آنچه در این مطلب خواهید خواند

5 استراتژی سئو کلاه سیاه

5 استراتژی سئو کلاه سیاه
آنچه در این مطلب خواهید خواند

تعداد کلمات : 1100 کلمه    زمان مطالعه : 9 دقیقه

حتما دلیلی دارد که همه سئو کلاه سیاه را به این اسم می شناسند. سالهاست افراد زیادی در جامعه سئو به دنبال استراتژی های سئو کلاه سیاه هستند. اما امروزه مارکترها، سئو کلاه سیاه را بخش تاریکی از بازاریابی توسط موتورهای جستجو می دانند.
استراتژی سئو کلاه سیاه شامل راه کارهایی می شود که همگی از نگاه گوگل غیرقانونی هستند مانند لینک سازی شبکه ای PBN یا تکرار عبارت کلیدی keyword stuffing ، تولید محتوای بی ارزش و لینک سازی انبوه.
تمام این استراتژی ها بد هستند و نتیجه خوبی بر سئو سایت نخواهد داشت (حداقل بلند مدت)، اما می توان یک نتیجه کلی از سئو کلاه سیاه گرفت و آن هم اینکه سئو کلاه سیاه در واقع استراتژی خوبی بود که به راه غلطی کشیده شد.
در واقع سئو کلاه سیاه و سفید در کنار هم می توانند تا حد زیادی نتیجه دهند و به اهداف کوتاه مدت بیش از انتظاری نیز برسید اما به محض اینکه سایت در لیست سیاه موتورهای جستجو قرار بگیرد، جایگاه ها و ترافیک بدست آمده نیز از دست می رود.

تعداد کلمات: 2300 زمان مطالعه: 17 دقیقه  هم چنین می توانید فایل PDF مقاله را دانلود کنید

نمودار زیر که Neil Patel زحمت گردآوری و ترسیم آن را کشیده است، این موضوع را به خوبی نشان می دهد:

همانطور که می بینید تکنیک های کلاه سیاه می توانند جواب بدهند اما به ماندگاری تکنیک های سئو کلاه سفید نیستند. اما هم چنان بر سئو سایت تاثیرگزار هستند.
به عبارت دیگر اگرچه این فعالیت ها کدر هستند اما بر سئو کلی تا حدودی تاثیرگزارند.
از این حرفها چه نتیجه ای می توان گرفت؟
می توان گفت سئو کلاه سیاه اغراق ناسالمی در تکنیک های سئو کلاه سفید محسوب می شود.
به عبارت دیگر، سئو کلاه سیاه یعنی بزرگ کردن و اغراق تکنیک های کلاه سفید به شکلی خطرناک.

در سئو کلاه سیاه، تولید محتوای مرتبط و ارزشمند جای خود را به محتوای تکراری می دهد، لینک سازی هدفمند جای خود را به لینک سازی بی هدف می دهد و استفاده صحیح از کلمات کلیدی با keyword stuffing جایگزین می گردد.
به طور خلاصه می توان گفت استراتژی خوب برای سئو کلاه سفید شباهت زیادی به سئو کلاه سیاه دارد، فقط باید به طور درستی از آن استفاده کنید. پس شما می توانید از کلاه سیاه چیزهای زیادی یاد بگیرید.
در واقع هم شما و هم سئو کار کلاه سیاه به دنبال هدفی مشترک و رسیدن به صفحه یک نتایج گوگل هستید که 93 درصد از حجم جستجوی کاربران را به خود اختصاص می دهد.
با وجود اینکه سئو کلاه سیاه و سفید مخالف یکدیگر به نظر می آیند اما در حقیقت کلاه سیاه فقط اغراق بیش از حد در استفاده از تاکتیک های کلاه سفید است.
با این مقدمه به سراغ 5 نکته که می توان از کلاه سیاه های این حوزه آموخت می رویم:

1. بک لینک و لینک سازی شبکه ای PBN

بک لینک عبارتی آشنا برای همه ما جامعه سئوکاران است. مدت زمان زیادی است که بک لینک ها یکی از اصلی ترین فاکتورهای گوگل برای رتبه بندی نتایج عبارات محسوب می شوند. در حقیقت و نهایتا استراتژی لینک سازی خارجی شما آخرین و مهم ترین عامل در تصمیم گیری گوگل درباره جایگاه شما خواهند بود. اما هرفاکتور در رشد سئو چقدر موثر است؟ نموداری طی تحقیقی توسط تیم Openumbrella.org گردآوری شده است که در آن:
بک لینک ها: 30 درصد
تازگی محتوا: 23 درصد
تگ title: 9 درصد
بهینه بودن صفحه: 8 درصد
ریسپانسیو موبایل: 8 درصد
تجربه کاربری : 5 درصد
شبکه های اجتماعی: 5 درصد
کدنویسی مرتب: 4 درصد
سرعت سایت: 3 درصد
استفاده از کلمات کلیدی: 2 درصد
کلمه کلیدی در URL : 2 درصد (که من پیشنهاد می کنم همیشه انگلیسی بنویسید و این بخش را فراموش کنید چرا که اسپم اسکور سایت را بالا خواهید برد)
سن دامنه: 1 درصد
و با توجه به تحقیقی که توسط matthewbarby صورت گرفت، هرچه بک لینک بیشتری داشته باشید، صفحه شما جایگاه بهتری در نتایج بدست خواهد آورد.

از آنجایی که گرفتن بک لینک استراتژی بسیار خوبی برای بهبود جایگاه سایت و کار سئو کلاه سیاه نیز اغراق در تاکتیک های کلاه سفید است، ساخت تعداد زیادی بک لینک و خرید بک لینک های بی کیفیت از سایت های غیرمرتبط با فعالیت های اسپمی همواره از تکنیک های سئو کلاه سیاه بوده است.
هم چنین با توجه به هزینه بالای خرید بک لینک از سایت های معتبر و از آنجایی که این دوستان ممکن است تعداد پروژه های زیادی نیز داشته باشند، ساخت بک لینک به صورت شبکه ای یا PBN را انتخاب می کنند.
در واقع PBN شبکه ای از وبسایتهای غیرفعال هستند که با لینک سازی مقداری اعتبار بدست آورده اند و حالا به عنوان منبعی برای بک لینک استفاده می شوند.

این روش جواب می دهد؟
بله جواب می دهد!
آیا روش ماندگاری برای سئو سایت است؟
خب، بستگی دارد. به این که چقدر گوگل به شما مشکوک شود. اگر گوگل متوجه شود که یک وبسایت برای سئو خود به لینک سازی شبکه ای PBN وابسته است، خیلی زود از نتایج جستجو کنار گذاشته می شود.
و اگر فکر می کنید به قدری زرنگ هستید که برای مدتی طولانی گوگل را گمراه کنید، می توانید امتحان کنید.
اما خوشبختانه می توانید به طور درست و از راه کلاه سفید این راه را طی کنید. چگونه؟ با خرید رپورتاژ آگهی. شما می توانید مقالات خود را به عنوان رپورتاژ آگهی به سایت های ناشر بسپارید، در هر متن معمولا سه لینک فالو قرار داده می شود. برخی وبسایتها در رابطه با لینک دهی به بیش از یک دامنه حساس برخورد می کنند، اما برخی دیگر نیز مشکلی با این کار ندارند. می توان در سایت های اینگونه برای رپورتاژ های منتشر شده در وبسایتهای معتبرتر لینک سازی کرد و در عین حال به دامنه خودتان لینک دهید. با این کار لینک سازی شبکه ای PBN را به صورت کلاه سفید انجام داده اید. چرا که هم وبسایت منتشر کننده لینک، معتبر و فعال هست و هم اینکه صداقت و درستی در کار شما وجود دارد. گوگل متوجه آن خواهد شد.
شما با این کار همان استراتژی PBN در سئو کلاه سیاه را طی کرده اید در حالیکه قرار نیست گوگل جریمه ای را شامل وبسایت شما کند.

2. تحقیق کلمات کلیدی و استفاده از آنها

مطمئنم تا حالا درباره قدرت آنالیز و تحقیق کلمات کلیدی مقالات زیادی خوندید و تحقیق کرده اید، امیدوارم به قدر کافی هم اون رو جدی گرفته باشید، هر چی باشه تحقیق کلمات کلیدی ابزاری قدرتمند برای SEO محسوب میشه. اگر بدانید که بازار هدف شما چه عباراتی را در گوگل جستجو می کنند و صفحات خود را دقیقا برای همان عبارات بهینه کنید، بسیار موفق خواهید بود.
البته سئو کلاه سیاه نیز همین کار را می کند! خیلی قبل تر از شما وقتی که هنوز مفهوم کلمه کلیدی برای همه آشکار نبود.
اما روشی که آنها از کلمات کلیدی استفاده می کنند نه تنها آزاردهنده ، بلکه ناموثر هم هست. همان Keyword stuffing! پر کردن صفحه با عبارات کلیدی.
گوگل کاملا در تشخیص چپاندن کلمه کلیدی به محتوا (ترجمه بهتری نداشتم!) حرفه ای شده است و تمام تلاش خود را می کند تا سایت های اینچنینی را در نتایج پایین و پایین تر بیاندازد.
چرا؟ چون گوگل نمی خواهد سایت هایی که کلمه کلیدی را بیشتر تکرار کرده اند جایگاه بهتری داشته باشند، بلکه باید محتوایی ارزشمند داشته باشد.
دقیقا همین موضوع بود که باعث شد گوگل به دنبال جستجوی مفهومی و الگوریتم rank brain برود. عبارت کلیدی خود را در محتوا پخش کنید و عبارت های مشابه و مرتبط با آن نیز استفاده کنید، مفاهیم مرتبط با کلمه کلیدی خود را نیز شرح دهید.

3. تولید محتوا و ربات محتوا نویس!

نظرتون چیه که تولید محتوا و انتشار اون رو به یک ربات بسپارید و شما لازم نباشه که هیچ کاری بکنید؟
خیلی لذت بخش بود اگر ما تکیه می دادیم و رباتی خودش محتوا را تولید و بر روی بلاگ منتشر می کرد و رتبه خوبی نیز بدست می آورد. نه؟
معلومه که عالیه! اما اگر ممکن بود الان همه از این روش استفاده می کردند و هیچ کس به دنبال سفارش تولید محتوا نبود.
با این مقدمه تخیلی بریم به سراغ یک واقعیت تخیلی، تا چند سال پیش سایت های اسپمی از ربات ها برای تولید محتوا و انتشار بر روی وبسایت استفاده می کردند.
این ربات ها سه کار را هم زمان انجام می دادند:
– تحقیق عبارات کلیدی پرجستجو
– ساخت محتوای انبوه با استفاده از کلمات کلیدی بدست آمده
– نهایتا انتشار این محتواها
مسلما محتوای تولید شده برای کاربر ارزشمند نبود، اما موتورهای جستجو متوجه این موضوع نمی شدند.
درسته که تولید محتوای مداوم بسیار با اهمیت است، ولی ساخت یک ربات برای این کار؟ واقعا؟ شرم آور است. این محتواهای غیرمفید خیلی زود ضربه بدی به حضور وبسایت شما در رتبه بندی نتایج گوگل می زنند.
مسلما برای تولید محتوای با ارزش حداقل یک انسان نیاز است و نمیشود این کار را با هوش مصنوعی انجام داد. حداقل تا وقتی من این مقاله را می نویسم!
این تاکتیک سئو کلاه سیاه به ما گوشزد می کند که حتی برای دور زدن گوگل به محتوای مداوم احتیاج خواهید داشت. اما روش های کلاه سیاه این تاکتیک دیگر پاسخگو نیست و باید منتظر جریمه های سنگین گوگل باشید.
در واقع نمودار ها نشان می دهد برای رتبه بندی در عبارات کلیدی به محتوایی طولانی نیاز خواهید داشت.

نکته اینجاست که شما باید به طور مداوم روی سایت خود محتوا منتشر کنید، محتوای شما لزوما نباید خیلی طولانی باشد، اما حداقل باید بلاگی داشته باشید که برای کاربر ارزشمند باشد و پاسخ پرسش او را کامل بدهد.

4. لینک سازی داخلی و ویکی پدیا!

فراموش نکنید گوگل یک ربات است. وقتی شما یا من محتوایی را می خوانیم خیلی زود متوجه مقصود نویسنده و اینکه درباره چه چیزی صحبت می کند، می شویم. اما با وجود اینکه گوگل روز به روز در این امر پیشرفت می کند، هنوز نواقصی در آن وجود دارد.
این یعنی، شما باید هرآنچه در توان دارید به کار ببرید تا محتوای خود و مقصود از نوشتن آن را به گوگل بشناسانید.
به عبارت دیگر، به گوگل در درک مقصود از محتوای خود و اینکه برای چه عباراتی باید جایگاه داشته باشد، کمک کنید.
خب چگونه؟ با تاکتیک های لینک سازی داخلی.
لینک سازی داخلی یعنی زمانی که از صفحه ای در وبسایت به صفحه ای دیگر در وبسایت خودتان لینک می دهید. عبارتی که لینک بر روی آن می نشیند (Anchor text) نامیده می شود و گوگل متوجه می شود که صفحه لینک شده در چه عبارتی ارزش و اعتبار بیشتری دارد.
اما در سئو کلاه سیاه چه می کنند؟ اغراق و چپاندن لینک های داخلی در صفحات تقریبا چیزی مشابه با صفحات ویکی پدیا!

هرچند این استراتژی می تواند مفید باشد اما تا وقتی اعتبار خوبی کسب نکرده اید از آن استفاده نکنید.
پیشنهاد ما برای شروع لینک دهی داخلی فقط زمانیست که واقعا احساس می کنید می تواند برای کاربر مفید باشد و در استفاده از لینک داخلی اغراق نکنید.
برای لینک دادن به سایت های دیگر نیز راهنمای لینک شده را بخوانید. مقاله لینک شده نظر Rand fishkin موسس و بنیان گذار SparkToro نویسنده MOZ در این باره است.

5. نام برند شما…

وقتی در سئو کلاه سفید نام برند مجموعه را انتخاب می کنیم، یک دلیل ساده داریم، از این برند خوشمان می آید یا به نظر ما باحال است. به خاطر سپردن آن راحت و با کسب و کار و نام شرکت شما سازگار است.
اما در سمت دیگر و سئو کلاه سیاه چه اتفاقی می افتد؟ نام برند را طوری انتخاب می کنند که منجر به رتبه بندی بهتر در نتایج شود. چگونه؟ اصلی ترین عبارت کلیدی را در نام دامنه انتخاب می کنند و امیدوار هستند که رتبه خوبی بواسطه نزدیکی کلمه کلیدی و نام برند به دست بیاورند. عبارت SEO را جستجو کنید، MOZ چه ارتباطی با این عبارت دارد که نتیجه اول دیده می شود؟
اما چرا در سئو کلاه سیاه این کار انجام می شود؟
اگر شخصی عبارت “Best digital marketer” را جستجو کند و این دقیقا نام دامنه ما باشد، احتمال بالا آمدن زیادی در نتایج گوگل خواهد داشت. چرا که گوگل متوجه نمی شود که کاربر قصد جستجوی نام برند یک شرکت یا یک مفهوم را دارد. این جاست که سئو کلاه سیاه جواب می دهد.
اما این تاکتیک سئو کلاه سیاه در واقع به قدری جواب داده است که می توان گفت یک تاکتیک کلاه سفید محسوب می شود. برای مثال وقتی عنوان شغلی خود را به نقشه گوگل می دهید در باکس الگوریتم کبوتر گوگل دیده می شوید.
اما حقیقت این است که این تاکتیک در زبان انگلیسی برای سایت جواب می دهد یا حداقل زبانهایی که حروف لاتین دارند، من از الفبای دیگر خبر ندارم اما میدانیم که نوشتن نام دامنه به صورت فارسی اصلا توصیه نمی شود. به همین دلیل بیشترین استفاده ما از این بخش ثبت کسب و کار در نقشه گوگل و نمایش برای مشتریان و بازار هدف نزدیک به شما است.

نتیجه گیری

تفاوت سئو کلاه سفید و کلاه سیاه در روش هایی است که هر دو آنها برای رسیدن به یک دامنه ارزشمند و با اعتبار بالا پیاده می کنند. یکی از راه سالم و صادقانه، دیگری با دور زدن.
اما استراتژی ها یکی هستند. خرید بک لینک به جای لینک سازی شبکه ای PBN ، تحقیق کلمات کلیدی به جای چپاندن آنها در صفحات، تولید محتوای ارزشمند به جای محتوا سازی بی ارزش، لینک سازی داخلی مفید و بهره وری از پتانسیل سئو محلی، سئو سایت شما را کلاه سفید می کند به جای کلاه سیاه.
در نهایت بدانید که تاکتیک های سئو کلاه سیاه جواب میدهند چرا که همان تکنیک های کلاه سفید هستند فقط با اغراق.
اما از آنجایی که شما راه درست را انتخاب می کنید و سئو کلاه سفید را عملی می کنید، شما برنده دوی استقامت خواهید بود و نه سرعت.

شما چه تجربه ای از سئو کلاه سیاه دارید؟ با ما در میان بگذارید…

همچنین بخوانید :

سئو چیست و چگونه کار می کند؟

۵ نکته مهم برای رسیدن به رتبه یک گوگل