آنچه در این مطلب خواهید خواند

الگوریتم گوگل پاندا

google-panda-algorithm
آنچه در این مطلب خواهید خواند

در این مقاله به بررسی کامل الگوریتم گوگل پاندا می پردازیم. وبمستران عزیز، با ما همراه باشید و در بخش نظرات ما را از تجربیات ارزشمند خود آگاه سازید.

برای دریافت نسخه PDF کلیک کنید.

الگویتم گوگل پاندا چیست؟

این واژه برای اولین بار در تاریخ 23 فوریه 2011 توسط گوگل به دایره لغات سئو و الگوریتم های گوگل افزوده شد.
هدف اصلی از ایجاد این الگوریتم توسط گوگل، ارزش نهادن به وبسایت هایی با کیفیت بالاتر و کاهش حضور وبسایت های با کیفیت پایین در نتایج جستجو بود. ابتدا قرار بود نام این الگوریتم “Farmer” باشد. با ورود پاندا 12 درصد از کل نتایج گوگل تغییر کرد.
پاندا، آغاز جنگ گوگل با سایت های اسپم و سئو کلاه سیاه بود، نبردی که غول جستجوگر گوگل تا به امروز در آن کاملا برنده بوده است. در سال 2016، گوگل اعلام کرد که پاندا از هسته های اصلی الگوریتم جستجو شده است.

چه سایت هایی توسط پاندا جریمه می شوند؟

بروزرسانی آخر گوگل پاندا، برخی فعالیت ها را که در ادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت، مشکل ساز اعلام می کند که پاندا را عصبانی می کند:

1. محتوای ضعیف “thin content”: صفحه ای که ارزش کمی برای کاربر قائل شده و توضیحات مرتبط کم یا بی ارتباط با موضوع دارد. این صرفا بدین معنی نیست که تعداد زیادی از کلمات، تضمین حضور شما در نتایج بالا خواهد بود، اما اغلب اوقات، صفحات با محتوای بسیار کم شانس زیادی برای حضور در نتایج نخواهند داشت.

اگر تعداد زیادی صفحات ایندکس شده در گوگل، با محتوای دو سه خطی دارید، منتظر گوگل پاندا باشید تا کل وبسایت شما را “کم کیفیت” تلقی کند.

داشتن تعداد کمی از این صفحات نمی تواند خیلی پاندا را عصبانی کند ولی تعداد بالای صفحات بی کیفیت که کمکی به کاربر نمی کند، کاملا اعصاب پاندا را بهم می ریزد.

2. محتوای تکراری “Duplicate Content” : محتوای تکراری و کپی شده که در وبسایت های زیادی پیدا می شوند. هم چنین، محتوای تکراری در صفحات خود شما نیز ممکن است اتفاق بیافتند. داشتن صفحاتی با محتوای تکراری و یا با تفاوت خیلی کم می تواند به وبسایت شما آسیب برساند.

وقتی شما محتوای خود را از چند وبسایت دیگر کپی کنید، گوگل به خوبی اصل بودن آن را تشخیص می دهد و اگر تعداد زیادی از این صفحات کپی شده داشته باشید، پاندا رحمی در حق شما نخواهد کرد.

هم چنین محتوای تکراری روی سایت شما، مانند زمانی که شما یک محصول را در 6 اندازه مختلف و 20 رنگ متنوع ارائه می دهید و برای هر یک از این 120 صفحه ، URL متفاوت و محتوای تکراری دارید؛ در این شرایط، شما باید از تگ کنونیکال استفاده کنید تا دچار جریمه گوگل پاندا نشوید.

3. محتوا با کیفیت پایین “Low-quality content” : صفحاتی که ارزشی برای خواننده نخواهند داشت چرا که اطلاعات نویسنده بسیار پایین بوده است.

هرگز خودتان را درگیر کمیت محتوایی که روی وبسایت قرار می دهید نکنید. داشتن هدفی برای تولید تعداد بالایی صفحات خوب است اما وقتی می خواهید مقاله ای بنویسید که گوگل ایندکس کند، بهترین مقاله ای که می توانید را تولید کنید؛ هر چند روزها زمان ببرد. گوگل قدر محتوای با ارزش را می داند و تولید صفحات با کیفیت پایین، حتی به تعداد بالا، بیشتر از اینکه فایده داشته باشد، مضر خواهد بود.

4. نسبت بالای تبلیغات به محتوا High-ad-to-content-ratio: صفحاتی که تبلیغات بسیار بیشتری نسبت به محتوا دارند.

الگوریتم گوگل پاندا چه سایت هایی را جریمه می کند؟

  • محتوای کم کیفیت با تعداد بالای لینک خروجی: محتوای با کیفیت پایین که سراسر لینک های خروجی به ناکجا آباد دارد. بسیاری از این لینک ها هدف تبلیغاتی دارند و شما را به معرفی محصولی خاص هدایت می کنند.
  • سایت هایی که کاربران مسدود می کنند: سایت هایی که کاربران با استفاده از اکستنشن گوگل کروم مسدود می کنند این سیگنال را به پاندا می فرستد که سایت مورد نظر محتوای خوبی ارائه نمی دهد.
  • نامتناسب بودن تیتر با توضیحات: صفحاتی که قرار است پاسخ مرتبطی با عبارتی که شخص در گوگل جستجو کرده ارائه بدهند اما توفیقی در این امر نمی یابند. برای مثال وبسایتی که تیتر فروش بلیت استخر زده و وقتی به آن مراجعه می کنید متوجه می شوید اصلا خبری از بلیت نیست یا تنها صفحه ای سراسر تبلیغات می بینید که قطعا نا امید کننده است.

حتما بخوانید: اصول تولید محتوا بر پایه سئو

از کجا بفهمیم توسط گوگل پاندا جریمه شده ایم؟

وقتی این اتفاق ناگوار می افتد، نتایج آن به وضوح در گوگل سرچ کنسول “google search console” به شکل یک افت ناگهانی و واضح دیده می شود.

از کجا بفهمیم گوگل پاندا سایت را جریمه کرده است

بهرحال فاکتورهای زیادی غیر از الگوریتم ها وجود دارند که ترافیک ارگانیک سایت و رتبه های آن در نتایج جستجو را تحت تاثیر قرار می دهند. مانند یک رقیب تازه وارد قدرتمند (چک کنید که آیا رقیب جدیدی جایگاه شما را بدست آورده)، جریمه هایی غیر از الگوریتم ها (بخش issues گوگل سرچ کنسول را چک کنید)، افت فصلی جستجوی عبارتی خاص (مانند خرید چکمه در پایان زمستان) و یا حتی بروزرسانی یک الگوریتم دیگر گوگل مانند پنگوئن.

برای اطمینان از اینکه توسط گوگل پاندا جریمه شده اید یا خیر به سوال های زیر پاسخ دهید:

1. آیا سایت شما هنوز در ایندکس گوگل (site:url.com) دیده می شود؟ اگر بله به پرسش 2 مراجعه کنید و اگر پاسخ خیر یا “فقط صفحه اصلی” است:

به احتمال زیاد وبسایت شما بن شده است. یک بار دیگر گوگل سرچ کنسول را راه اندازی کنید و وقتی محتوای مشکل ساز را اصلاح کردید، در سرچ کنسول خود درخواست بازنگری “reconsideration” به گوگل ارسال کنید.

2. آیا وبسایت شما با جستجوی برندتان یا نام دامنه در گوگل یافت می شود؟ اگر بله به پرسش 3 مراجعه کنید و اگر خیر:

احتمالا بدلیل لینک های خارجی اسپم و بی کیفیت یا تکرار بیش از حد کلمات کلیدی “Keyword Stuffing” ، جریمه شده است. تمام بک لینک های مضر را حذف کنید، مشکلات محتوایی وبسایت را حل کنید و درخواست بازنگری بدهید.

3. چند کلمه کلیدی که پیشتر از آنها ورودی داشته اید را جستجو کنید، آیا هنوز در صفحات اول و دوم حضور دارید؟ اگر بله، قسمت 4 را مطالعه کنید و اگر خیر:

احتمالا لینک سازی غیرطبیعی شما برای صفحاتتان توجه گوگل را جلب کرده و شما را تا حد امکان از نتایج بالای SERP دور کرده است. لینک های مضر را حذف کنید یا در صورتی که امکان حذف آنها وجود ندارد Disavow کنید، برای بدست آوردن لینک های قدرتمند و طبیعی تلاش کنید سپس درخواست بازنگری ارسال کنید.

4. شما جریمه نشده اید، تنها ممکن است رتبه خود را در برخی موارد از دست داده باشید. محتوای باکیفیت بیشتری تولید کنید و لینک های با ارزش بسازید. می توانید برای خرید بک لینک با کیفیت و یا خرید رپورتاژ آگهی به صفحات لینک شده مراجعه کنید.

چطور جریمه گوگل پاندا را رفع کنیم؟

در بحث سئو، رفع جریمه گوگل پاندا، کاری دشوار و زمان بر است و از آنجایی که پاندا بیش از هر چیز به کیفیت محتوای وبسایت شما مربوط می شود، برای برطرف کردن آن بایستی محتوای وبسایت را بهبود ببخشید. فراموش نکنید:

  1. از ساخت صفحات با محتوای بسیار کم اجتناب کنید و صفحات قبلی را کامل کنید.
  2. کیفیت کل صفحات سایت را بازنگری کنید، کاربردی بودن آنها و ارتباطشان با تیتر، موثق بودن و اعتبار محتوا را بازرسی اساسی کنید.
  3. نسبت تبلیغات به محتوا را کاهش دهید.
  4. حتما چک کنید که آیا کاربر با کلیک بر روی لینک شما در نتایج به پاسخ پرسش خود می رسد یا خیر.
  5. متن های تکراری را حذف کنید و یا یک صفحه مرجع بسازید و از ریدایرکت استفاده کنید.
  6. می توانید صفحات با متن های تکراری را با استفاده از تگ no-index از نتایج گوگل حذف کنید.

به صورت خلاصه، وبسایت هایی که همواره محتوای اورجینال و با کیفیت منتشر می کنند، نیازی نیست که نگران الگوریتم گوگل پاندا باشند.

چک لیست گوگل برای کنترل کیفیت مقالات

گوگل لیستی از پرسش هایی که شما به عنوان ناشر باید پیش از نشر یک محتوا از خود بپرسید را ارائه داده است. این لیست شامل موارد زیر می شود:

  1. آیا شما به اطلاعات درون مقاله اطمینان دارید؟
  2. آیا این مقاله توسط یک متخصص و یا یک علاقه مند که اشراف خوبی بر موضوع دارد، نوشته شده و یا تنها یک تیری در تاریکی است؟
  3. آیا وبسایت شما صفحاتی تکراری درباره موضوع نوشته شده با کلمات کلیدی مشابه ندارد؟
  4. آیا کاربر می تواند برای پرداخت، اطلاعات حساب بانکی اش را بدون نگرانی در اختیار سایت بگذارد؟
  5. آیا این مقاله اشکالات تایپی و یا غلط های املایی ندارد؟
  6. آیا تیترهای مقاله با توجه به نیازهای کاربران نوشته شده یا فقط به رتبه بندی بهتر در گوگل فکر کرده اید؟
  7. آیا مقاله شما محتوای اختصاصی، گزارشی منحصر به فرد، تحقیقی اورجینال و آنالیزی دقیق است؟
  8. آیا مقاله شما با توجه به صفحات رقبا، چیزی برای ارائه بیشتر دارد؟
  9. چقدر کیفیت مقاله را کنترل کرده اید؟
  10. آیا تمام جنبه های مثبت و منفی را بیان کرده اید؟
  11. چقدر درباره موضوع مقاله، سایت شناخته شده و معتبری هستید؟
  12. آیا مقاله خودتان را به خوبی ویرایش کرده اید؟ یا کاملا درهم و برهم و عجولانه نوشته شده است؟
  13. اگر مربوط به حوزه سلامت می نویسید، آیا از اطلاعاتی که در اختیار کاربر می گذارید اطمینان دارید؟
  14. آیا توضیحاتی جامع و همه جانبه درباره موضوع مقاله ارائه داده اید؟
  15. آیا این مقاله اطلاعاتی جالب که توضیح واضحات نباشد، ارائه می دهد؟
  16. آیا خودتان حاضر هستید مقاله را با دوستانتان به اشتراک بگذارید؟
  17. آیا به عنوان یک کاربر از مشاهده تعداد تبلیغات روی صفحه اذیت نمی شوید؟
  18. خودتان در صورت مشاهده این مقاله در یک مجله، کتاب یا روزنامه چه حسی نسبت به آن پیدا می کنید؟
  19. به جزئیات موضوع دقت کرده اید؟

چه لیست بلند بالا و همه جانبه ای! اصلا چطور گوگل به عنوان یک موتور جستجو می تواند متوجه شود که شما به هر دو جنبه مثبت و منفی موضوع پرداخته اید یا اطلاعات جالبی ارائه داده اید؟ نکته همینجاست که این سوالات در چک لیست گوگل قرار گرفته اند چرا که پاسخ این پرسش ها تعیین کننده رفتار کاربران واقعی در مواجهه با مطالب وبسایت شما هستند. هیچ کس دقیقا نمی داند گوگل چطور محتوای کیفیت را با چشمان یک پاندا ارزیابی می کند اما چیزی که اهمیت دارد این است که همیشه بهترین محتوا های وبسایتتان را در گوگل ایندکس قرار دهید و با جلب رضایت کاربران (UX) ، رضایت گوگل پاندا را نیز بدست آورید، چرا که در غیر اینصورت سیگنال های کیفیت پایین محتوا برای گوگل فرستاده می شوند:

  1. نرخ پرش بالا high bounce rate
  2. نرخ کلیک پایین low ctr
  3. کاهش زمان حضور کاربر در سایت low time on site
  4. نرخ کم بازگشت کاربر Low percentage of returning visitors

سیگنال های تجربه کاربری ضعیف:

  1. طراحی و قالب گیج کننده سایت
  2. سرعت بارگذاری پایین صفحات
  3. مسیریابی دشوار در سایت
  4. ریدایرکت به دامنه ای دیگر
  5. ارور 404
  6. تبلیغات بیش از حد
  7. تعداد بالای لینک ها

سیگنال های مربوط به ضعف اعتبار:

  1. عدم استفاده از پروتوکل امن HTTPS
  2. نبود صفحه تماس با ما
  3. نداشتن صفحه قوانین و مقررات
  4. داشتن ایرادات املایی

حرف آخر…
ما در راش وب با رعات تمام اصول سئو، با 5 سال سابقه، محتوای شما را بر پایه اصول سئو و به دور از هرگونه ایراداتی که الگوریتم های سختگیر گوگل ممکن است آن ها را شامل جریمه کنند تولید می کنیم. شما می توانید به صفحه سفارش تولید محتوا مراجعه کنید و از شرایط و تعرفه ها آگاه شوید.