آنچه در این مطلب خواهید خواند

گزارش سالیانه گوگل از جستجوهای اسپم منتشر شد

جستجوی اسپم
آنچه در این مطلب خواهید خواند

گوگل گزارش سالیانه دست‌ آوردهای خود در رابطه با فعالیت‌های اسپمی و جلوگیری از کلیک کاربران روی سایت‌های مخرب را منتشر کرد.

گوگل برای حفظ حریم کاربران در مقابل سایت‌های اسپم، از الگوریتم SpamBrain استفاده می‌کند. این الگوریتم بر پایه یادگیری ماشین (MachineLearning) و سیستم شناسایی اسپم عمل می‌کند.

طبق این گزارش فعالیت این الگوریتم در سال ۲۰۲۱ در مقایسه با سال ۲۰۲۰، شش برابر شده است.

توسط فعالیت‌های این الگوریتم، گوگل مدعی کاهش ۷۰ درصدی هک‌های اسپمی و کاهش ۷۵ درصدی هرزنامه‌های بیهوده در پلتفرم‌های میزبانی شده است.

با تشخیص وبسایت‌هایی با رفتار مخرب یا اسپمی گوگل توانسته تا ۹۹ درصد جستجوها را عاری از اسپم کند.

الگوریتم اسپم برین نشان دهنده روند بهبود هوش مصنوعی گوگل است

اگرچه که در سال ۲۰۱۸ گوگل از سیستم تشخیص هرزنامه خود رونمایی کرد، اما در این گزارش برای اولین بار آن را با نام SpamBrain معرفی کرده است.

یادگیری ماشین به این الگوریتم کمک کرده تا در شناسایی و از بین بردن هرزنامه‌ها موثرتر عمل کرده و در رسیدگی به هرزنامه‌ها جدید و جلوگیری از سوء‌استفاده تکامل یابد.

این توانایی همچنین شامل شناسایی سایت‌هایی است که به تازگی هک شده‌اند یا بطور ناخواسته یک بدافزار را نصب نموده‌اند.

یکی دیگر از زمینه‌های بهبود این الگوریتم در شناسایی وبسایت‌هایی متشکل از متون بی معنی و پر از عبارات کلیدی است.

افراد در سئو کلاه سیاه از این روش برای افزایش رتبه نتایج جست‌وجو استفاده می‌کنند و گاهی اوقات با پرداخت هزینه و خرید بک لینک‌ از سایت‌های اسپم به دنبال افزایش فاکتورهای سئو وبسایت خود هستند.

گوگل متعهد به ارائه نتایج درست و امن به کاربران است

بکارگیری و بهبود عملکرد الگوریتم اسپم برین به بهینه‌تر شدن جستجو با شناسایی لینک‌های اسپم و حذف آن‌ها از نتایج کمک کرد، این شامل چند زبان بزرگ دنیا است.

در سال میلادی گذشته، از کاربران اینترنت بیش از ۵.۸ میلیارد دلار کلاه‌برداری شده است؛ این میزان در مقایسه با سال ۲۰۲۰، ۷۰ درصد رشد داشته است.

گوگل گزارش کرده که با بهبود هسته موتور جست‌وجو توانسته میزان نتایج عاری از سایت‌های کلاه‌برداری را ۴۰ درصد کاهش دهد، البته این میزان بیشتر در وب انگلیسی قابل مشاهده بوده و در حال توسعه به سایر زبان هاست.

مبارزه با دستکاری در رتبه‌بندی

با توجه به اقداماتی که برخی از کاربران برای رتبه‌بندی غیر واقعی وبسایتشان استفاده می‌کنند، گوگل هم به دنبال شناسایی این گونه از وبسایت‌ها برای کاهش نتایج دستکاری شده است. این اقدامات شامل محتوای دستکاری شده یا تکراری محصولات در سایت بوده و این امکان را به کاربران می‌دهد تا بتوانند این اقدامات را گزارش نمایند.

در سال ۲۰۲۱ گوگل دو بروزرسانی بزرگ برای بررسی توضیحات محصولات ارائه کرد؛ طبق گفته گوگل این دو بروزرسانی برای کم کردن یا حذف رتبه‌بندی سایت‌هایی با توضیحات بی کیفیت و ارج نهادن و رتبه‌بندی بهتر توضیحات کامل‌تر است.

منبع : SEJ