آنچه در این مطلب خواهید خواند

بهینه‌سازی نرخ تبدیل (10 راهکار)

conversion-rate-optimization
آنچه در این مطلب خواهید خواند

امروزه بیشتر صاحبان کسب‌وکار با تاثیر اینترنت در بازاریابی آشنا هستند، بیشتر صاحبان مشاغل میدانند که برای ایجاد هرچه بیشتر مشتری نیاز به ایجاد ورودی دارند. ورودی بیشتر به معنای فروش بیشتر است. کاربرانی که به وبسایت وارد میشوند میتوانند نرخ فروش خدمات یا محصولات ما را بیشتر کنند، اینجاست که نیاز به بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو (سئو) هرچه بیشتر احساس میشود.

اما نکته‌ای که وجود دارد، بهبود نرخ تبدیل است. عدم رعایت بهبود نرخ تبدیل به زبان ساده یعنی هنگامی که کاربر ورودی به سایت ما جواب خود را پیدا نمی‌کند و خارج می‌شود. این اتفاق چند پیامد را خواهد داشت، که هرکدام میتواند منجر به افت جایگاه سایت ما شود.

ابتدا بهتر است با معنای بهینهسازی نرخ تبدیل آشنا شویم

بهینه‌سازی نرخ تبدیل چیست؟

بهینه‌سازی نرخ تبدیل (Conversion Rate Optimization مخفف CRO) به فرایندی گفته میشود که به سبب آن تعداد بیشتری از کاربرانی که وارد وبسایت میشوند کاری را میکنند که مدیر سایت میخواهد انجام دهد. مانند پر کردن یک فرم، ثبت سفارش خرید یا…، تکمیل هر یک از این فرم‌ها نشان میدهد که شما توانسته‌اید کاربر را به مشتری تبدیل نمایید.

بهینه‌سازی نرخ تبدیل به فرایندی گفته میشود که به موجب آن شما کاربران بیشتری را به مشتری تبدیل میکنید. این فرایند به کمک بهینه کردن چند فاکتور مانند محتوا، رابط کاربری، تجربه کاربری و … سبب میشود تا کاربران با تجربه‌ای بهینه‌تری مواجه شده و به احتمال بیشتر تبدیل به مشتری شوند.

هدف غایی بهینه‌سازی نرخ تبدیل، افزایش درآمد، افزایش ارزش صفحات سایت و دست آخر رشد کسب‌وکار ماست.

برای اینکه نرخ تبدیل را بیشتر کنیم، فرایند بهینه‌سازی نرخ تبدیل را باید برای همه صفحات وبسایتمان اعم از درباره ما، خدمات، نمونه کارها و … اجرا نماییم.

نحوه محاسبه نرخ تبدیل

نرخ تبدیل یک فاکتور قابل محاسبه به شرح زیر است:

نرخ تبدیل = تبدیل‌های بدست آمده تقسیم بر کل کاربران ضربدر ۱۰۰

این مقدار با توجه به بازه‌ زمانی مدنظر تغییر میکند.

چه صفحاتی به بهینه‌سازی نرخ تبدیل نیاز دارند؟

صفحه اصلی

صفحه اصلی وبسایت شما معرف خدمات و محصولات شماست و در عین حال باید روایتگر داستان شما باشد. صفحه اصلی همواره بیشترین بازدید را دارد و ورودی جستجوی نام برند شما وارد آن میشود، بنابراین باید المان‌های این صفحه را طوری قرار دهیم که کاربر در اندک زمان متوجه خدمات اصلی ما شده و بتواند خیلی سریع به صفحه‌ای که بدنبال آن است هدایت شود.

برای بالا بردن نرخ تبدیل صفحه اصلی میتوانید از یک فرم گرفتن اطلاعات یا قسمتی برای چت آنلاین استفاده کنید.

صفحه اعلام قیمت

این صفحه میتواند شامل خدمات یا محصولات شما باشد. صفحه‌ قیمت بعد از صفحه اصلی مهم‌ترین صفحه‌ای است که شما باید روی بهینه‌سازی نرخ تبدیل آن کار کنید. اولین گام ارائه قیمت مناسب با بازار است؛ شما میتوانید بصورت ماهیانه یا هفتگی سایت رقبا را بررسی کرده و سیستم قیمت‌گذاری سایت را بهینه نمایید.

قسمتی را برای گرفتن اطلاعات از کاربران و گفتگو با آن‌ها در نظر بگیرید، بهترین کار چت واتس اپ و یا گرفتن اطلاعات مشتریان از طریق یک فرم تماس است.

صفحه وبلاگ

وبلاگ هر سایت یکی از نقاط مهم برای تبدیل کاربران به مشتری است. علاوه بر دادن پاسخ به کاربرانی که بدنبال جواب برای سوالاتشان هستند، وبلاگ میتواند خوانندگان را به مشتری تبدیل کند. برای این‌کار باید از المان‌های Call To Action استفاده کنیم. میتوانیم اطلاعات کاربر را با فرم‌های تماس از همان صفحه دریافت نماییم.

صفحات لندینگ

صفحات لندینگ همانطور که از نیت طراحی آ‌ن‌ها پیداست، بیشترین نرخ تبدیل را میان سایر صفحات سایت دارند. شما میتوانید با اضافه کردن ویدیو و پادکست باعث افزایش توقف کاربران روی صفحه شده و بهینه شدن نرخ تبدیل کمک نمایید.

البته همانطور که گفتیم نباید از بهینه‌سازی صفحات تماس باما، درباره ما و دیگر صفحات غافل شویم.

اینفوگرافیک بهینه سازی نرخ تبدیل (10 راهکار)

ده راهکار بهینه‌تر کردن نرخ تبدیل

  • پرسونای مخاطب را بشناسید و با زبان خودش صحبت کنید

اینکه بدانیم مخاطبان ما چه تیپ شخصیتی دارند، محدوده سنی آ‌ن‌ها چیست و موضوع مورد بحث ما چه زبانی برای بهتر دیده شدن احتیاج دارد، به ما کمک میکند تا با زبان مخاطبانمان صحبت کنیم. اگر شما برای یک وبسایت خبری کار بهینه‌سازی را انجام میدهید، قطعا نمیتوانید به شکلی که به آن گویش عامیانه گفته میشود صحبت کنید.

اما اگر مخاطبان وبسایت شما قشر جوان هستند میتوانید از لحن عامیانه برای برقراری ارتباط به شکل صمیمی‌تر آن استفاده نمایید.

  • از فرم‌های متنوع و کامل استفاده کنید

با توجه به اطلاعاتی که در یک صفحه (عموما صفحات لندینگ نیاز به فرم دارند) ارائه مینمایید از فرم‌های مرتبط گرفتن اطلاعات استفاده نمایید.

هرچه خدمات یا محصولاتی که ارائه میدهید پیچیده‌تر باشد، بهتر است اطلاعاتی که داخل فرم از کاربران گرفته میشود بیشتر باشد تا زمان تماس با کاربر اطلاعات کافی در دست باشد. این کار هم‌چنین به کاربر این حس را منتقل میکند که برند شما چه جوانبی را در نظر میگیرد. اگر خدمات\محصولات شما پیچیده نیست، بهتر است اطلاعات در فرم به همان اندازه کوتاه باشد.

فرم‌های بلند همانطور که میتواند مفید واقع شوند، میتوانند حوصله کاربران را سربرده و سبب شوند تا آن‌ها قید گرفتن خدمات را بزنند، پس تا جایی که میتوانید از فرم‌های مینیمال استفاده کنید و دست کاربر را در ارائه اطلاعات باز بگذارید.

  • مسیر حرکت کاربر را در وبسایت دنبال نمایید

هر کاربر با ورود به وبسایت ما بدنبال چیزی است. ما باید همواره مسیر حرکت کاربرانمان را بررسی کرده و برای چیزی که کابر در این مسیر مشاهده میکند برنامه داشته باشیم. هدف بهینه‌سازی نرخ تبدیل در این مرحله این است که چیزی حواس کاربر را از موضوعی که بدنبال آن است پرت نکند.

تجربه نشان داده که به احتمال زیاد کاربران با نزدیک‌تر شدن به صفحه پرداخت از خرید سرباز می‌زنند. برای جلوگیری از این اتفاق، این وظیفه ماست که همواره روند خرید و مسیر ورودی کاربران را مورد بررسی قرار دهیم تا بتوانیم به بهینه‌ترین مسیر دست یابیم.

همواره خود را بجای کاربران سایتتان تجسم کنید، وارد ذهن آن‌ها شوید تا بتوانید به سوالاتشان پاسخ دهید و نیت آ‌ن‌ها از ورود به وبسیاتتان را دریابید.

  • خوانایی محتوای خود را بهبود ببخشید

بهینه‌سازی نرخ تبدیل تنها روی ایجاد المان‌های CTA (Call To Action) تمرکز ندارد، محتوای بی کیفیت میتواند سبب خداحافظی همیشگی مخاطب از برند شما شود. پس این نکته خیلی مهم است که متنی خوانا و بهینه را به کاربران ارائه نماییم.

خوانندگان وبلاگ‌ها در مقایسه با کسانی که در حال مطالعه یک کتاب هستند، یک تفاوت عمده دارند و آن این است که آن‌ها به دنبال یافتن سریع‌ترین جواب برای پاسخشان هستند.

فاکتورهای زیادی روی خوانایی متن شما تاثیرگزار است؛ سایز فونت، مشخص کردن تیتر‌ها و زیرتیترها، فهرست مطالب، فاصله‌گزاری بین پاراگراف‌ها و … ، کاربران نمیخواهند صرفا با یک صفحه پر از محتوا مواجه شوند، سعی کنید مطالب را همراه با عکس و تصاویر مرتبط به عنوان مطلب نمایش دهید.

  • از المان‌های بصری جذاب استفاده کنید

المان‌های بصری شاید بطور مستقیم روی بهینه‌تر شدن نرخ تبدیل تاثیر نگذارند اما میتوانند کاربران را ترغیب به استفاده از خدمات و خواندن ادامه مطلب کنند.

استفاده از اینفوگرافی، ویدیو و نمودارها سبب میشود تا علاوه بر ارائه هرچه دقیق‌تر نیاز کابران، آن‌ها را مجذوب محتوای وبسایت خود کنیم. تا جایی که میتوانید و لازم است از المان‌های بصری استفاده کنید، استفاده از المان‌های بصری در انتقال مطلب به کاربران بسیار تاثیرگزار است.

اگر صفحه سایت شما در رابطه با یک محصول است؛ این قابلیت را فراهم کنید که کاربر بتواند هم‌زمان که چند تصویر را مشاهده میکند حتما بتواند روی محصولات زوم کند. بهتر است عکاسی از محصول به صورت اختصاصی انجام پذیرد و از تصاویر موجود در اینترنت استفاده نشود.

  • همه چیز را تست کنید

یکی از تست‌هایی که برای بررسی نرخ تبدیل مفید است، تست معروف A/B است. در این آزمون دو صفحه بصورت مجزا از هم درست میکنیم، بطوری که هرکدام برای یک محصول یا خدمات باشد. هر کدام از این صفحات را در طول یک بازه زمانی تست میکنیم و میزان نرخ تبدیل را در هر دو حالت باهم مقایسه میکنیم.

تست A/B به ما کمک میکند تا نتیجه‌گیری درستی از چیزی که برای کاربر بهتر است داشته باشیم. نرخ تبدیل بیشتر در این تست نشان دهنده حالت بهینه‌تر برای صفحه مورد نظر است. اگرچه که این آزمون نیازمند زمان و حوصله است؛ اما میتواند به جهت بهینه‌سازی نرخ تبدیل کمک بسزایی به وبسایت ما کند.

  • استفاده از المان‌های Call To Action (CTA)

المان‌های CTA به ما کمک میکند که از کاربر اطلاعات مورد نیازمان را بگیریم، علاوه براین، حضور این المان‌های برای فروش خدمات و محصولات لازم است. اگر کاربر بعد از ورود به سایت فرم را نادیده بگیرد یا بدون برقراری ارتباط سایت ما را ترک کند، تمام زحمات ما به باد رفته است.

بنابراین باید بدانیم که فرم‌ها و گزینه تماس را در جای مناسب خود استفاده کنیم، تا برای کاربر به راحتی قابل دسترس باشد. البته اینکه صرفا امیدمان را به المان‌های CTA ببندیم درست نخواهد بود کاربران هم مثل ما انسان‌های عادی هستند و دوست دارند بداند که محصول شما پاسخگوی نیاز آن‌هاست یا خیر، پس باید بعد از معرفی کامل خدمات و محصولاتمان و مزایای آن از المان‌های CTA استفاده نماییم.

  • بخش ارسال نظر و کامنت‌ها

برای اینکه کاربران متوجه کارایی محصول و خدمات ما شوند، صرفا به اطلاعات ارائه شده توسط ما بسنده نمیکنند. اینجاست که اهمیت قسمت کامنت‌ها احساس میشود. جایگاه کامنت‌ها را طوری تعریف کنید که کاربران بتوانند به راحتی نظرات دیگران را مشاهده کرده و بتوانند نظر خود را بیان کنند.

قسمت نظر مشتریان یکی از المان‌هایی است که سبب اعتماد کاربران به برند ما می‌شود. پس یک جایگاه ویژه برای اعلام نظر مشتریان در نظر بگیرید و از آن‌ها بخواهید که تجربه کار با شما را در این قسمت به اشتراک بگذارند.

  • چت آنلاین و سیستم تیکت

اینکه همیشه در دسترس کاربران باشیم، خیال آن‌ها را از کار با ما راحت می کند. برخی از کاربران صرفا به خاطر وقت بیشتری که یک کسب‌وکار برایشان میگذارد آ‌ن‌ها را به رقبا ترجیج میدهند.

چت آنلاین و سیستم ارسال تیکت این حس را به کاربران منتقل میکند که شما برای صاحب کسب و کار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستید و پشتیبان ما برای پاسخگویی به شما همواره آماده است.

  • ایجاد ارزش افزوده برای کاربر

اینکه بتوانیم ارزش افزوده برای کاربران ایجاد کنیم و چیزی را ارائه کنیم که رقبا در آن ضعف دارند قطعا برگ برنده ما خواهد بود. مهم‌تر از ایجاد مشتری نگه‌داری مشتریان فعلی است، ایجاد ارزش افزوده سبب میشود تا مشتریان فعلی برای خرید خدمات و محصولات از برند شما احساس خوبی داشته باشند.

هم‌چنین بخوانید: 

نرخ کلیک یا CTR چیست؟

ایمیل مارکتینگ با قدمت‌ترین روش بازاریابی آنلاین