نرخ کلیک یا CTR چیست؟

2021-04-06 05:01:04
نرخ کلیک یا CTR چیست؟ (12راه برای بهبود نرخ کلیک در 2019)

هرکس که در حوزه وبسایت ها فعالیت می کند و خودش را یک وبمستر می داند، با اصطلاح نرخ کلیک یا CTR آشنا و درباره آن شنیده است. CTR خلاصه عبارت “Click through rate” ، از محاسبه درصد دفعاتی که کاربر با دیدن لینک شما در نتایج جستجو بر روی آن کلیک کرده است، بدست می آید. برای دانلود نسخه PDF مقاله کلیک کنید.

فهرست مطالب:
نحوه محاسبه نرخ کلیک CTR
اهمیت نرخ کلیک
روشهای افزایش نرخ کلیک

نحوه محاسبه CTR

تعداد کلیک تقسیم بر دفعات دیده شدن (impressions) برابر است با نرخ کلیک.
عواملی وجود دارند که کاربر را برای تصمیم گیری برای کلیک روی لینک شما در نتایج تحت تاثیر قرار می دهند، مانند شناخته شده بودن برند شما، تیتر صفحه شما، متا دسکریپشن، آدرس URL و بخصوص ستاره های rating.
فرض کنیم شما رتبه سوم را در یک عبارت کلیدی در اختیار دارید و حجم جستجوی ماهانه این عبارت، 100 بار در ماه است و 10 نفر از این کاربران بر روی لینک شما کلیک می کنند. در این صورت CTR شما برابر با 10 درصد است.

چرا CTR سایت فاکتور مهمی است؟

به دو دلیل:
اولا، هرچه نرخ کلیک بالاتری داشته باشید، طبیعتا ترافیک ورودی بیشتری خواهید داشت.
برای مثال، اگر بتوانید نرخ کلیک خود را از 10 درصد به 20 درصد افزایش دهید، ورودی وبسایت خود در آن عبارت را دو برابر کرده اید.
دوما، نرخ کلیک یک فاکتور کلیدی در سئو سایت است و ارتباطی عمیق بین بالا رفتن نرخ کلیک با بهبود رتبه در نتایج وجود دارد و صفحاتی که نرخ کلیک بالاتر از معمولی به دست می آورند رتبه بهتری نیز نصیبشان می شود.

در واقع:
هرچه صفحه شما، نرخ کلیکی بالاتر از حد انتظارش با توجه به رتبه فعلی بدست بیاورد، احتمال بالا رفتن آن در نتایج نیز بیشتر می شود.

هم چنین، گوگل اذعان داشته که از CTR در الگوریتم های رتبه بندی استفاده می کند، چرا که این فاکتور به آن ها نشان می دهد کاربران دوست دارند کدام نتایج را ببینند.
پیش تر در مقاله الگوریتم رنک برین تاثیر CTR و Pogosticking را در نتایج جستجو بررسی کردیم، هم چنین چند راهکار قطعی برای افزایش نرخ کلیک نیز ارائه دادیم.
حالا که از اهمیت نرخ کلیک با خبر شدیم، با هم راهکارهای افزایش این فاکتور را بررسی می کنیم:

بهترین روشهای افزایش نرخ کلیک

در تیتر خود از پرانتز استفاده کنید

یک تحقیق صورت گرفته توسط Hubspot نشان داد که استفاده از پرانتز در تیتر اصلی می تواند تا حدود 40 درصد نرخ کلیک را افزایش دهد.
اما علت این ماجرا چیست؟
با توجه به تحقیق صورت گرفته، محققان hubspot این نظریه را دارند که پرانتزها پیشنمایش کوچکی از آنچه قرار است در محتوا دیده شود را نشان می دهند و از آنجایی که کاربران به این وسیله می بینند که قرار است به چه محتوایی دست یابند، احتمال کلیک کردنشان نیز بالاتر می رود.

در تیتر خود از اعداد استفاده کنید

بر کسی پوشیده نیست که اعداد می تواند کلیک را جذب کند و تاثیر مثبتی بر نرخ کلیک می گذارد. پس هر وقت ممکن بود، از اعداد در تیتر خود استفاده کنید.
مانند:
17 راه بهبود سئو سایت در 2019
فروش کفش های کتانی (25 درصد تخفیف)
تعمیر آسانسور (بیش از 200 مشتری راضی)

آدرس URL کوتاه و جذاب

پیش از ادامه باید به این نکته مهم اشاره کنم که حتما، حتما و حتما URL را انگلیسی بنویسید (نه فینگیلیش!). وقتی آدرس URL را به زبان انگلیسی بنویسید گوگل متوجه آن می شود و به تمام زبان های دنیا ترجمه اش می کند. در صورتی که نوشتن URL به صورت فارسی، نه تنها کمکی به رشد سئو نمی کند بلکه وقتی گوگل آن را encode می کند با انبوهی از حروف بی معنی مواجه می شود.
اگر یک url فارسی را کپی کرده باشید هنگام paste کردن آن متوجه بهم ریختگی هایش می شوید، گوگل نیز دقیقا به همان صورت آن را می بیند و بلند بودن آن برای گوگل یکی از فاکتورهای اسپم بودن سایت نیز محسوب می شود.
احتمالا تا الان متوجه شده اید که صفحات برتر گوگل، آدرس هایی کوتاه دارند، پس به این نتیجه می رسیم که گوگل URL های کوتاه را ترجیح می دهد. اما اصل قضیه این است که:
کاربران نیز URL های کوتاه را ترجیح می دهند. یعنی آن ها ترجیح می دهند تا بر روی آدرسی مانند زیر کلیک کنند:

اسپم اسکور چیست و نحوه کاهش آن

تا این:

https://www.rushweb.ir/blog/blog-new/2019-03/what-is-spam-score

چرا؟
مردم با نگاه به آدرس صفحات متوجه می شوند که این صفحه درباره چیست. بهمین دلیل اصرار دارم تا آدرس صفحه را کوتاه و مرتبط با آنچه محتوای صفحه است به صورت انگلیسی بنویسید. با این روش قطعا نرخ کلیک CTR نیز بهبود می یابد.

متا دسکریپشن بهینه بنویسید

اگرچه متا دسکریپشن یا توضیحات متا به اندازه تیتر اصلی شما مهم نیست اما نقش بسیار مهمی در افزایش نرخ طبیعی کلیک بازی می کند.
به همین منظور با هم نکاتی را برای نوشتن توضیحات متا مناسب بررسی می کنیم:
هیجانی و احساسی بنویسید: توضیحات خود را طوری بنویسید که توجه کاربران را جلب کنید، نیازی نیست جملات و کلماتی شگفت انگیز بنویسید، کافی است از کلماتی مانند “بهترین” ، “بی نظیر” ، “فوق العاده” ، “کامل ترین” و … در توضیحات متا استفاده کنید.
طول مناسب برای توضیحات متا: مراقب باشید تا نه خیلی کم و نه خیلی زیاد بنویسید، مقدار مناسب برای متا بین 150 تا 170 کاراکتر است.
مانند فروشنده ای ماهر محتوای خود را بازاریابی کنید: صفحه شما اگر به نتایج صفحه اول برسد، بایستی با 9 نتیجه دیگر رقابت کند، در توضیحات متای خود به کاربران بگویید چرا باید محتوای شما را بخوانند و از آن تعریف کنید.
سال جاری را در تیتر و دسکریپشن بنویسید: آوردن سال در تیتر و دسکریپشن نشان می دهد که مقاله شما مربوط به همین سال است و احتمال کلیک کردن کاربران را افزایش می دهد.

برای کلیک گرفتن طعمه نگذارید!

اگرچه این روش می تواند CTR را افزایش دهد اما تاثیرات منفی آن بیشتر از اثربخش بودنش است. چرا که طعمه گذاری مانند “11 راه شوکه کننده برای ثروتمند شدن” قطعا می تواند کلیک کاربران را جذب کند اما وقتی متوجه می شوند که محتوای شما نیز تکرار مکرراتی بیش نیست، به عقب برمی گردند و نتیجه دیگری را کلیک می کنند. به زودی هم شاهد افت رتبه صفحات سایت خواهیم بود.

ازسیستم rating و sitelinks بهره ببرید!

حتما در محتوای خود سیستم امتیاز دهی را ثبت کنید و از کاربران خود بخواهید به محتوای شما امتیاز بدهند، به جز آن می خواهم یک روش فوق العاده برای ایجاد sitelink را به شما معرفی کنم.
در این روش برای محتوای خود فهرست ایجاد کنید، هر عنوان را به تیتر مربوطه در محتوا ربط دهید. برای این منظور هر یک از عناوینی که در فهرست می گذارید را به #1 ، #2 ، #3 و … لینک کنید.
سپس در کدگذاری HTML به هر عنوان یک ID اختصاص دهید. مانند:
<h2 id=”1″>
<h2 id=”2″>
<h2 id=”3″>

پس از مدتی که صفحه شما از بازدید خوبی برخوردار شود احتمال دیده شدن این لینک ها نیز وجود خواهد داشت.

نرخ کلیک
حرف آخر…
در مجموع می توان گفت نرخ کلیک به فاکتورهای مختلفی ازجمله:
– رتبه شما
– حضور ستاره های امتیاز دهی و سایت لینک ها
– نتایج google news
– جستجوی به همراه برند یا بدون برند
– تعداد تبلیغات گوگل
بستگی خواهد داشت.
پیشنهاد من این است که با مراجعه به google search console صفحاتی که نرخ کلیک پایین و impression بالایی دارند را بررسی کنید و با کمک این راهنما به بهینه سازی آن ها بپردازید.
اگر این مقاله برای شما مفید بود به آن امتیاز دهید و ما از نظرات سازنده خود محروم نکنید.

اشتراک گذاری مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *