الگوریتم گوگل موبایل mobile first index

2021-04-05 07:05:51

در تاریخ 21 آپریل 2015، گوگل الگوریتم mobile friendly را منتشر کرد (این الگوریتم بر تجربه کاربران موبایل از استفاده یک وبسایت تمرکز دارد) و خیلی ها در جامعه سئو آن را به نام Mobilegeddon می شناختند.

برای دانلود نسخه PDF مقاله کلیک کنید.

فهرست مطالب:
تاریخچه
زمان اجرایی شدن
تفاوت رتبه بندی و ایندکس
بهینه سازی
سوالات رایج

 Mobilegeddon  چه بود؟

تصویر زیر توسط گوگل بهمراه توضیحات اندکی برای توصیف تفاوت بین mobile-friendly بودن یا نبودن وبسایت منتشر شد.

تفاوت موبایل فرندلی بودن و نبودن صفحات

با این بروزرسانی دیگر جایی برای کارهای اسپم و سئو کلاه سیاه وجود نداشت، صفحات شما یا mobile-friendly هستند یا نیستند و هیچ حالت میانه ای ندارد. 21 آپریل روز تولد این الگوریتم بود، اما این تصویر آخرین اطلاعیه گوگل در این باره به وبمستران نبود.

 

Mobilegeddon: از آنچه فکر می کنید به شما نزدیک تر است

در 26 فوریه 2015، تقریبا دو ماه قبل از انتشار رسمی، گوگل پیامی را منتشر کرد که در آن به ما گفته قرار است از سایت های mobile-friendly بیشتری در رتبه بندی های کاربران موبایل استفاده کند. این تغییر در 21 آپریل عملی شد.
گوگل در یک پیام دلیل و منطق خود را از این تغییر اعلام کرد:
“وقتی جستجو بوسیله گوشی های موبایل صورت می گیرد، کاربران باید مرتبط ترین پاسخ را در کوتاه ترین زمان بیابند و این اطلاعات باید در صفحات mobile-friendly دیده شوند.”
در 21 آپریل، گوگل در سه مورد توضیح داد که این بروزرسانی چطور نتایج جستجو را تحت تاثیر قرار خواهد داد:
– تنها نتایج جستجو کاربران موبایل تغییر خواهد کرد.
– تغییرات به تمام زبان های دنیا اعمال خواهد شد.
– تغییرات به صفحات اعمال می شوند و نه کل وبسایت.
تغییرات بزرگ و گسترده ای که همه وبسایت ها را در برمیگیرند، چه کسب و کار شما فروش لباس باشد چه ساخت پل های معلق، این بروزرسانی تاثیر بزرگی بر وبسایت شما خواهد داشت.
گوگل Mobile First Index شد

در سال 2018 موضوع mobile first index شدن گوگل، به موضوع اصلی بحث های جامعه سئو تبدیل شد و سوال بزرگی ذهن سئوکاران را مشغول کرد، این بروزرسانی چه تاثیری بر نتایج جستجو خواهد داشت؟
وقتی از بروزرسانی های الگوریتم های گوگل صحبت می کنیم، مهم است که مباحث پایه گوگل را بشناسیم به تفاوت ایندکس با رتبه بندی آشنا باشیم. هم چنین در این مقاله به مفهوم “mobile-first-indexing” و هرآنچه نیاز است درباره آن بدانید، خواهیم پرداخت. سپس به برخی پرسش های پرتکرار درباره این الگوریتم پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید.

تفاوت رتبه بندی و ایندکس شدن صفحات Indexing vs. ranking

دو نمونه از وظایف اصلی موتورهای جستجو ایندکس کردن در ابتدا و سپس رتبه بندی است:
ایندکس به معنی مطالعه و ذخیره اطلاعات یک صفحه توسط ربات های ایندکس کننده موتورهای جستجو است. وقتی گوگل به یک صفحه سر میزند و آن را مطالعه می کند، اطلاعات درون آن را در ایندکس خود ذخیره می کند. ایندکس را می توان یک کتابخانه بسیار بزرگ (از آن کتابخانه هایی که در فیلم ها می بینیم) تصور کرد.

رتبه بندی، پروسه ای است که طی آن موتور جستجو اطلاعات درون ایندکس را ارزیابی می کند و تعیین می کند کدام صفحه با معیارهایش مطابق است و برای عبارات مختلف پاسخ مناسبی فراهم می کند. صفحات تا زمانی که ایندکس نشوند ممکن نیست که رتبه بدست آورند. رتبه بندی، مانند وظیفه مسوول کتابخانه است که کتاب مناسب را به شما معرفی می کند.
در بسیاری از مقالات دیده می شود که ایندکس و رتبه بندی به خوبی تفکیک نشده اند، در حالیکه دانستن تفاوت این دو اصطلاح به درک بیشتر بسیاری از مباحث کمک می کند. ایندکس پایه و اساس است، اگر صفحه ای ایندکس نشده باشد نمی تواند رتبه ای بدست آورد.

Mobile first index

این عبارت به خوبی خودش را توصیف می کند: صفحات موبایل در اولویت ایندکس شدن قرار دارند. به این معنی که صفحات نسخه موبایل وبسایت شما، نقطه آغاز فرآیند ایندکس شدن و رتبه گرفتن توسط گوگل است. البته این موضوع به این معنی نیست که اگر صفحه موبایل mobile-friendly ندارید نسخه دسکتاپ قرار نیست ایندکس شود، اما صفحات بدون نسخه موبایل بهینه، ممکن است تاثیر منفی در رتبه بندی شان مشاهده شود و صفحاتی که در هر دو نسخه موبایل و دسکتاپ، بهینه و ریسپانسیو هستند، شانس بیشتری برای کسب نتایج بالای SERP خواهند داشت.

الگوریتم موبایل گوگل mobile first index

بهینه سازی سایت برای mobile first index چگونه است؟

اول از همه استرس و اضطراب را از خود دور کنید و از این الگوریتم نترسید، تا امروز این تغییرات در مراحل ابتدایی آزمایش خود هستند و به تدریج و تنها بر سایت هایی که به زعم گوگل “آماده” اند، تغییرات اندکی اعمال خواهد شد. طبق آخرین اعلام گوگل ، اگر وبسایت شما ریسپانسیو و یا برعکس، در هردو نسخه (موبایل و دسکتاپ) مشابه باشد، ممکن است نیازی به هیچ گونه تغییرات نداشته باشید، البته اگر با رتبه بندی های فعلی مشکلی ندارید!
این پیام دو پهلو نشان می دهد که شما باید اهمیت خاصی به نسخه موبایل برای بهبود وضع فعلی رتبه بندی سایت نشان دهید. ناگفته نماند، حتی اگر وبسایت شما کاملا ریسپانسیو است، باید برای افزایش سرعت بارگذاری صفحات موبایل، تصاویر و دیگر عناصر پویای صفحات وبسایت برای بهینه تر شدن تجربه کاربر موبایل اهمیت ویژه ای قائل شوید.
اگر برای نسخه موبایل خود از آدرس دیگری مانند Mobile.URL.com استفاده می کنید، حتما موارد زیر را رعایت کنید:
محتوا: تمام مطالب و محتوای ارزشمند و با کیفیت نسخه دسکتاپ (شامل عکس، متن و ویدئو)، باید در نسخه موبایل نیز وجود داشته باشند. تمام اصول سئو تکنیکال را در نسخه موبایل رعایت کنید، از متا دسکریپشن گرفته تا image alt و استفاده صحیص از تگ های h.
– ساختار داده ها: شما باید داده ها را با ساختاری یکسان در صفحات هر دو نسخه موبایل و دسکتاپ منتشر کنید.
– متا دسکریپشن: حتما توضیحات متا معادلی برای هر دو نسخه از صفحه بنویسید.
در توضیحات گوگل از کلمه معادل استفاده شده و نه “یکسان”. به این معنی که ممکن است لازم شود متای کوتاه تری برای موبایل بنویسید اما از کلمات کلیدی و مفهوم مشابه استفاده کنید.
– گزینه اشتراک گذاری شبکه های اجتماعی: دکمه های اشتراک گذاری مطالب در شبکه های اجتماعی را در هر دو نسخه موبایل و دسکتاپ قرار دهید.
– نقشه سایت: تمام لینک های نقشه سایت را در نسخه موبایل نیز قرار دهید. از تگ های robots.txt در جای مناسب استفاده کنید. لینک های اصلی مانند خانه، تماس با ما، قوانین و مقررات و … را در نسخه موبایل قرار دهید.
– Google search console: فراموش نکنید که آدرس نسخه موبایل وبسایت را در سرچ کنسول گوگل ثبت نمایید.

سوالات رایج درباره mobile first index

آیا صفحات موبایل در ایندکسی متفاوت با نسخه دسکتاپ ایندکس می شوند؟

خیر، هم چنان تنها یک ایندکس (به همان معنای قبل) وجود دارد. بروزرسانی mobile first index یک ایندکس مجزا برای صفحات موبایل نساخته است و فقط نحوه رتبه بندی صفحات تغییر کرده است

آیا الگوریتم mobile first index بصورت لحظه ای بروزرسانی می شود؟

گوگل برای شروع وبسایت هایی را که به “آمادگی” لازم رسیده بودند را تحت تاثیر این الگوریتم قرار داد؛ تغییرات فراگیر به احتمال زیاد زمان زیادی تا اجرایی شدن طول خواهند کشید. همانطور که در ماه ژوئن 2017 یکی از مدیران ارشد گوگل در این باره گفت: “احتمالا چند سال طول می کشد تا فرآیند ایندکس کاملا mobile first شود.”
گوگل هم چنین در تاریخ 18 دسامبر 2018 به صورت رسمی اعلام کرد:
“ما در حال ارزیابی سایت ها به صورت تک تک بر اساس میزان آمادگی شان برای پروسه mobile first index با توجه به شاخص ها و انتقال سایت ها به آن هستیم. این پروسه در حال حاضر برای تعداد کمی از سایت ها آغاز شده و توسط گوگل بررسی می شود.
ما هم چنان برای راه اندازی mobile first indexing بسیار محتاط هستیم. ما باور داریم هرچه این روند آهسته تر باشد، به وبمستران برای اعمال تغییرات کمک خواهد کرد، بهمین خاطر ما برنامه زمانی برای اجرایی شدن کامل آن را نداریم.

آیا رتبه بندی گوگل بر مبنای mobile first index و نسخه موبایل صفحات وبسایت است؟

Mobile-first به معنی این است که وقتی زمانش فرا برسد، نسخه موبایل صفحات سایت شما نقش اصلی را در رتبه بندی ایفا می کند و این یعنی صفحه ای که نسخه موبایل و دسکتاپ مناسبی دارد، شانس بیشتری برای حضور در نتایج بالای جستجو خواهد داشت.

در حال حاضر هم حتما با تفاوت نتایج جستجوی موبایل با دسکتاپ مواجه شده اید، رتبه بندی های موبایل را هم بررسی کنید و متوجه می شوید که با توجه به فاکتورهایی مانند رفتار کاربر تغییر می کنند

اگر وبسایت ما نسخه موبایل نداشته باشد، چه اتفاقی می افتد؟

اگر شما نسخه موبایل ندارید و سایت شما ریسپانسیو نیست، صفحات شما ایندکس می شوند اما احتملا رتبه ای بهتر از سایت های ریسپانسیو دریافت نخواهید کرد. این مشکل، ممکن است روی رتبه بندی های نتایج کلی جستجو تاثیر منفی بگذارد. رتبه بندی شما در نتایج نسخه دسکتاپ نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت چرا که تجربه کاربری ضعیفتری ارائه می دهید.

برای وبسایت هایی با نسخه دسکتاپ حجیم و نسخه موبایل ضعیف چه اتفاقی می افتد؟

آیا مطالب روی نسخه دسکتاپ که در نسخه موبایل نیستند ایندکس می شوند و در نتایج دیده خواهند شد؟
هدف نهایی از این پروسه، ایندکس کردن صفحات با توجه به نسخه موبایل وبسایت است. اگر نسخه دسکتاپ سایت شما حجیم و ایندکس شده است، قرار نیست گوگل به یکباره شما را از ایندکس پاک کند و تمام توجه اش را به نسخه موبایل ضعیف شما معطوف کند؛ اما هرچه بیشتر مطالب نسخه دسکتاپ را روی نسخه موبایل پیاده سازی کنید، رتبه بندی های شما بهتر خواهند شد.

این تغییرات فاکتورهای رتبه بندی گوگل را تا چه اندازه تغییر می دهند؟

تغییرات متنوع و گسترده ای در فاکتورهای رتبه بندی و استراتژی سئو صورت خواهد گرفت؛ وابستگی گوگل به لینک های سنتی و HTML URLs برای رتبه بندی صفحات کم تر خواهد شد.

چه تفاوتی بین سایت های ریسپانسیو و آنهایی که نسخه موبایل جداگانه دارند ، وجود دارد؟

تفاوت اصلی در میزان کاری است که شما باید برای آماده شدن برای این تغییر انجام دهید.
اگر وبسایت شما ریسپانسیو است، همین حالا هم تمام مطالب شما روی نسخه موبایل حضور دارند و چالش اصلی پیش روی شما باید بهینه سازی تجربه کاربر موبایل باشد.( سرعت بارگذاری، محتوای با ارزش، جهت یابی صحیص کاربر و …)
با نسخه جداگانه موبایل اوضاع فرق می کند، حجم کاری بسیار زیادی پیش روی شماست تا مطالب نسخه دسکتاپ را روی نسخه موبایل پیاده سازی کنید. البته در صورت رعایت تمام اصول می توانید انتظار داشته باشید که این بروزرسانی نه تنها باعث افت ورودی شما نشود بلکه به رشد رتبه بندی صفحات شما منجر شود.

آیا باید تغییری در نحوه نمایش تبلیغات در نسخه موبایل بوجود بیاوریم؟

اگر در حال حاضر تبلیغات شما آزاردهنده است و به نمایش ضعیف محتوا منجر می شود یا سرعت بارگذاری صفحات را کم کرده، شما همین حالا هم باید تغییراتی را در این باره بوجود بیاورید.

حرف آخر…
دیر یا زود اولیت ایندکس صفحات با نسخه موبایل خواهد شد و برای رسیدن به نتیجه مطلوب استفاده از سایت های ریسپانسیو کار شما را راحت خواهد کرد و اگر وبسایت شما ریسپانسیو نیست و از آدرس دیگری برای کاربران موبایل استفاده می کنید و امکان تغییر نیز ندارید، اطمینان حاصل کنید که تمام موارد بالا را رعایت کرده اید و مطالب خود را در نسخه موبایل نیز منتشر کرده اید.

اشتراک گذاری مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *