آنچه در این مطلب خواهید خواند

ساخت لینک در پرسش و پاسخ گوگل (FAQ)

ساخت لینک در پرسش و پاسخ گوگل (FAQ)
آنچه در این مطلب خواهید خواند

تعداد کلمات : 822 کلمه      زمان مطالعه : 6 دقیقه

برای دانلود فایل PDF کلیک کنید.

برخی افراد قصد دارند جهت بهینه سازی سایت خود و راهنمایی و هدایت کاربران به سایر صفحات سایت، در بخش FAQ یا پرسش و پاسخ های متداول نیز لینک سازی کنند. در این مقاله قصد داریم نحوه قرار دادن لینک در FAQ را بررسی کنیم. اما پیش از آن باید بدانیم که FAQ چیست و چگونه در نتایج گوگل نمایش داده می شود.

پرسش و پاسخ های متداول (FAQ)

FAQ یا frequently asked questions در حقیقت لیستی از پرسش و پاسخ های متداول درباره یک موضوع خاص است. در این قسمت از سایت معمولا سوالات احتمالی کاربران مطرح شده و به این سوالات پر تکرار پاسخ داده می شود. این بخش به عنوان یک راهنما عمل کرده و کمک می کند که کاربران سریع تر به پاسخ پرسش خود برسند همچنین موجب کاهش حجم کاری و تماس با تیم پشتیبانی می گردد.
همه سایت ها و صفحات نیاز به FAQ ندارند و برای صفحاتی که محتوای قابل توسعه دارند، نیازی نیست که بخش سوالات متداول را به آن اضافه کنید. در این قسمت تنها باید پاسخ سوالات کلیدی و کوتاه کاربران درج شود.

اسکیما (Schema) چیست؟

همان طور که پیش تر نیز در مقاله “کدهای نشانه گذاری اسکیما (schema 2019) چیست و نحوه استفاده” به تفصیل درباره کدهای نشانه گذاری اسکیما توضیح داده ایم، اسکیما مجموعه ای از اطلاعات خرد بوده که زبان ساده ای داشته و از پیش در سایت قرار می گیرد. کدهای اسکیما کمک می کنند که موتورهای جست و جو اطلاعات را تجزیه و تحلیل کنند. در حقیقت به وسیله این کدها مشخص می شود که محتوای شما چه معنایی دارد و همچنین نحوه نمایش هر بخش از محتوا تعیین می شود.

نحوه ایجاد صفحه پرسش و پاسخ متداول

همان طور که در مقاله “آموزش ایجاد پرسش و پاسخ در نتایج جستجو گوگل با اسکیما” نیز به آن پرداختیم، یکی از روش های ساخت بخش سوالات متداول، اضافه کردن FAQ Schema با قرار دادن دستی کد در پست ها است. برای این کار تنها کافی است با مراجعه به بخش FAQ در سایت https://technicalseo.com/tools/schema-markup-generator/ ، سوالات مورد نظر را در قسمت پرسش ها (Question) و جواب ها را در بخش answer وارد کنید. حال با کپی کردن script و جایگذاری آن در سایت، می توانید بخش سوالات متداول را ایجاد کرده و آن را در نتایج گوگل نیز مشاهده کنید.

اگر سایت شما با وردپرس طراحی شده باشد، دسترسی و ویرایش کدهای درون هدر سایت برای شما امکان پذیر نخواهد بود؛ بنابراین باید از افزونه ها کمک بگیرید. افزونه ای که برای انجام این کار مورد استفاده می گیرد، sogo header footer نام دارد. با نصب و فعال سازی این افزونه می توانید کد اسکریپت به دست آمده از مرحله قبل را در قسمت هدر (header) سایت جایگذاری کرده و صفحه FAQ خود را با موفقیت ایجاد کنید.

برای قرار دادن لینک در FAQ چه باید کرد؟

همان طور که می دانید برای ایجاد کردن لینک در سایت به کد نویسی نیاز ندارید. برای این کار کافی است تنها کلمه یا عبارتی که می خواهید لینک کنید را انتخاب کرده و آدرس صفحه ای که می خواهید به آن لینک کنید را در قسمت پیوندها درج کنید. این لینک در source سایت به کدهای HTML نمایش داده می شود. اما در اسکیما نمی توان به این صورت لینک سازی کرد. بنابراین باید از روش دیگری برای درج لینک در FAQ استفاده کنیم.

ایجاد لینک با تگ a و href

برای ایجاد لینک در صفحات وب سایت، در HTML صفحه، از تگ  a در کنار href استفاده می شود. در این تگ منظور از a، لنگر یا anchore است و href نیز مخفف Hypertext Reference یا ابر متنی است که حاوی لینک (hyperlink) به صفحه دیگر می باشد. به مثال زیر توجه کنید؛ در این مثال به سادگی نحوه نمایش لینک با استفاده از تگ a و href را نشان داده ایم:

<a href=”https://www.example.com>anchor text</a>

همان طور که مشاهده می کنید، آدرس URL صفحه مقصد به عنوان یک مقدار برای href در نظر گرفته شده است و اگر کاربر بر روی عبارت “anchor text” کلیک کند، به صفحه مذکور هدایت می شود.
حال که با نحوه نمایش عبارت لینک شده در HTML آشنا شدید، به توضیح چگونگی استفاده از لینک در اسکیما می پردازیم.

نحوه استفاده از لینک در اسکیما

برای این کار کافی است پس از وارد کردن سوال و جواب ها در صفحه مورد نظر، از قسمت متن (source) سایت، کد HTML پاسخ را کپی کرده و در بخش مربوط به جواب ها در باکس FAQ answer سایت تکنیکال سئو جایگذاری کنید.

در این مرحله باید از دو طرف آدرس لینک، ” را به ‘ تغییر دهید. یعنی به جای دابل کوتیشن، تک کوتیشن قرار دهید.
سپس اسکریپت پرسش و پاسخ ها را کپی کنید و مانند آن چه در ابتدای مطلب گفته شد، در قسمت هدر (header) سایت جایگذاری نمایید. به این ترتیب گوگل FAQ های شما را به همراه لینک های درج شده در صفحه نتایج خود نمایش خواهد داد.
لذت ببرید!

همچنین بخوانید :

راه های افزایش سرعت سایت

آموزش ایجاد پرسش و پاسخ در گوگل با اسکیما