدرس خودم رو در قسمت پایینی زدم که باید اونایی رو میزدم که کپی رایت رو رعایت نکردند
    چه بلایی سرم میاد؟

  5. با سلام
    بنده یک سایت خارجی دارم که به خاطر عدم رعایت قوانین کپی رایت،اکثر لینک های آن از گوگل حذف شده.
    آیا با تغییر پسوند دامنه مثلا به .vip لینک های قبلی در گوگل مجددا قابل نمایش هستند؟
    یعنی با تغییر پسوند دامنه کپی رایت را دور بزنیم.
    حذف لینک ها از گوگل برای ما حدود سه سال طول کشیده و تغییر پسوند دامنه هر دو سه سال یکبار اگه قرار باشه کپی رایت دور بزنه برای ما راه حل خوبی است.

    1. سلام وقت بخیر
      با تغییر ÷سوند دامنه کل آدرس سایت تغییر میکند و گوگل مثل یک سایت جدید با آن رفتار میکند، مگر اینکه ریدایرکت ها انجام بشه که در اون صورت باز اثر پنالتی رو مشاهده خواهید کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *