آنچه در این مطلب خواهید خواند

بازاریابی محتوا (30 نکته طلایی)

بازاریابی محتوا
آنچه در این مطلب خواهید خواند

این سی نکته آماری از بازاریابی محتوا ذهن شما را باز خواهد کرد تا از آخرین روندهای بازاریابی دیجیتال آگاه شوید و به شما کمک خواهد کرد که استراتژی خود را شکل دهید.

محتوا همچنان بر اکثر استراتژی‌های بازاریابی حاکم است و شواهد محکمی برای حمایت از ادعای ما وجود دارد.

به زبان ساده، بازاریابی محتوا یک جنبه حیاتی از هر استراتژی بازاریابی دیجیتال است، چه شما در حال اداره یک کسب و کار کوچک محلی باشید یا مدیر یک شرکت بزرگ چند ملیتی.

به هر حال، محتوا بدون شک همان رگ حیاتی است که وب و رسانه‌های اجتماعی بر آن بنا شده‌اند.

سئو، برای همه اهداف و مقاصد، به بازاریابی محتوایی بهینه و اثرگذار تبدیل شده است، زیرا گوگل از کسب و کارها درخواست می‌کند که محتوایی را تولید کنند که تخصصی، با کیفیت و قابل اعتماد باشد تا به آن‌ پاداش دهد.

بازاریابی محتوا شامل ایجاد و به اشتراک‌گذاری محتوای ارزشمند، مرتبط، سرگرم کننده و سازگار در قالب‌های مختلف متنی، ویدیویی و صوتی است.

تمرکز اولیه باید بر جذب و حفظ یک مخاطب کاملاً مشخص، با هدف نهایی ایجاد انگیزش برای اقدام سودآور او باشد.

اما با توجه به محتوای زیادی که هر روز تولید و به اشتراک گذاشته می‌شود، مهم است که در جریان آخرین روندها و بهترین شیوه‌ها در بازاریابی محتوا قرار بگیرید.

در اینجا برای کمک به شما در انجام این کار، 30 آمار بازاریابی محتوا آورده شده است که فکر می‌کنیم خوب است از آن‌ها مطلع باشید:

استفاده از بازاریابی محتوا

چه تعداد از کسب و کارها از بازاریابی محتوا استفاده می‌کنند و چگونه برای موفقیت برنامه‌ریزی می‌کنند؟

  • طبق گزارش موسسه بازاریابی محتوا، 73 درصد از بازاریابان B2B و 70 درصد از بازاریابان B2C از بازاریابی محتوا به عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی کلی خود استفاده می‌کنند.
  • 91 درصد از متخصصان بازاریابی که توسط Semrush مورد بررسی قرار گرفتند، در سال 2021 با بازاریابی محتوایی خود به موفقیت دست یافتند.
  • یک مطالعه بازاریابی محتوای B2B، توسط CMIانجام شده که نشان داد 40٪ از بازاریابان B2B دارای یک استراتژی بازاریابی محتوای مستند هستند. 33٪ استراتژی دارند، اما مستند نیست، و 27٪ هیچ استراتژی ندارند.
  • نیمی از بازاریابان می‌گویند که برخی از محتواها را برون‌سپاری می‌کنند.
  • همه‌گیری ویروس کرونا، استفاده از محتوا را 207 درصد افزایش داد.

استراتژی بازاریابی محتوا

بازاریابان محتوا از چه استراتژی‌هایی استفاده می‌کنند یا از چه استراتژی‌هایی استفاده می‌کنند که بیشترین تأثیر را دارد؟

  • 83 درصد از بازاریابان معتقدند که اگر محتوای با کیفیت بالا را در دفعات کم تولید کنید، تأثیر بیشتری دارد.
  • در یک مطالعه تحقیقاتی Statista در سال 2022 از بازاریابان در سراسر جهان، 62٪ از پاسخ‌دهندگان گفتند که معتقدند «همیشه فعال بودن» برای مشتریانشان مهم است، در حالی که 23٪ فکر می‌کردند ارتباطات مبتنی بر محتوا، برای اهداف شخصی موثرتر بودند.

انواع محتوا

بازاریابی محتوا مترادف با ارسال وبلاگ‌ها بود، اما وب و محتوا به فرمت‌های صوتی، تصویری، تعاملی و متا تبدیل شده‌اند.

در اینجا چند آمار در مورد چگونگی روند و عملکرد انواع مختلف محتوا آورده شده است.

  • سه نوع محتوای برتر که توسط تیم‌های بازاریابی در سال 2022 ایجاد شد، شامل ویدیوها، وبلاگ‌ها و تصاویر بود.
  • مقالات یا پست‌های کوتاه (83%) و ویدیوها (61%) دو نوع محتوای برتری هستند که بازاریابان B2C در 12 ماه گذشته استفاده کرده‌اند. استفاده آن‌ها از مقالات طولانی از 22 درصد در سال گذشته به 42 درصد افزایش یافته است.
  • محتوای ویدیویی کوتاه مانند TikToks و کلیپ‌های اینستاگرام موثرترین نوع محتوای رسانه‌های اجتماعی است.
  • 40.8 درصد از بازاریابان گفتند که استفاده از گرافیک‌های منحصر به فرد و تولید شده (اینفوگرافیک‌ها، تصاویر) به آنها کمک کرد تا به اهداف بازاریابی خود در سال 2020 برسند. (منبع: Venngage)
  • 72 درصد از بازاریابان B2C انتظار داشتند که سازمان آنها در سال 2022 در بازاریابی ویدیویی سرمایه‌گذاری کند. (منبع: CMI)
  • محتوای کوتاه (300-900 کلمه) نسبت به مقالات با طول متوسط (900-1200 کلمه) 21٪ ترافیک کمتر و 75٪ بک لینک کمتر جذب میکند (منبع:Semrush State of Content Marketing 2022)
  • محتوای تعاملی 52.6 درصد بیشتر از محتوای ایستا یا اصطلاحاً استاتیک با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند، به طوری که خریداران به طور متوسط 8.5 دقیقه را برای مشاهده آیتمهای محتوای ایستا و 13 دقیقه را برای موارد محتوای تعاملی صرف میکنند. (منبع: Mediafly)

توزیع محتوا

ایجاد و انتشار محتوا کافی نیست.

برای موفقیت یک استراتژی محتوا، باید شامل توزیع محتوا از طریق کانال‌هایی باشد که مخاطبان هدف کسب و کار به آن‌ها مراجعه می‌کنند.

  • فیسبوک در 12 ماه گذشته بهترین کانال توزیع برای بازاریابان B2C و کانالی بود که بهترین نتایج را کسب کرد. (منبع: CMI)
  • بازاریابان B2B به CMI گزارش دادند که لینکدین رایج‌ترین و برترین عملکرد را میان کانال‌های توزیع رسانه‌های اجتماعی ارگانیک دارد.
  • 80% از بازاریابان B2Bای که توزیع پولی را به کار می‌برند، از تبلیغات پولی رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. (منبع: CMI)

مصرف محتوا

هنگامی که محتوا به دست مخاطب می‌رسد، مهم است که بفهمیم مخاطب چگونه محتوا را استفاده می‌کند یا در نتیجه آن چه اقدامی انجام می‌دهد.

  • یک مطالعه DemandGen در سال 2021 نشان داد که 62 درصد از کسانی که تصمیم به خرید B2B می‌گیرند، گفتند که آن‌ها بیشتر به محتوای عملی مانند مطالعات موردی و محتوای بصری، مانند وبینارها، برای راهنمایی تصمیم‌گیری‌های خرید خود متکی بودند و بیشتر بر قابل اعتماد بودن منبع تأکید می‌کردند.
  • خریداران مایلند کمتر از 5 دقیقه برای بررسی بیشتر قالب‌های محتوا صرف کنند. (منبع: بررسی ترجیحات محتوای DemandGen)
  • در یک پست اخیر، وبلاگ‌نویس رایان رابینسون گزارش می‌دهد که خواننده متوسط 37 ثانیه را صرف خواندن یک وبلاگ می‌کند.
  • 65 درصد از پاسخ‌دهندگان به نظرسنجی DemandGen گفتند که آن‌ها به این موارد اعتبار بیشتری می‌دهند: بررسی‌های مرتبط، محتوای تولید شده توسط کاربر، انتشارات یا تحلیلگران شخص ثالث در مقابل محتوای تولیدشده توسط شرکت.

عملکرد بازاریابی محتوا

یکی از دلایل اصلی رونق بازاریابی محتوا، توانایی آن در اندازه‌گیری، بهینه‌سازی و گره خوردن با بازگشت سرمایه است.

  • بازاریابان B2C به CMI گزارش کردند که سه هدف اصلی که بازاریابی محتوا به آنها کمک می‌کند تا به آن برسند، عبارتند از: ایجاد آگاهی از برند، ایجاد اعتماد و آموزش مخاطبان هدف خود.
  • بازاریابی محتوا سه برابر بیشتر از بازاریابی سنتی برون‌گرا سرنخ ایجاد می‌کند، اما هزینه آن ۶۲ درصد کمتر است. (منبع: CMI)
  • 56% از بازاریابان که از وبلاگ‌نویسی استفاده می‌کنند می‌گویند که این یک تاکتیک مؤثر است و 10٪ میگویند که بیشترین (ROI) بازگشت سرمایه را به وجود می‌آورد. (منبع: تحقیق وبلاگ Hubspot)
  • بیش از 60 درصد از بازاریابان، موفقیت استراتژی بازاریابی محتوای خود را از طریق فروش می‌سنجند. (منبع: Hubspot State of Marketing Report، 2021)

بودجه‌های بازاریابی محتوا

تغییرات بودجه و تمایل به سرمایه‌گذاری در استراتژی‌های بازاریابی خاص، شاخص‌های خوبی هستند از این‌که محبوبیت و اثربخشی این استراتژی‌ها را در سطح کلان نشان دهند.

به نظر می‌رسد که آمارهای زیر محققاً نشان می‌دهد که بازاریابان ارزش محتوا را خریداری کرده‌اند.

  • 61 درصد از بازاریابان B2C در مطالعه CMI در سال 2021 گفتند که بودجه بازاریابی محتوای آنها در سال 2022 از بودجه سال 2021 آنها بیشتر خواهد شد.
  • 22 درصد از بازاریابان B2B گفتند که 50 درصد یا بیشتر از کل بودجه بازاریابی خود را صرف بازاریابی محتوا کرده‌اند. علاوه بر این، 43 درصد شاهد رشد بودجه بازاریابی محتوای خود از سال 2020 تا 2021 بودند و 66 درصد انتظار داشتند که در سال 2022 دوباره رشد کنند. (منبع: CMI)

چالش‌ها

همه اشکال بازاریابی با چالش‌هایی مرتبط با زمان، منابع، تخصص و رقابت همراه است. شناخت و پرداختن به این چالش‌ها با استراتژی‌های سنجیده، بهترین راه برای غلبه بر آن‌ها و دستیابی به موفقیت است.

  • چالش‌های اصلی شامل «جذب سرنخ‌های با کیفیت با محتوای ما» (41 درصد)، «ایجاد ترافیک کافی و تبلیغ محتوای ما» (39 درصد)، «ایجاد محتوایی که با مخاطبان ما طنین‌انداز شود» (31 درصد)، و «اثبات بازگشت سرمایه از طریق محتوای ما» (30%) (منبع: Semrush’s State of Content Marketing 2022)
  • تغییرات در سئو / الگوریتم‌های جستجو (64%)، تغییر در الگوریتم‌های رسانه‌های اجتماعی (53%)، و مدیریت یا تحلیل داده‌ها (48%) از جمله نگرانی‌های اصلی برای بازاریابان B2C هستند. (منبع: CMI)
  • 47 درصد از مردم به دلیل خستگی دیجیتال به دنبال قطعی دستگاه‌های مجهز به اینترنت هستند. (منبع: EY Survey)

زمانی برای شروع

همانطور که به وضوح می‌بینید و شاید قبلاً متوجه شده باشید، بازاریابی محتوا می‌تواند راهی بسیار موثر و مقرون به صرفه برای تولید سرنخ، ایجاد آگاهی از برند و افزایش فروش باشد.

کسانی که مایل به ساختن یک استراتژی محتوای مستند و اجرای آن با تولید، توزیع و بهینه‌سازی محتوای مشتری محور با ارزش بالا هستند، می‌توانند پاداش‌های تجاری قابل توجهی به دست آورند.

منبع:

SEJ