ایمیل مارکتینگ قدیمی‌ترین راهکار بازاریابی آنلاین

2022-02-16 11:48:14

شاید ایمیل یکی از قدیمی ترین ابزارهای ارتباط دیجیتالی باشد اما وقتی صحبت از کاربرد پیش می آید، ایمیل همچنان نسبت به سایرین برتری دارد.

بی‌شک این روز‌ها روش‌های جدیدتر دیگری برای برقراری ارتباط با مخاطبان و مشتریان وجود دارد. روش های ارتباطی مانند رسانه های اجتماعی، چت و …. با این حال، با بیش از 4 میلیارد کاربر، ایمیل همچنان پادشاه کانال‌های بازاریابی بشمار می‌رود. ایمیل مارکتینگ همچنان به عنوان موثرترین کانال بازاریابی درنظر گرفته می‌شود که از رسانه های اجتماعی، سئو و بازاریابی وابسته پیشی می گیرد.

سوالی که ممکن است برای شما پیش بیاید این است که:

 با وجود این همه هیاهوی کانال‌های ارتباطی جدید، چرا ایمیل پس از گذشت چندین دهه هنوز یکی از موثرترین استراتژی‌های بازاریابی است؟

با وجود رشد شبکه های اجتماعی در همه جهات، مردم بیشتر از سایر پلتفرم ها نسبت به  ایمیل استفاده می‌کنند. به هر حال، اگر کسی استفاده کننده کانال مورد نظر نباشد، بازاریابی چه فایده ای دارد؟

طبق اطلاعاتی که از آماهای اخیر به دست رسیده بیشترین تعداد افراد کاربر ایمیل هستند و سالانه نیز به جمعیت آنها اضافه میشود. علاوه بر این، با ایمیل مارکتینگ، شما صاحب ارتباطات هستید، لازم نیست نگران تغییرات الگوریتمی باشید که دسترسی شما را کاهش می‌دهد این‌ها دلایلی هستند که ثابت میکند ساخت یک کمپین بازاریابی ایمیلی چه میزان حائز اهمیت است.

در ادامه با بررسی مفهوم کلی ایمیل مارکتینگ با شما خواهیم بود.

ایمیل مارکتینگ چیست؟

به بیان ساده؛ ایمیل مارکتینگ یکی از زیر شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ است. ایمیل مارکتینگ یکی از راه‌هاییست که کسب و کارها برای معرفی و فروش محصولات خود به کار می‌گیرند. همچنین کسب و کار ها از این روش برای حفط ارتباط با مشتری، معرفی و ارائه توضیحات بیشتر درباره محصولات خود، انتشار اخبار، رویداد‌های مهم و… استفاده می‌کنند.

به نوعی ایمیل مارکتینگ راهی برای جذب و افزایش وفاداری مشتری است نه راهی برای جذب مشتری جدید.

نکته ای که در این قسمت حائز اهمیت است عدم جایگزینی تبلیغات ایمیلی و ایمیل مارکتینگ است. تفاوت این دو مفهوم در ارتباط دو طرفه ایست که در ایمیل مارکتینگ بین مشتری و کسب و کار ایجاد میشود، ایمیل مارکتینگ یک فرایند بسیار گسترده و طولانی مدت بشمار می رود که در صورت بروز علاقه‌مندی از جانب مشتری ادامه دار خواهد شد؛ درصورتی که تبلیغات ایمیلی صرفا فرایندی است که طی آن تعدادی پیام تبلیغاتی برای انبوهی از کاربران ارسال می‌شود و رضایت مشتری در ادامه این فرایند تاثیر به خصوصی نخواهد داشت.

اهمیت استفاده از ایمیل مارکتینگ چیست؟

در این بخش به معرفی و بررسی بخشی از مزایای استفاده از ایمیل مارکتینگ میپردازیم:

ایجاد محتوای شخصی سازی شده

با بازاریابی ایمیلی، می‌توانید کمپین‌های خود را سفارشی کنید و محتوای هدفمند ایجاد کنید. یکی از راه‌های شخصی سازی استفاده از نام کاربر در پیام ارسالی است. طبق آمار ایمیل‌هایی که در آن از نام کاربر استفاده شده به نسبت بازدید بالاتری داشتند.

همچنین شما میتوانید ایمیل ها را بر اساس نوع مشتریان خود دسته‌بندی کنید تا برای هر گروه از کاربران براساس ویژگی‌های مشخص شده پیامی مشخص ارسال شود، این نیز یکی از راه‌های موثر در افزایش بازخورد است..

بهبود وضعیت فروش

ایمیل مارکتینگ در عین اینکه یک ابزار عالی برای بازاریابی محسوب میشود در واقع میتواند روند فروش کسب و کار را نیز بهبود ببخشد.

ایمیل مارکتینگ میتواند مشتریان را به خرید محصولات ترغیب کند، همچنین آنها را از جدید‌ترین محصولات آگاه کرده و یا با ارائه پیشنهاد‌های ویژه امکان فروش دوباره را هم فراهم کند.

مقرون به صرفه بودن

همانطور که می‌دانید هزینه تبلیغات بخش زیادی از بودجه هر کسب و کار را به خود اختصاص می‌دهد. ایمیل مارکتینگ در عین کاربردی بودن هزینه زیادی مصرف نمی‌کند و در صورت استفاده به درست‌ترین شیوه ممکن یک راه تبلغات ارزان با بازگشت سرمایه بالا محسوب می شود، به همین دلیل است که ایمیل مارکتینگ از دیرباز تا کنون از راه‌های تبلیغاتی مورد علاقه مدیران کسب و کارهاست.

ایجاد ترافیک برای سایت

یکی از راه‌های مطلع کردن کاربران از پست‌های جدید استفاده از ایمیل مارکتینگ است. در صورت انتشار محتوای جدید کاربران به واسطه ایمیل مطلع شده و درنتیحه این امر موجب افزایش ترافیک وب سایت و بهبود وضعیت سئو سایت می‌شود.

ایجاد کمپین های مقرون به صرفه

در حالی که کمپین های سنتی مستقیم یا چاپی می توانند پرهزینه باشند، کمپین های بازاریابی ایمیلی مقرون به صرفه تر هستند .برای مثال، شما مجبور نیستید هزینه اضافی برای عکس‌برداری تبلیغاتی، هزینه چاپ و از این قبیل هزینه‌ها پرداخت کنید. تنها چیزی که نیاز دارید یک نویسنده محتوا و گرافیست است (در صورتی که از عکس اماده استفاده نمی‌کنید) و شما با یک تیم یک یا دو نفره قادر به انجام چنین کاری خواهید بود.

موارد مهم در ایجاد ایمیل مارکتینگ

در این قسمت قدم به قدم موارد مهم در ایجاد یک کمپین ایمیل مارکتینگ کاربردی را بررسی میکنیم:

تشکیل لیستی از کاربران

راه‌های زیاد ویژه‌ای برای افرادی که سایت شما را بازدید میکنند وجود دارد تا ادرس ایمیل آنها را دریافت کنید. میتوانید در قسمت ثبت نام، ثبت سفارش و یا در فرم‌ها اقدام به دریافت ایمیل کاربران وبسایت خود کنید.

پیام ها را شخصی سازی کنید

مشتری‌های خود را شناسایی کرده، آن‌ها را بر اساس ویژگی‌های مورد نظر دسته‌بندی کنید، سپس مناسب با نوع گروه پیام شخصی سازه شده‌ای تهیه و ارسال کنید.

بازیابی مشتریان

سعی کنید با ارسال پیام مناسب یا آفر‌هایی ویژه‌ای از قبیل تخفیف یا قرعه‌کشی مشتری‌های بالقوه و یا مشتری‌های قدیمی را جزو مشتریان بالفعل کنید.

انتخاب عنوان هوشمندانه

انتخاب یک عنوان مناسب یکی از مهم‌ترین گام‌هاست. یک عنوان مناسب می‌تواند هر مخاطبی را ترغیب به مشاهده و خواندن ایمیل کند. عنوان پیام شما باید مختصر و مفید و حاوی پیام اصلی باشد.

مناسب ترین زمان را برای ارسال پیام انتخاب کنید

زمان رسیدن پیام به دست مشتری یکی از تاثیر گذارترین راه‌ها برای جلب توجه و ترغیب مشتریان به خرید یا بازدید از محصولات شماست، پس بهتر است از طریق نظر سنجی یا هر راه دیگری زمان مناسب ارسال پیام برای کاربران خود را شناسایی کنید.

ایمیل مارکتینگ برای کدام کسب و کار ها مفید است؟

کسب و کار انلاین، شرکت‌هایی برای برخورد حضوری با مشتریان را ندارند، برای تشکیل امور همگانی از قبیل انجام کارهای خیریه، گلریزان… یا هر بخشی که امکان تماس حضوری و مستقیم با همراهان خود را ندارد، ایمیل مارکتینگ بهترین گزینه است.

ایمیل مارکتینگ یک راه هوشمندانه، مقرون به صرفه و کاربردی است که در صورت استفاده در بهترین حالت تبدیل به یکی از مهم‌ترین راه ها برای بهبود وضعیت کسب و کارهای شما خواهد بود.

هم‌چنین بخوانید:

بهینه‌سازی نرخ تبدیل CRO

هفت استراتژی کاربردی برای رشد کسب و کار در اینترنت

اشتراک گذاری مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *