تاثیر منفی تغییر هاست و دامنه بر سئو سایت

2021-04-06 08:48:33
تاثیر منفی تغییر هاست و دامنه بر سئو سایت

همه کسانی که می خواهند ترافیک طبیعی بیشتری به سایت خود هدایت کنند، نتایج خود را در رتبه بندی های جستجو بهبود ببخشند و برند خود را بیشتر به مخاطبان بشناسانند، از اهمیت سئو مطلع هستند. باید گفت که بیشتر برندها متوجه شده اند که سئو راه موفقیت در استراتژی برندینگ آنها خواهد بود.

ما وبمستران در این بین با چالش های فراوانی روبرو می شویم، چرا که موتورهای جستجوگر (مخصوصا گوگل) همواره در حال تغییر قوانین و الگوریتم های رتبه بندی هستند، یکی از این چالش ها تغییر هاست و دامنه و تاثیر آن بر سئو سایت است. چند وقت پیش که با درخواست تغییر دامنه و هاست توسط کارفرما روبرو شدم، متوجه شدم مقاله ای در سایت های فارسی زبان به طور کامل این موضوع را بررسی نکرده، بهمین دلیل سعی دارم در این مقاله هر آنچه باید از تغییر دامنه و هاست و به طبع آن سرور بر سئو سایت بدانید را برای شما بازگو کنم.

تعداد کلمات: 1393 زمان مطالعه: 10 دقیقه هم چنین می توانید فایل PDF مقاله را دانلود کنید

تاثیر تغییر هاست بر سئو سایت

آیا تغییر هاست سایت بر سئو آن تاثیر می گذارد؟ به طور خلاصه، بله شما شاهد تغییر نتایج در رتبه بندی خواهید بود. تغییر موقعیت هاست می تواند تاثیرات مختلفی بر سئو سایت شما بگذارد. با وجود اینکه خیلی ها اعتقاد دارند تغییر موقعیت هاست تاثیری بر نتایج شما در رتبه بندی های جستجو نخواهد داشت، من برای شما دلایلی محکم آورده ام که نشان می دهد چطور سایت شما تحت تاثیر این تغییرات قرار خواهد گرفت؟

موقعیت سرور شما بر روی سئو تاثیرگذار است

گوگل از بدو وجودش، سعی کرده تا نتایج جستجو را به مرتبط ترین شکل ممکن به کاربر جستجوگر نمایش دهد، موقعیت مکانی کاربر نیز یکی از اصلی ترین فاکتورهای این ارتباط است. در نتیجه در رتبه بندی نتایج جستجوی کاربری که در کشور آلمان زندگی می کند، اولویت بیشتری برای نمایش وبسایت های همین کشور وجود دارد.

پیشتر گوگل به پسوند دامنه شما توجه می کرد تا متوجه موقعیت مکانی سایت شود. اما حالا به آدرس IP برای تشخیص موقعیت وبسایت ها توجه می کند. این موضوع کیفیت نتایج جستجو محلی را تا حد زیادی بهبود داد. وقتی که موقعیت هاست را تغییر می دهید، باید به موقعیت سرور بیش از هر چیز توجه کنید. اگر مخاطبان شما از کشور بخصوصی هستند، مانند ایران، بهتر است که هاست، سرور و زیر ساخت های آن نیز در ایران باشند. در غیر این صورت رتبه های شما به شدت تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. اگر در حال تغییر هاست به هاستی دیگر در همان کشور هستید، نباید نگران این فاکتور باشید بلکه موارد دیگری نیز هستند که اهمیت دارند. پس با ما همراه باشید.

کیفیت سرور می تواند بر سئوی شما تاثیر منفی بگذارد

وقتی که هاست خود را تغییر می دهد، حتما باید به کیفیت سرور جدید مطمئن باشید. مواردی مانند اینکه سرور مورد نظر تا چه اندازه آپ تایم دارد و احتمال از دسترس خارج شدن آن چقدر است. اگر شرکت هاستینگ به دنبال پر کردن سرورهای خود با تعداد مشتری های فراوان است و اصطلاحا سرور اشتراکی دریافت کرده اید، کارایی سایت شما قطعا تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

سرعت بارگزاری صفحات

وقتی صحبت از سئو و بهبود نتایج رتبه بندی گوگل باشد، سرعت بارگزاری صفحات از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. برای یک شرکت هاستینگ خوب و برند، داشتن سروری با کیفیت و قدرتمند از بدیهیات است. اما مشکل اینجاست که همین برند بودن آن ها باعث می شود که میزبانی سایت های بیشتری را داشته باشند و احتمالا سرورهایی شلوغ تر. هم چنین، اگر از یک سرور اشتراکی استفاده می کنید، بهتر است تا به فکر سروری اختصاصی باشید. داشتن سروری اشتراکی هیچ وقت فکر خوبی نیست مگراینکه کارفرما مشکل تامین بودجه داشته باشد. اگر بودجه کافی دارید در انتخاب هاست اختصاصی شک نکنید، بالا بودن سرعت سایت به همان اندازه بر سرعت رشد شما در رتبه بندی نتایج جستجو تاثیرگذار خواهد بود.

قطعی سرور بر سئو شما تاثیرگذار است

تغییر موقعیت سایت در صورتی که به درستی انجام نشود، می تواند نتایج منفی بر سئو سایت داشته باشد. معمولا زمانی که طول می کشد تا دامنه شما به DNS های جدید متصل شود، سایت شما خارج از دسترس خواهد بود که مطمئنا بر نتایج رتبه بندی شما تاثیر خواهد داشت. بهترین راه برای پیشگیری از این مشکل این است که اجازه دهید سایت شما در هاست قبلی خود مثل قبل کار کند و فایل های سایت را در هاست جدید کپی کنید و سپس درخواست تغییر DNS های دامنه را بدهید. با این کار هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد.

تغییر ساختار سایت بر سئو آن قطعا تاثیرگذار خواهد بود

یکی دیگر از دلایلی که باید یک نسخه کپی از سایت را در هاست جدید آپلود کنید این است که گوگل و دیگر موتورهای جستجو دفعه بعدی که به سایت سر میزنند با ساختاری جدید مواجه نشوند. برای مثال، اگر سیستم مدیریت محتوای خود را تغییر داده اید و ساختار کدهای Html، CSS یا JS شما تغییرات اساسی بکند، ممکن است گوگل این تغییرات را به عنوان یک سایت کاملا جدید در نظر بگیرد و تاثیر منفی زیادی بر سئو سایت بگذارد.

اگر اصرار دارید تا به هاست جدید مهاجرت کنید، باید عواقب آن را نیز بپذیرید. مهاجرت شما ممکن است تاثیرات منفی زیادی بر سئو سایت بگذارد و بسته به انتخاب هاست جدید نیز ممکن است تاثیر بهتری داشته باشد.

تاثیر تغییر دامنه بر سئو سایت

قبل از هرچیز این نکته را در نظر داشته باشید که، مهاجرت به یک دامنه جدید قطعا تاثیر بسیار زیادی بر موفقیت سئو و استراتژی های بلند مدت شما خواهد گذاشت. حالا بیایید تا با این تغییرات روبرو شویم.

اکثر صاحبان وبسایت ها سعی می کنند تا هرگز نام دامنه خود را تغییر ندهند، دلیلش هم کاملا مشخص است، اگر سایت تا الان مشکلی نداشته و برای برند شدن دامنه خود تلاش کرده اند و در تمام تبلیغات آدرس سایت خود را وارد کرده اند، نه تنها از سئو سایت ضربه خواهند خورد بلکه دامنه قبلی عملا کارایی خود را از دست می دهد.
برای مثال اگر دامنه قبلی را هم چنان در اختیار خواهید داشت باید تمام لینک های آن را ریدایرکت 301 به مرتبط ترین صفحه در دامنه جدید کنید. این ریدایرکت ها کاربران را به آدرس جدید هدایت خواهند کرد.
به علاوه اگر برنامه فروش دامنه قدیمی را دارید باید در نظر داشته باشید که سایت جدید کار خود را از صفر آغاز می کند و اعتبار و ارزش تمام بک لینک هایی که در این مدت بدست آورده اید نیز هرگز به دامنه جدید شما منتقل نخواهند شد. بهترین راه برای بدست آوردن لینک های جدید برای سایت می تواند خرید رپورتاژ آگهی باشد.
پس از فروش دامنه تمام محتواهای خود را به دامنه جدید انتقال دهید، اگر محتوای شما با ارزش باشد احتمال بدست آوردن لینک جدید نیز کم نخواهد بود.
در فاصله ای که موتورهای جستجو تشخیص می دهند که ریدایرکت های شما دقیقا چه نوع کارایی دارند، ترافیک طبیعی شما به شدت کاهش خواهد یافت، اگر به تولید محتوا بر پایه سئو در دامنه جدید ادامه دهید احتمال بدست آوردن دوباره رتبه ها در فاصله زمانی سه تا شش ماه میسر خواهد شد.

فاکتورهای دیگر تاثیرگذار بر سئو

سیستم هاستینگ و نام دامنه شما فقط دو فاکتور از صدها فاکتور سئو هستند که باید به آنها توجه کنید. پیشتر در مقاله ای کامل تمام فاکتورهای سئو در سال 2019 را در اختیار شما وبمستران عزیز گذاشتیم. همیشه رقبای خود را آنالیز کنید و در بهبود صفحات خود از هیچ تلاشی دریغ نکنید. اگر می خواهید در نتایج برتر گوگل بدرخشید به این نکات توجه کنید:
– ساختار مسیریابی و طراحی سایت خود را به خوبی بچینید، تاثیر مثبت رضایت کاربر از ورود به وبسایت شما منجر به بازگشت دوباره آنها و بالا رفتن نرخ تبدیل بازدید کننده به مشتری را در پی خواهد داشت.
– ساختار لینک های درونی سایت را طوری بچینید که کاربر به سادگی به هدف خود برسد.
ساختار لینک سازی داخلی سایت شما باید به نحوی باشد که ربات های گوگل به سادگی بتوانند با کمترین وقت آن را ایندکس کنند و در نتایج جستجو نمایش دهند.
– هر کاربر از لحظه ای که وارد سایت می شود باید با 3 تا 4 کلیک به هدف خود برسد.
مخلص کلام اینکه هر تغییری در ساختار، موقعیت یا محتوای سایت شما بر سئو تاثیرگزار خواهد بود، نکته مهم رعایت تمام نکات در هنگام اجرای این تغییرات خواهد بود.

اشتراک گذاری مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *