بروزرسانی جدید الگوریتم گوگل

2021-04-05 08:17:53

در ماهی که گذشت، گوگل بروزرسانی جدیدی بر الگوریتم های جستجو خود انجام داد که به تبع آن ورودی و جایگاه بسیاری از وبسایت ها تغییر کرد. سایت هایی که فکرش را هم نمی کردند در عبارات بسیار رقابتی مانند “بلیط هواپیما” به صفحه یک نتایج آمدند و در مقابل وبسایت های با کیفیت بسیاری رتبه اصلی خود را از دست دادند. 

برای دانلود فایل PDF کلیک کنید.

بروزرسانی جدید الگوریتم گوگل در مارس 2019

وبسایت searchenginejournal در تازه ترین مقاله خود به بررسی این بروزرسانی و تاثیر آن بر نتایج جستجو و راه حل های احتمالی آن پرداخته است. با ما همراه باشید و در انتهای مطلب ما را از نظرات و تجربیات خود آگاه سازید.
تئوری های بسیاری در رابطه با این که در مارس 2019 دقیقا چه اتفاقی افتاد، وجود دارند. در این مقاله این اظهار نظرها را بررسی می کنیم و راه حل هایی برای حل افت رتبه و ترافیک وبسایت ها ارائه خواهیم داد.

جدیدترین مقاله در این باره: رفع جریمه مارس 2019 گوگل

نظریه اول: آیا این بروزرسانی در رابطه با اعتماد گوگل به وبسایت شما است؟

چیزی به عنوان اعتماد گوگل به سایت وجود ندارد. در مقابل پدیده ای به نام گراف لینک یا “Link Graph” وجود دارد. لینک گراف نقشه ی کل اینترنت است که در آن سایت های معمولی به سایت های معمولی دیگر لینک می دهند و سایت های اسپم به وسیله لینک سازی با یکدیگر در ارتباط هستند.
هیچ سایتی نسبت به سایت دیگر نزد گوگل از “اعتماد” بالاتری برخوردار نیست، چرا که اصلا چنین فاکتوری برای اندازه گیری کیفیت سایت ها وجود خارجی ندارد.گوگل تایید می کند که فاکتوری به نام “اعتماد” برای سایت ها ندارد.
در یکی از جلسات John Muller ، کارشناس برجسته گوگل، اذعان داشت که یکی از دلایل رتبه بندی خوب وبسایت ها ، “اعتماد” داشتن گوگل به آن هاست. شخصی از وی با توجه به نکته ای که در صحبت او بود در رابطه با “اعتماد” و “رتبه بندی خوب” سوالی پرسید و سپس این کارشناس جمله خود را اصلاح کرد:
“نمی دانم اسمش را اعتماد یا چیز عجیب دیگری مانند آن بگذاریم”.
کیفیت و میزان اعتماد گوگل به سایت ها مبتنی بر اسپم بودن یا نبودن آن هاست. اهمیت بک لینک ها هم چنان بسیار بالاست و میزان اعتماد به سایت شما وابسته به لینک های با کیفیتی است که بدست آورده اید.
این ایده و تئوری که بروزرسانی مارس 2019 ، الگوریتم های رتبه بندی را پیچانده و سعی در نشان دادن “اعتماد” به برخی سایت ها در حالیکه فاکتورهای سئو را نیز به خوبی رعایت نکرده اند دارد، به طور کلی دور از ذهن است.

نظریه دوم: آیا گوگل وبسایت هایی که بک لینک های “بهتری” دارند را ارج نهاده است؟

یک تئوری دیگر وجود دارد که گوگل الگوریتم های خود را به سمت احیای برندها و وبسایت های معتبرتر “authoritative” ، تنظیم کرده است. اما گوگل به برند ها و دامنه های معتبر صرفا چون برند هستند یا معتبرند، اعتماد نمی کند.
هر صفحه ای که گوگل به کاربران نمایش می دهد، به این دلیل در نتایج جستجو ظاهر می شوند که کاربر انتظار دیدنش را دارد و لزوما بهترین صفحه و پاسخ نیستند. گوگل صفحاتی که کاربر انتظار دیدنشان را دارد رتبه بندی می کند چرا که بسیاری از کاربران پاسخ خود را از وبسایت بخصوصی می خواهند و یا آن صفحه پاسخ کاربر را به نحوی تولید کرده است که می تواند رضایت وی را بدست بیاورد.

بیشتر بخوانید: چرا بروزرسانی ماه مارس 2019 گوگل مثل یک پسرفت است؟

اما آیا واقعا بروزرسانی جدید گوگل در رابطه با لینک سازی های شماست؟
نکته اینجاست که لینک ها فراتر از فاکتورهای رتبه بندی هستند. بلکه فاکتورهایی برای ارتباط مطالب سایت هستند. انتظار می رود که گوگل دیگر به بک لینک ها به فاکتوری برای رتبه بندی صفحات اهمیت زیادی ندهد بلکه ارتباط بین آنها را بوسیله لینک ها تشخیص دهد که دو موضوع کاملا متفاوت هستند.
بروزرسانی اخیر گوگل در رابطه با لینک ها، مطالب اطراف انکرتکست را بررسی می کند و ارتباط آن با خود انکرتکست و صفحه لینک شده را تشخیص می دهد. این بروزرسانی به عنوان فاکتوری برای رتبه بندی معرفی نشده است ولی در عین حال به رتبه بندی بهتر منجر خواهد شد.
گفتن این موضوع که گوگل الگوریتم های لینک سازی را طوری تنظیم کرده که به نفع برندها و سایت های با اعتبار بیشتر “DA” تمام شود، تمام مباحث پایه لینک سازی را زیر سوال می برد. این ایده که یک موتور جستجو از برندها حمایت بیشتری کند، نامعقول به نظر می آید.
همه چیز درباره رتبه بندی سایت ها توسط گوگل، به میزان رضایت کاربران از آن صفحات بازمی گردد.
لینک ها راهی برای اندازه گیری ارتباط هستند مانند ارتباط بین یک صفحه و صفحه دیگری در وب که به دیگری لینک داده است. لینک ها نگهبانان نتایج جستجو در مقابل صفحات اسپم هستند و درب را برای سایت های طبیعی و نرمال باز می کنند.

نظریه سوم: آیا این الگوریتم به نرخ کلیک مربوط است؟

رضایت کاربران مسئله بسیار با اهمیتی است اما نرخ کلیک فاکتوری برای رتبه بندی بهتر یا بدتر کل یک دامنه نیست. داده های نرخ کلیک که نرخ پرش کاربر را اندازه می گیرند تنها برای درک کارایی الگوریتم ها بکار می روند. این داده ها ارتباطی با رضایت کاربر از صفحه ندارند.
اگر الگوریتم رنک برین، متوجه شود که کاربران پس از ورود به یک صفحه خیلی زود بازمی گردند و نتیجه دیگری را انتخاب می کنند، نشانه و سیگنالی به گوگل می فرستد که الگوریتم کنونی به خوبی کار نمی کند، نه اینکه کل وبسایت بی کیفیت است.
رضایت کاربر، فاکتوری است که الگوریتم گوگل برای آن تنظیم شده است. نرخ کلیک، فاکتوری برای اندازه گیری جلب رضایت توسط الگوریتم ها است و فاکتوری برای رتبه بندی صفحات در نتایج جستجو نیست.

درک و تشخیص افت رتبه در مارس 2019

تصمیم گیرنده نهایی برای نمایش صفحات در نتایج بالای جستجو، کاربر است. گوگل همیشه سایت هایی را که کاربران می خواهند ببینند به آن ها نمایش می دهد، این همان چیزیست که الگوریتم ها برای آن طراحی شده اند.
با دانستن این موضوع، اگر بدنبال تشخیص علت افت رتبه سایت خود هستید، از اینجا شروع کنید:
سایت شما تا چه اندازه به خوبی پاسخ پرسش کاربر را می دهد؟
چقدر مستقیم توانسته اید پاسخ کاربر را در محتوای خود بیاورید و بیشتر او را گمراه نکنید؟
آیا محتوای شما از موضوع اصلی پرت می شود و بی ارتباط با آن است؟
منظور کاربر از پرسیدن یک سوال چیست و آیا سایت شما دقیقا پاسخ همان پرسش را می دهد؟

سه پایه و مبنای اصلی برای گوگل در امر رتبه بندی:

1. تمرکز اصلی شما کاربر باشد.
2. اختیار دادن به صاحبان وبسایت برای تولید محتوا در هر زمینه ای.
3. سطح اطلاعات خودتان را بالا ببرید.
هسته الگوریتم های رتبه بندی گوگل، قرار نیست معتبر ترین سایت ها و یا سایت هایی با بهترین لینک ها را در نتایج نمایش دهد چرا که برخی اوقات بهترین جواب را سایتی با کمترین لینک به کاربر می دهد.
الگوریتم گوگل تمام تمرکز خود را بر کاربر می گذارد و چیزی که انتظار دیدنش را دارند. پس اگر بدنبال دلیل افت رتبه خود در ماه مارس 2019 هستید، بدنبال نقطه قطع ارتباط سایت با کاربرانش باشید.

اشتراک گذاری مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *