دامین آتوریتی “DA” ( راهکارهای افزایش اعتبار دامنه)

calendar 16 فروردین 1400

دامین آتوریتی “DA” ( راهکارهای افزایش اعتبار دامنه)

برای دانلود PDF مقاله کلیک کنید.

دامین آتوریتی چیست؟

اعتبار دامنه، دامین آتوریتی، Domain Authority یا به اختصار DA ، امتیاز رتبه‌بندی موتورهای جستجو به یک وبسایت است که توسط Moz ارائه می‌گردد. این امتیاز پیش بینی می‌کند که تا چه اندازه یک سایت می‌تواند به خوبی راه رسیدن به رتبه‌های برتر نتایج جستجو را طی کند. امتیاز دامین آتوریتی عددی بین 1 تا 100 است، هرچه این عدد بالاتر باشد توانایی رتبه‌بندی سایت بالاتر می‌رود.

اعتبار دامنه بر مبنای فاکتورهای زیادی محاسبه می‌شود که شامل تعداد دامنه‌هایی که به سایت شما لینک داده‌اند و تعداد کل بک‌لینک های شما می‌شود. از این امتیاز می‌توان در مقایسه قدرت رتبه‌بندی سایت‌ها استفاده کرد و رشد یک دامنه را بررسی کرد. البته گوگل برای رتبه‌بندی صفحات نتایج از مقیاس DA استفاده نمی‌کند.

امتیاز دامین آتوریتی چطور محاسبه می‌شود؟

وبسیات Moz این امتیاز را عددی بین 1 تا 100 اعلام می‌کند، البته رشد اعتبار دامنه هر چه بالاتر می‌رود سخت‌تر می‌شود. رساندن DA از 10 به 20 کار بسیار ساده‌تری نسبت به 70 تا 80 خواهد بود. به گفته MOZ دامین آتوریتی را با در نظر گرفتن تعدادی سیگنال محاسبه می‌کنند. که عبارتند از:

  • تعداد لینک‌های ورودی که به وب سایت شما اشاره می‌کنند.
  • کیفیت و ارتباط لینک‌های دریافتی
  • کیفیت محتوای وبسایت شما
  • سیگنال‌های اجتماعی ( محبوبیت دامین شما و موجود در شبکه‌های اجتماعی)
  • عملکرد سئوی وبسایت شما

دامین آتوریتی “خوب” چه عددی است؟

به طور کلی، سایت‌هایی که از تعداد بالایی بک‌لینک خارجی خوب برخوردار هستند (مانند ویکی‌پدیا) بالاترین میزان اعتبار دامنه را دارند، در حالی‌که کسب و کارهای کوچکتر و سایت‌های با لینک‌های ورودی کمتر از DA بسیار پایین‌تری برخوردارند. سایت‌های تازه تاسیس و دامنه‌هایی که جدید هستند همگی با دامین آتوریتی 1 کار خود را شروع می‌کنند.
از آن‌جایی که دامین آتوریتی قرار است فقط قدرت رتبه‌بندی سایت‌ها را پیش بینی کند، صرفا تلاش برای بالا بردن DA نباید هدف اصلی شما باشد. به اعتبار دامنه حریفان اصلی خود در نتایج جستجو نگاه کنید و سعی کنید امتیاز بالاتری نسبت آن‌ها بدست آورید. بهترین استفاده ای که از DA می‌توانید بکنید همین مقایسه است، سایت‌های رقیب خود را بسنجید و کیفیت بک‌لینک‌های رقبا را با سایت خود مقایسه کنید. از آن‌جایی که DA تنها ابزاری برای مقایسه است ، هیچ عددی برای دامین آتوریتی لزوما “بد” یا “خوب” نیست.

امتیاز مناسب برای اعتبار دامنه صفحات:

عدد بالاتر از 70 بسیار بالا و ایده‌آل است.
عدد 60 تا 70 عدد مناسبی است.
عدد 50تا 60 نشان‌دهنده قدرت سایت است.
عدد 40 تا 50 عدد خوبی است و بسیاری از سایت های معتبر بین این دامنه قرار می‌گیرند.
عدد 30تا 40 عدد ضعیفی نیست و نشان‌دهنده قوی بودن سایت هم نیست.
عدد 20 تا 30 برای سایت های تازه تاسیس عدد خوبی است باشد
عدد زیر 20 امتیاز صفحه پایینی دارد.

تفاوت اعتبار دامنه DA با اعتبار صفحات PA

دامین آتوریتی به عنوان یکی از فاکتورهای اصلی در بسیاری از فعالیت‌های سئو و برنامه های بازاریابی آنلاین گنجانده شده است. در حالی‌که دامین آتوریتی فاکتور پیش‌بینی قدرت رتبه‌بندی کل دامنه و سابدامین‌های آن است، آتوریتی صفحه یا Page Authority همین فاکتور اما برای یک صفحه منحصر به فرد از دامنه کلی است.

درکل: اعتبار دامنه (DA) قدرت رتبه‌بندی کل دامنه یا زیر دامنه سایت را اندازه‌گیری می‌کند، در حالی که اعتبار صفحات (PA)  قدرت تک‌تک صفحات را اندازه‌گیری می‌کند.

چطور دامین آتوریتی سایت را افزایش دهیم؟

برای بهبود دامین آتوریتی سایت خود 7 مرحله زیر را انجام بدهید.

مرحله 1: روی سئو خارجی (Of-page soe) خود کار کنید.

وب سایت‌هایی که نمایه قوی دارند امتیاز DA بالاتری خواهند داشت.

مرحله 2: بهینه سازی سئو داخلی (On-page seo)

سئوی داخلی با بهینه سازی صفحه و محتوای شما ارتباط دارد.

مرحله 3: روی سئوی تکنیکال خود کار کنید.

سئو تکنیکال به وظایف سئوی سطح پایین مربوط می‌شود و معمولاً هنگامی که سئوی تکنیکال خود را از ابتدا به درستی انجام دادید، دیگر مجبور نیستید با آن مقابله کنید. از طرف دیگر، اگر جنبه تکنیکال سئوی وب سایت شما صحیح نباشد، این امر می‌تواند تأثیر زیادی بر روی Domain Authority و رتبه‌بندی شما داشته باشد.

مرحله 4: مطمئن شوید که وب سایت شما با موبایل سازگار است.

اکثر کاربران جستجوی خود را از طریق موبایل شروع می‌کنند. سازگاری با موبایل یک عامل رتبه‌بندی است (برای نمایش در نتایج موبایل گوگل). گوگل در حالِ کار بر روی فهرست اول موبایل است و وب سایت‌هایی که سازگار با موبایل نیستند به سادگی شامل نمی‌شوند. نداشتن نسخه سازگار وب سایت شما با موبایل از تأثیرات منفی بر امتیاز کلی Domain Authority شما دارد.

مرحله 5: سرعت صفحه خود را بهبود ببخشید .

یکی از سیگنال‌های شناخته شده الگوریتم رتبه‌بندی گوگل سرعت صفحه است. وب‌سایت‌هایی که سریع‌تر بارگذاری می‌شوند، نسبت به وب سایت‌های کندتر، مزیت بیشتری دارند. بهبود سرعت صفحه شما نه تنها رتبه و اعتبار دامنه شما را بهبود می‌بخشد، بلکه تجربه کاربر را بهتر می‌کند.

مرحله 6: سیگنال‌های اجتماعی خود را افزایش دهید.

اگرچه به طور رسمی گوگل بارها اعلام کرده است که سیگنال‌های اجتماعی بخشی از الگوریتم رتبه‌بندی گوگل نیستند، رنگ‌بندی واضحی بین صفحاتی که در گوگل رتبه بالایی دارند و سیگنال های اجتماعی وجود دارد. صفحاتی که در گوگل محبوب هستند معمولاً لایک‌ها، اشتراک‌گذاری‌ها و توییت‌های زیادی دارند.

مرحله 7: صبور باشید.

افزایش اعتبار دامنه شما چیزی نیست که بتوان یک شبه انجام داد. پس از ایجاد هر یک از تغییرات بالا، خزنده‌های Moz زمان می‌برد تا وب سایت شما را بخوانند و ارزیابی کنند، بنابراین باید صبور باشید. کار سیستماتیک بر روی بهبود رتبه بندی گوگل شما نیز تاثیر مثبتی بر امتیاز اعتبار دامنه شما خواهد داشت.

همچنین افزایش اعتبار دامنه منوط به افزایش بک‌لینک‌های با کیفیت برای وبسایت است. خرید رپورتاژ آگهی و خرید بک‌لینک دو راهکار اصلی برای کسب بک لینک با کیفیت است.

اما برای کسب بک‌لینک رایگان چه راهکاری وجود دارد؟ شما بایستی محتوای با کیفیت و مناسبی تولید کنید که مخاطبان برای اشتراک‌گذاری آن ترغیب شوند. شما می‌توانید با استفاده از تب top pages در ابزار moz بهترین و قوی‌ترین صفحات سایت خود و رقیبان را مقایسه کنید و برایشان لینک‌سازی کنید.

حتما وضعیت صفحات با کیفیت و قوی سایت را بررسی کنید و محتوای آن را بروزرسانی کنید و از نبود ارور ۴۰۴ اطمینان حاصل کنید. در غیر اینصورت صفحه را به یکی از مرتبط‌ترین صفحات دیگر ریدایرکت کنید.

بهترین راه برای افزایش DA ، بهبود سئوی کلی سایت است. هم چنین باید برای بدست آوردن لینک‌های ورودی با کیفیت تلاش بیشتری انجام دهید.

چگونه می‌توان از DA وب سایت خود مطلع شد؟

برای اطلاع از DA وبسایت‌ها کافیست به MozBar بروید. و به نتیجه (Result) نگاه کنید و می‌توانید بک‌لینک وبسایت‌های رقیب را برای دامنه و هر صفحه منحصر به فرد دیگر سایت مشاهده کنید و آنالیز خوبی برای بهبود سئو سایت داشته باشید.

چرا دامین آتوریتی سایت تغییر می‌کند؟

از آن‌جایی که اعتبار دامنه و صفحات با توجه به فاکتورهای بسیار زیادی محاسبه می‌گردد، پیدا کردن دلیل اصلی این تغییر چالش بزرگی خواهد بود. اگر DA شما بالا یا پایین رفته است، فاکتورهای بسیاری می‌توانند علت این تغییر باشند، مانند:

  • رشد بک‌لینک‌های شما هنوز ایندکس نشده است.
  • رشد قابل توجه بک لینک‌های سایت‌های با اعتبار بالا که پروسه محاسبه DA را کمی زمان‌بر می‌کند.
  • بک‌لینک‌های شما از سایت‌هایی بدست آمده که در رتبه‌بندی گوگل جایی ندارند.
  • بک لینک‌های سایت شما کم یا زیاد شده است.
  • اعتبار دامنه شما هنوز پایین است و تحت تاثیر نوسانات بیشتری قرار می‌گیرد.

تغییرات DA

در سال 2021 تغییراتی در محاسبه Da صورت گرفت. بسیاری از وبسایت‌ها با رشد ناگهانی و برخی با افت شدید مواجه شدند. با هم بررسی می‌کنیم که دقیقا چه اتفاقی افتاد و چه تغییراتی رخ داد؟

وبسایت Moz اعلام می‌کند که ثبات، نقش مهمی در تعیین ارزش دامین آتوریتی دارد، به همین دلیل آن‌ها قصد دارند تغییرات بزرگی را اعمال کنند که با هم بررسی می‌کنیم:

برخی سایت ها که چند سالی فعالیت داشته‌اند و توانسته‌اند اعتبار دامنه خود را بالا ببرند و حالا بدلیل عدم فعالیت رتبه‌ای در نتایج جستجو ندارند، با افت DA مواجه شدند و برخی دیگر که رشد قابل توجهی داشتند توانستند با جهشی در DA  روبرو شوند.

وبسایت Moz ، فاکتورهای رتبه‌بندی پشت پرده دامین آتوریتی را بهبود بخشیده است. بررسی دقیق‌تر لینک‌های ورودی به وبسایت، اسپم اسکور و کیفیت و ترافیک بک‌لینک‌های سایت در اولویت قرار گرفته است.

وبسایت Moz معتقد است که با این تغییرات اساسی، دامین آتوریتی را بهتر، قابل اعتمادتر و دقیق تر از همیشه ارائه می‌دهند. حالا آن‌ها ادعا می‌کنند که تمام فعالیت‌های اسپم برای افزایش اعتبار دامنه را تشخیص می‌دهند.

چه نکاتی درباره DA را باید در نظر داشته باشیم؟

از DA به عنوان یک فاکتور برای مقایسه استفاده کنید و معیار اصلی قرار ندهید.

در واقع هر استفاده دیگری از این مقیاس به جز برای مقایسه قدرت کلی وبسایت‌ها بی‌معنی است. چیزی که امروزه و با این تغییرات مهم است رشد یا کاهش DA سایت شما نیست بلکه رشد یا کاهش آن نسبت به رقبایتان است.

به مشتری‌های خود درباره تغییرات توضیح دهید.

قطعا لازم است تا برای توضیح دادن این تغییرات به مشتری‌های خود آماده باشید، با وجود اینکه تغییرات این‌گونه همیشه موجب نگرانی می‌شود، اما دامین آتوریتی جدید از هر نظر بهتر است و برای تصمیم گیری‌های بعدی در بهبود سئو و تعیین استراتژی‌های شما راه گشا خواهد بود.

حرف آخر…

اعتبار دامنه تنها عددی برای مقایسه سایت با سایت های همکار است و نباید به منظور دیگری مورد استفاده قرار بگیرد. هر چه DA بالاتر باشد پتانسیل سایت برای رشد و رسیدن به نتایج برتر گوگل بیشتر است. همان‌طور که الگوریتم‌های گوگل همواره در حال تغییر هستند الگوریتم‌های وبسایت Moz نیز برای محاسبه آتوریتی سایت‌ها متغیر هستند. همیشه سعی کنید به تصویر بزرگ فکر کنید، یعنی ساختن وب سایتی که به مرور زمان به رتبه‌های محکمی در گوگل و سایر موتورهای جستجو دست یابد.

امیدواریم این مقاله اطلاعات خوبی در اختیار شما گذاشته باشد. فراموش نکنید نظرات و تجربیات خود را برای ما بنویسید و این پست را به اشتراک بگذارید.

نحوه بهبود نرخ پرش یا bonce rate با آخرین متدهای 2019
مطلب بعدی

نحوه بهبود نرخ پرش یا bonce rate

بررسی افزونه مداد زرد YellowPencil: سفارشی سازی آسان CSS با ویرایش ویژوال
مطلب قبلی

بررسی افزونه مداد زرد

دیدگاهتان را بنویسید

n
n