آنچه در این مطلب خواهید خواند

دلیل دادن لینک خروجی به سایت ها (تاثیر آن بر سئو)

لینک خروجی به سایت
آنچه در این مطلب خواهید خواند

شک و شبهه زیادی وجود که آیا در وبسایت خودمان به سایت های دیگر لینک بدهیم یا خیر، اگر لینک می دهیم چه شرایطی داشته باشد؟ همیشه بحث و اختلاف در این باره بین وبمستران وجود داشته، دپارتمان مارکتینگ و بازاریابی آنلاین سازمان های کوچک و بزرگ همیشه در لینک دهی به سایت های دیگر نهایت احتیاط و البته تردید را دارند. دلایل این عدم اطمینان می تواند موارد زیر باشد:

  • لینک دهی به بیرون به شهرت و اعتبار آنها لطمه می زند.
  • بر رتبه بندی در نتایج جستجو تاثیر منفی می گذارد.
  • رتبه یا PageRank صفحه از دست می رود.
  • با این کار، کاربران و مشتریان بالقوه را از سایت خارج می کنند.

برای دانلود نسخه pdf مقاله کلیک کنید.

اما نظر Rand fishkin موسس و بنیان گذار SparkToro در این باره این است که تمامی این نگرانی ها بی پایه و اساس هستند! وی می گوید لینک سازی به طور کلی امری قابل انتظار و قابل احترام برای همه کاربران است و بنابراین احتمال آسیب دیدن اعتبار شما تقریبا محال ممکن است. حتی اگر به صفحه ای لینک داده باشید که در حال حاضر از دسترس خارج شده و ارور 404 می دهد یا به سایت شخصی یک بازیگر که طرفداران زیادی هم ندارد، کاربران شما متوجه قصد و نیت شما می شوند و احتمالا گله ای نخواهند داشت. برای گوگل نیز اولویت اصلی کاربران هستند.
موتورهای جستجو درک می کنند که حتی بهترین وبسایت ها ممکن است گاهی لینکی به سایتی بدهند که در دنیای وب ناشناخته است. به این نکته دقت کنید که به صفحاتی که بدافزار بر روی سیستم کاربران نصب می کنند، لینک ندهید و همیشه لینک های شکسته خود را بررسی کنید و از عدم وجود صفحات هدف 404 مطمئن شوید. برای این کار می توانید از سایت Broken Link Checker استفاده کنید.
در رابطه با PageRank نیز درسته که به صورت تئوری و فنی اعتبار هر صفحه با لینک هایی که به بیرون می دهید از دست می رود و همانطور که در اکثر مقالات می خوانید لینک دهی به صفحات داخلی فرصت بهتری است تا لینک دهی به صفحات خارجی؛ اما، من و تعداد بسیار زیادی دیگر از متخصصین سئو با استناد به مشاهدات بسیار به این نتیجه رسیده ایم که لینک دهی به بیرون نه تنها تاثیر منفی بر رتبه بندی شما نخواهد گذاشت بلکه صفحه و حتی دامنه شما شانس بهتری نیز خواهد داشت. در ادامه دلایل بیشتری برای لینک دهی به بیرون خواهم آورد.

گاهی به جای گوگل فکر کنیم، چرا باید صفحه شما صرفا به خاطر لینک دادن به صفحه ای دیگر ارزش خود را از دست بدهد؟

نگرانی آخر این است که کاربران شما سایت را ترک خواهند کرد و به صفحه دیگری منتقل می شوند. اگر نگران این موضوع باشیم باید فوایدی که هر دو سایت لینک دهنده و لینک شده به دست می آورند را نادیده بگیریم، در عوض محبوب ترین سرویس اینترنت در دنیا را در نظر بگیرید. وبسایتی که همه ما هر ماه چند ده یا صد یا هزار بار وارد آن می شویم، گوگل! گوگل همیشه کاربران خود را به سریع ترین ممکن به وبسایتی دیگر منتقل می کند و از این موضوع نیز سود زیادی به دست می آورد.

تحقیقات نشان می دهد سایت هایی که به بیرون لینک می دهند موفق تر از وبسایت هایی که این رفتار را ندارند عمل می کنند. اگر به مثال های بیشتری نیاز دارید: Digg، Reddit، Yelp، Twitter و … که همگی لینک های خارجی فراوانی دارند و هم چنان کابران بسیاری از سایت خارج می شوند و دوباره برمی گردند. من دیگر هیچ دلیلی نمی بینم که لینک دادن به سایت های مفید برای کاربران که قدر آن را می دانند و از آن لذت می برند به سئو سایت شما آسیب برساند.

فواید لینک دهی به سایت های دیگر

خب حالا که تمام جنبه های احتمالی منفی موضوع را در نظر گرفتیم بیایید به نکات مثبت نگاهی بیاندازیم. البته این موارد در صورتی خواهد بود که شما لینک خروجی را به صورت فالو و بدون تگ nofollow بدهید. (اگرچه تعدادی لینک نوفالو هم از طرف سایت شما قابل قبول خواهد بود)

بخوانید: تاثیر لینک nofollow بر سئو سایت

1. لینک دهی خارجی ترافیکی قابل ردیابی ارسال می کند

اگر شما به یک سایت بخصوصی لینک بدهید و لینک شما ترافیک مشخصی را نیز ارسال کند، احتمالا وبمستر سایت موردنظر لینک شما را خواهد دید و به صفحه شما سر می زند تا متوجه شود این لینک از کجا آمده است. اگر اینجا سایت های مختلفی را با عبارات مختلف مثلا شیشه هوشمند ، بیمه خودرو و یا اجاره ماشین لینک کنم، چیزی را از دست نمی دهم و احتمالا این دوستان به این صفحه سر بزنند، شاید نیاز به خرید رپورتاژ آگهی داشتند و شاید مشاوره سئو. بهرحال شاید از این مقاله لذت ببرند یا در آینده این مقاله را ببینند. چیزی که می خواهم به آن برسم این است که همه ما می توانیم با لینک ها توجه دیگران را جلب کنیم و این چیز ارزشمندی است.

2. این لینک ها سایت شما را به منبعی با ارزش تبدیل می کنند.

فرقی نمی کند وبسایت شما چقدر کامل، جامع و فوق العاده باشد، نمیتوانید همه چیز را در یک جا جمع کنید. همیشه ممکن است اطلاعات ارزشمندی جایی دیگر وجود داشته باشد و هدایت درست کاربر از همه چیز مهم تر است. پس منطقی خواهد بود که برای هدایت کاربر به اطلاعات بیشتر درباره موضوعی که جستجو کرده است به منابع معتبری (از نظر شما) فرستاده شود، در این صورت سایت شما مانند یک نقشه راه، مسیر درست را در اختیار کاربر گذاشته است و گوگل پاداش این کار را به شما خواهد داد. اگر به وبسایت های معتبر سئو در دنیا سر بزنید، مانند Moz، Searchengineland، NeilPatel، Backlinko و … متوجه می شوید که چه اندازه لینک های خروجی مفید زیادی دارند و هیچ کدام نیز Nofollow نیست. شما هم در حوزه کسب و کاری خود جایی که می دانید می توانید کاربر را برای مطالعه بیشتری به صفحه خوبی بفرستید، دریغ نکنید تا وبسایت خودتان به یک مرجع خوب تبدیل شود.

3. به احتمال زیاد موتورهای جستجو به این رفتار شما پاداش می دهند

متخصصی وبسایت Moz زمان بسیار زیادی را صرف بررسی لینک ها کرده اند و به این نتیجه رسیده اند که سایتی که شما به آن لینک می دهید اهمیت دارد. همانقدر که لینک های ورودی به سایت شما اهمیت دارد، لینک های خروجی نیز بررسی می شود و سیگنالی برای کیفیت سایت شما محسوب می شود. سایتهای بی کیفیت به سایتهای بی کیفیت دیگری لینک می دهند، سایت های با کیفیت نیز به سایتهای بزرگ و با کیفیتی لینک می دهند. این زنجیره اعتبار و ارزشی که سایتها به یکدیگر می دهند توسط الگوریتم های گوگل در راستای بهبود تجربه جستجو آنالیز می شوند. با لینک دادن به منابعی که کاربران و موتورهای جستجو دوست خواهند داشت، یک قدم جلوتر از رقبا باشید.

4. لینک دهی به بیرون، دیگران را تشویق به لینک دهی به شما می کند.

به جز چند استثناء قابل توجه (ویکی پدیا، یوتیوب و برخی دیگر) وبسایت هایی که لینک های زیادی به دست می آورند به خوبی هم لینک خارجی ساخته اند. وقتی شما به بیرون لینک می کنید، سیگنالی به دیگر وبسایت ها و تولیدکنندگان محتوا فرستاده می شود که قصد همکاری در لینک سازی طبیعی دارید و به دنبال بسته نگه داشتن ارتباط با بیرون و لینک دهی تنها در قبال چیزی نیستید.

5. لینک دهی به بیرون مشارکتی مثبت ایجاد می کند.

تعداد بسیار زیادی افراد باهوش، منحصر به فرد و با استعداد در فضای وب مشغول فعالیت هستند که می توانند به موفقیت بیشتر شما کمک کنند و یا مانع آن شوند. وقتی لینک خارجی می دهید، دیگر بلاگرها، نویسندگان آنلاین و وبمستران ممکن است با سایت شما تعامل کنند. مطمئنا اگر در ابتدای راه هستید و وبسایت شما کوچک است، این تعامل کم تر اما هم چنان برای شما ارزشمند خواهد بود.

جمع بندی

من فکر می کنم دلایل بسیاری وجود دارد که لینک دهی به سایت های دیگر را تایید می کند، اما موارد بالا مهم ترین آنها برای من و پاسخ به نگرانی های رایج بود. نگرانی هایی که هرکس که با این ایده مخالفت داشت، آنها را بیان می کرد. مثل همیشه از شما می خواهم تجربیات خود را بیان کنید و برای ما بنویسید.