آنچه در این مطلب خواهید خواند

گوگل: تأثیر بک لینک‌ها در سئو کمتر شده است!

تاثیر بک لینک در سئو
آنچه در این مطلب خواهید خواند

گوگل: امروزه لینک‌ها تأثیر کمتری نسبت به گذشته دارند.

گوگل این موضوع را به اشتراک گذاشته است که لینک‌ها به عنوان یک سیگنال، نسبت به زمانی که گوگل برای اولین‌بار شروع به کار کرد، تأثیر کمتری در سئو وبسایت دارند.

در ویدیویی که مربوط به ساعات اداری بخش سئوی گوگل می‌شد، یکی از کارمندهای گوگل به در سوالی مربوط به بک لینک‌ها و رتبه‌بندی، این واقعیت جالب را ارائه کرد که بک لینک‌ها نسبت به گذشته تأثیر کمتری به عنوان سیگنال رتبه‌بندی دارند.

سیگنال رتبه‌بندی بک لینک‌ها

لینک‌ها و سیگنال‌های انکر تکست (عبارات لینک‌شده)، گوگل را زمانی که برای اولین‌بار معرفی شد، به موتور جستجوی بهتری نسبت به رقبا تبدیل کردند.

سئو ابتدا در مورد بهینه‌سازی عناوین، سرفصل‌ها و محتوا با کلمات کلیدی بود.

بعد از این‌که گوگل رشد و اهمیت پیدا کرد، متوجه شد که لینک‌ها کلید رتبه‌بندی بهتری هستند.

تعداد زیادی از استارت آپ‌ها به دنبال فروش بک لینک تشکیل شدند و شروع به فروش انواع مختلفی از لینک‌ها کردند.

تکنیک‌های مختلف لینک‌سازی نیز مانند لینک متقابل، هرزنامه (اسپم) نظرات، هرزنامه انجمن و غیره به وجود آمدند.

گوگل تا حد زیادی در جنگ بر علیه لینک‌های اسپم شکست خورد. نقطه عطف آن در سال 2012 بود که با معرفی الگوریتم پنگوئن و همچنین به روزرسانی‌های دیگر در زیرساخت گوگل (الگوریتم مرغ مگس‌خوار) انجام شد، این به گوگل اجازه داد تا مقادیر زیادی از عملکردهای رتبه‌بندی مرتبط با لینک را انجام دهد.

امروز در نقطه‌ای هستیم که گوگل می‌تواند لینک‌ها را به گونه‌ای رتبه‌بندی کند که لینک‌های با کیفیت پایین دور ریخته شوند.

پیوندها همچنان یک عامل مهم رتبه‌بندی هستند، اما اینکه امروزه لینک‌ها چقدر تأثیر دارند، یک معما باقی مانده است.

جان مولر اخیراً حدس زد که لینک‌ها ممکن است در رتبه‌بندی نقش کاهشی داشته باشند و گفت:
«… این چیزی است که تصور می‌کنم، در طول زمان وزن لینک‌ها در نقطه‌ای کمی کاهش می‌یابد، همان‌طور که با تولید محتوای تازه‌تر ارزش محتوایی که از آن لینک داشته‌ایم کاهش پیدا می‌کند.»

بک لینک‌ها امروزه تأثیر کمتری دارند

جالب است که از یکی از کارمندان Google بشنوید که می‌گوید لینک‌ها امروزه تأثیر کمتری دارند، زیرا کاهش اهمیت یک چیز، موضوعی است که در آینده به ادراک درمی‌آید.

اما شاید نکته کلیدی که باید در نظر داشت این است که قدرت اعتبار لینک با زمانی که گوگل برای اولین بار شروع به کار کرد مقایسه می‌شود.

اظهار نظر در مورد لینک‌ها از این سوال نشأت می‌گیرد که چرا گوگل هنوز برای رتبه‌بندی از بک لینک استفاده می‌کند و آیا کمپین‌های لینک‌سازی مجاز نیستند؟

سوال این است:

اگر کمپین‌های لینک‌سازی مجاز نیستند، چرا گوگل از بک لینک‌ها به عنوان فاکتور رتبه‌بندی استفاده می‌کند؟

چرا گوگل نمی‌تواند سایر فاکتورهای رتبه‌بندی را پیدا کند که مانند خرید بک لینک به راحتی قابل دستکاری نباشند؟

پاسخ گوگل:

«چند پاسخ در اینجا وجود دارد.

اول، بک لینک‌ها به عنوان یک سیگنال در مقایسه با زمانی که جستجوی گوگل سال‌ها پیش برای اولین‌بار شروع به کار کرد، تأثیر بسیار کمتری دارد.
ما صدها مورد سیگنال‌های رتبه‌بندی قوی داریم، تا مطمئن شویم که می‌توانیم مرتبط‌ترین و مفیدترین نتایج را برای همه پرسش‌ها رتبه‌بندی کنیم».

این قطعاً درست است، لینک‌ها امروزه تأثیر بسیار کمتری نسبت به زمانی که گوگل برای اولین‌بار شروع به کار کرد، دارند، عمدتاً به این دلیل که انواع کمتری از لینک‌ها (مانند لینک‌های دایرکتوری، لینک‌های پولی) توانایی تأثیرگذاری بر رتبه‌بندی جستجو دارند.

مشخص نیست که آیا کارمند Google به چیزی بیشتر از لینک‌هایی که هنوز تأثیر دارند، ارجاع داده است یا خیر.

کارمند گوگل ادامه داد:

«دوم کمپین‌های ساخت لینک کامل است که اساساً طبق سیاست هرزنامه ما، هرزنامه‌های لینک هستند.
ما الگوریتم‌های زیادی داریم که می‌توانند لینک‌های غیرطبیعی را در مقیاس بزرگ شناسایی کرده و آن‌ها را باطل کنند.
این به آن معناست که هرزنامه‌نویس‌ها یا سئوکارانی که برای لینک‌ها پول خرج می‌کنند، واقعاً راهی ندارند که بدانند پولی که برای لینک‌سازی خرج کرده‌اند واقعاً ارزشش را دارد یا نه، زیرا واقعاً این احتمال وجود دارد که آن‌ها فقط پول خود را برای ساختن همه این لینک‌های اسپم هدر داده باشند. به محض مشاهده آن‌ها توسط سیستم‌های ما باطل خواهند شد.»

پیوندها و ارتقای سایت هنوز مهم هستند

پیوندها عملکردی فراتر از رتبه‌بندی دارند؛ گوگل صفحات وب را از طریق لینک‌ها کشف می‌کند.

اسناد گوگل نه تنها به کاربرد لینک‌ها که چگونه وبسایت‌ها را پیدا می‌کند، اشاره دارد. بلکه ناشران را تشویق می‌کند تا سایت‌های خود را تبلیغ کنند.

مستندات می‌گوید:

«گوگل همچنین صفحات را از طریق لینک‌هایی از صفحات دیگر پیدا می‌کند. ما به عنوان وبمستر باید بیاموزیم که چگونه با تبلیغ سایت خود، افراد را به کشف سایت خود تشویق کنید.

… به احتمال زیاد، تعدادی سایت وجود دارد که زمینه‌های موضوعی مشابه شما را پوشش می‌دهد. ایجاد کردن ارتباط با این سایت‌ها معمولاً سودمند است. موضوعات داغ در وبلاگ یا سایت یا انجمن شما می‌تواند ایده‌های بیشتری را برای محتوا یا ایجاد یک منبع خوب برای جامعه ایجاد کند.»

تعداد لینک‌هایی که به یک سایت اشاره می‌کنند هنوز نشان‌دهنده اهمیت یک سایت است.

الگوهای پیوندی که از لینک‌های طبیعی ایجاد می‌شوند، به گوگل کمک می‌کنند تا از طریق نمودار پیوندی که به دست می‌آید، متوجه شود یک سایت درباره چیست.

پیگیری سوالات

به نظر می رسد اظهارات کارمندان گوگل به سوالات بعدی نیاز دارد.

  • آیا منظور کارمند گوگل این بود که لینک‌هایی که گوگل برای رتبه‌بندی استفاده می‌کند، تأثیر کمتری نسبت به گذشته دارند؟
  • در مورد کمپین‌ها و استراتژی‌های لینک‌سازی که متمرکز بر اطلاع رسانی به دیگران در مورد یک سایت و درخواست لینک هستند، آیا آن‌ها اسپم محسوب می‌شوند؟
  • وقتی کارمند Google به «کمپین‌های لینک‌سازی» اشاره کرد، آیا در مورد کمپین‌هایی صحبت می‌کردند که برای پست‌های مهمان هزینه پرداخت می‌کنند یا آن‌ها که در مقالات موجود لینک درج می‌کنند؟

بطور کلی گوگل وبمستران را از خرید هرگونه لینک منع می‌کند، اما آیا به درستی می‌تواند تشخیص دهد که کدام وبسایت اقدام به پرداخت هزینه بابت یک لینک کرده است؟ آیا یک وبسایت تنها با خرید یک بک لینک می‌تواند انتظار جریمه داشته باشد؟

منبع:

SEJ