آنچه در این مطلب خواهید خواند

راهنمای معرفی کسب‌وکار در شبکه‌های اجتماعی

سوشال مدیا
آنچه در این مطلب خواهید خواند

برای دانلود نسخه PDF کلیک کنید.

چندی پیش رسانه های اجتماعی چیز کاملا جدیدی بود. چند سال پیش بسیاری از مردم نمی­دانستند که رسانه های اجتماعی چیست، چه برسد به اینکه چه تاثیری بر همه زندگی ما خواهد داشت. این یک رسانه تعاملی هیجان انگیز بود که ناگهان جهان را به شدت تحت تأثیر قرار داد و به چیزی تبدیل شد که هیچ کسب و کاری، کوچک یا بزرگ، محلی یا جهانی نمی­توانست از آن چشم پوشی کند. امروزه بیش از 1.28 میلیارد کاربر فعال تنها در فیس بوک وجود دارد که در حال حاضر محبوب ترین شبکه اجتماعی جهان است. توییتر، LinkedIn، Google+ و دیگر سایت های رسانه های اجتماعی نیز صدها میلیون کاربر فعال دارند.

رسانه های اجتماعی عملا بستری برای مکالمه و اشتراک گذاری است که از سرویس هایی مانند موارد ذکر شده در بالا استفاده می­کند. در حالی که یکی از اصلی ترین استفاده های رسانه های اجتماعی برقراری ارتباط با دوستان و اقوام در سراسر جهان است، همچنین بستری برای ارتباط مشتریان، سرمایه گذاران و کارکنان است و این جایی است که صنعت عظیم و رو به رشد آن بازاریابی رسانه های اجتماعی وارد می­شود. از این به بعد، ما به بازاریابی رسانه های اجتماعی با اختصار معروف آن، SMM یعنی social media marketing  اشاره می­کنیم.

موفقیت در شبکه های اجتماعی

SMM همه چیز برای حضور و جذب مستقیم مخاطبان مورد نظر است، اما در عین حال، رسانه تا حد زیادی سازماندهی نشده و کنترل نشده است. برای موفقیت، شما به یک استراتژی احتیاج دارید که به شما کمک می­کند با مخاطبین مناسب ارتباط برقرار کنید و در مکالمات جهانی که رسانه های اجتماعی هستند، شرکت کنید. اگر هنوز از پتانسیل عظیمی که شبکه های اجتماعی به مشاغل کوچک ارائه می­دهد قانع نشده اید، حقایق زیر را در نظر بگیرید:

  • بر اساس مجله آنلاین Social Media Examiner ،بیش از ۸۶ درصد از بازاریابان در سال 2013 رسانه های اجتماعی را برای تجارت خود ضروری دانسته اند و 49 درصد از بازاریابان فیس بوک را به عنوان بستر اصلی رسانه های اجتماعی خود انتخاب کرده اند.
  • طبق گفته شرکت بازاریابی WebDAM Solutions، بیش از ۴۳درصد از بازاریابان از طریق LinkedIn مشتری پیدا کردند، در حالی که 52 درصد از بازاریابان در سال 2013 از طریق فیس بوک مشتری پیدا کردند.
  • طبق گزارش Pew Research ، تقریباً 73 درصد از کل کاربران اینترنت در سال 2013 به طور منظم از خدمات رسانه های اجتماعی استفاده می­کردند که محبوب ترین آنها Facebook است.

اکنون که ایده ای درباره رواج رسانه های اجتماعی و تاثیر سریع آن در اختیار دارید، بیایید نگاهی به برخی از راه های اصلی که رسانه های اجتماعی می­توانند به شما در برقراری ارتباط با مخاطبان هدف کمک کنند، بیندازیم:

  • با استفاده از یکی از بزرگترین مخاطبان در جهان، از شرکت خود و محصولات یا خدمات آن آگاهی ایجاد کنید.
  • از طریق ارتباطات شبکه های اجتماعی خود، رهبری ایجاد کنید و با ایجاد رویدادها و تبلیغات، روند کار را تسریع کنید.
  • با استفاده از منابع رسانه های اجتماعی خود برای تبلیغ محتوای جدید، از بازدیدکنندگان وب سایت و سایر پرتال های آنلاین خود استفاده کنید.
  • به منظور بهبود محصول و شناخت بهتر مخاطبان خود، ارتباط مستقیم با مشتریان خود حفظ کنید.
  • خدمات و مشاوره به مشتریان را مستقیما به مخاطبان خود ارائه دهید و از دنبال کننده های خود بازخورد مفیدی دریافت کنید تا به موفقیت شما کمک کند.
  • با استفاده از دکمه های اشتراک گذاری در رسانه های اجتماعی، اشتراک گذاری محتوای آنلاین خود را تسهیل کنید و به طور موثر به مخاطبان خود اجازه دهید برای شما تبلیغ کنند.

موارد فوق برخی از دلایل کلیدی برای مشارکت در SMM را ذکر می­کند، اما بسته به نوع شغلی که در آن فعالیت می­کنید دلایل بسیار دیگری نیز وجود دارد. مشاغل محلی همچنین می­توانند از بسترهای رسانه های اجتماعی که به طور خاص برای مشاغل سنتی در خیابان های اصلی هدف قرار گرفته اند، استفاده گسترده ای کنند. سایت هایی مانند Google Places ، Bing Places، Yelp و Foursquare و سایر موارد به شما کمک می­کند تا در نتایج جستجوی محلی و نقشه های آنلاین یا تلفن همراه ظاهر شوید. علاوه بر این، استفاده از همه موارد فوق کاملا رایگان است و در حالی که روش های SMM پولی نیز وجود دارد، اما روش های رایگان بسیار ارزشمند هستند که نمی­توان آن ها را نادیده گرفت.

استفاده از شبکه های اجتماعی

در حالی که تقریبا همه درباره بزرگترین سایت های رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک و توییتر شنیده اند، بسیاری دیگر نیز وجود دارد که ارزش ذکر آن ها را دارد. در این فصل نگاهی به محبوب ترین شبکه های اجتماعی جهان و نحوه کمک آن ها به مشاغل کوچک در کمپین های بازاریابی اجتماعی خود می­اندازیم.

فیس بوک

فیس بوک با 1.28 میلیارد حساب کاربری فعال در مارس 2014، بزرگترین پلتفرم رسانه های اجتماعی در جهان است که فرصت های بازاریابی پولی و رایگان را برای مشاغل کوچک و بزرگ فراهم می­کند.

  • صفحات تجاری فیس بوک بستری را برای مشاغل ارائه می­دهد که به طور مرتب به روز رسانی می­کنند، مشترکین ایجاد می­کنند و مخاطبین را مستقیما جذب می­کنند.
  • تبلیغات فیس بوک، یک سیستم تبلیغاتی با پرداخت در ازای هر کلیک (PPC) ارائه می­دهد که مشاغل می­توانند از آن برای ارائه تبلیغات هدفمند به مخاطبان مربوطه استفاده کنند.
  • مخاطبان هدف شما می­توانند مطالب شما را در حساب های فیس بوک خود به اشتراک بگذارند و با لایک کردن پست های خاص آگاهی را افزایش دهند.

توییتر

شبکه اجتماعی و پلتفرم میکروبلاگینگ توییتر دارای 200 میلیون حساب فعال است و ارائه به روزرسانی‌های کوتاه و منظم برای مشاغل، کارآفرینان و افراد مشهور بسیار محبوب است.

  • کاربران توییتر می­توانند توییت کوتاهی با محدودیت 140 کاراکتر ارسال کنند و این پلتفرم را با پیامک نیز سازگار کند.
  • یک صفحه توییتر مخصوص کسب‌وکار خود ایجاد کنید و از آن برای جذب مخاطب و دسترسی به مخاطبان مورد نظر خود استفاده کنید.
  • توییت های تبلیغاتی توییتر یک بستر تبلیغاتی پولی را برای مشاغل فراهم می­کند که به آن ها کمک می­کند تا با مخاطبان بیشتری تماس بگیرند.

+ Google

+ Google دارای 540 میلیون حساب فعال است که دومین سایت بزرگ رسانه های اجتماعی در جهان است. مهمتر از همه، Google+  با سایر خدمات مهم Google برای مشاغل و افراد ادغام می­شود.

  • نمایه Google+ شما مستقیما با فهرست شما در Google Places مرتبط است، ابزاری که مشاغل محلی در نقشه ها و جستجوهای محلی نشان می­دهند.
  • Google+  یک پلتفرم حرفه‌ای برای مشاغل ارائه می­دهد و به آن‌ها امکان می­دهد با مواردی مانند ویدئو کنفرانس زنده ارتباط مستقیم برقرار کنند.
  • Google+  با سایر خدمات مهم Google مانند Google Authorship ، Google Places  و البته بزرگترین موتور جستجوی جهان ادغام می­شود.

لینکدین

LinkedIn  دارای 277 میلیون کاربر است و برخلاف فیس بوک، Google+  و توییتر، به طور خاص به سمت بازار حرفه‌ای متشکل از افراد و مشاغل است.

  • ایجاد صفحه شرکتی با LinkedIn بستری را برای نمایش کسب‌وکار شما و ارتباط با مشتریان احتمالی در اختیار شما قرار می­دهد.
  • LinkedIn  منبع شماره یک رسانه‌های اجتماعی برای ارتباطات حرفه‌ای است.
  • با مرور پروفایل های حرفه ای در LinkedIn ، به دنبال کارمندان و مشاغل ارزشمند باشید.

Pinterest

به لطف رویکرد بصری منحصر به فرد خود نسبت به رسانه‌های اجتماعی، Pinterest  در حال حاضر بیش از 70 میلیون کاربر فعال دارد. هم افراد و هم مشاغل می­توانند از Pinterest برای به اشتراک گذاری نشانک های بصری معروف به پین استفاده کنند.

  • Pinterest  بیشتر برای مشاغلی مناسب است که به رسانه‌های تصویری وابسته هستند، مانند صنایع مد، عکاسی، طراحی و جواهرات.
  • Pinterest  حساب های تجاری شامل ویژگی‌های اضافی مفید مانند توانایی ارتقاء پین‌ها و تجزیه و تحلیل نتایج را ارائه می­دهد.
  • می­توانید نمایه تجاری Pinterest خود را با سایر بسترهای رسانه های اجتماعی از جمله فیس بوک و توییتر پیوند دهید.

اینستاگرام

یکی دیگر از وب‌سایت های رسانه های اجتماعی مبتنی بر تصویر و ویدئو، اینستاگرام بیش از 150 میلیون کاربر فعال ماهانه دارد که آن را به یکی از محبوب ترین خدمات در نوع خود تبدیل کرده است. امروزه مدیریت اینستاگرام برای هر کسب‌وکاری امری لازم است.

  • از نظر بصری، اینستاگرام برای مشاغل در صنعت مد، غذا، مسافرت، طراحی و فناوری ایده آل است.
  • می­توانید عکس های خلاقانه و تصاویر دیگری را که محصولات شرکت خود را به نمایش می­گذارد، ارسال کنید، مسابقه عکس برگزار کنید و کدهای تبلیغاتی را ادغام کنید.
  • شما فقط می­توانید از طریق صفحه بیوگرافی اینستاگرام خود به وب سایت تجارت خود پیوند دهید، اگرچه می­توانید در نظرات پست به آن مراجعه کنید تا به ایجاد ترافیک کمک کند.

یوتیوب

سومین وب سایت پربازدید جهان و محبوب ترین منبع اشتراک ویدیو است، YouTube  همچنین ویژگی‌های اجتماعی مهمی را ارائه میدهد. کاربران یوتیوب میتوانند با اشتراک‌گذاری ویدیو درآمد دلاری بابت هر بازدید داشته باشند.

  • YouTube  یک بستر رایگان ارائه می­دهد که مشاغل می­توانند از آن برای انتشار محتوای ویدیویی مانند آموزش، نمای کلی محصولات و موارد دیگر استفاده کنند.
  • YouTube  برنامه تبلیغاتی پولی خود را ارائه می­دهد و به مشاغل اجازه می­دهد تبلیغات خود را در ویدیوهای دیگران نشان دهند.
  • ویژگی های اجتماعی YouTube شامل اظهارنظر ویدئویی، ادغام با Google+ و رتبه بندی بر اساس پسندیدن و دوست نداشتن است.

همچنین بخوانید:

تولید محتوای همیشه سبز

تولید محتوا چیست؟ و چه نکاتی دارد؟