به روز رسانی گوتنبرگ 13 و هماهنگی آن با وردپرس 6

2022-05-11 15:56:08

طی یک به روز رسانی، گوتنبرگ 13 یکسری ویژگی جدید خواهد داشت که در ماه می 2022 در وردپرس گنجانده خواهد شد.
در این مقاله به بررسی این به روز رسانی و هماهنگی آن با وردپرس خواهیم پرداخت.

وردپرس نسخۀ 13.0 گوتنبرگ را منتشر کرد. نسخۀ جدید این افزونه شامل پیشرفت‌های متعددی می‌شود که ساخت یک وبسایت برای استفاده را آسان‌تر می‌کند.

به روزرسانی این نسخه از گوتنبرگ نقطه عطف مهمی است زیرا ویژگی‌های این افزونه در هسته وردپرس 6.0 گنجانده شده است که در حال حاضر برای انتشار در 24 می 2022 تنظیم شده و این یک معامله بسیار بزرگ در دنیای انتشارات خواهد بود.

صفحه ساز گوتنبرگ

گوتنبرگ یک سازنده وبسایت با استایل بصری است که برای آسان کردن طراحی سایت با وردپرس برای کاربران طراحی شده است.

سبک و استایل گوتنبرگ بصری تلقی می‌شود تا بتوان فرآیند ساخت یک سایت با استفاده از کشیدن و رها کردن یا نقطه و کلیک بر روی یک بوم مجازی که می‌توان نحوه نمایش آن را هنگام طراحی به تصویر کشید، توصیف کرد.با این سبک از ساخت وب سایت، به جای دستکاری کد، ناشر عناصر صفحه وب مانند هدر یا پاورقی را دستکاری می‌کند. به این عناصر از صفحه وب، بلوک می‌گویند. این روشی‌ست برای ساختن وب سایت‌هایی که برای مدت طولانی، حداقل از اواخر دهه 1990،به اشکال مختلف وجود داشته است.

افزونه‌های وردپرس مانند پلتفرم‌های ساخت وب‌سایت Divi و بدون وردپرس مانند SaaS برای سال‌ها به ناشران کمک می‌کردند تا سایت‌هایی با یک رابط سازنده وب‌سایت بصری بسازند.

گوتنبرگ نسخه وردپرس از رابط کاربری سازندۀ وبسایت بصری است که ساخت یک وبسایت را آسان‌تر می‌کند.

مزیت گوتنبرگ این است که بخشی از خود هسته وردپرس است که به عملکرد سریع‌تر وب‌سایت‌های ساخته شده با گوتنبرگ نسبت به استفاده از یک افزونه شخص ثالث کمک می‌کند.

حال گوتنبرگ نسخۀ 13.0 پیشرفت‌ها و آپدیت‌های متعددی را ارائه می‌دهد که به وردپرس 6.0 کمک می‌کند تا گامی مهم رو به جلو در دنیای انتشار بردارد که این موضوع برای دنبال‌کنندگان بسیار هیجان انگیز است.

بریم سراغ بررسی بلوک‌های گوتنبرگ

رابط طراحی گوتنبرگ در قالب استفاده از کلمۀ بلوک توصیف شده است. برای اهداف طراحی، یک صفحه وب به بخش هایی به نام بلوک تقسیم می‌شود.برای مثال قسمت بالایی که به عنوان هدر شناخته می‌شود یک بلوک است، منوی ناوبری یک بلوک است و قسمتی که ویجت‌های مختلف می‌روند نیز یک بلوک تلقی می‌شود. هر بلوک را می‌توان به منظور ایجاد طراحی یک صفحه وب جابجا و دستکاری کرد. بنابراین، بلوک در بالای صفحه که در آن تصویر برجسته قرار می‌گیرد را می‌توانید به‌صورت جداگانه به آسانی با یک پوینت استایل کرده و کلیک کنید. فقط روی بلوکی که می‌خواهید متن به آن یا یک تصویر پس‌زمینه اضافه کنید کلیک کنید و سپس از منوی متنی انتخاب کنید تا طراحی‌ای را که می‌خواهید انجام دهید.

یکی از پیشرفت‌های ابتکاری که در Gutenberg 13.0 (و در WordPress 6.0) معرفی شده است، توانایی انتخاب متن در چندین بلوک است. این موضوع مهم است زیرا بلوک‌ها به‌عنوان راهی برای طراحی ظاهر صفحه وب به کار گرفته می‌شوند و متن چیزی است که درون آن بلوک‌ها اضافه می‌شود. این ویژگی جدید به ناشر آزادی بیشتری برای ایجاد و طراحی یک صفحه وب بدون محدودیت قوانین ظاهری مانند عدم توانایی انتخاب متن در چندین بلوک ارائه می‌دهد.

یکی دیگر از ویژگی‌های جدید این نسخه که گوتنبرگ را چندین گام به یک سازنده وبسایت آسان بودن برای استفاده نزدیک‌تر می‌کند، استفاده از الگوهای تراز صفحه است.

ویژگی الگوها در سال 2020 در گوتنبرگ نسخه 7.8 به عنوان یک API برای توسعه دهندگان به منظور ایجاد الگوهای طرح بندی بخش‌های مختلف صفحه معرفی شد. حال کاری که آخرین نسخه از گوتنبرگ در خصوص ویژگی الگوها انجام می‌دهد این است که قالب‌های صفحه را فعال می‌کند که می‌توانند به عنوان نقطه شروع برای ایجاد یک طرح بندی صفحه وب انتخاب شوند. بنابراین به جای طراحی یک صفحه وب از نقطه شروع، یک ناشر می‌تواند با یک الگوی از پیش پیکربندی شده برای کل صفحه شروع کند و سپس صفحه را از آنجا سفارشی کند.

این یک ویژگی است که در حال حاضر در بسیاری از سازندگان صفحه وردپرس و صفحه سازهای آنلاین رایج است. بنابراین این یک قدم قطعی به جلو برای وردپرس است که در نهایت این ویژگی را داشته باشد.

در ادامه با هدف سهولت طراحی وردپرس، نسخه جدید گوتنبرگ امکان سازماندهی بلوک‌های انتخابی را به عنوان طرح بندی بلوک‌ها یا ردیف‌ها فراهم می‌کند و از آنجا یک ناشر می‌تواند از منوی متنی برای بررسی و دستکاری جزییات بیشتر طرح استفاده کند.

اطلاعیه‌ای که وردپرس در خصوص این ویژگی منتشر کرد می‌گوید:

“بلوک‌ها اکنون به راحتی در یک طرح‌بندی استک یا طرح‌بندی ردیفی با یک کلیک گروه‌بندی می‌شوند.

در Gutenberg 13.0، انتخاب چندین بلوک به طور همزمان، تغییرات Stack و Row بلوک Group را درست در نوار ابزار نمایش می‌دهد.”

کنترل مرزی را بلوک‌ها؛ این اصلاح یک ویژگی از قبل موجود با یک جزء جدید به نام BorderControl است که می‌گوید یک منوی متنی راهی برای کنترل مرزهای اطراف بلوک برای تغییر سبک، رنگ و عرض فراهم می‌کند.

در این نسخه می‌توانید از تصویر ویژه در بخش Cover Block استفاده کنید.

بلوک کاور یک بلوک تخصصی است که می‌تواند برای ایجاد بخش تصویری در بالای صفحه استفاده شود. پس زمینه بلوک می‌تواند یک رنگ، یک تصویر یا یک ویدیو باشد.
این به روز رسانی به بلوک کاور دکمه‌ای اضافه می‌کند تا بتواند فوراً از تصویر اصلی برای صفحه وب استفاده کند.این ویژگی یک چیز جزئی به نظر می‌رسد اما در واقع یک عملکرد مهم است.

وردپرس مشتاقانه در این خصوص می‌گوید:

“با به روز رسانی بلوک کاور، تصویر برجسته پست دیگر یک ایده دلبخواهی نیست بلکه بخشی جدایی ناپذیر از پست است. فقط روی دکمه «استفاده از تصویر ویژه» کلیک کنید، و تمام!»

پیشرفت‌ها و ارتقاهای عمده بسیار بیشتری در گوتنبرگ 13.0 وجود دارد که با هم به ایجاد یک به روزرسانی معنادار برای ویرایشگر بلوک وردپرس کمک می‌کنند که در نهایت به نسخه بعدی وردپرس یعنی نسخه 6.0 می‌رسد.

در این مقاله سعی کردیم اصلی‌ترین ویژگی‌های این نسخۀ آپدیت شده از گوتنبرگ را مورد بررسی قرار دهیم که باعث می‌شود وردپرس به سازنده وبسایت پیشرفته‌تری تبدیل شود.

منبع: SEJ

 

 

اشتراک گذاری مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *